De carierre van Jos Verstappen

Gestart door gloudiesaurus, 01 augustus 2011 - 21:23:25

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

Ik zal de aftrap geven voor een nieuw geschiedenis topic  :)

Op 27 maart 1994 staat Jos Verstappen, als vervanger van JJ Letho voor het eerst aan de start van een Grand-Prix. Verstappen reed de 9e tijd, startte goed, en reed lange tijd als 6e rond. Na een mislukte pitstop kwam als hij 9e terug de baan op. Zijn rondetijden waren goed totdat hij door Irvine van de baan werd geduwd en pardoes twee keer over de kop sloeg.

Opvallend is dat Verstappen al heel snel zijn vizier opendoet. Alsof hij alweer bezig is met de volgende race en de crash inmiddels is vergeten. Voor Brundle loopt de crash ook met een sisser af. Uit de herhaling blijkt de Brit het achterwiel van Verstappen tegen zijn helm te hebben gekregen. Gelukkig voor Brundle blijft hij ongedeerd.

Eddie Irvine werd voor zijn aandeel in de crash in de vijfendertigste ronde geschorst voor één race. Na beroep van Jordan werden dit drie races. Daarnaast kreeg hij ook 10000$ boete.

Later dat jaar haalde Jos nog 2 podiumplekken. Uiteindelijk reed Verstappen 107 Grand-Prix, waarvan de laatste in 2003.

GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

Jos was een enorm talent net als ooit Jan Lammers dat was (die misschien nog wel meer). Zo spijtig voor NL dat ze het nooit verder geschopt hebben in de F1. Jos had met meer geluk gewoon races kunnen winnen.

Kootje

Had 'n grote kunnen worden als zowel hij als z'n manager niet zo arrogant waren geweest.  :(

Maar toch ...... mooie dingen van hem gezien met als hoogtepunt niet eens z'n podia ,maar die voor ons Nederlanders legendarische race in de Maleise regen.  :)

0634

Het was inderdaad ook voor een deel zijn manager die hem dwarszat. In de Simtek liet hij ook fraaie dingen zien trouwens. Alleen in kwalificatie vond ik hem nooit geweldig.

gloudiesaurus

Kwalificatie ging in het begin wel goed, later bij Arrows en bij Minardi wat minder.

Jammer dat hij nooit een echte kans gehad heeft in een topbolide, wat jammer dat bijv. het Honda project eind 1999 niet doorging. En wat jammer dat Hill niet stopte in 1999, dan had hij daar in kunnen stappen. Ook was hij nog dichtbij een Sauber stoeltje in 1997 (blokade door Ferrari) en 2001. Hij had ook wel wat meer geluk moet hebben.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Edwin90

Een carriere op de kop hé. Beginnen in de top en eindigen in de achterhoede. Zonde, had meer ingezeten. Maar er zijn ook duidelijk kansen verspeeld.

Kootje

Tsja ..... achteraf is natuurlijk makkelijk praten ,maar ik denk dat hij beter voor dat testcontract bij McLaren had kunnen gaan.
Dan had hij meer tijd gehad om aan de F1 te wennen ,en was hij wellicht minder vaak in de grindbak gekomen.
Want ook dat imago heeft hem denk ik niet vooruit geholpen ??

Citaat van: Jeroen op 01 augustus 2011 - 22:06:35
Alleen in kwalificatie vond ik hem nooit geweldig.

Klopt ,maar dat maakte hij altijd weer ruimschoots goed met z'n starts.
Mijn god ..... wat kon die gast starten zeg ,niet normaal gewoon.

KVDracer

Wat ik altijd een nadeel gevonden heb aan Jos, waardoor zijn carriere ook niet echt van grond geraakt is, is dat hij zijn team steeds in het openbaar afbrak als de resultaten slecht waren en het nooit zijn fout was. Het was altijd door iets of iemand.

0634

klopt inderdaad. Daar had hij een handje van. Irritante gewoonte.


Wizard

Citaat van: Jeroen op 01 augustus 2011 - 22:06:35
Het was inderdaad ook voor een deel zijn manager die hem dwarszat. In de Simtek liet hij ook fraaie dingen zien trouwens. Alleen in kwalificatie vond ik hem nooit geweldig.

Rothengatter was inderdaad een eikel! En dan druk ik mij zacht uit. Hij had destijds bij Weber moeten blijven en zijn advies ter harte moeten nemen. Zijn, nou ja, ik noem het eigenwijsheid, heeft ervoor gezorgd dat hij niet alles uit z'n carriere heeft kunnen halen. Daarnaast wat ik hier lees, vond ik Verstappen niet loyaal aan zijn team. Deze kregen vaak te schuld voor zijn falen. Los daarvan vond ik Verstappen een redelijke rijder maar wel een typische rijder die met zijn rechtervoet reed, niet met zijn verstand. Dat zorgde voor toffe races, maar werd zijn carriere uiteindelijk fataal in combinatie met de bovestaande punten.

Offttopic: Die Simtek, ik blijf hem übergaaf vinden! Geil ding! :D

0634

Ik denk nog altijd dat de beste Formule 1-coureur die NL ooit gehad heeft Jan Lammers is geweest. Helaas heeft hij ook niet genoeg uit zijn F1-loopbaan gehaald...

gloudiesaurus

Ik vind Verstappen beter dan Lammers.

En over Willi Weber, daar ben ik het niet mee eens. Coronel koos in eerste instantie voor Weber en kwam er ook niet. En kijk bijv. naar Hulkenberg... die is er met Weber ook niet op vooruitgegaan. Dat Rothengatter niet de beste manager was ben ik met je eens, in 2004 toen hij bij Jordan kon instappen ging het allemaal alleen maar om geld. Lees het geld dat Jos zou krijgen van de sponsoren. Heidfeld en Pantano gingen er uiteindelijk met de stoeltjes vandoor, maar hier had Verstappen gewoon kunnen rijden...

Maar aan de andere kant hield Rothengatter Verstappen 10 jaar in de Formule 1, op zich ook een prestatie. En hij bezorgde hem goede contracten bij bijv. Arrows.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Wizard

Er zijn altijd voorbeelden van een minder geslaagd 'huwelijk' maar toch denk ik dat Weber Verstappen in een betere auto had kunnen krijgen dan Huub, die nog wel eens een deal wilde verprutsen. Was het niet Rothengatter die er voor zorgde dat Jordan zei; DOEI! We nemen een andere? En dat Rothengatter Verstappen in de F1 hield, is ook halve waarheid. Als je goed bent en jezelf in de picture kunt rijden, zorgt dát ervoor dat teams je benaderen. De vraag luidt dan ook: Waar had Verstappen gereden als Weber zijn manager was? McLaren had destijds interesse in zijn diensten...ik roep maar wat! ;)

gloudiesaurus

Ja McLaren had interesse, maar Jos koos voor Benetton. Als je voor Benetton kan rijden moet je dat altijd doen, McLaren was in 1994 ook niet meer het topteam...

Maar bij Jordan heeft Rothengatter het iig. verpest door een te hoog percentage te vragen van de sponsoring die Jos zou meebrengen naar Jordan. Jammer jammer want wie weet als hij bij Jordan was ingestapt? De carrière van Heidfeld kwam er iig. weer mee op gang.
Aan de andere kant heeft Verstappen bij Arrows dankzij Rothengatter wel miljoenen verdiend.

En mee eens, Jos was niet altijd een teamplayer. Ik heriner me ooit dat hij in 2001 tijdens de laatste GP in Japan zijn auto een ronde van de finish als in de pitsstraat zette, omdat er toch niets meer te halen viel. Tsjah niet echt goed voor de motivatie van die 200  medewerkers die toen aan die auto werkten, en om je over je sponsoren/ fans etc. nog maar te zwijgen. Heeft hem zeker geen goed gedaan in de onderhandelingen toen met het oog op 2002.

En in de media was Verstappen ook geen topper... Ik herinner me een uitzending met Rob Kamphuus ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is