Historische weetjes

Gestart door Jozef, 12 september 2011 - 03:47:46

« vorige - volgende »

Jozef

Als je leuke weetjes of statistiekjes hebt uit de geschiedenis van de F1, post ze dan hier.


Ik zal beginnen met wat ik net postte in de topic over de GP van Italië, maar net zo goed hier kan: de GP van Italië 2011 was de eerste keer dat de top vijf van een race volledig uit wereldkampioenen bestond! Voor dit seizoen kwam het slechts in twee seizoenen voor dat er überhaupt 5 wereldkampioenen aan de start verschenen, namelijk in 1968 en in 1970.


Nog een tweede weetje waar ik toevallig net achter kwam: twee wereldtitels uit de geschiedenis van de F1 werden gewonnen met een significant Belgisch aandeel. In 1956 werd Juan Manuel Fangio voor de vierde keer wereldkampioen, in zijn Ferrari op banden van het merk Englebert. In 1958 pakte Mike Hawthorn zijn titel met dezelfde banden.

Englebert was een Luikse bandenfabrikant, in 1877 opgericht door ene Oscar Englebert. Het merk hoorde medio jaren '50 tot de beste racebanden die er waren, maar na 1958 werd er gestopt met het leveren van racebanden.

Englebert lag overigens ten grondslag aan het welbekende Uniroyal, dat nog steeds bestaat als onderdeel van Continental en zich specialiseert in regenbanden.

Jozef

Ergens in het F1-forum kwam ter sprake of het vaak voorgekomen is dat een wereldkampioen het hele seizoen lang, vanaf de eerste race, aan de leiding heeft gestaan van het wereldkampioenschap. Ik heb weer wat opzoekwerk verricht en dit is de lijst van seizoenen waarin de kampioen het hele seizoen aan de leiding stond, 14 keer in het totaal:

1953: Alberto Ascari *
1954: Juan Manuel Fangio *
1957: Juan Manuel Fangio
1959: Jack Brabham
1962: Graham Hill
1991: Ayrton Senna
1992: Nigel Mansell
1994: Michael Schumacher
1996: Damon Hill
1998: Mika Häkkinen *
2001: Michael Schumacher
2002: Michael Schumacher
2004: Michael Schumacher
2009: Jenson Button

In jaren met een sterretje heeft de kampioen op een bepaald moment in het seizoen wel op hetzelfde aantal punten gestaan als de tweede in het klassement. In '53 en '54 kwam dat omdat de GP van Indianapolis de tweede race op de kalender was, en er niemand vanuit Europa naar Amerika vloog om daaraan deel te nemen (omgekeerd ook: alle deelnemers aan die GP kwamen nooit aan de start in de Europese races). De winnaar van de GP van Amerika stond deelde dus altijd de leiding in het WK met de winnaar uit de openingsrace (afhankelijk van wie de snelste ronde had gereden want die was ook 1 WK-punt waard).
In het geval van Mika Häkkinen was dat natuurlijk anders: 2 races voor het einde hadden hij en Schumacher elk 80 punten. Beiden hadden toen 6 races gewonnen, maar Mika was twee keer tweede geworden en Michael slechts een keer. Officieel had Häkkinen dus toch de leiding.

In 2006 overkwam Alonso het omgekeerde: 2 races voor het einde hadden hij en Schumacher even veel punten, maar omdat Schumacher toen 7 races had gewonnen en Alonso 6, stond Schumacher dus net aan de leiding. Verder stond Alonso toen wel altijd op de eerste plaats in het kampioenschap dankzij zijn sterke eerste seizoenshelft (in 9 races 6 keer gewonnen en 3 keer tweede).

Jozef

Het record voor beste seizoensbegin (meeste races winnen aan het begin van het seizoen) wordt overigens gedeeld door Mansell in 1992 en Schumacher in 2004, beiden wonnen toen de eerste 5 races van het seizoen.

Als we echt een winnaar willen voor deze statistiek, dan is dat Mansell, want in de zesde race (Monaco) werd hij tweede achter Senna na een legendarisch en rondenlang duel waarin Mansell alles uit de kast haalt om Senna in te halen, maar daar niet in slaagt door het goede verdedigen van Senna.
Schumacher daarentegen viel in de zesde race van 2004, eveneens in Monaco, uit na een crash met Montoya in de tunnel, weet u nog. Jarno Trulli won de race voor Renault.

Jozef

Volgens Martin Brundle was Schumacher vandaag de oudste coureur aan de leiding van een GP sinds Jack Brabham in 1970. :)

SDG

Citaat van: Jozef op 09 oktober 2011 - 10:34:49
Volgens Martin Brundle was Schumacher vandaag de oudste coureur aan de leiding van een GP sinds Jack Brabham in 1970. :)

Klopt. Jacques Laffite was er ook 42 toen hij in de Amerikaanse GP in 1986 in Detroit aan de leiding reed, maar Schumacher is een paar maand ouder dan Laffite toen was.

SDG

Citaat van: Jozef op 21 september 2011 - 02:31:17
Ergens in het F1-forum kwam ter sprake of het vaak voorgekomen is dat een wereldkampioen het hele seizoen lang, vanaf de eerste race, aan de leiding heeft gestaan van het wereldkampioenschap. Ik heb weer wat opzoekwerk verricht en dit is de lijst van seizoenen waarin de kampioen het hele seizoen aan de leiding stond, 14 keer in het totaal:

1953: Alberto Ascari *
1954: Juan Manuel Fangio *
1957: Juan Manuel Fangio
1959: Jack Brabham
1962: Graham Hill
1991: Ayrton Senna
1992: Nigel Mansell
1994: Michael Schumacher
1996: Damon Hill
1998: Mika Häkkinen *
2001: Michael Schumacher
2002: Michael Schumacher
2004: Michael Schumacher
2009: Jenson Button

In jaren met een sterretje heeft de kampioen op een bepaald moment in het seizoen wel op hetzelfde aantal punten gestaan als de tweede in het klassement. In '53 en '54 kwam dat omdat de GP van Indianapolis de tweede race op de kalender was, en er niemand vanuit Europa naar Amerika vloog om daaraan deel te nemen (omgekeerd ook: alle deelnemers aan die GP kwamen nooit aan de start in de Europese races). De winnaar van de GP van Amerika stond deelde dus altijd de leiding in het WK met de winnaar uit de openingsrace (afhankelijk van wie de snelste ronde had gereden want die was ook 1 WK-punt waard).
In het geval van Mika Häkkinen was dat natuurlijk anders: 2 races voor het einde hadden hij en Schumacher elk 80 punten. Beiden hadden toen 6 races gewonnen, maar Mika was twee keer tweede geworden en Michael slechts een keer. Officieel had Häkkinen dus toch de leiding.

In 2006 overkwam Alonso het omgekeerde: 2 races voor het einde hadden hij en Schumacher even veel punten, maar omdat Schumacher toen 7 races had gewonnen en Alonso 6, stond Schumacher dus net aan de leiding. Verder stond Alonso toen wel altijd op de eerste plaats in het kampioenschap dankzij zijn sterke eerste seizoenshelft (in 9 races 6 keer gewonnen en 3 keer tweede).

In 2001 had David Coulthard na de GP van San Marino evenveel punten als Schumacher, nl. 26. Schumacher was toen evenwel nog steeds koploper in de stand doordat hij een zege meer had dan Coulthard.

SDG

#6
In 2008 werd voor het laatst het team waar de wereldkampioen voor uitkwam datzelfde jaar geen wereldkampioen bij de constructeurs. McLaren-coureur Lewis Hamilton pakte toen de rijderstitel, terwijl Ferrari de constructeurstitel wist te veroveren.

Andere jaren waarin dit gebeurde, waren:

1999: Mika Häkkinen (McLaren) - Ferrari
1994: Michael Schumacher (Benetton) - Williams
1986: Alain Prost (McLaren) - Williams
1983: Nelson Piquet (Brabham) - Ferrari
1982: Keke Rosberg (Williams) - Ferrari
1981: Nelson Piquet (Brabham) - Williams
1976: James Hunt (McLaren) - Ferrari
1973: Jackie Stewart (Tyrrell) - Lotus
1958: Mike Hawthorn (Ferrari) - Vanwall


In 2007 behaalden McLaren-rijders Lewis Hamilton en Fernando Alonso samen de meeste punten in het constructeurs-WK, maar het team werd gediskwalificeerd. Daardoor won Ferrari dat jaar beide titels.

T.Nuvolari

Seizoen met meeste winnaars/aantal races.
  1) 1951   6 / 8    75.00% (Fangio 2*, Wallard, Farina, Fagioli, Gonzalez, Ascari 2*)
  2) 1982 11 / 16  68.75% (Prost 2*, Lauda2*, Pironi2*, Watson2*, Patrese, Piquet, Arnoux2*, Tambay, de Angelis, Rosberg, Alboreto)
  3) 1959   6 / 9    66.67% (Brabham 2*, Moss 2*, Brooks 2*, Ward, Mclaren, Bonnier)
  4) 1975   9 / 14  64.29% (Lauda 5*, Fittipaldi 2*, Pace, Scheckter, Mass, Hunt, Brambilla, Reutemann, Regazonni)
  5) 1961   5 / 8    62.50% (Moss 2*, von trips 2*, P. Hill 2*, Baghetti, Ireland)

Langste periode tussen 2 GP's voor een coureur.
         Coureur                            GP's                               aantal GP's-jaren-dagen     
  1) Luca Badoer       Suzuka 1999 - Valencia 2009             167-10.07-3584
  2) Jan Lammers      Le Castellet 1982 - Suzuka 1992       162 10.52 3745
  3) Paddy Driver       East London 1963 - Kyalami 1974     116 10.52 3745
  4) Bruno Giacomelli Kyalami 1983 - Imola 1990                  98 6.75 2402
  5) Eppie Wietzes    Mosport 1967 - Mosport 1974              90 7.26 2583




SDG

Tot op heden hebben rijders uit twintig verschillende landen een Grote Prijs gewonnen. Groot-Brittannië voert de stand aan met 218 zeges behaald door 19 verschillende rijders, voor Duitsland met 124 zeges door 6 verschillende piloten en Brazilië met 101, ook behaald door zes verschillende rijders. Polen sluit het rijtje met 1 zege, behaald door Robert Kubica. Enkele belangrijke Europese landen die nog nooit een Grand Prix-winnaar gehad hebben, zijn o.a. Portugal, Nederland en Noorwegen, terwijl een land als Finland dan weer op de vijfde plaats staat, met maar liefst 44 overwiningen.

Het lijstje:

1  Groot-Brittannië 218 overwinningen - 19 coureurs
2  Duitsland 124 - 6
3  Brazilië 101 - 6
4  Frankrijk 79 - 12
5  Finland 44 - 4
6  Italië 43 - 15
7  Oostenrijk 41 - 3
8  Argentinië 38 - 3
9  V.S. (incl. Indy500) 33 - 15
10  Australië 32 - 3
11  Spanje 27 - 1
12  Canada 17 - 2
13  Nieuw-Zeeland 12 - 2
13  Zweden 12 - 3
15  België 11 - 2
16  Zuid-Afrika 10 - 1
17  Colombia 7 - 1
17  Zwitserland 7 - 2
19  Mexico 2 - 1
20  Polen 1 - 1

Jozef

Interessante lijst. Grappig hoe sommige landen het moeten hebben van 1 of 2 grote namen (Duitsland met Schumi en Vettel, Spanje met Alonso, Zuid-Afrika met Scheckter) terwijl het bij andere landen juist heel in de breedte werkt (Verenigd Koninkrijk, Italië, VS).

Jozef

Veel races gereden, maar nooit gewonnen.

Nico Rosberg heeft zich vandaag in top 10 gewerkt waar je eigenlijk liever niet in wil staan!

1. Andrea de Cesaris - 208
2. Nick Heidfeld - 184
3. Martin Brundle - 158
4. Derek Warwick - 148
5. Jean-Pierre Jarier - 136
6. Eddy Cheever - 132
7. Pierluigi Martini - 119
8. Mika Salo - 110
9. Nico Rosberg - 107
9. Jos Verstappen - 107
9. Philippe Alliot - 107

Deze lijst geeft wel alleen coureurs die nooit een race hebben gewonnen in hun carrière. Laat ons voor Heidfeld en Rosberg hopen dat ze er nog verandering in kunnen brengen! Deze lijst geeft niet weer welke coureurs de meeste races nodig hadden om een eerste overwinning te boeken.

Doefie

Bij de meeste races nodig om te winnen is het dacht ik Barrichello (123), Button (106), Häkkinen (96) en Boutsen (ik dacht 89).

0634

De meeste races om kampioen te worden is in ieder geval Mansell voor Button. Die wist ik dan weer ;).

Wizard

Citaat van: Doefie op 28 november 2011 - 12:11:19
Bij de meeste races nodig om te winnen is het dacht ik Barrichello (123), Button (106), Häkkinen (96) en Boutsen (ik dacht 89).

En Alesi?? Die won ook pas in 1995 zijn eerste race en stond dus 6 seizoenen droog evenals Herbert.

SDG

Citaat van: Wizard op 28 november 2011 - 19:00:39
Citaat van: Doefie op 28 november 2011 - 12:11:19
Bij de meeste races nodig om te winnen is het dacht ik Barrichello (123), Button (106), Häkkinen (96) en Boutsen (ik dacht 89).

En Alesi?? Die won ook pas in 1995 zijn eerste race en stond dus 6 seizoenen droog evenals Herbert.

Even met de natte vinger gecheckt: als ik juist geteld heb, behaalde Alesi zijn eerste en enige zege in zijn 92ste GP.