Imperia GP : made in Belgium !

Gestart door T.Nuvolari, 28 februari 2011 - 14:07:44

« vorige - volgende »

T.Nuvolari

Uit De Standaard





CitaatIn het voorjaar van 2012 zullen opnieuw wagens worden geleverd door het befaamde Belgische automerk Imperia. Een aantal kopers heeft al een voorschot betaald voor de hybride supersportwagen Imperia GP.

Ze zijn nu al met twee om de ooit zo bloeiende Belgische auto-industrie nieuw leven in te blazen. Tony Gillet uit het Waalse Gembloers bouwt sinds begin jaren 90 de krachtige sportwagen Vertigo, maar de productie blijft beperkt tot een paar exemplaren per jaar. Met een prijskaartje van 121.600 euro richt de Vertigo Streiff zich naar een publiek van gefortuneerde autofans.

De gloednieuwe Imperia GP zal niet zoveel minder kosten (90.000 euro). De auto wordt gebouwd door het Luikse bedrijf Imperia Mobiles, een zusterbedrijf van Green Propulsion, een spin-off van de universiteit van Luik. De kandidaat-kopers krijgen voor hun geld wel de meest recente autotechnologie. Imperia noemt zijn product een eco-roadster. De Imperia GP wordt aangedreven met een hybride krachtbron op basis van een 1.6 benzinemotor van 200 pk die door Peugeot-Citroën en BMW werd ontwikkeld, en met een elektrische motor. De auto is van het plug-in type. Daarbij worden de batterijen opgeladen aan het elektriciteitsnet. Hij zal 60 kilometer ver rijden uitsluitend op de elektrische stroom.

'Imperia GP heeft de CO2-uitstoot van een Smartje en biedt de prestaties van een Porsche. Hij spurt in de elektrische modus in 6 seconden naar 100 km/uur en in de hybride aandrijving zelfs in 4 seconden', zegt Yves Toussaint, een van de drie oprichters van Green Propulsion. Het bedrijfje telt 14 werknemers en voert opdrachten uit voor onder andere de constructeurs Renault en Ford. Op het jongste bedrijfswagensalon in Brussel was ook een autobusconcept van Green Propulsion te zien, op basis van een Iveco. Dat is een project voor de Waalse vervoersmaatschappij TEC.

De Imperia GP doet een van onze meest befaamde automerken herleven. Zijn neo-retro koetswerk, dat door designer Denis Stevens werd ontworpen, doet denken aan de modellen van weleer. Samen met Minerva en FN behoorde Imperia tot het kruim van de Belgische autonijverheid in het begin van de vorige eeuw. Imperia ontstond als motorfietsenconstructeur en startte in 1908 met de bouw van de eerste auto's.

Het is geen toeval dat de nieuwe Imperia GP een hybride wagen is, want in 1906 bouwde het merk al een model dat op benzine en elektriciteit reed. De Imperiafabriek stond in Nessonvaux, een schilderachtige plek en deelgemeente van Trooz, tussen Luik en Verviers. Autoconstructeurs beproefden elke nieuwe wagen en dat gebeurde in Nessonvaux op een testpiste op het dak van de productiehal. In 1958 viel de productie van Imperia definitief stil.

De oude verlaten fabriek staat er nog steeds en de testbaan is nog voor twee derde intact gebleven. Het Waals Gewest heeft de beschermingsprocedure voor het industrieel erfgoed ingeleid. De Imperia GP zal in een bedrijvenpark nabij de Luikse universiteit worden geassembleerd.

De Waalse overheid investeert mee in het gedurfde project onder de vorm van een lening. Naast Belgische geldschieters kan Imperia rekenen op een belangrijke buitenlandse kapitaalinbreng. 'Er zijn altijd mensen die gek zijn van auto's en grote bedragen willen investeren in dergelijke innoverende projecten', zegt Toussaint.

Green Propulsion kon 2 miljoen euro vergaren voor de bouw van twee prototypes en 6 miljoen euro voor het totale project. Naar de normen van grote autoproducenten is dat een belachelijk laag bedrag, maar het Waalse bedrijf zal dan ook alle onderdelen betrekken van onderaannemers en een deel van de productie zoals het schilderen van het koetswerk overlaten aan gespecialiseerde bedrijven.

'We trachten uiteraard zoveel mogelijk Belgische producenten bij ons project te betrekken maar voor sommige onderdelen zijn we verplicht over de grenzen te kopen. Zo zal de elektrische motor door een Zwitsers bedrijf worden gebouwd en halen we de lithium-polymeerbatterijen in Azië. De definitieve productie bij Green Propulsion blijft beperkt tot de assemblage van de wagen. Dat zal met 26 werknemers gebeuren.'

Het bedrijf is druk bezig met de aanwervingen. De productiehal is klaar maar het gebouw is nog een grote lege ruimte. De assemblageapparatuur moet nog worden geïnstalleerd. Er is haast mee gemoeid want Imperia wil de eerste wagens in het eerste trimester van 2012 aan de klanten leveren.

Green Propulsion maakt zich niet te veel zorgen over het commercialiseren van het voertuig. De wagen met chassisnummer 1 zou al verkocht zijn. Verschillende verzamelaars zijn tuk op de modellen met een laag chassisnummer. Een aantal kandidaten heeft al een voorschot gestort.

'De kostprijs is realistisch voor een artisanaal gebouwde wagen. Het wordt geen voertuig voor het grote publiek. Onze concurrenten zijn nichemerken zoals het Nederlandse Spyker, het Duitse Wiesmann en het Britse Morgan. We rekenen op een productietijd van 300 uur per wagen. Tot 2013 zullen we met verlies draaien maar vanaf 2014 moeten we winst maken. Dan willen we jaarlijks honderd wagens assembleren', zegt Yves Toussaint.

Franky R.

Ziet er prima uit...alleen oogt de voorruit erg hoog. Ik zou dat een beetje 'choppen' en/of de voorruit wat platter zetten...
Die wagen heeft wat weg van een Wiesmann en een Morgan!

gloudiesaurus

Leuk project maar hoop dat ze wat meer winst kunnen maken dan Spyker ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

JimmySPA

Citaat van: gloudiesaurus op 26 maart 2011 - 20:36:44
Leuk project maar hoop dat ze wat meer winst kunnen maken dan Spyker ;)

Spyker is een mooie auto dit niet. Dus zal moeilijk worden.  ;)
Een Gilette was toch ook Belgisch? Dat was wel een mooie auto. Bestaan ze nog? :S

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"
http://www.youtube.com/watch?v=-l4Vqz1S0gE

Franky R.

Citaat van: JimmySPA op 26 maart 2011 - 20:41:20
Citaat van: gloudiesaurus op 26 maart 2011 - 20:36:44
Leuk project maar hoop dat ze wat meer winst kunnen maken dan Spyker ;)

Spyker is een mooie auto dit niet. Dus zal moeilijk worden.  ;)
Een Gilette was toch ook Belgisch? Dat was wel een mooie auto. Bestaan ze nog? :S

Smaken verschillen...Ik vind de (eerste) Spyker C8 een mooie auto. Lekker klein en rond! Inderdaad ging het daarna fout, met als dieptepunt de Double 12


En Gillet bestaat nog, maar bouwt iets van 10 auto's per jaar o.i.d.

Jozef

Bij mijn weten is Gillet de bouwer van de Vertigo waarvan sprake in het artikel. Same same. ;)