Opmerkingen/klachten/complimenten over de Site?

Gestart door Zaphod_Beeblebrox, 17 juni 2010 - 10:02:54

« vorige - volgende »

0634

Ik ken Jehoentelaar al jaren en dat is zeker geen troll maar iemand met een zinnige mening over autosport. Dat hij de laatste tijd - zoals ik zelf ook waarvoor excuses - wellicht wat wordt meegetrokken naar het katterige onelinenivo is een ander verhaal.

Maar dat is ook het probleem in een notedop: je wordt er ook in meegetrokken en dat is niet goed en komt het forum nog minder ten goede.

Jehoentelaar

#721
Jup. Ik ben sinds pakweg 2008 actief geweest op diverse fora. In die periode zijn op al die fora een hoop leuke en minder leuke momenten de revue gepasseerd - van een heus online-racekampioenschap tot volledige escalaties die in één klap een compleet forum naar de vernieling hielpen. Ik zal niet ontkennen dat ik behalve positieve ook negatieve bijdragen heb gehad in al die jaren, waarvan de chaos van de laatste dagen absoluut een negatieve is geweest.

Het is echter voor het eerst dat het forumplezier mij wordt ontnomen door de algemene gang van zaken op een forum. Dan ben ik flauw genoeg om de aanval te openen met de middelen waarmee (in mijn ogen) de zaak in eerste instantie fout is gegaan. Dat niemand daar wijzer en beter van wordt begrijpen we allemaal, maar er komt een moment dat ik klaar ben met keer op keer het politiek correcte bandje afdraaien en gewoon de botte bijl erin gooi zonder te kijken waar 'ie neerkomt. De hoop dat het hier op de huidige manier goedkomt heb ik, zoals je wellicht begrijpt, grotendeels opgegeven.

We hebben dit topic een aantal keer succesvol in de strijd kunnen gooien om onderlinge vetes uit de wereld te helpen en om gewaardeerde forummers na een sabbatical te zien terugkeren. Dat is op zich een aardige prestatie van een 'online community' als deze, maar die prestatie wordt nog groter als je de (wat mij betreft te) beperkte bijdrage van de moderatie op dit forum erbij neemt. Topics hoeven niet pagina's lang te ontsporen en dingen als parallel lopende discussies hoeven niet plaats te vinden als er genoeg wordt gereguleerd door een moderatieteam dat actief is, zowel op het gebied van moderatie/onderhoud als op het gebied van de discussies zelf. Ik zal niet meteen zeggen dat moderatoren een voorbeeldfunctie hebben voor een heel forum, maar wanneer het escaleert, is het in principe hun taak om de rotzooi op te ruimen en om, in samenspraak met de andere forummers, de zaak in het vervolg netjes te houden. Dat is meerdere malen niet gebeurd en dan kun je erop wachten dat problemen meerdere malen voorkomen. Als dan in een discussie tussen een van de moderatoren en een forummer die niet soepel loopt meteen wél wordt gedreigd met sancties, is het logisch dat de vlam in de pan slaat. En ja, dan ben ik weer een flauwe gast die de grenzen gaat opzoeken. Zou niet moeten, maar ik heb inmiddels uitgelegd waarom ik dat toch doe.

Ik ben het met Jozef eens dat het Verstappentopic de kern van het probleem vormt. Wanneer het escaleert is het bijna altijd daar raak, aangezien het juist daar regent met oneliners en ongefundeerde uitspraken die bij tegenspraak meteen leiden tot persoonlijke aanvallen. Dat topic is inmiddels in zoverre vervuild dat het meteen naar de prullenbak kan. Dat is overigens meteen een goede eerste stap naar een beter GPPits-forum: een subforum 'Prullenbak', waarin posten niet mogelijk is en waar verwijderde secties van topics een korte periode te lezen zijn voordat de autopruning ze opeet.

Edit: overigens heb ik in de wandelgangen gehoord dat nog een oudgediende van het Formule1.nl-forum een terugkeer naar het forumland aan het overwegen is.

Edwin90

Goed dat dit probleem aan de kaak gesteld wordt, en ook goed dat er kritisch gekeken wordt naar de besturing van deze website.

Om vooral daar even op te regeren begrijp dat het een en ander nogal geëscaleerd is in met name de laatste dagen. Als redactie (en dus ook forum-moderatie) van deze website hebben we eigenlijk altijd al de insteek gehad om niet te veel te modereren en vooral niet bij (bijvoorbeeld) een off-topic discussie direct als een politieagent in te gaan grijpen. De kritiek van Jehoentelaar lezende hebben we dit misschien wel té los gelaten. Bedankt dan ook voor die feedback.

Het lijkt me goed dat de redactie dit intern gaat bespreken en dat we gaan onderzoeken hoe we de zaken wat beter op elkaar kunnen afstemmen zodat we het voor iedereen leuk en gezellig kunnen houden. Ik ben er voorstander van om zo goed mogelijk in kaart te brengen wat er nu speelt onder de leden en natuurlijk zo goed mogelijk te kijken hoe we dingen beter kunnen aanpakken. Laat de feedback dan ook vooral komen, hoe meer informatie hoe beter wij de zaken kunnen oppakken.

Perton

Ik had weer een appje, dus ik heb toch weer even stiekem de reacties gelezen, en ben blij met de algehele strekking daarvan. Los van de veren die in mijn reet zijn gestoken ook het inhoudelijke deel ervan ;))

Dat wat Jozef aankaart, het Verstappen-topic, is ook een van de redenen waarom het minder leuk is geworden. Het is het Verstappen-hooliganisme dat ik al aankaartte toen het Toro Rosso-contract van Verstappen bekend werd. Er waren toen meerdere leden hier die eigenlijk totaal niet snapten wat ik daar nou mee bedoelde en het maar overdreven vonden, maar ik lees ook veel op het Autosport-forum en daar heeft men het soms ook wel over de "Dutch invasion" en da's niet met een positieve ondertoon. Fan zijn van Verstappen is prima en misschien ben ik, juist omdat ik superslecht tegen enorm gehypte coureurs kan, soms iets te kritisch, maar nuance is sommige mensen vreemd, en er zijn in dat topic soms hele, hele rare verdraaiingen geweest waarbij argumenten vóór zijn debuut nu plotseling als argument tégen de kritiek wordt gebruikt.

Maar goed, het punt dat ik wil maken is: de algehele positieve reacties (en dan bedoel ik dus niet die over mij persoonlijk, maar over het eindelijk eens aankaarten van het probleem) hebben me doen besluiten toch nog even te blijven. Met het verzoek aan de moderators dat zodra ik zelf toch een keer te ver ga uit frustratie, mij meteen even een PM te sturen dat ik over de schreef ben gegaan. Of niet per se de moderators trouwens, dat mag een ieder doen.

Felheid is niks mis mee, en af en toe zeggen dat iets flauwekul is, heb ik zelf trouwens ook geen moeite mee, als het maar onderbouwd wordt. En iedereen mag ook wel zelfkritisch zijn. Soms lezen mensen inderdaad verkeerd, en kan dat vervelend zijn, maar soms wanneer ik merk dat mensen me niet begrijpen, lees ik mijn eigen post even terug en denk ik: tsja, ik was ook eigenlijk wel onduidelijk.

Jozef

Citaat van: Hamilton#44 op 29 oktober 2015 - 16:47:04
Citaat van: Jozef op 28 oktober 2015 - 19:26:40
In zijn post staat zoiets als "er waren geen inhaalacties om P1" en dan als belangrijke toevoeging "toen het er écht om ging tussen Hamilton en Rosberg". Het lijkt me duidelijk dat dat wijst op de eindfase van de race met Hamilton die de koppositie pakte door Rosberg stuurfout. De twee Mercedessen kwamen geen moment in elkaars buurt in die eindfase.

(en dit had Hamilton#44 ook zo kunnen uitleggen ipv te reageren met "lees even beter")

Dat moet ik continu bij sommige personen doen Jozef.  :)

Als men gewoon even leest wat ik zeg in plaats van meteen op het toetsenbord te rammen is het prima duidelijk, zoals jullie al demonstreren.  :D

Nee, als jij gewoon even je posts verduidelijkt op het moment dat iemand daar op een normale manier om vraagt, dan hoeven we al dat gedoe niet te krijgen. Als het keer op keer bij jou gebeurt, moet je maar eens beseffen dat het probleem bij jou ligt en niet bij alle anderen.

Het is geen probleem dat je posts soms onduidelijk zijn hoor, dat kan gebeuren. Maar als iemand vraagt om verduidelijking, geef die dan gewoon in plaats van de irritante wijsneus uit te hangen.

0634

Over irritante wijsneus gesproken:

Citaat van: Hamilton#44 op 29 oktober 2015 - 16:34:52
Citaat van: Jeroen op 28 oktober 2015 - 18:39:23
Een fabrieksteam verschilt zich van een klantenteam omdat het fabrieksteam de steun krijgt van de fabriek. Een klantenteam doet in feite niet veel anders dan een motor kopen. Meer niet. Het eerste team van de betreffende fabrikant is het team waar de fabrikant zijn ontwerp mee afstemt, waar het de eerste updates aangeeft, waar de engineers mee werken, etc etc. Dat hoeft niet in aandelen bevestigd te worden. Renault heeft nooit aandelen Williams gehad, maar Williams was toch echt het fabrieksteam.

Overigens is er volgens mij geen echte definitie van, maar dit is het voor mij in ieder geval wel. Verder vind ik het definitie geklets en niet belangrijk genoeg om er nou een paginalange discussie over op te zetten. Jij noemt het fabriekssteun, voor mij is dat gelijk aan fabrieksteam. Als dat voor jou anders is, prima.

Williams is inderdaad nooit een fabrieksteam geweest, Williams heeft een A status bij Renault gehad, thats it. Renault heeft nooit wat in de melk te brokkelen gehad bij Williams. Dat is ook de reden waarom hun latere leverancier BMW bij Williams weg ging, ze wilden een eigen team waar ze het voor zeggen hadden (zelfde wat Renault nu doet met Red Bull). Dus BMW kocht zich in bij Sauber en werd zo een fabrieksteam.

Fabriekssteun is wat anders dan een fabrieksteam, dat jij eigenlijk fabriekssteun bedoeld ipv fabrieksteam geeft verder niet, maar dan moet je nu niet de boel gaan omdraaien. Je zegt exact hetzelfde als ik maar gaat nu met woorden goochelen om je fout niet toe te geven. :)

Weer een belachelijke reactie op een normale reactie. Ik ben helemaal klaar met die troll. Wordt er niet ingegrepen en stelling genomen tegen dit gedrag, verdwijn ik hier. Er mag best eens iets tegen elkaar gezegd worden, heb ik me ook wel eens schuldig aan gemaakt, maar wanneer er door deze poster tijdens ie-de-re discussie dit soort opmerkingen wordt gemaakt, en dat wordt ook nog eens gewoon getolereerd,  is het voor mij klaar hier. Hier heb ik geen zin in.

Jehoentelaar

Het verwijderen van een forummer is nooit een leuke maatregel - ik houd er ook niet van - maar in sommige situaties is het de meest geschikte oplossing. Het gegeven dat na een inhoudelijke conversatie over de sfeer gewoon wordt doorgegaan met dezelfde gedragsvertoning in combinatie met de grote afwezigheid in het opmerkingentopic (deze dus) moet toch te denken zetten dat de forummer in kwestie geen belang heeft bij een goede conversatie en goede conversatiesfeer. Ik zou dan ook de literaire prijs voor de lange voorgaande zin graag in een aangetekende brief willen ontvangen.

Maikel0230

Heren,

De redactie is zich welbewust van de frustraties op het forum. We zijn dan ook op dit moment achter de schermen aan het bespreken wat de toekomst moet brengen, zodat elk redactielid zich bewust is van de strategie.

Op dit moment wil ik iedereen vragen geduld op te brengen en te proberen elkaar wat ademruimte te geven. Op elke manier mogelijk manier elkaar het leven zuur maken brengt de sfeer nog verder in het gedrang en ik viseer hier niemand in het bijzonder mee. Probeer respectvol en op een constructieve manier met elkaar om te gaan.

Ik wil als afsluiter toch nog even de vraag van Edwin herhalen. Geef ons zoveel mogelijk jullie feedback in dit topic, zodat ook wij weten waar volgens jullie de knelpunten zitten.

Maikel Joosten
Redactielid

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

0634

Ik wil nog wel even benadrukken dat het me niet om de kattige opmerking op zich gaat. Zelf heb ik ook vaak genoeg dingen gezegd die ik niet had moeten zeggen. Je deelt eens een stootje uit en je krijgt er ook eens eentje terug. Geeft niks. Waar het mij om gaat is dat het momenteel - en ik overdrijf niet - iedere dag of hooguit elke twee dagen zo gaat. Zelfs nu wij deze discussie voeren, gaat het gewoon verder, zoals je in mijn vorige post kan zien. Iedere discussie met deze jongen verloopt op deze manier. En dat is mij echt te dol. Daar pas ik voor.

Tuesday

men moet vooral niet met zn allen op 1 persoon gaan duiken, dat gebeurd hier vaker en dat is vreselijk irritant. Iedereen heeft recht op zn eigen mening, ook al staat ie daar alleen in.  Verder moeten mensen ook maar eens bij zichzelf te rade gaan. Meer controle/toezicht is nergens voor nodig en gaat de sfeer helemaal niet ten goede komen. Dr zijn hier een aantal personen die zelf dekking hebben van anderen, die graag zien dat een aantal mensen verdwijnt. Sla de posts van die persoon gewoon over dan heb je er ook geen last van. Zelf continu olie op het vuur gooien en vervolgens vragen om een politieagent.. bah. En nee, ik heb niks met Hamilton44, maar ik kan niet zo goed tegen dat met zn allen tegen 1, op die manier maak je t alleen maar erger en kun je blijkbaar verwachten dat iemand zich zo gaat gedragen.

0634

Ten eerste: met je laatste zin draai je het om: het is niet zo dat er hier geklaagd werd en dat hij toen ineens zo ging posten. Het was andersom. Als je er behoefte aan hebt kan ik je nog oude posts laten zien, van ver voor het klagen.

Ik vraag niet om een politieagent. Als men vindt dat dit hier allemaal kan, dan is dat prima. Dit is niet mijn forum, ik kom hier alleen maar. Ik pas er alleen voor om dagelijks dit soort sneren naar mijn hoofd te krijgen en als dat hier valt onder het kopje 'toegestaan' dan is dit niet mijn forum meer en zoek ik mijn heil voortaan elders. Dat is dan weer míjn goed recht.

Wel erg opvallend overigens dat je hier maanden niet komt maar nu ineens je zelf weer laat zien. Blijkbaar ben je van mening dat je ondanks een maandenlange afwezigheid je toch een mening kan vormen over de sfeer van de afgelopen maanden. Knap. Erg knap.

Jozef

Het probleem is dat het niet gaat om een iemand met een bepaalde mening. Dat zou gewoon goed gaan op dit forum. Het probleem is dat we een iemand hebben die, zoals Jeroen al zei, in iedere discussie op een zeker moment overgaat van inhoud naar "ik ben duidelijk maar jullie kunnen allemaal niet lezen". Daar is hij al meermaals op aangesproken maar hij blijft volhouden dat hij nooit wat verkeerd doet en dat de rest van de gebruikers maar wat beter hun best moeten doen. Tja, dan is het niet gek dat er nu collectief op deze persoon geschoten wordt.

En het is niet dat het een of twee keer gebeurt. Het gebeurt de laatste tijd een of twee keer per dag - echt waar.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 29 oktober 2015 - 20:12:40
Ten eerste: met je laatste zin draai je het om: het is niet zo dat er hier geklaagd werd en dat hij toen ineens zo ging posten. Het was andersom. Als je er behoefte aan hebt kan ik je nog oude posts laten zien, van ver voor het klagen.

Ik vraag niet om een politieagent. Als men vindt dat dit hier allemaal kan, dan is dat prima. Dit is niet mijn forum, ik kom hier alleen maar. Ik pas er alleen voor om dagelijks dit soort sneren naar mijn hoofd te krijgen en als dat hier valt onder het kopje 'toegestaan' dan is dit niet mijn forum meer en zoek ik mijn heil voortaan elders. Dat is dan weer míjn goed recht.

Wel erg opvallend overigens dat je hier maanden niet komt maar nu ineens je zelf weer laat zien. Blijkbaar ben je van mening dat je ondanks een maandenlange afwezigheid je toch een mening kan vormen over de sfeer van de afgelopen maanden. Knap. Erg knap.
je maakt zelf ook continue flauwe/gemene opmerkingen, zie je laatste zin. Andere klagers hier (afgezien van Jozef) ook. Kijk dus vooral eerst naar jezelf. Ik heb de afgelopen weken/maanden niet gepost, maar wel gewoon meegelezen. Verder was mijn reactie niet perse aan jou gericht hoor. Wel grappig om te zien dat het Red Bull gedrag hier wordt gekopieerd; dreigen met vertrekken om zo proberen je zin te krijgen. In jouw geval vind ik dat overigens niet zo erg hoor, aangezien je RBR daarin hebt verdedigd, maar in andere gevallen is het wel grappig om te lezen. En nee, t is niet jouw forum, maar je ziet hier al wel sinds mensenheugenis en hebt deel uitgemaakt van de redactie, Hamilton44 is relatief nieuw en heeft meerdere tegenstanders. Dan is zo n dreigement dus puur een machtsmiddel.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 29 oktober 2015 - 20:14:58
Het probleem is dat het niet gaat om een iemand met een bepaalde mening. Dat zou gewoon goed gaan op dit forum. Het probleem is dat we een iemand hebben die, zoals Jeroen al zei, in iedere discussie op een zeker moment overgaat van inhoud naar "ik ben duidelijk maar jullie kunnen allemaal niet lezen". Daar is hij al meermaals op aangesproken maar hij blijft volhouden dat hij nooit wat verkeerd doet en dat de rest van de gebruikers maar wat beter hun best moeten doen. Tja, dan is het niet gek dat er nu collectief op deze persoon geschoten wordt.

En het is niet dat het een of twee keer gebeurt. Het gebeurt de laatste tijd een of twee keer per dag - echt waar.
Idd, het is iets wat erger is geworden de afgelopen weken/maanden, juist omdat er ook altijd zo fel op wordt gereageerd. Dr zijn hier een aantal personen die op bepaalde momenten menen daarin mee te moeten gaan (geven ze zelf ook toe) of er nog een schepje bovenop te doen. Daarmee wordt het een inktvlek ipv 1 irritant persoon. Ik vind dat persoonlijk nog kwalijker, als je wilt dat iemand zn gedrag aanpast, geef dan op zn minst zelf het goede voorbeeld.

0634

#734
Citaat van: Ruby op 29 oktober 2015 - 20:30:12
Citaat van: Jeroen op 29 oktober 2015 - 20:12:40
Ten eerste: met je laatste zin draai je het om: het is niet zo dat er hier geklaagd werd en dat hij toen ineens zo ging posten. Het was andersom. Als je er behoefte aan hebt kan ik je nog oude posts laten zien, van ver voor het klagen.

Ik vraag niet om een politieagent. Als men vindt dat dit hier allemaal kan, dan is dat prima. Dit is niet mijn forum, ik kom hier alleen maar. Ik pas er alleen voor om dagelijks dit soort sneren naar mijn hoofd te krijgen en als dat hier valt onder het kopje 'toegestaan' dan is dit niet mijn forum meer en zoek ik mijn heil voortaan elders. Dat is dan weer míjn goed recht.

Wel erg opvallend overigens dat je hier maanden niet komt maar nu ineens je zelf weer laat zien. Blijkbaar ben je van mening dat je ondanks een maandenlange afwezigheid je toch een mening kan vormen over de sfeer van de afgelopen maanden. Knap. Erg knap.
je maakt zelf ook continue flauwe/gemene opmerkingen, zie je laatste zin. Andere klagers hier (afgezien van Jozef) ook. Kijk dus vooral eerst naar jezelf. Ik heb de afgelopen weken/maanden niet gepost, maar wel gewoon meegelezen. Verder was mijn reactie niet perse aan jou gericht hoor. Wel grappig om te zien dat het Red Bull gedrag hier wordt gekopieerd; dreigen met vertrekken om zo proberen je zin te krijgen. In jouw geval vind ik dat overigens niet zo erg hoor, aangezien je RBR daarin hebt verdedigd, maar in andere gevallen is het wel grappig om te lezen. En nee, t is niet jouw forum, maar je ziet hier al wel sinds mensenheugenis en hebt deel uitgemaakt van de redactie, Hamilton44 is relatief nieuw en heeft meerdere tegenstanders. Dan is zo n dreigement dus puur een machtsmiddel.

Ik zou niet weten wat er 'gemeen' was aan de zin waaraan je refereert. Echt geen flauw idee.

Betreffende het laatste: zo mag en kan je dat opvatten, dat kan ik me zelfs voorstellen. Ik had het ook niet kunnen zeggen en gewoon voor mezelf kunnen beslissen, dan had ik deze opmerking niet gekregen. Ik kan in ieder geval zeggen dat het niet zo bedoeld is. Ik maak al jaren geen deel meer uit van de redactie, ik spreek die jongens ook nooit meer, dus veel invloed zal ik niet hebben. Terecht trouwens, want anders had ik gewoon redactielid moeten blijven.

Ik snap ook niet wat het dreigement is. De Pits bestond toen ik kwam in 2005 uit 100% andere mensen dan nu, zelfs Peter was er nog niet. Iedereen is weggegaan, en zie: er is nog steeds een pits. Het maakt dus geen moer uit of ik of wie dan ook verdwijnt.

Daarbij: van mij hoeft niemand hier van de pits te worden geflikkerd. Helemaal niet. Laten we alleen normale discussies voeren en laten we de sfeer verbeteren, dat geldt ook voor mij. Van mij mag het moderaille daar een stelling over innemen en daar ook daadwerkelijk vanaf nu op gaan letten. Dus niet met terugwerkende kracht Hamilton44 of wie dan ook een ban of zo geven, dat hoeft niet en daar heb ik ook nooit om gevraagd.

Maar goed, ik hou er verder over op. Ik heb gezegd wat ik wil zeggen. De laatste tijd voel ik me hier minder fijn dan vroeger, dat is een gevoel dat blijkbaar gedeeld wordt gezien de eerdere reacties. Verder heeft het geen zin om erover door te gaan.