IndyCar Series

Gestart door lemans24uur, 13 juli 2009 - 12:26:09

« vorige - volgende »

SDG

#105
Van eind mei tot half juli zit de racekalender daar pas behoorlijk vol. Zeven races in acht weekends, waarvan vijf op een rij, te beginnen met de Indy 500. Terwijl voor de voorbereidingen daarvoor doorgaans ook al flink wat tijd uitgetrokken wordt.

Jehoentelaar

Voorbereidingen voor Indianapolis duren twee weken. Het is inderdaad nogal aan de volle kant in die periode, is vanuit diverse hoeken ook kritiek op. Het schijnt te maken te hebben met de kijkcijfers, die in de tweede helft van het jaar drastisch dalen door de slotfase van de Major League Baseball en de National Football League.

Jehoentelaar

#107
Alweer een jaar geleden dat Dan Wheldon verongelukte in Las Vegas. Never forget.


1978 - 2011

Franky R.

Citaat van: Jehoentelaar op 16 oktober 2012 - 19:21:28
Alweer een jaar geleden dat Dan Wheldon verongelukte in Las Vegas. Never forget.


1978 - 2011


Dacht even dat ik naar Emerson Fittipaldi zat te kijken...Maar je hebt gelijk...'Never Forget'...

Jehoentelaar

Inmiddels zijn de geruchten dat IndyCar de oversteek maakt naar Europa steeds hardnekkiger. Behalve Mugello, wordt hier en daar ook Monza als mogelijke host genoemd. Toch lijkt Mugello het meest aannemelijk te zijn, mogelijk omdat F1 ook in die periode zijn opwachting maakt in Monza (en IndyCar een soort allergie lijkt te hebben voor 'nieuwe' circuits waar ook andere grote autosportklassen komen).

Franky R.

Citaat van: Jehoentelaar op 24 oktober 2012 - 21:14:49
Inmiddels zijn de geruchten dat IndyCar de oversteek maakt naar Europa steeds hardnekkiger. Behalve Mugello, wordt hier en daar ook Monza als mogelijke host genoemd. Toch lijkt Mugello het meest aannemelijk te zijn, mogelijk omdat F1 ook in die periode zijn opwachting maakt in Monza (en IndyCar een soort allergie lijkt te hebben voor 'nieuwe' circuits waar ook andere grote autosportklassen komen).
Hm? Volgens mij is dat vooral door toedoen van Bernie. Die wilt zoveel mogelijk voorkomen, dat de Indycars en Formule 1 op dezelfde banen rijden. Dat zag je ook bij de A1GP.


Ik denk niet dat IZOD niet op de banen van India, Maleisië of straks in Thailand zou willen rijden, hoor! Men lijkt mij tegenwoordig minder beducht voor de F1. Zeker nu de F1-motoren dadelijk een 1.6 V6 motorenconfiguratie hebben... ???

Jehoentelaar

Ik doelde meer op het feit dat IndyCar niet gauw naar circuits wilt gaan die (deels) in handen zijn van het NASCAR-imperium. Daardoor zijn recentelijk de kansen op een terugkeer naar Phoenix (de oval) erg geslonken.

Bernie zal ook zeker z'n invloed hebben, maar vergeet ook niet dat IndyCar helemaal niet bezig is met bepaalde markten. De VS (en Canada) staan bovenaan de prioriteitenlijst, gevolgd door Brazilië, waar de populariteit van de klasse erg is gestegen door de succesjes van Braziliaanse coureurs. Europa is pas interessant geworden sinds Fiat naar het schijnt motoren zou willen leveren aan de klasse (waardoor Italië opeens in beeld kwam). Al is dat eigenlijk wel vreemd; er zijn heel veel coureurs in de IndyCar Series uit Europa of een Europees raceverleden. Misschien dat een Italiaanse Indy GP het aanzetje kan zijn voor meer Europese races, al zullen ze natuurlijk ook niet vergeten hoe het met CART (German 500 op de Lausitzring) en CCWS (Assen) is afgelopen.

Franky R.

Citaat van: Jehoentelaar op 26 oktober 2012 - 14:48:48
Ik doelde meer op het feit dat IndyCar niet gauw naar circuits wilt gaan die (deels) in handen zijn van het NASCAR-imperium. Daardoor zijn recentelijk de kansen op een terugkeer naar Phoenix (de oval) erg geslonken.

Bernie zal ook zeker z'n invloed hebben, maar vergeet ook niet dat IndyCar helemaal niet bezig is met bepaalde markten. De VS (en Canada) staan bovenaan de prioriteitenlijst, gevolgd door Brazilië, waar de populariteit van de klasse erg is gestegen door de succesjes van Braziliaanse coureurs. Europa is pas interessant geworden sinds Fiat naar het schijnt motoren zou willen leveren aan de klasse (waardoor Italië opeens in beeld kwam). Al is dat eigenlijk wel vreemd; er zijn heel veel coureurs in de IndyCar Series uit Europa of een Europees raceverleden. Misschien dat een Italiaanse Indy GP het aanzetje kan zijn voor meer Europese races, al zullen ze natuurlijk ook niet vergeten hoe het met CART (German 500 op de Lausitzring) en CCWS (Assen) is afgelopen.
Yep, in dat opzicht is de IZOD niet veel anders dan Bernie..."Follow the Money"... ;)

Jehoentelaar

[Muggenziftmodus] IZOD Is slechts een kledingmerk dat fungeert als naamsponsor. :P [/Muggenziftmodus]

Maar inderdaad, IndyCar is niet heel anders dan Bernie in dat geval. Behalve dat IndyCar over het afgelopen jaar ruim twee miljoen USD verlies heeft gedraaid. Wat eigenlijk in z'n geheel te wijten is aan het mislukte project China, wat de serie ruim vier miljoen USD heeft gekost.

Figge

Ik zou het wel toejuichen als Indy naar europa komt. Vindt het zonde dat dat niet is gelukt een paar jaar geleden en dat ze het gewoon op nieuw moeten proberen. Je moet je het alleen rustig aan opbouwen. Niet meteen een compleet europese kalender met 4 races, maar gewoon starten met 1 rendabel evenement. En dat is moeilijk in europa, waar het grote publiek hier eigenlijk alleen naar F1 kijkt om dat dat the best of the best is.
Als concept voor europa moeten ze een 'Europese Indy 500' maken, iets dat ook de prestige van the best of the best heeft of misschien F1 qua prestatie zou kunnen overtreffen. Iets met het imago van US Open vs Wimbledon. Dat hoeft niet perse een oval race te zijn (kan wel natuurlijk, maar europeanen zijn daar gewoon minder in geinteresserd), maar een race die met formule auto's langer dan een F1 GP duurt (uniek) op een circuit waar maar auto's op passen als op regulier GP circuit, zodat er ook meer deelnemers (lees prominenten) aan mee kunnen doen, net als de Indy 500. Een circuit dat tot de verbeelding spreekt, bijvoorbeeld Le Mans!! Le Mans 500 of Euro Indy 500 bekt wel goed... Le Mans heeft natuurlijk een legendarische naam wereldwijd.
En dat project moet je dan 5 jaar volhouden, als daar interesse voor is kun je er een normale race bij organiseren.
Dan is er nog te de vraag hoe krijg je Indy een beetje makkelijk de europese huiskamers in op de tv...

Kootje

Citaat van: FiggeDat hoeft niet perse een oval race te zijn (kan wel natuurlijk, maar europeanen zijn daar gewoon minder in geinteresserd),

En dat is denk ik het euvel.
Doordat die gasten vrij veel op ovals rijden, is zo'n kampioenschap in z'n geheel direct minder interressant om naar te kijken.
Althans, dat is wel mijn beweefreden om Indy niet te volgen.

Ik bedoel, als ik maar 'n kwart van de races leuk genoeg vindt om naar te kijken, dan kan dat kampioenschap me gestolen worden.
Ik volg het complete seizoen, of ik volg het niet.
CART toendertijd, keek ik altijd wel, maar sinds de samenvoeging, en de bijbehorende ovals, vind ik er geen bal meer aan.

Jehoentelaar

Ongeveer 1/3e van de races is tegenwoordig nog op ovals, dus je volgt het inderdaad vrij weinig. :P Al vind ik je idee van een Europees superevent wel erg leuk. 500 Miles is wel een behoorlijk eind op een roadcourse, maar iets à la Gold Coast 600 mét prominenten uit de Europese racerij zou niet misstaan!

Een Europese ovalrace is al eens geprobeerd in de vorm van de German 500, maar dat leverde niet heel veel succes op.

SDG

Citaat van: Jehoentelaar op 27 oktober 2012 - 13:28:35
Een Europese ovalrace is al eens geprobeerd in de vorm van de German 500, maar dat leverde niet heel veel succes op.

Boven dat evenement bleef bovendien voorgoed een zwarte wolk hangen door dat vreselijke ongeval van Zanardi. Ik heb die race destijds nog live gezien op de Duitse tv en iedereen was zo geschokt door die crash dat men meteen besloot de uitzending te stoppen.

Kootje

Citaat van: Jehoentelaar op 27 oktober 2012 - 13:28:35
Ongeveer 1/3e van de races is tegenwoordig nog op ovals, dus je volgt het inderdaad vrij weinig. :P

Zeg maar rustig niet. ::)
Enige wat ik kijk is de Indy 500 omdat ik vind dat dat gewoon moet als autosportliefhebber. :-\

Franky R.

Citaat[Muggenziftmodus] IZOD Is slechts een kledingmerk dat fungeert als naamsponsor. [/Muggenziftmodus]
Oh, ik zag dat zo kenmerkend staan...Dat laat meteen zien hoeveel 'interesse' ik nu echt heb in Indycar...  ::)