IndyCar Series

Gestart door lemans24uur, 13 juli 2009 - 12:26:09

« vorige - volgende »

Figge

Indy is echt wel mooi. Zelfs de ovals worden tegenwoordig steeds mooier in beeld gebracht, maar het moet je wel boeien.
Nascar is bijvoorbeeld heel gaaf om te zien op ovals. Die gasten hebben gewoon overstuur...

Indy is echt gaaf opzich. Ik ben een jaar geleden naar Assen geweest, toen Bourdais en Doornbos aan hun vete begonnen.
Die auto's waren mooi, snel en luidruchtig. Maar de tribunes waren leeg. Dat ging echt nergens over.
Ik denk dat t vooral het gebrek aan toenaangevende namen is voor de europese markt.
In F1 het je presitigieuze merken: Ferrari, Mercedes, McLaren... Wereldberoemd allemaal. Maar bovendien is F1 een echt kampioenschap.
Indy is een kampioenschap die om de Indy 500 heen is ontwikkeld. Het winnen van de Indy 500 maakt je onsterfelijker dan de titel behalen.
Het kampioenschap is haast bijzaak. Een fantastisch rijder als Bourdais, record kampioen, zal er nooit de status hebben van Arie Luyendijk als ie niet de Indy 500 een keer zal winnen.
Dat is volgens mij het echte probleem van het Indy kampioenschap. Een beetje wat het WEC heeft met Le Mans. Alleen liefhebbers weten wie de titel wint, maar het grote publiek weet wel dat Audi onverslaanbaar is op Le Mans.

Franky R.

Citaat van: Figge op 27 oktober 2012 - 20:22:05
Indy is echt wel mooi. Zelfs de ovals worden tegenwoordig steeds mooier in beeld gebracht, maar het moet je wel boeien.
Nascar is bijvoorbeeld heel gaaf om te zien op ovals. Die gasten hebben gewoon overstuur...

Indy is echt gaaf opzich. Ik ben een jaar geleden naar Assen geweest, toen Bourdais en Doornbos aan hun vete begonnen.
Die auto's waren mooi, snel en luidruchtig. Maar de tribunes waren leeg. Dat ging echt nergens over.
Ik denk dat t vooral het gebrek aan toenaangevende namen is voor de europese markt.
In F1 het je presitigieuze merken: Ferrari, Mercedes, McLaren... Wereldberoemd allemaal. Maar bovendien is F1 een echt kampioenschap.
Indy is een kampioenschap die om de Indy 500 heen is ontwikkeld. Het winnen van de Indy 500 maakt je onsterfelijker dan de titel behalen.
Het kampioenschap is haast bijzaak. Een fantastisch rijder als Bourdais, record kampioen, zal er nooit de status hebben van Arie Luyendijk als ie niet de Indy 500 een keer zal winnen.
Dat is volgens mij het echte probleem van het Indy kampioenschap. Een beetje wat het WEC heeft met Le Mans. Alleen liefhebbers weten wie de titel wint, maar het grote publiek weet wel dat Audi onverslaanbaar is op Le Mans.
Zeer goed omschreven... ;)

Kootje

Citaat van: Figge op 27 oktober 2012 - 20:22:05
Indy is echt gaaf opzich. Ik ben een jaar geleden naar Assen geweest, toen Bourdais en Doornbos aan hun vete begonnen.
Die auto's waren mooi, snel en luidruchtig. Maar de tribunes waren leeg. Dat ging echt nergens over.

Das ondertussen wel iets langer geleden dan 'n jaar :P, 5 om precies te zijn, daarbij was dat de Champ Car World Series, géén Indy. ;)
Ennuh, ik weet niet hoor, maar die tribunes waren echt niet leeg.
Sterker nog, de Strubbetribune waar ik en m'n maten kaarten voor hadden was dubbel verkocht waardoor we kaarten voor de hoofdtribune kregen.
Die tribune was idd vrij leeg, maar de overige tribunes en de staanplaatsen waren goed bezet.
Juist het feit dat Doornbos toen meereed en vol voor het WK ging, zorgde voor acceptabele bezoekersaantallen.
Helaas stond de complete CCWS organisatie toen op het punt van failliet gaan, en daarom bleef het bij 'n eenmalig evenement.
Dat deze race dus eenmalig was, had dus niets te maken met slechte bezoekersaantallen in Assen.

Jehoentelaar

ChampCar overschatte de Europese mogelijkheden. Figge slaat de spijker op de kop. Tegenwoordig is er in IndyCar sprake van de motorenstrijd tussen Honda en Chevrolet, en mogelijk volgt er een derde merk namens het FIAT concern (vandaar de geruchten over de Italiaanse Indy GP).

SDG

In dat laatste jaar had de Indy Racing League al de bekendere namen in zijn gelederen. Na de fusie in 2008 maakten ook slechts een beperkt aantal rijders de overstap (Will Power, Oriol Servia, Graham Rahal, Justin Wilson,...) terwijl we verschillende andere coureurs niet meer in de serie terug gezien hebben. Het concept was dat laatste jaar ook niet echt meer in de geest van de Indycars, het ging wat meer de 'Europese' toer op; zo werd er niet meer op ovals gereden en werd er in alle races een staande start toegepast. Maar de serie was dat laatste jaar al een beetje op sterven na dood, een beetje vergelijkbaar met het wereldkampioenschap GT1 dit jaar. Men had toen ook nog net een mini-deelnemersveld over, met een 16-tal auto's.

Figge

Citaat van: Kootje op 27 oktober 2012 - 22:18:16
Citaat van: Figge op 27 oktober 2012 - 20:22:05
Indy is echt gaaf opzich. Ik ben een jaar geleden naar Assen geweest, toen Bourdais en Doornbos aan hun vete begonnen.
Die auto's waren mooi, snel en luidruchtig. Maar de tribunes waren leeg. Dat ging echt nergens over.

Das ondertussen wel iets langer geleden dan 'n jaar :P, 5 om precies te zijn, daarbij was dat de Champ Car World Series, géén Indy. ;)
Ennuh, ik weet niet hoor, maar die tribunes waren echt niet leeg.
Sterker nog, de Strubbetribune waar ik en m'n maten kaarten voor hadden was dubbel verkocht waardoor we kaarten voor de hoofdtribune kregen.
Die tribune was idd vrij leeg, maar de overige tribunes en de staanplaatsen waren goed bezet.
Juist het feit dat Doornbos toen meereed en vol voor het WK ging, zorgde voor acceptabele bezoekersaantallen.
Helaas stond de complete CCWS organisatie toen op het punt van failliet gaan, en daarom bleef het bij 'n eenmalig evenement.
Dat deze race dus eenmalig was, had dus niets te maken met slechte bezoekersaantallen in Assen.


Ha Kootje, je hebt gelijk, t was 2007. Heb de dyslectie modus weer eens aanstaan zie ik.
In mijn herinnering was het veel rustiger dan op de you tube filmpjes. Zal wel de modus zijn tussen A1GP (echt heel druk), CCWS (gewoon druk)
en SF (waar bijna helemaal niemand was).

Kootje

Citaat van: Figge op 28 oktober 2012 - 09:27:19
Zal wel de modus zijn tussen A1GP (echt heel druk), CCWS (gewoon druk) en SF (waar bijna helemaal niemand was).

Dat zal 't geweest zijn, al kan ik over SF niets zeggen.
Daar was ik ook niet bij.

SDG

Citaat van: Figge op 28 oktober 2012 - 09:27:19
Ha Kootje, je hebt gelijk, t was 2007. Heb de dyslectie modus weer eens aanstaan zie ik.
In mijn herinnering was het veel rustiger dan op de you tube filmpjes. Zal wel de modus zijn tussen A1GP (echt heel druk), CCWS (gewoon druk)
en SF (waar bijna helemaal niemand was).

Nu je het toch over de A1GP hebt: vandaag nog toevallig dit jaaroverzicht van het seizoen 2007-2008 op YouTube gevonden, met commentaar van Ben Edwards:

http://www.youtube.com/watch?v=ufzae-htFmI

Was best een leuk kampioenschap, jammer eigenlijk dat dit niet meer bestaat.

Kootje

Zeker jammer.
Maar ja, blijkbaar sloeg het in de rest vd wereld niet zo aan als hier.  :-\

Franky R.

Citaat van: Kootje op 28 oktober 2012 - 17:25:01
Zeker jammer.
Maar ja, blijkbaar sloeg het in de rest vd wereld niet zo aan als hier.  :-\
Idd. toen hoefde je niet bang te zijn voor afkickverschijnselen, omdat de A1GP voornamelijk in de winterstop reed.


Gek genoeg is niemand op het idee gekomen om een nieuwe series te ontwikkelen voor in de [Europese] winterstop... :(

Sabai

Er was toch ook zo'n klasse opgericht door voetbal clubs waar je ook niks meer van hoort.

Jehoentelaar

Dat was de Superleague Formula. Eerste seizoen liep aardig, daarna ging het heel snel bergafwaarts. Nadat de A1GP ter ziele was gegaan werd in de SF de 'nations cup' geïntroduceerd, en toen werd het een rommeltje.

SDG

Citaat van: Kootje op 28 oktober 2012 - 17:25:01
Zeker jammer.
Maar ja, blijkbaar sloeg het in de rest vd wereld niet zo aan als hier.  :-\

En voor een klasse die het vooral van exotische locaties buiten Europa moest hebben doordat er hoofdzakelijk tijdens de wintermaanden werd gereden was zoiets uiteraard nefast.

SDG

Citaat van: Franky R. op 28 oktober 2012 - 20:49:12
Idd. toen hoefde je niet bang te zijn voor afkickverschijnselen, omdat de A1GP voornamelijk in de winterstop reed.


Gek genoeg is niemand op het idee gekomen om een nieuwe series te ontwikkelen voor in de [Europese] winterstop... :(

Zeg dat wel. Het enige wat we nu hebben in de wintermaanden is de Dakar en een paar WRC-evenementen. Voor de rest moeten het maar zien te rooien met de klassieke jaaroverzichten op dvd. Het zal je immers maar overkomen dat je aan sporten als voetbal of cyclocross geen zak vindt, nietwaar?

Jehoentelaar

F1 stopt in november. Dan is het in januari al Dakar, en na Dakar volgen de Rolex 24 of Daytona en de Toyota Racing Series (feeder series uit Nieuw-Zeeland met veel Europese talenten). Als die voorbij zijn begint F1 al bijna weer. Alleen december is dan leeg, maar dan zijn we toch veel te druk met kerstbomen en oliebollen, nietwaar?