Tot zover ik 't kan vinden rijden de Chip Ganassi auto's standaard met de nrs 9 & 10
Franchitti zit sinds 2009 bij Ganassi en rijdt derhalve sindsdien met startnummer 10
Over het ontbreken van 'n startnummer 1 kan ik niets vinden, maar ik heb het idee dat startnummers gewoon vaststaan per team en niet per jaar fluctueren zoals in de F1 het geval is.
Maar ik ga zeker nog even verder graven, want ik vind 't 'n interressante vraag.
Een wat oude quote om op te reageren, maar zover ik weet mag Franchitti inderdaad het startnummer 1 voeren. Het team (en vooral car owner Chip Ganassi himself) blijft echter aan de startnummers 9 en 10 vasthouden, waardoor er dus geen nummer 1 is. Startnummers staan in principe niet vast, maar net als in bijv. NASCAR wordt er veel waarde gehecht aan bepaalde startnummers. Een voorbeeld is het startnummer 02, van het helaas ter ziele gegane team van Newman/Haas. Andere voorbeelden zijn het nummer 3 in de diverse NASCAR-categorieën, en natuurlijk de nummers 27 en 28 in de Formule 1 van vroegâh. Ik vermoed dat veel teams proberen een soortgelijke situatie te creëren door lang vast te houden aan bepaalde nummers. Het kan echter ook op z'n Amerikaans: het team van Andretti (destijds heette dat Andretti Green Racing) gebruikte jarenlang de startnummers 7 en 11, vanwege hoofdsponsor 7-Eleven.
Een andere reden zou kunnen zijn dat in Amerika vaak wordt gerefereerd naar een auto, in plaats van een coureur. Voor de races worden officieel de auto's gekwalificeerd, mogelijk door een andere coureur dan de coureur die op
raceday de auto aan de meet probeert te brengen. Vooral in NASCAR wordt ook door de media meer gerefereerd naar de startnummers dan de coureurs die erin zitten ("Problem for the number 2", in plaats van "problem for Brad Keselowski"). En aangezien IndyCar de laatste jaren nogal de neiging heeft om achter NASCAR aan te hobbelen, zou dat ook voor de startnummers in IndyCar een argument kunnen zijn.