Dakar 2020

Gestart door Sphinx, 09 januari 2020 - 10:53:26

« vorige - volgende »

Sphinx

Helaas heb ik dit jaar niet zoveel tijd om iets over de Dakar rally te schrijven (andere werktijden en een paar dagen ziek thuis gezeten), maar ik moet zeggen dat de switch van de Zuid Amerikaanse dakars naar de "Arabian Dakar Challenge" in het Midden Oosten iig qua landschappen en zwaarte goed bevalt. Nergens afgekorte stages, nergens makkelijke ritten. Fernando Alonso doet dit jaar mee in de auto's voor Toyota, maar hij is er al hardhandig achter gekomen dat snelheid niet alles zegt, na twee dagen vol problemen is hij 20e algemeen op 3 uur van zijn landgenoot Carlos Sainz, die in een Mini Buggy aan de leiding gaat. Helaas geen Gerard de Rooy in Arabië, de Iveco's worden bestuurd door Janus van Kasteren, Michiel Becx en Albert Llovera (een skiër die na een dwarslaesie zich op rallyraids ging richten en het niet eens slecht doet). Leukste verrassing tot nu toe was een vierde plaats voor de Vrijwillige Brandweer. Richard de Groot heeft dit jaar een nieuwe MKR Renault tot zijn beschikking en werd eergisteren zowaar als vierde geklokt tussen de vloot van Kamaz en M.A.Z. trucks

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Sportief bekeken een leuke Dakar rally: mooie scenery, uitdagende etappes, maar één afgelasting wegens een zandstorm. Helaas vielen er één dode en een zwaargewonde te betreuren bij de motoren. Paulo Gonçalves, veteraan voor o.a. Honda, BMW en Hero, kwam om het leven na een val op hoge snelheid, terwijl Edwin Straver in een van de laatste etappes zo ongelukkig viel dat hij zijn bovenste nekwervel heeft gebroken. Hij is inmiddels overgebracht naar NL, maar zijn toestand blijft erg zorgelijk  >:(

Fernando Alonso maakte een verdienstelijk debuut bij Toyota. Twee keer liet hij zich verrassen door de zware omstandigheden met twee zware crashes tot gevolg, de eerste keer de ophanging vernield tegen een rotsblok, de tweede keer over de kop van een duin af, nét in de marathon etappe. Groot geluk dat Toyota Mathias Behringer nog mee had rijden in de trucks als snelle assistent van o.a Overdrive en Gazoo Racing. Mini won uiteindelijk de rally met zijn vernieuwde Cooper Works buggy.

Bij de trucks viel eigenlijk niet op te boksen tegen Kamaz, de Russen wonnen bijna alle etappes en Andre Karginov schreef de rally op zijn naam. Verrassend genoeg kwam kopman Nikolaev in Arabië slecht uit de verf, hij moest na veel tijdverlies niet alleen genoegen nemen met een snelle assistentierol, hij blies zelfs de motor van zijn truck op. Gert Huzink baarde vooral in het tweede deel opzien door zich in een aantal stages brutaal naar een paar podiumplaatsen te rijden en zelfs met de Kamazki's gelijke tred te houden (tegen die tijd had hij zelf helaas al 12 uur achterstand na mechanische pech.)
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sabai

Ik vind Dakar tegenwoordig 1 groot circus geworden voor 50 plussers met een dikke bankrekening. Wel jammer want vroeger volgde ik het ieder jaar.

Sphinx

Bij de trucks heb je zeker gelijk, de meeste chauffeurs zijn eigenaar van hun eigen team (op KAMAZ en MAZ na) en ook bij de SSV's en auto's zie je de meer gefortuneerde figuren meedoen. Wat ik wel leuk vind is dat die 50 plussers ook de finish halen ondanks dat ze inmiddels weten dat je met geld geen vrije doortocht kan kopen. Bij de auto's zie je het ook steeds meer, het was zelfs een unicum dit jaar dat een amateur (Matthieu Serradori) weer een Dakar stage won in die klasse (is al 32 jaar niet meer gebeurd)
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Slecht nieuws helaas. Edwin Straver, die in een van de laatste etappes zwaar gewond raakte bij een crash is helaas overleden  :-[
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!