De tatoeëerder van AuschwitzIn april 1942 wordt een jonge Slowaakse Jood naar Auschwitz gedeporteerd. Lale staat vanaf dan bekend als gevangene 32407. De SS-officieren benoemen hem tot 'Tätowierer', tatoeëerder. Tweeënhalf jaar lang is hij degene die van duizenden gevangenen een nummer moet maken. Zoals van Gita, vanaf dan gevangene 34902. Terwijl hij gedwongen wordt haar te brandmerken, kerft zij haar naam voor altijd in zijn hart. Na drie jaar wordt Gita op dodenmars gestuurd en komt Lale in een ander kamp terecht. Beiden weten te ontsnappen en gaan op zoek naar elkaar. Gedurende zeventig jaar zwijgen Lale en Gita over het begin van hun relatie. Pas na Gita's dood durft Lale hun uitzonderlijke overleversverhaal te delen. De tatoeëerder van Auschwitz toont de moed van twee jonge mensen en de kracht van liefde onder de meest extreme omstandigheden.Toevoeging mijnerzijds, het boek geeft een inkijk in het leven in concentratiekampen. Wel moet ik erbij melden dat er een aantal passages instaan die gruweldaden beschrijven die veel indruk maken. Het zijn een tweetal momenten geweest dat ik de passage nog een keer las -heb ik het goed gelezen?- en het boek even moest dichtklappen om de informatie te absorberen. Wat mij betreft is zo'n boek verplichte kost voor zij die Hitler tot de dag van vandaag adoreren of politici met hem vergelijken. Op mij heeft het boek een onuitwisbare indruk achtergelaten. Iedereen heeft beeld bij wat er in concentratiekampen gebeurde en wij weten allen dat het geen vrolijk festival was maar als je in details leest over de hoed en de rand gaat het nog veel verder dan dat ik mij kon voorstellen.

Het boek is te krijgen bij
Bruna, tevens ook de bron van tekst en afbeeldingen.