Grand Prix Zandvoort

Gestart door Edwin90, 04 april 2013 - 18:49:24

« vorige - volgende »

Jehoentelaar

Behalve dat het onderzoek naar een terugkeer van Formule 1 niet meer is dan een doorgeslagen hersenspinsel van een evenwel doorgeslagen wethouder, zou een Grand Prix funest zijn voor het circuit. Modernisering is nodig, F1-standaarden absoluut niet.

gloudiesaurus

Citaat van: Jehoentelaar op 07 november 2015 - 20:02:52
Behalve dat het onderzoek naar een terugkeer van Formule 1 niet meer is dan een doorgeslagen hersenspinsel van een evenwel doorgeslagen wethouder, zou een Grand Prix funest zijn voor het circuit. Modernisering is nodig, F1-standaarden absoluut niet.

Waarom funest voor het circuit?

Modernisering is wel nodig. Als je nu op het circuit zie je meteen dat het verouderd is.
Het circuit zei onlangs (op GPUpdate) 7 a 8 miljoen Euro winst te maken per jaar. Ik vraag me dan af waar dat geld blijft, waarom investeren ze dat niet?
Als je nu bijv. de pits of paddock ziet...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

De lay-out zal er voor de Formule 1 ongetwijfeld aan moeten geloven (nul inhaalmogelijkheden voor dergelijke auto's) en bochten als de Tarzan en het Scheivlak zullen, als ze al blijven bestaan, een geasfalteerde uitloopstrook krijgen. Daarmee is met name voor het Scheivlak meteen de uitdaging verdwenen. Ik zou zelf niet het unieke karakter van het circuit de vernieling in willen werken voor één evenement per jaar, waarvan je bovendien niet weet of het er pakweg vijf jaar later nog steeds is.

Dat investeringen min of meer uitblijven is op zich logisch, aangezien ze prima voldoen aan een aantal licenties. Wat moderniseringen om bijvoorbeeld een volwaardige DTM-licentie te krijgen zou mooi zijn, maar een volgende stap (F1) vraagt bedragen die ver buiten de mogelijkheden van het circuit liggen.

Zandvoort is een clubcircuit. Het heeft een mooie en lange geschiedenis, maar in de huidige tijd is de rol van het circuit in de Europese autosportwereld anders. Het is enorm geliefd door coureurs uit allerlei lagen en disciplines en heeft een grote aantrekkingskracht, maar het past niet bij de strak georganiseerde wereld die Formule 1 heet. De historie wordt sinds een aantal jaar groots gevierd met de Historic Grand Prix en het heeft met de DTM een groot Europees kampioenschap aan zich gebonden. Daar kunnen circuits van een vergelijkbaar kaliber alleen maar jaloers op zijn.


Edit: taalkundige chaos op orde gebracht.

janke

Citaat van: Jehoentelaar op 07 november 2015 - 20:16:18
De lay-out zal er voor de Formule 1 ongetwijfeld aan moeten geloven (nul inhaalmogelijkheden voor dergelijke auto's) en bochten als de Tarzan en het Scheivlak zullen, als ze al blijven bestaan, een geasfalteerde uitloopstrook krijgen. Daarmee is met name voor het Scheivlak meteen de uitdaging verdwenen. Ik zou zelf niet het unieke karakter van het circuit de vernieling in willen werken voor één evenement per jaar, waarvan je bovendien niet weet of het er pakweg vijf jaar later nog steeds is.

Dat investeringen min of meer uitblijven is op zich logisch, aangezien ze prima voldoen aan een aantal licenties. Wat moderniseringen om bijvoorbeeld een volwaardige DTM-licentie te krijgen zou mooi zijn, maar een volgende stap (F1) vraagt bedragen die ver buiten de mogelijkheden van het circuit liggen.

Zandvoort is een clubcircuit. Het heeft een mooie en lange geschiedenis, maar in de huidige tijd is de rol van het circuit in de Europese autosportwereld anders. Het is enorm geliefd door coureurs uit allerlei lagen en disciplines en heeft een grote aantrekkingskracht, maar het past niet bij de strak georganiseerde wereld die Formule 1 heet. De historie wordt sinds een aantal jaar groots gevierd met de Historic Grand Prix en het heeft met de DTM een groot Europees kampioenschap aan zich gebonden. Daar kunnen circuits van een vergelijkbaar kaliber alleen maar jaloers op zijn.


Edit: taalkundige chaos op orde gebracht.

Van begin tot einde helemaal mee eens. Dat zijn gewoon de feiten.
Some things are too important to be left in the past.

gloudiesaurus

Ben het wel met je eens Jehoentelaar. Het karakter van het circuit is belangrijk.
Zeker het Scheivlak en de Tarzan bocht zijn de bochten op Zandvoort.

Maar Zandvoort is nu voor Formule 3 of DTM niet meer dan een Mickey Mouse-circuit.
Dat mag wel een beetje veranderen vind ik.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

Maar hoe? De mogelijkheden zijn er nauwelijks. Het circuitterrein is nauwelijks groter dan maximaal tientallen meters rondom de lay-out, op het zuidelijke gedeelte na. De duingebieden zijn zover ik weet beschermd, daar kan en mag zeker in Nederland bijna niks mee.

Wings

De infrastructuur is er ook bagger en het asfalt niet meer al te best. Zandvoort daagt wel uit door de hoogteverschillen en onoverzichtelijke bochten. Een afwatering van het niveau zwembad dus wel leuk om op te racen. Alleen geen Formule 1. Daarvoor is het niet geschikt.

janke

Zandvoort is net als Zolder. Mooie races gezien, toen. Maar beide tracks zijn niet meer F1 waardig.
Some things are too important to be left in the past.

Fietser

Citaat van: Jehoentelaar op 07 november 2015 - 20:16:18
De lay-out zal er voor de Formule 1 ongetwijfeld aan moeten geloven (nul inhaalmogelijkheden voor dergelijke auto's) en bochten als de Tarzan en het Scheivlak zullen, als ze al blijven bestaan, een geasfalteerde uitloopstrook krijgen. Daarmee is met name voor het Scheivlak meteen de uitdaging verdwenen. Ik zou zelf niet het unieke karakter van het circuit de vernieling in willen werken voor één evenement per jaar, waarvan je bovendien niet weet of het er pakweg vijf jaar later nog steeds is.

Dat investeringen min of meer uitblijven is op zich logisch, aangezien ze prima voldoen aan een aantal licenties. Wat moderniseringen om bijvoorbeeld een volwaardige DTM-licentie te krijgen zou mooi zijn, maar een volgende stap (F1) vraagt bedragen die ver buiten de mogelijkheden van het circuit liggen.

Zandvoort is een clubcircuit. Het heeft een mooie en lange geschiedenis, maar in de huidige tijd is de rol van het circuit in de Europese autosportwereld anders. Het is enorm geliefd door coureurs uit allerlei lagen en disciplines en heeft een grote aantrekkingskracht, maar het past niet bij de strak georganiseerde wereld die Formule 1 heet. De historie wordt sinds een aantal jaar groots gevierd met de Historic Grand Prix en het heeft met de DTM een groot Europees kampioenschap aan zich gebonden. Daar kunnen circuits van een vergelijkbaar kaliber alleen maar jaloers op zijn.


Edit: taalkundige chaos op orde gebracht.

Geheel mee eens! Wie van dit fijne duincircuit houdt, wil daar geen F1 (meer).

Hamilton#44

Zandvoort is een leuk circuit voor het midden- en laag segment in de autosport ladder maar meer ook niet.  :)

Ten eerste is de baan totaal niet geschikt voor F1 en de faciliteiten en bereikbaarheid al helemaal niet.

Hoewel de lokatie (in Europees opzicht gesproken) in principe niet heel ongunstig is, voor een groot deel van Noord Europa is Zandvoort goed bereikbaar lijkt me.

Maar wil je enigzins in de buurt komen van hypermoderne circuits zoals Abu Dhabi (om even actueel te blijven) dan moet je echt wel minimaal 100 miljoen investeren in het circuit en de faciliteiten en dan nog haak je misschien net aan bij de andere circuits.
Laat staan dat de overheid hier geld gaat bijleggen.  ;D

gloudiesaurus

#40
100 miljoen Euro? Pff denk dat er veel meer geld nodig is om het circuit en faciliteiten F1-waardig te maken.
Eigenlijk kun je bijna alles afbreken en opnieuw opbouwen.

Circuit van Abu Dhabi heeft 900 miljoen - 1,3 miljard Euro gekost...

Gisteren toevallig de video "Grand Prix Zandvoort" gekeken die bij het boek hoort. Mooi om te zien hoor, vooral een onboard-lap op het oude circuit. Dan zie je dat het circuit van nu nog maar een schim is van het circuit van toen... De bocht "bos uit" op het oude circuit, schitterend. Maar niet meer van deze tijd natuurlijk.
En in de jaren '80 werd al steen en been geklaagd over Zandvoort. Zeker over de faciliteiten.

Dat onderzoek is gewoon weg gegooid geld. Enige die er beter van wordt is waarschijnlijk een onderzoeksbureau  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Hamilton#44

Citaat van: gloudiesaurus op 23 november 2015 - 21:52:26
100 miljoen Euro? Pff denk dat er veel meer geld nodig is om het circuit en faciliteiten F1-waardig te maken.
Eigenlijk kun je bijna alles afbreken en opnieuw opbouwen.

Circuit van Abu Dhabi heeft 900 miljoen - 1,3 miljard Euro gekost...

Ja dat zeg ik ook, minimaal 100 miljoen om enigzins aan te haken bij de standaard tracks, Abu Dhabi is sowieso onbereikbaar.  :)

Onderzoek is inderdaad zinloos, je krijgt in het bedrijfsleven misschien nu met Verstappen een keer 20 miljoen los, tops.
En bij de overheid hoef je niet aan te kloppen.

Matthijs

Nederland moet zich richten op het binnenhalen van een Formule E-GP. Dat is leuk, dat is haalbaar. Een F1-GP? Moet je niet eens willen. Het kost vaak vele (honderden?) miljoenen meer dan het opbrengt.

Jehoentelaar

Vergelijking met Abu Dhabi is een beetje vergezocht. Die peperdure lichtinstallatie is bijvoorbeeld al niet nodig en in de basis ligt er in Zandvoort al wel het een en ander, meer dan alleen wat zand. Neemt niet weg dat het een totaal onbereikbaar en onzinnig streven is om een Grand Prix naar Nederland te halen.

Robbert65

Luister nou 's allemaal, als CPZ een sluitende businesscase kan maken van F1 in Zandvoort, dan is dat toch prachtig. En als het niet lukt, dan hebben ze het geprobeerd. Laat ze, wacht 't ff af voordat je met een mening klaar staat over de haalbaarheid. Want mócht het lukken, wie staan er dan vooraan op de heuvel tussen Scheivlak en Bos Uit? Ikke wel iig...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel