IndyCar gaat de Formule 1 achterna en introduceert dubbele punten. In tegenstelling tot het domme random systeem van F1 zit hier echter wel enige logica achter: de races in de Triple Crown (Indy, Pocono en Fontana). Deze races zijn nou eenmaal langer dan andere races, dus om hier dubbele punten voor te geven is niet zo heel raar. Ook krijgen ovalraces, waar er niet meer zoveel van zijn, zo iets meer gewicht.
Punten voor de kwalificatie voor de Indy 500 gaan ook op de schop en ik weet niet of ik hier nou zo achter sta:
In addition to the double points for the long-distance events, points will be awarded for qualifying in the Indy 500. The top time on the first day will get 33 points, going down in one point steps to a single point for 33rd and last place on the grid. More points will be awarded for the Fast Nine Shootout on the second day, with the top time - and pole winner - gaining nine more points, again decreasing by one point per position to a single point for ninth place.
Ik had liever gehad dat er alleen punten voor de Fast Nine werden gegeven, maar goed, je kan niet alles hebben.
Verder zijn de 10 place grid penalties voor een motorwissel afgeschaft, maar worden nu voortaan tien punten in mindering gebracht, afhankelijk van door wie de motorwissel komt. Is het de coureur of het team, dan verliezen die tien punten, was het een fout van de motorfabrikant, dan verliest die punten in het motorkampioenschap.