IndyCar Series

Gestart door lemans24uur, 13 juli 2009 - 12:26:09

« vorige - volgende »

Jehoentelaar

Zojuist is bekend gemaakt dat Justin Wilson is overleden aan de gevolgen van de crash afgelopen zondag.

:'(

gloudiesaurus

GPPits.net: als Formule 1 een passie is

SDG


0634

Ik las het net. Weet eentje zeg. Gaat hard zo. Bah.

Pancake Shield

"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Franky R.

Je hoopt toch dat het goed komt, telkens als je zoiets ziet...RIP 'tall guy'... :-\

Gerard

#651
Vreselijk!!
En na Barricello geraakt te zijn in 2009, en nog erger..  Maria de Villota, Jules Bianchi en nu ook Justin Wilson zal er toch een keer een dak op die auto's moeten komen?
Of moeten er nog meer doden vallen?

FolkertE

Rip Justin. Gister ochtend de race gekeken. Man oh man vol er tegen aan. Ik was elke keer al vang berichten over zijn overlijden te lezen.

Robbert65

Citaat van: gloudiesaurus op 24 augustus 2015 - 07:23:07
Wow, wat een pech.

http://www.youtube.com/watch?v=P7EFP_wr2fo

Wat een verschrikkelijk noodlottig ongeluk! We kennen Justin natuurlijk uit F1, als teamgenoot van Jos Verstappen bij Minardi, maar hij heeft daarna jn de Champs en indy heel wat overwinningen bijeen gesprokkeld. Geen kleine jongen... Die gaan we missen...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Miguel

#654
Ik snap de obsessie met open cockpits en open wielen niet zo. Is enorm inefficiënt en alleen daarom al achterhaald. Single seaters kunnen ook prima met gesloten cockpit en bedekte wielen, maar dan moet men wel met écht oplossingen komen en niet met deze halfbakken onzin zoals IndyCar sinds 2012 heeft. Tijd voor de toekomst, want dit was geen freak accident maar iets wat er al heel lang aan zat te komen. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat dit de schuld van IndyCar is zoals wel bij Dan Wheldon het geval was.

De discussie doet mij overigens denken aan de FIA-hekken, waar ik van walg wanneer alles goed gaat, maar enorm dankbaar voor ben wanneer het een keer wél misgaat. Nee, het ziet er niet uit en als het niet nodig is dan liever niet, maar de extra veiligheid die het brengt maakt mijn mening en gevoel irrelevant.
Peace out yo.

Pancake Shield

Het probleem is dat het juist eerst moet misgaan voordat er iets aan gedaan gaat worden. Ik hoop dat men gewoon nu serieus gaat nadenken over een oplossing van dit probleem. Zoals Miguel zegt er moet echt wel iets komen en niet zomaar een half iets.

De IndyCar is dit seizoen al een aaneenschakeling van incidenten en het was bijna wachten op het moment dat het goed fout ging. Vergeet niet dat Hinchcliffe in Indianapolis en Briscoe in Fontana eigenlijk ook allebei vrij wonderbaarlijk zijn weggelopen, waarbij Hinchcliffe's leven nog meer aan een zijden draadje hing dan bij Briscoe.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Sabai

R.I.P Justin Wilson. Weer een noodlottig ongeval. En er mag nu weleens wat aan gedaan gaan worden idd. Evolutie is een onderdeel van de sport dus wellicht is de open cockpit achterhaald.
Ik heb Justin ook veel zien racen in champcar en f1 natuurlijk was een goeie coureur.Ook een maatje van Button was het. Erg jammer dit nieuwsbericht. :-[

Jehoentelaar

Er is iets structureel verkeerd met de aerodynamica van deze auto's waardoor al een aantal makkelijk te voorkomen ongelukken hebben plaatsgevonden. De blokken carbon achter de achterwielen hebben alleen maar voor narigheid gezorgd in de vorm van extra rondvliegende (zware!) onderdelen bij crashes. Auto's die zijwaarts gaan (wat op Indy de meest voorkomende crashwijze is) vliegen bijna consequent ondersteboven. In Fontana hebben we een compleet onverantwoordelijke situatie van 500 mijl gezien waarbij het een wonder was dat iedereen die race nog kon navertellen.

Zorg je ervoor dat je op een gezonde wijze op ovals kunt racen zonder pack racing en (dus!) met de juiste aerodynamica, hoeft de discussie over gesloten cockpits en gesloten wielkasten nooit plaats te vinden.

Robbert65

Citaat van: Jehoentelaar op 25 augustus 2015 - 16:13:11
Er is iets structureel verkeerd met de aerodynamica van deze auto's waardoor al een aantal makkelijk te voorkomen ongelukken hebben plaatsgevonden. De blokken carbon achter de achterwielen hebben alleen maar voor narigheid gezorgd in de vorm van extra rondvliegende (zware!) onderdelen bij crashes. Auto's die zijwaarts gaan (wat op Indy de meest voorkomende crashwijze is) vliegen bijna consequent ondersteboven. In Fontana hebben we een compleet onverantwoordelijke situatie van 500 mijl gezien waarbij het een wonder was dat iedereen die race nog kon navertellen.

Zorg je ervoor dat je op een gezonde wijze op ovals kunt racen zonder pack racing en (dus!) met de juiste aerodynamica, hoeft de discussie over gesloten cockpits en gesloten wielkasten nooit plaats te vinden.

Eens, ze moeten bij Indy echt eens gaan nadenken over hoe lang het nog houdbaar is om met idioot hoge snelheden rondjes te scheuren waarbij het minste of geringste de downforce van een auto abrupt schijnt te onderbreken. Dan is zo'n racewagen ineens net een A4tje dat over de baan waait. Ik heb het al zo vaak gezien, het gaat bijna, bijna altijd goed, maar de ongelukken zijn altijd ernstig en de risico's door rondvliegend puin veel te groot...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

0634

Citaat van: Gerard op 25 augustus 2015 - 08:30:20
Vreselijk!!
En na Barricello geraakt te zijn in 2009, en nog erger..  Maria de Villota, Jules Bianchi en nu ook Justin Wilson zal er toch een keer een dak op die auto's moeten komen?
Of moeten er nog meer doden vallen?

De dood van Bianchi was niet voorkomen geweest door een dakconstructie, dat heeft de FIA al eerder verklaard. Dat van De Villota is ook twijfelachtig, maar dat weet ik niet precies.