Ecclestone wordt echt oud

Gestart door Breaktest, 13 december 2012 - 14:41:47

« vorige - volgende »

Fabian

Citaat van: rafael25 op 21 december 2012 - 12:09:39
Dé kerstkaart van Bernie Ecclestone


Had hem gisteren al gezien. Vind hem wel grappig..

Franky R.

Citaat van: rafael25 op 21 december 2012 - 12:09:39
Dé kerstkaart van Bernie Ecclestone






Voor een 82-jarige despoot heeft hij veel tekentalent, die Bernie... :P :P :P
;)

Breaktest

Ecclestone heeft de Formule 1 gemaakt,  èn gebroken. Zijn leven lang dient hij eigenlijk maar een heer: zichzelf. Onder het motto "wat goed is voor Bernie  is goed voor F1."

Kootje

Citaat van: Breaktest op 18 januari 2013 - 16:07:09
Ecclestone heeft de Formule 1 gemaakt,  èn gebroken. Zijn leven lang dient hij eigenlijk maar een heer: zichzelf. Onder het motto "wat goed is voor Bernie  is goed voor F1."

Jij snapt 'm. ;)

0634

Citaat van: Breaktest op 18 januari 2013 - 16:07:09
Ecclestone heeft de Formule 1 gemaakt,  èn gebroken. Zijn leven lang dient hij eigenlijk maar een heer: zichzelf. Onder het motto "wat goed is voor Bernie  is goed voor F1."
Is de F1 gebroken dan? Volgens mij gaat het prima.

Jehoentelaar

Volgens sommigen is de sport op een aantal punten haar doel voorbij geschoten. De globaliseren en commercialisering hebben Formule 1 veel gebracht, maar op een aantal punten loopt het de spuigaten uit. Denk aan de Go East-mentaliteit wat racelocaties betreft, de toegangsprijzen en de enorme budgetten van teams die het nieuwkomers vrijwel onmogelijk maken om mee te doen. Daar heeft Bernie lang niet altijd schuld aan, maar hij heeft wel de mogelijkheden om er wat aan te doen, als hij dat zou willen.

Het hele circus is te veel om geld en te weinig om racen gaan draaien. En het geld is iets waar circuits en teams helaas relatief weinig van terugzien.

0634

Klopt. Maar hoezo is de sport 'gebroken'? Dat is een classificatie die hooguit voor het wielrennen geldt.

Iedere sport heeft zo zijn misstanden, maar F1 lijkt mij niet gebroken en dus heeft Bernie de sport groot gemaakt, maar nooit gebroken.

Jehoentelaar

Gebroken gaat inderdaad wel wat ver, maar deze situatie moet (samen met externe factoren als de mondiale economie) niet nog jarenlang blijven aanhouden. Dan kunnen er wel problemen ontstaan wat betreft het startveld en dergelijke.

0634

#23
Volgens mij is Bernie tegenwoordig dan ook voorstander van de budgetcap. Of dat een goed idee is, is vers twee, maar hij ziet blijkbaar ook wel dat er iets aan kostenreductie gedaan moet worden.

Breaktest

Citaat van: Jeroen op 18 januari 2013 - 19:30:10
Citaat van: Breaktest op 18 januari 2013 - 16:07:09
Ecclestone heeft de Formule 1 gemaakt,  èn gebroken. Zijn leven lang dient hij eigenlijk maar een heer: zichzelf. Onder het motto "wat goed is voor Bernie  is goed voor F1."
Is de F1 gebroken dan? Volgens mij gaat het prima.
Wat je prima noemt. Laat ik vooropstellen dat niet alle problemen op het conto van Ecclestone te schuiven zijn, maar ik bespeur hier wel een stevig gebrek aan historisch besef. GP van Oostenrijk? Verdwenen. GP van Nederland? Verdwenen. GP van Frankrijk? Verdwenen. GP van San Marino? Verdwenen. GP van Zweden? Verdwenen. GP van Turkije? Verdwenen. GP van Zwitserland? Verdwenen. GP van Portugal? Verdwenen. Komend seizoen staan nog maar zes Europese GP's op het programma, waarbij die van België en Hongarije ook onder vuur liggen en staat de Nürburgring op het punt om failliet te gaan.

Ooit waren was de entree laagdrempelig en waren er seizoenen met meer dan veertig deelnemers. Inmiddels is de doorstroming van jonge rijders is helemaal vastgelopen en puilt het het rechter rijtje uit met pay-drivers. Die andere helft beurt absurde salarissen die nergens op gebaseerd zijn  - in ieder geval niet op de geur van gevaar en heroïek, want die bestaat al twintig jaar niet meer - maar wel ergens vandaan moeten komen. Voorts verdwijnt de F1 steeds meer achter de decoder en raken vele GP's niet uitverkocht.
En misschien nog een aardig statistiekje: al tien jaar lang is de Formule1 geen spat sneller gegaan. Afgelopen jaar reed Schumacher in Monaco een tijd van 1.14,3 naar de pole. In 2004 was dat 1.13,9. De honderden miljoenen die in onderzoek zijn gestoken hebben 'de show' geen steek verder gebracht.  Wat je prima noemt.

Jehoentelaar

Snelheid is wat mij betreft ondergeschikt. De actie kan net zo leuk zijn als het langzamer gaat. Van mij hoeven records niet elk jaar doorbroken te worden.

De hoeveelheid paydrivers is deels toe te schrijven aan het economisch klimaat, maar het helpt sowieso niet dat de hele globe moet worden aangedaan. Rond de 20 races die duizenden kilometers van elkaar vandaan worden gehouden, dat drijft de kosten gigantisch op. Wat mij betreft kan een aanzienlijk deel van de Aziatische onzin worden verwijderd. Een paar vervangen door Europese en Amerikaanse circuits, en voor de rest gewoon minder races houden. (is wel een leuk iets voor een topic, een soort droomkalender. Op andere fora is het een succes geweest om een eigen kalender steeds verder uit te werken. Ideetje?)

De kosten die TV-zenders en circuits moeten maken zijn inderdaad absurd. Daardoor haken steeds meer fans af. Als ik een goed alternatief krijg om te volgen (mijn interesse is vrij breed, dus een erg goed voorbeeld ben ik niet), lijdt Formule 1 daaronder. Door de economische situatie, en doordat Formule 1 écht met afstand de populairste klasse is, zie je niet dat andere raceklassen profiteren van de hoge bedragen die mensen moeten neertellen voor Formule 1. Dat is wel weer wat aan Bernie toe te schrijven is, en heel misschien ook wel onderdeel van het hele plan: eerst het circus heel groot maken, om er vervolgens rijkelijk ervan te profiteren. Wellicht teveel een aluhoedjestheorie, maar who knows. De man is er gedreven genoeg voor.

0634

#26
Citaat van: Breaktest op 18 januari 2013 - 23:54:35
Wat je prima noemt. Laat ik vooropstellen dat niet alle problemen op het conto van Ecclestone te schuiven zijn, maar ik bespeur hier wel een stevig gebrek aan historisch besef.
Gebrek aan historisch besef?  ;D Ik kijk 30 jaar F1 en ik vond het toen veel leuker dan nu. Maar dat was de stelling niet. De stelling was dat de sport gebroken is door Bernie. En dat gaat nergens over. Er is van alles aan te merken op de sport, zoals er ook van alles aan te merken is op voetbal, boksen of tennis, maar de sport is springlevend en alles behalve gebroken. Een blik op de geldstromen die de sport ingaan en de wereldwijde exposure is genoeg om te beseffen dat de sport alles behalve kapot is hoor.

Persoonlijk vind ik dat de helft van de races in Europa horen te zijn, als bakermat van de sport en ik betreur het dat dat niet zo is, maar laten we eens kijken van de opties die jij noemt wat er precies realistisch is aan dat rijtje.

GP van Oostenrijk-> kan. Zou ik prachtig vinden. Maar er zijn niet genoeg hotels in de omgeving schijnt (kan ik niet beoordelen). Moet het land dat dus eerst op orde hebben.
GP van Nederland-> onrealistisch. Zandvoort is allang niet meer geschikt voor F1 en NL toont geen enkele ambitie die richting op. Dus wat kan Bernie daar aan doen?
GP van Frankrijk-> Bernie is er mee bezig deze terug te halen. Ik ben ook een fervent voorstander. Maar dan gaan we weer mekkeren op waardeloze circuits als Magny Cours of Paul Ricard.
GP van Zweden-> Noem dan eens een baan in Zweden die geschikt is? Anderstorp? Right.
GP van San Marino-> Mag van mij.
GP van Turkije-> Waarom zou F1 moeten racen in een land dat zich niet interesseert in de sport?
GP van Zwitserland-> Autosport is nog altijd verboden in Zwitserland!!! Bernies schuld?
GP van Portugal-> Geen idee wat de stand van zaken is daar. Geen idee of Portugal interesse heeft in een race.

Van de acht opties is de helft totaal niet realistisch of mogelijk, en dat is nog even los van de vraag hoeveel invloed Zweden, Portugal, Zwitserland of Turkije heeft op het historisch besef. Dus waarom de schuld dan bij Bernie neerleggen? Ik ben voor meer races in Europa, maar vertel eens, hoe belangrijk is het voor de F1 om in Portugal te racen? Of in Zweden? Landen met relatief weinig historie (ja, ik ken Ronnie Peterson maar die is al 35 jaar dood). Portugal is bijna failliet en heeft weinig F1 historie. Hoe realistisch is het dan om daar een race te willen? Hoeveel Portugezen schreeuwen om een GP daar? Of Zweden? Of Zwitsers? Of Nederlanders? Zien wij in NL een enorme hoeveelheid mensen die zich inspannen om de toegangswegen, de hotels, de faciliteiten te verbeteren tegen de crisis in? En Oostenrijk? Als er nauwelijk hotels zijn in de regio, moet Bernie die dan maar gaan bouwen?

Natuurlijk zet Bernie zich niet in om meer races in Europa te halen, en dat mag je hem verwijten (doe ik ook). Maar de crisis heeft hard toegeslagen in dit werelddeel. De regering in Frankrijk werkt niet overdreven mee om de race terug te halen. Dan wordt het lastig he. Bernie kiest ervoor om exposure voor zijn sport te halen in andere delen van de wereld en daardoor boort hij nieuwe geldstromen aan. Misschien slaat hi jdaar in door, maar er zit natuurlijk wel een idee achter.

CitaatOoit waren was de entree laagdrempelig en waren er seizoenen met meer dan veertig deelnemers.
Ook weer zoiets? En dus? Wat is je punt? Prekwalifcaties heb ik nog meegemaakt. Was geen hol aan hoor. Daar wordt de sport echt niet beter van. Het algehele niveau zakt dramatisch en allerlei schimmige teams schrijven zich in met de door jou zo verfoeide paydrivers. Noem mij één voordeel van 40 deelnemers? Eentje maar?

CitaatDie andere helft beurt absurde salarissen die nergens op gebaseerd zijn
Betaald Bernie de rijders en de ontwerpers? Het is eerder een voorbeeld van dat iedereen meeprofiteert van wat Bernie en velen anderen voor de sport hebben gedaan.

CitaatVoorts verdwijnt de F1 steeds meer achter de decoder en raken vele GP's niet uitverkocht.
Waardeloos. Ben ik met je eens. Deels komt dat door de crisis, en deels door de absurde prijzen die Bernie vraagt. Overigens ben ik van mening dat de decoder niet alleen een F1 probleem is. Ik kan me niet voorstellen dat we in de huidige markt nog tientallen jaren gratis tv kunnen kijken. De decoder is de toekomst. Voor alle vormen van tv kijken.


CitaatEn misschien nog een aardig statistiekje: al tien jaar lang is de Formule1 geen spat sneller gegaan. Afgelopen jaar reed Schumacher in Monaco een tijd van 1.14,3 naar de pole. In 2004 was dat 1.13,9. De honderden miljoenen die in onderzoek zijn gestoken hebben 'de show' geen steek verder gebracht.  Wat je prima noemt.
Wat doet het ertoe dan? Het maakt mij geen reet uit of de sport twee seconden harder of langzamer gaat. Ik kijk zelden naar rondetijden die boeien me totaal niet. Mij gaat het om de races. En die zijn de laatste jaren fors leuker dan een jaar of tien terug en het niveau is ongekend hoog. De 'show' is dus fors verbeterd m.i. tov de slaapverwekkende vertoningen van een decennium terug.

Los daarvan: Bernie maakt de regels niet. En juist de regels beperken de snelheid aan de sport. Dan moet je bij de FIA aankloppen als het je dwars zit. Maar de tendens bij velen is altijd: Bernie is de grote schuldige. Maar wat hij doet (en altijd heeft gedaan) is de sport commercieel verkopen. Daarom zoekt hij andere plekken op de wereld. Daaorm maakt hij al tientallen jaren zo'n big issue van de GP van Amerika. En enorme afzetmarkt. Historisch besef houdt ook in dat je weet dat hij degene was die de teams bij elkaar riep en zei dat ze moesten gaan samenwerken om de sport te verkopen. Hij was degene die inzag dat het niet langer kon dat teams niet op kwamen dagen bij overzeese races omdat circuiteigenaren daar boos om werden. Hij was degene die zag (en ziet) dat de sport commercieel op de kaart gezet moest worden. Overigens deed hi jdat niet alleen hoor, er waren er nog meer, maar Bernie is de belangrijkste persoon in de historie van onze sport. Of hij nou fouten maakt of niet. Of het nou een narcisitisch naar mannetje is die zichzelf verrijkt. Dat is namelijk zo. Maar de sport en iedereen die erbij betrokken is (incl fans) heeft ervan geprofiteerd.

Soms heb je goede argumenten gegeven, soms heeft Bernie verre van schuld, maar vaak sla je de plank mis naar mijn mening. Probeer maar eens, tegen de golven van de wereldwijde crisis in, een geldverslindend en geen enkel doel dienend circus als de F1 draaiende te houden. Try it. Zal niet meevallen.

Maar wat fier overeind blijft: F1 is allesbehalve dood!!!! Allesbehalve!!!

Breaktest

Volgens mij gaat dit deel van de discussie over jouw stelling dat het "prima" gaat. Ik vind juist dat de F1 zich in een grote crisis bevindt. Ook vind ik je argumentatie nogal inconsequent. Bijvoorbeeld met het argument dat je bij de Turkse GP hanteert  kunnen we zo ongeveer iedere Aziatische GP opdoeken.
Voorts beklaag je je samen met Ecclestone erover dat overheid te weinig doet. Misschien is dit het voornaamste verschil van inzicht. Ik vind juist dat een overheid zich helemaal niet met een GP moet bemoeien (behalve wat randvoorwaarden stellend) en dat de autosport haar eigen broek moet ophouden. Een F1 GP moet zich aan het budget aanpassen dat daarbinnen mogelijk is, en niet andersom. Ecclestone verstoort deze 'natuurlijke' gang van zaken. Hij struint landen af waar de regering bereid is om met grote leningen en subsidies een circuit uit de grond te stampen – om vervolgens te ontdekken  dat evenveel subsidie nodig is om de jaren daarop de GP overeind te houden -  en zo harkt hij zijn miljarden binnen, op weg naar het volgende kaal te vreten weiland, intussen zich erover beklagend dat Europa niet mee wil doen met dit vuige spelletje. Of er sprake is van een autosportcultuur, of de lokale bevolking lokale helden heeft en of zij toegangstickets kunnen betalen doet allemaal niet ter zake. Aan de man hangt een guur van opportunisme, fraude, omkoping en belastingontduiking; hij vertoont alle kenmerken van wat Joris Luyendijk in zijn bankiersdocumentaire een sociopaat noemt. Het afkalvende startveld ten spijt leeft de F1 nog steeds grotendeels met het hoofd in de wolken – ik noem nogmaals die honderden miljoenen door het putje terwijl het leidt allemaal nergens toe leidt. Ik ben het juist heel erg eens dat niemand zit te wachten op een startveld dat nog een seconde sneller in de rondte gaat (wat, zoals gezegd, niet eens meer lukt). Het is langzamerhand absurd om een paar beperkende regeltjes te bedenken, er honderden miljoenen tegenaan gooien om deze teniet te doen en dit competitie te noemen. Dat geld had beter kunnen worden besteed om de autosport gezonder te maken en meer in de geest van het begrip sport. 

0634

Citaat van: Breaktest op 19 januari 2013 - 11:54:26
Volgens mij gaat dit deel van de discussie over jouw stelling dat het "prima" gaat.
Nee, de discussie begon doordat jij stelt dat Bernie de F1 gebroken heeft. Ik weet nog steeds niet waarom deze sport uberhaupt gebroken zou zijn.

CitaatOok vind ik je argumentatie nogal inconsequent. Bijvoorbeeld met het argument dat je bij de Turkse GP hanteert  kunnen we zo ongeveer iedere Aziatische GP opdoeken.
Waarom zeg je dan in jouw pleidooi dat de GP van Turkije gemist wordt vanuit historisch besef? Jij begint immers over historisch besef, ik niet.

CitaatVoorts beklaag je je samen met Ecclestone erover dat overheid te weinig doet.
Daar beklaag ik me totaal niet over. Hoe kom je erop!!

Ik begin erover omdat jij een hele rits landen noemt waar niemand op autoraces zit te wachten. ZWeden, Zwitserland, Turkije. Wat moeten we in die landen? In Frankrijk is de overheid er helemaal nog niet overuit of ze een race willen en linksom of rechtsom, zolang een overheid in een land het niet wil, komt het er niet, en kan je Bernie er de schuld niet van geven.

Daar beklaag ik me niet over, ik vind het volkomen logisch. Eén van jouw voorbeelden is n.b. Portugal! Hoe idioot zou het zijn als het in een diepe, diepe, crisis verkerende Portugal ineens geld gaat pompen in een F1 race. Hotels neer plempen, infrastructuur aanpassen. Het circuit upgraden. Het zou een schande zijn!

Maar los daarvan: jij legt de schuld over al die races bij Bernie neer, maar dat is gewoon onterecht in een aantal gevallen. Bernie zou zich veel harder moeten maken voor races in Europa, ben ik het helemaal mee eens hoor, maar dat houdt niet in dat we maar blind een aantal races moeten prikken.

Het is volkomen logisch dat landen moeten betalen voor een F1 race, zoals ze ook grof moeten betalen voor een WK voetbal of de OS. Niet alleen aan Bernie of aan het IOC maar je zal ook moeten investeren in randvoorwaarden. En dus heb je te maken met overheden. Ik beklaag me niet, maar je ontkomt er niet aan.

Citaatik noem nogmaals die honderden miljoenen door het putje terwijl het leidt allemaal nergens toe leidt. Ik ben het juist heel erg eens dat niemand zit te wachten op een startveld dat nog een seconde sneller in de rondte gaat (wat, zoals gezegd, niet eens meer lukt). Het is langzamerhand absurd om een paar beperkende regeltjes te bedenken, er honderden miljoenen tegenaan gooien om deze teniet te doen en dit competitie te noemen. Dat geld had beter kunnen worden besteed om de autosport gezonder te maken en meer in de geest van het begrip sport. 
Bernie heeft niets te maken met beperkende regeltjess!!!!!! niets!! De FIA bedenkt die. Open een topic en noem het 'jean Todt wordt nu echt oud.' Dan kunnen we over die regeltjes discussieren.

Dat bedoel ik: er is een hoop op Bernie aan te merken, maar alles wat niet bevalt wordt in zijn schoenen geschoven. Gaat nergens over.

Flying A

Jeroen Huntelaar, inderdaad is snelheid een ondergeschikt belang... Want onze klasse is vele malen spectaculairder dan F1. Dat gezegd hebbende, F1 is natuurlijk snelheid en vooral vindingrijkheid... En dat laatste is door de FIA (voornamelijk) om zeep geholpen. Waarom zou je anders F1 kijken? er zijn voldoende klasses die net zo gaaf zijn. Dus F1 bestaat omdat het eigen fabrikaat is, Snelheid en uitvinden. Ze morrelen al aan 2 van de 3.... Trek uw conclusies