Robert Doornbos

Gestart door Wizard, 14 september 2011 - 16:41:37

« vorige - volgende »

Wizard

Een beetje het zelfde concept als het Verstappen topic alleen nu over Robert Doornbos. Robert Doornbos werd door Minardi weggeplukt bij Jordan om Friesacher, welke niet kon voldoen aan zijn betalingsverplichting, te vervangen. Zijn teamgenoot was niemand minder dan landgenoot Albers. Albers zat natuurlijk een tijdje bij Minardi, had voorsprong, maar Robert won terrein om uiteindelijk een doorn in het oog van Albers te zijn. Nou ja, meer woordspeel dan waarheid maar dat Robert, eenmaal gewend, prima kon meeklappen met Albers is een feit. Laatste races vond ik hem zelfs de betere van de 2. Helaas werd Minardi verkocht en wist Robert Doornbos geen stoeltje te bemachtigen.



Derde rijder bij Red Bull werd zijn nieuwe rol in de Formule 1. Geluk bij een ongeluk mocht hij Christian Klien vervangen en vervulde deze rol met verve. Zonder in het ritme te rijden vond ik hem behoorlijk mee kunnen klappen met David Coulthard. Helaas was zijn optreden niet imponerend genoeg dus wederom geen stoeltje. Robert Doornbos verliet, na een paar testdagen, Europa om te racen in Amerika. Daarna ben ik hem uit het oog verloren. Robert heb ik 1 keer aangetroffen in Zolder waar hij in de Superleage reed. Maar goed, los van dit alles vond ik het jammer dat Robert geen kans gegund werd. Had hem hoger zitten dan Albers en hoopte dat hij, in plaats van Albers, een stoeltje kon bemachtigen bij Midland. Helaas zullen we nooit weten hoe goed hij echt was en wat er in had gezeten. Maar goed, genoeg geluld, hoe staan jullie tegenover Doornbos? Waar ging het mis? Of verdiende hij gewoon geen stoeltje. Bespreek in dit topic alles omtrent de Rotterdammer.

Kootje

Ben persoonlijk geen fan van 'm.

Ik heb 't nooit 'n F1 waardige coureur gevonden.
Maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat hij 't niet onaardig deed bij Jordan en Minardi.

Ook in the States deed hij 't uitstekend.
Rooky of the year en 2e in het Champcar WK achter 4-voudig kampioen Bourdais is ronduit knap.
Maar toch ......

A1 GP ..... niet bijzonder.
SLF ..... 1e seizoen sterk, daarna ronduit slecht.
Maar dan wel rondlopen met 'n houding alsof hij God's gift to racing is.
Nee ..... ik ben er niet rouwig om dat hij 't niet heeft gered.

BTW: Voor volgend seizoen schijnt hij vergevordert met de Indycars te zijn.
Misschien liggen ovals 'm beter ??

0634

Vond het altijd een goede rijder die zeker niet onderdoet voor anderen in F1. Leuk joch ook, tenminste niet saai en kleurloos.

gloudiesaurus

#3
Ik was altijd wel een beetje fan van hem, zoals ik altijd de coureurs uit Nederland en België wel een warm hart toe draag.. Ik vond het vooral jammer dat hij verder van Red Bull niet echt een kans meer kreeg terwijl hij daar toen toch enkele GP's reed. Vooral in China deed hij het leuk, hij stond toen in Q3, voor Coulthard met al zijn ervaring....

Alleen in de race ging het al in de 1e bocht mis, voorvleugel kwijt, en weg goed resultaat. Helaas was de Red Bull toen ook nog niet de topauto van toen.
Verder deed hij het bij Jordan (testen en op vrijdag rijden) en Minardi niet onaardig. Het gevecht Doornbos vs. Albers heeft beide uiteindelijk meer tegengewerkt dan meegewerkt...
Ik vond Doornbos uiteindelijk de betere van de 2, hij had toch wat minder ervaring en was gelijkwaardig aan Albers. Al was het verschil tussen beiden op het circuit minimaal.

Vervolgens ging het mis, na Red Bull kwam er niets meer voorbij, ook geen Toro Rosso. Hij wisselde ook van management, eerst een Italiaan en daarna GR8. Dat heeft niet veel gebracht. Vervolgens 1 jaar Champcar wat nog goed was, maar vervolgens Superleague en A1GP? Doornbos onwaardig... en Doornbos presteert er ook niet goed. Superleague en A1GP vallen zwaar tegen.

Wat ook niet geholpen zal hebben is dat zijn grote geldschieter Har Muermans in opspraak raakte en veel geld kwijt raakte (of failliet zelfs?).

Leuk joch die Doornbos, in het begin zo onbevangen, voor niemand bang... en ook snel. Terwijl hij toch laat met autosport begon. Had alleen het idee dat hij zich op het laatst wat te vaak met randzaken bezig hield, naast de F1. Zoals feesten, zoals ook zijn maatje Liuzzi...

Begin dit jaar was hij met DTM bezig, voor een jahreswagen en Indycar. Raar dat hij al zo vroeg bekend maakte om zich op 2012 te gaan richten... Hopelijk krijgt hij nog een kans... maar F1 is een gesloten boek, jammer eigenlijk.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

@ Kootje;
In Amerika was hij vooral goed op de stratencircuits... al was Bourdais nog wat beter (en dat was ook geen topper in de F1)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

Maar wel veeeel ervarener in de Indy's.

Kootje

Citaat van: gloudiesaurus op 19 september 2011 - 21:56:20
@ Kootje;
In Amerika was hij vooral goed op de stratencircuits... al was Bourdais nog wat beter (en dat was ook geen topper in de F1)

Dat weet ik.
Champcar/CART was daar sowieso meer op gericht.

Ik doelde meer op komend jaar wanneer hij IRL/Indycars wil gaan rijsen.
Dat zijn voornamelijk ovals.

Edwin90

Ik had echt het idee dat hij meer in zich had dan Albers. Jammer dat Red Bull niet met hem verder wou. Gemiste kans, zoals zoveel Nederlandse coureurs.

gloudiesaurus

Op de website van GR8 staat dat voor Doornbos het doel volgend jaar Indy cars en de Indy 500 is, ik ben benieuwd  :)
Zou wel mooi voor hem zijn.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

SDG

Citaat van: gloudiesaurus op 19 september 2011 - 21:56:20
@ Kootje;
In Amerika was hij vooral goed op de stratencircuits... al was Bourdais nog wat beter (en dat was ook geen topper in de F1)

De laatste jaren waren de Champ Cars al een beetje over hun hoogtepunt heen, vind ik. Ik heb onlangs nog een uitgebreid overzicht van het allerlaatste sezoen gezien (2007) en daar reden nog maar zeventien auto's meer mee, waren er nog veertien wedstrijden en de Indy Racing League was toen al de betere raceklasse. Er reden nog wel spraakmakende coureurs als Will Power, Alex Tagliani en Graham Rahal mee, die na de fusie mee de overstap maakten, maar evenzeer namen waarvan we nadien niet veel meer gehoord hebben. Wie weet er bv. wat er van Tristan Gommendy, Dan Clarke, Alex Figge, Ryan Dalziel of Nelson Philippe geworden is?

Gerard

Ik volg Robert op twitter, en het laatate wat ik van hem gezien heb is dat hij bezig is om komend seioen mee te rijden in de LM series... Jammer dat het F1 avontuur én het Indy deel 2 avontuur niet brachten waar hij op hoopte... Als gezegd deed hij niet onder voor DC, en denk ik dat hij het ook niet slechter zou doen dan bv Webber...

Enzo

Citaat van: Gerard op 08 januari 2012 - 02:16:55
Ik volg Robert op twitter, en het laatate wat ik van hem gezien heb is dat hij bezig is om komend seioen mee te rijden in de LM series... Jammer dat het F1 avontuur én het Indy deel 2 avontuur niet brachten waar hij op hoopte... Als gezegd deed hij niet onder voor DC, en denk ik dat hij het ook niet slechter zou doen dan bv Webber...

Ja Robert had best potentieel, maar toch is het ergens mis gegaan bij dit talent.
Net op de verkeerde plek, te weinig geld, verkeerde manager?
Best jammer iig...

0634

Citaat van: Gerard op 08 januari 2012 - 02:16:55
Ik volg Robert op twitter, en het laatate wat ik van hem gezien heb is dat hij bezig is om komend seioen mee te rijden in de LM series... Jammer dat het F1 avontuur én het Indy deel 2 avontuur niet brachten waar hij op hoopte... Als gezegd deed hij niet onder voor DC, en denk ik dat hij het ook niet slechter zou doen dan bv Webber...
Al was DC toen wel op zijn retour he ;).

Maldonado hield ook redelijk gelijke tred met Barrichello dit seizoen maar in Rubens' betere jaren was hem dat niet gelukt, denk ik.

Wizard

DC mocht dan wel op zijn retour zijn, Robert werd zonder wedstrijdritme ineens in de Red Bull geplempt. Had hem wel een compleet seizoen willen zien rijden naast Coulthard inclusief een voorseizoen testen. Heb het altijd jammer gevonden dat hem dát niet gegund werd. Niet dat in hem een kampioen verloren is gegaan maar hij had meer kunnen bereiken dan een Albers en Robert leek me een prima subtopper.

0634

Oh, dat denk ik ook hoor, daar niet van. Het niveau van jongens als Kovalainen of Heidfeld had hij m.i. wel kunnen halen.