Formule 1 (nog) trager vanaf 2014?

Gestart door Gonzalo, 09 juli 2013 - 18:17:13

« vorige - volgende »

Gonzalo

Toch maar eens een nieuwe topic openen.
Even resumeren.

Citaat van: F1TodayDe Formule 1-auto's zullen volgend jaar ongeveer vijf seconden per rondje inleveren ten opzichte van de snelheid van dit seizoen. Dat blijkt uit schattingen van experts, zo schrijft Auto Motor und Sport. Bernie Ecclestone maakt zich zorgen.

Niet alleen vanwege de rondetijden, die bij een terugval van vijf seconden maar nipt sneller zullen zijn dan de GP2 en de World Series by Renault, maar ook vanwege de motoren. Ecclestone spant zich in om het toerental te verhogen van 12.000 naar 15.000 toeren per minuut.

De extra toeren zouden de vrees met betrekking tot het geluid verlichten. Het probleem is dat Renault, Mercedes en Ferrari te vergevorderd zijn met de ontwikkeling van hun V6 turbo's, om de maximale brandstoftoevoer, de flow rate, richting de motoren nog aan te passen.
Intussen mogen de auto's 15.000 toeren per minuut maken, dacht ik.

Citaat van: GPPitsOndanks iets meer vermogen, zullen de F1-auto's vanaf volgend jaar langzamer zijn. Dat voorspelt FIA's wedstrijdleider Charlie Whiting. Ik denk dat rondetijden zal waarschijnlijk 2-3 seconden langzamer zullen zijn, dan op dit moment., zo sprak Whiting met James Allen.

Citaat van: Nieuws.nlMet de door de autosportbond FIA bevestigde regels dat F1-bolides volgend jaar maximaal 100 kilogram benzine mogen gebruiken, neemt de bezorgdheid om het imago van de sport toe.
Renstal Scuderia Ferrari heeft in interviews laten weten dat het hogesnelheidsimago van de autosport volgend jaar een deuk gaat oplopen als de FIA de huidige regels voor 2014 aanhoudt. Motordepartmentsleider Luca Marmorini is bezorgd: "We vinden het prettig dat Formule 1 kijkt naar efficiëntie, maar niet dat de sport verandert in een evenement waar we voor de helft van de wedstrijd rondcruisen."

Groene revolutie
In 2014 moeten alle motorenbouwers overstappen van de huidige 2,4 liter grote achtcilindermotor naar een 1,6 liter grote V6-versie met turbo's. Niet alleen de inhoud van de motoren gaat omlaag, ook de betrouwbaarheid en het brandstofverbruik moet stukken beter worden. Met behulp van een meter houdt de FIA strikt bij dat er niet meer dan 100 kilogram benzine wordt verstookt. Nu is dat nog 160 kilogram of 230 liter, terwijl coureurs nog straffeloos acht motoren mogen gebruiken voor twintig wedstrijden. Dat betekent dat blokken ongeveer 2000 kilometer mee moeten kunnen gaan. Volgend jaar zijn er slechts vijf motoren beschikbaar, waardoor de gemiddelde vereiste levensduur omhoog gaat naar ongeveer 5000 kilometer, zegt F1Fanatic.

Extreme hitte
Het resultaat houdt in dat het vermogen terug gaat vallen. Op dit moment hebben coureurs nog ongeveer 750 paardekrachten onder hun rechtervoet, maar men verwacht dat de 1,6 liter turbomotoren zelf zo'n 550 pk gaan opleveren. Daarnaast zet de FIA in op een verbeterd KERS-systeem, waardoor rijders voor ongeveer 33 seconden per ronde zo'n 130 pk extra hebben aan elektrische energie. De motoren zijn echter wel begrensd op 15.000 omwentelingen per minuut.

De betrouwbaarheid van het systeem is cruciaal. De turbolader wekt echter heel veel hitte op en dat gaat voor hoofdbrekens zorgen. "De meeste teams zullen hun turbo's monteren aan de achterkant van de motor, vlakbij de elektronica. Daar kan het zo'n 1000 graden Celsius worden. Het wordt dus hoofdzaak om de temperaturen onder controle te houden en dat is geen simpele opgave."

Grote uitdaging
Degene die zijn zaken tijdens deze technische revolutie het best op orde heeft, maakt een grote kans op het kampioenschap. Bouwers hebben echter maar één kans. Als bouwers het ontwerp niet meteen op punt hebben staan, dan kunnen zij tijdens de wedstrijden in grote problemen komen. Zij mogen maar één design aanleveren, waarna de ontwikkeling net zoals met de huidige generatie V8-motoren wordt bevroren.

Dat betekent dat fabrikanten alleen zaken mogen veranderen aan de krachtbronnen om de betrouwbaarheid of het montagegemak te vergroten, of op kosten te besparen. Dat is echter tegen het zere been van Ferrari. "Met een volledig nieuwe motor is ontwikkeling in het eerste jaar niet te voorkomen. Dat moet gebeuren. Daarna zakt het aantal nodige veranderingen langzaam af."

Moeten we ons echt zorgen gaan maken over het hogesnelheidsimago van de sport?
Zijn de nieuwe regels omtrent het verlaagde brandstofverbruik al definitief?
Kloppen de geruchten dat er weer verschillende seconden per ronde gaan ingeleverd worden? Ik dacht net dat de wagens sneller gingen worden?
Gaan de topsnelheden ook omlaag?

0634

Volgens Whiting zullen de tijden 2 tot 3 seconden omlaag gaan, aan het begin van het seizoen. Per saldo zal je, als dat klopt, aan het eind van het seizoen dus een paar seconden sneller gaan dan nu. Dus ik maak me er niet zo druk om. Ze moeten af en toe de snelheid iets terugbrengen, anders gaat het sneller en sneller.

Je hebt het al eerder aangeslingerd. Maak je je er zoveel zorgen om dan?

Gonzalo

Citaat van: Jeroen op 09 juli 2013 - 18:29:52
Volgens Whiting zullen de tijden 2 tot 3 seconden omlaag gaan, aan het begin van het seizoen. Per saldo zal je, als dat klopt, aan het eind van het seizoen dus een paar seconden sneller gaan dan nu. Dus ik maak me er niet zo druk om. Ze moeten af en toe de snelheid iets terugbrengen, anders gaat het sneller en sneller.

Je hebt het al eerder aangeslingerd. Maak je je er zoveel zorgen om dan?
Dat herinner jij je goed ;)

Ik vind dat Formule 1 de koningsklasse van de sport moet blijven, op alle vlakken weliswaar.
Snelheid is niet het enige, het gaat ook om de aanwezige constructeurs, de innovatieve technieken die gebruikt worden...

Ik stel echter als zovelen vast dat de ronderecords op traditionele circuits intussen 10 jaar oud zijn, en dat de huidige tijden zelfs meerdere seconden uit de buurt hiervan blijven. Als het dan nog wat trager gaat worden, dan begin ik me zorgen te maken ja :)

0634

Snap ik, maar bij grote regelwijzigingen, zoals komend jaar, 2 tot 3 seconden inleveren is niet veel hoor. Met een paar maanden ben je dan alweer sneller.


Fabian

Ik kan er niet wakker van liggen. Dat zie ik volgend jaar allemaal wel.

Maikel0230

Zoals Jeroen al aanhaalde verwacht whiting 2 a 3 seconden, wat het dus ongeveer even snel maakt als 2012. Whiting ziet niet vaak mis maar ik heb toch mijn twijfels, die V6 met MAAR 15 000 RPM gaat toch wat meer moeten inleveren. De vraag is hoeveel pk de fabrikanten onder elkaar moeten inleveren. We weten dat de Renault V8 tot op heden nog steeds 20 pk tekort komt op de mercedes. Terwijl dat ooit 30 geweest is. Er zijn daarom nu al geruchten dat Renault 60 pk zal moeten toegeven aan Mercedes. Dat wordt al moeilijk voor newey om te dichten.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Sabai

Ik denk dat door de regel wijziging de teams weer de mogelijkheid hebben om innovatief te zijn en het juist word gestimuleerd. De huidige regels laten nog weinig ruimte over , en zijn de wagens allemaal wel uitontwikkeld .Daarom zit het ook zo dicht op elkaar qua ronde tijden. Ik ben wel bang dat de onderlinge verschillen een stuk groter zijn. Als je bv naar 2009 kijkt verwacht ik zo'n jaar.Daarna zal het weer gelijk trekken en zal de snelheid ook ongetwijfeld weer hoger liggen.

Gonzalo

Ik verwacht ook wel één héél dominant team. Mercedes?

Franky R.



Jehoentelaar

Ik kan er niet wakker van liggen. Spannende races zijn mij veel meer waard dan een paar seconden sneller of langzamer. Het verschil zie je toch niet.

0634

Dat is mijn insteek ook inderdaad.

Zal aan de naam liggen ;).

Jehoentelaar


Franky R.

Citaat van: Maikel0230 op 09 juli 2013 - 19:45:13
Zoals Jeroen al aanhaalde verwacht whiting 2 a 3 seconden, wat het dus ongeveer even snel maakt als 2012. Whiting ziet niet vaak mis maar ik heb toch mijn twijfels, die V6 met MAAR 15 000 RPM gaat toch wat meer moeten inleveren. De vraag is hoeveel pk de fabrikanten onder elkaar moeten inleveren. We weten dat de Renault V8 tot op heden nog steeds 20 pk tekort komt op de mercedes. Terwijl dat ooit 30 geweest is. Er zijn daarom nu al geruchten dat Renault 60 pk zal moeten toegeven aan Mercedes. Dat wordt al moeilijk voor newey om te dichten.
Newey heeft een groter probleem om de rake en achterkant van de RB9 te behouden. De turbo-V6 heeft nml. maar 1 uitlaat. Die uitlaat moet ook nog eens boven de diffuser uitkomen...Geen idee hoe Newey dat gaat oplossen.

robbert

Citaat van: Franky R. op 10 juli 2013 - 00:57:44
Citaat van: Maikel0230 op 09 juli 2013 - 19:45:13
Zoals Jeroen al aanhaalde verwacht whiting 2 a 3 seconden, wat het dus ongeveer even snel maakt als 2012. Whiting ziet niet vaak mis maar ik heb toch mijn twijfels, die V6 met MAAR 15 000 RPM gaat toch wat meer moeten inleveren. De vraag is hoeveel pk de fabrikanten onder elkaar moeten inleveren. We weten dat de Renault V8 tot op heden nog steeds 20 pk tekort komt op de mercedes. Terwijl dat ooit 30 geweest is. Er zijn daarom nu al geruchten dat Renault 60 pk zal moeten toegeven aan Mercedes. Dat wordt al moeilijk voor newey om te dichten.
Newey heeft een groter probleem om de rake en achterkant van de RB9 te behouden. De turbo-V6 heeft nml. maar 1 uitlaat. Die uitlaat moet ook nog eens boven de diffuser uitkomen...Geen idee hoe Newey dat gaat oplossen.

die zal wel weer iets vinden, die nipt volgens de regels is.