IndyCar Series

Gestart door lemans24uur, 13 juli 2009 - 12:26:09

« vorige - volgende »

Miguel

Supergoed van IndyCar om een race op te geven om het publiek te beschermen. Als de bliksem wél inslaat hoor je iedereen weer huilen over waarom de race niet gestopt is.
Peace out yo.

-Nino-

Ik vind het super dat het live wordt uitgezonden door Sport1. Hopelijk gaan zij hier nog jaren mee door eventueel aangevuld door trainingen of Indy Lights.
Het is vooraf eigenlijk niet te voorspellen wie er wint. Vaak rijden dezelfde namen wel vooraan (Power, Castroneves, Montoya, Pagenaud, Dixon, Kanaan), maar dat wil niet zeggen dat anderen geen kans maken (Munoz, Bourdais). Ook de diversiteit in circuits (oval, permanent of straat) maakt het afwisselend. Dat maakt voor mij de IndyCar echt leuker om naar te kijken dan de F1, ondanks Max Verstappen).


Jehoentelaar

IndyLights is niet echt enorm bijzonder maar wel leuk voor het complete plaatje van de IndyCar Series zelf.

Edwin90

Fantastische race gezien zojuist, echt genoten. Maar toen het commentaar van Tim Cindric en Will Power te horen was moest ik wel toegeven dat ze 1000% gelijk hebben. Het is lé-vens-gevaarlijk

Perton

Tsja, dit is de consequentie van pack-racing. Het lijkt mij al, zeker sinds Las Vegas, dat dat niet meer bij singleseaters op ovals zou moeten horen, maar Amerikanen zijn daar nogal eigenwijs in volgens mij.

Jehoentelaar

Will Power omschreef het goed dat dit Vegas all over was. De baan op Fontana is wel een stuk breder dan in Las Vegas maar deze vorm van racen had toch niet meer mogen voorkomen. Hoe spannend het eruit ziet, het is vragen om moeilijkheden.

En voor drieduizend toeschouwers is natuurlijk schandalig.

0634

Citaat van: Edwin90 op 28 juni 2015 - 02:10:49
Fantastische race gezien zojuist, echt genoten. Maar toen het commentaar van Tim Cindric en Will Power te horen was moest ik wel toegeven dat ze 1000% gelijk hebben. Het is lé-vens-gevaarlijk

Yup. Ik vomd AJ Foyt er wel heel makkelijk overheen lullen van 'zo deden we dat vroeger altijd'. Tja, we moeten met de racerij qua veiligheid echt terug naar vroeger...

Kootje

Heb de race gisteravond pas gezien en eindelijk eens van begin tot eind genoten van 'n oval race. Wat 'n spektakelstuk zeg, waren alle ovals maar zo. En wat dat gevaar betreft zeg ik BULLSHIT !!! De ongevallen die er waren heb ik ook al 100x op 'n "gewone" oval gezien, was niets bijzonders aan. Dus als deze oval te gevaarlijk is, dan zijn ze dat allemaal.

Jehoentelaar

Het gaat dan ook niet om het gevaar van de oval (Auto Club Speedway valt relatief mee) maar om de manier van racen die plaatsvond. Packracing is afgezworen na het tragische ongeval waarin Dan Wheldon overleed, maar wordt nu weer omarmd door vele fans die blijkbaar niet in de gaten hebben gehad dat er zomaar weer een auto de hekken in kon vliegen. Gevaar hoort bij ovals maar je hoeft het niet op te zoeken.

Miguel

Het was meer 'per ongeluk' dat er packs ontstonden. IndyCar had de coureurs voorafgaand aan de race gevraagd hoeveel pond downforce ze nodig dachten te hebben. De consensus was 600 pond, terwijl achteraf gezien 150 had volstaan. Het was niet de bedoeling dat er zo geracet zou worden, maar het was vrijdag al te laat om nog fundamentele veranderingen in de aero door te voeren, dus werd er voor gekozen om door te gaan met wat ze hadden.
Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen, maar ik denk dat IndyCar een immens risico heeft genomen en door het oog van de naald is gekropen enkel en alleen omdat de coureurs Las Vegas nog in het achterhoofd hadden.
Behalve dat minder downforce het racen op dit soort ovals veiliger maakt, vind ik het ook veel leuker en spannender wanneer coureurs de auto's ook echt moeten racen.
Peace out yo.

Kootje

Citaat van: Jehoentelaar op 02 juli 2015 - 22:21:43
Het gaat dan ook niet om het gevaar van de oval (Auto Club Speedway valt relatief mee) maar om de manier van racen die plaatsvond. Packracing is afgezworen na het tragische ongeval waarin Dan Wheldon overleed, maar wordt nu weer omarmd door vele fans die blijkbaar niet in de gaten hebben gehad dat er zomaar weer een auto de hekken in kon vliegen. Gevaar hoort bij ovals maar je hoeft het niet op te zoeken.

Maar die manier van racen was er omdat de bewuste oval er geschikt voor is. Niet iedere oval heeft meerdere racelijnen waardoor men 3 of 4 wijd door de bocht kan. Zonder dat is pack racing sowieso onmogelijk al zal in dit geval Miguel's downforce verhaal ook mee hebben gespeeld. Hoe dan ook is het 't racen op ovals dat gevaarlijk is, niet het pack racen an sich. Erg jammer dat 'n groot coureur als Dan Wheldon tijdens zo'n pack race verongelukte, maar dat had net zo goed tijdens 'n gewone oval race kunnen gebeuren. Daarin zie je hetzelfde soort ongevallen met dezelfde frequentie. Hell, tijdens de laatste Indy 500 (zelfde race afstand/rondental, maar geen pack race geschikte oval) gebeurde meer ongevallen dan in Fontana en daar zaten ook 'n paar flinke klappers tussen. Oke, de Indy 500 had ook iets meer deelnemers, maar toch ... ook daar gebeurde van alles, zeker in de trainingen, dat net zo goed fout af had kunnen lopen. Het tragische ongeval van Wheldon was gewoon 'n freak accident, net zoals het ongeval waarbij Zanardi z'n benen verloor. Autosport is nu eenmaal gevaarlijk, daar ontkom je niet aan en eens in de zoveel tijd word dat feit weer eens keihard onder je neus gedrukt. Maar om dan maar gelijk alle vormen waarbij 'n zwaar, al dan niet dodelijk, ongeval plaatsvind te verbieden, dan blijft er weinig over.

Jehoentelaar

Pack racing is gevaarlijker dan racen op ovals an sich, niet andersom. Pak een willekeurige race in Kansas van de laatste jaren met het oude chassis erbij en je ziet hoe dat komt: de auto's rijden veel minder vaak dichtbij elkaar. Texas van de huidige jaren is ook een goed voorbeeld. De op zichzelf staande impact is met een gemiddeld tot zwaar eenzijdig ongeluk op een dergelijke oval niet extreem groter dan wanneer ze met hoge snelheid op een ander circuit eraf vliegen. Het wordt pas een stuk gevaarlijker wanneer er meerdere auto's bij betrokken zijn, omdat dan het risico op het lanceereffect ineens om de hoek komt kijken en incidenten een stuk onvoorspelbaarder worden. Daarmee wil ik nadrukkelijk NIET zeggen dat het zonder pack racing ineens uitgesloten is dat meervoudige ongelukken voorkomen, maar pack racing maakt de kans op grote ongelukken zodanig groter dat het onverstandig zou zijn om deze vorm van oval racing bewust voort te zetten.

Ongelukken op ovals uitsluiten doe je alleen door niet meer op ovals te racen. Dat is ook mijn punt niet. Indianapolis, Texas, Auto Club, Iowa, Milwaukee en Pocono mogen van mij allemaal op de kalender en op zich zou er nog wel een oval bij kunnen om te voorkomen dat Indy de eerste is (en we zodoende niet meer allemaal aerodynamische mankementen tegenkomen als het bijna te laat is). Ik ben het ermee eens dat het ongeluk van Wheldon een freak incident is, maar wel eentje die is voortgekomen uit vergelijkbare omstandigheden als tijdens de afgelopen race in Fontana.

Samenvattend: oval racing is een uitstekende vorm van racerij en ondenkbaar uit IndyCar. Pack racing is echter een vorm van oval racing die niet goed past bij het materiaal waarmee wordt geracet. Dat kun je beter overlaten aan NASCAR, hoe spectaculair het ook is om het in IndyCar te hebben.

Kootje

Dat pack racing de kans op 'n ongeval vergroot betwist ik dan ook niet. Het lijkt me logisch dat die kans groter word wanneer je naast ipv achter iemand rijd. Maar dat het daarmee ook gevaarlijker is, of eigenlijk te gevaarlijk is, dat betwist ik wel. Het blijven uiteinlijk hetzelfde soort ongevallen als op iedere andere oval.

Jehoentelaar

Dat laatste heb ik nu in tweevoud tegengesproken dus ga ik niet nog eens doen. Ik zou graag voorstellen om - zoals eerder gesuggereerd - ovalraces te bekijken en daarin de ongevallen te vergelijken met races met pack racing. Meer doen dan de ongevallen te beschrijven en op basis daarvan een vergelijking te trekken kan ik van hieruit niet doen om je theorie (?!) tegen te spreken.

Voorbeeldjes:
Met pack racing: Auto Club 2015, Kentucky 2009, Chicagoland 2009 (en andere jaren).
Zonder pack racing: Auto Club 2014, Kansas 2009 (e.a.), Texas 2014 (2015 heb ik niet gezien).

Kootje

#614
Daar hoef ik geen races voor terug te kijken, ik heb genoeg oval races en de bijbehorende ongevallen, zowel normale als pack racing, gezien  om daar m'n eigen oordeel over te kunnen geven. Het type crash dat jij 'n aantal posts terug omschreef en toedichte aan pack races, heb ik ook op de normale ovals gezien. Ook daar zie/zag je ze met regelmaat gelanceerd worden, dus dat heeft niets te doen met het pack racen an sich, maar is juist inherent aan het oval racen zelf . Dat het pack racen 'n verhoogde kans op ongevallen met zich meebrengt hadden we al vastgesteld, maar dat maakt het niet ineens gevaarlijker of zelfs te gevaarlijk. Zoveel groter is dat risico namelijk ook weer niet, althans ... niet in mijn opinie en gelukkig sta ik daarin, getuige oa A.J. Foyt's uitspraken, niet alleen. Hoef je het niet mee eens te zijn, maar dat wil niet zeggen dat jouw waarheid de enige waarheid is hé? Je tegenargumentatie, hoe vaak je deze ook herhaald, zuigt namelijk aan alle kanten. Tegenover ieder pack race ongeluk kan je 'n soortgelijk ongeluk op 'n normale oval plaatsen, zo simpel is dat. De intensiteit van de crashes is niets groter, hooguit de frequentie waarin ze plaatsvinden en dat valt imo ook nog wel mee. Fontana had er alvast minder dan eender welke oval die ze dit seizoen aan hebben gedaan, dus vooralsnog is de frequentie zelfs lager.