IndyCar Series

Gestart door lemans24uur, 13 juli 2009 - 12:26:09

« vorige - volgende »

Jehoentelaar

Citaat van: Kootje op 27 mei 2012 - 23:34:58
Tot zover ik 't kan vinden rijden de Chip Ganassi auto's standaard met de nrs 9 & 10
Franchitti zit sinds 2009 bij Ganassi en rijdt derhalve sindsdien met startnummer 10
Over het ontbreken van 'n startnummer 1 kan ik niets vinden, maar ik heb het idee dat startnummers gewoon vaststaan per team en niet per jaar fluctueren zoals in de F1 het geval is.
Maar ik ga zeker nog even verder graven, want ik vind 't 'n interressante vraag.

Een wat oude quote om op te reageren, maar zover ik weet mag Franchitti inderdaad het startnummer 1 voeren. Het team (en vooral car owner Chip Ganassi himself) blijft echter aan de startnummers 9 en 10 vasthouden, waardoor er dus geen nummer 1 is. Startnummers staan in principe niet vast, maar net als in bijv. NASCAR wordt er veel waarde gehecht aan bepaalde startnummers. Een voorbeeld is het startnummer 02, van het helaas ter ziele gegane team van Newman/Haas. Andere voorbeelden zijn het nummer 3 in de diverse NASCAR-categorieën, en natuurlijk de nummers 27 en 28 in de Formule 1 van vroegâh. Ik vermoed dat veel teams proberen een soortgelijke situatie te creëren door lang vast te houden aan bepaalde nummers. Het kan echter ook op z'n Amerikaans: het team van Andretti (destijds heette dat Andretti Green Racing) gebruikte jarenlang de startnummers 7 en 11, vanwege hoofdsponsor 7-Eleven.

Een andere reden zou kunnen zijn dat in Amerika vaak wordt gerefereerd naar een auto, in plaats van een coureur. Voor de races worden officieel de auto's gekwalificeerd, mogelijk door een andere coureur dan de coureur die op raceday de auto aan de meet probeert te brengen. Vooral in NASCAR wordt ook door de media meer gerefereerd naar de startnummers dan de coureurs die erin zitten ("Problem for the number 2", in plaats van "problem for Brad Keselowski"). En aangezien IndyCar de laatste jaren nogal de neiging heeft om achter NASCAR aan te hobbelen, zou dat ook voor de startnummers in IndyCar een argument kunnen zijn.

KovalainenFanForever




Die wagens zijn gewoon awesome. als je dit niks vind, dan moet je stoppen met IndyCar Series te volgen. Ik vind ze wel vet.

Franky R.

Citaat van: KovalainenFanForever op 07 september 2012 - 14:48:24

Die wagens zijn gewoon awesome. als je dit niks vind, dan moet je stoppen met IndyCar Series te volgen. Ik vind ze wel vet.


Tja,


Smaken verschillen...Ik vond de vorige auto's toch echt beter uit zien.

KovalainenFanForever

Citaat van: Franky R. op 07 september 2012 - 15:33:07
Citaat van: KovalainenFanForever op 07 september 2012 - 14:48:24

Die wagens zijn gewoon awesome. als je dit niks vind, dan moet je stoppen met IndyCar Series te volgen. Ik vind ze wel vet.


Tja,


Smaken verschillen...Ik vond de vorige auto's toch echt beter uit zien.

Die vorige waren wel een stuk gevaarlijker. Vooral op de ovals was het echt billeknijpen. En als er een coureur crashte meteen safetycar. Ergens is dat ook wel goed, want IndyCar-coureur zijn, is gevaarlijker dan F1-coureur zijn.

Ik vind die bumpers zo mooi. Maakt em echt bruut en die vloeiende lijnen over de achterwielen. Die vorige modellen waren best lelijk. Vond ze te hoekig en die 4 vlakken boven op de voorvleugel stond echt niet.

KovalainenFanForever

#94
ohhja en Franky R, hoe heb jij die McLaren (Franky Racing ;D ) op je handtekening kunne zette? Ik vind em wel vet. En deed Ecclestone echt die middelvinger?!  8) cool! :D

SDG

#95
In de IndyCar Series woedt de titelstrijd inmiddels trouwens volop. Met nog één race te gaan staat Will Power nog steeds op kop, maar Ryan Hunter-Reay is na zijn vierde zege van het seizoen van vorige zondag in Baltimore tot op 17 punten genaderd. Volgende week zaterdag valt de beslissing op de oval van het Californische Fontana: wordt het na twee vice-titels derde keer goede keer voor de Australiër of wordt Hunter-Reay de eerste Amerikaanse IndyCar-kampioen sedert Sam Hornish Jr. in 2006? Rubens Barrichello begint overigens ook stilaan zijn draai te vinden in de VS: in de twee laatste races in Sonoma en Baltimore finishte hij respectievelijk als vierde en vijfde, zijn beste resultaten van het seizoen. Dario Franchitti tenslotte, de kampioen van de drie voorbije jaren, kende in 2012 een teleurstellend seizoen. Afgezien van de Indy 500 behaalde hij verder geen enkele zege, in de tussenstand staat hij pas negende.

Folkert

http://www.youtube.com/watch?v=i5FOfCZKwQw
Lewis of Kobayashi of Kimi in haal koningen?
Tony kanaan laat even zien hoe je 13 rijders in 1 bocht inhaalt ;D
Trotse vader van Rosalie(L)

Fabian

Citaat van: Folkert op 08 september 2012 - 15:31:16
http://www.youtube.com/watch?v=i5FOfCZKwQw
Lewis of Kobayashi of Kimi in haal koningen?
Tony kanaan laat even zien hoe je 13 rijders in 1 bocht inhaalt ;D
Mooi om te zien hoe die twee soepeltjes langs de binnenkant gaan!

Kootje

Citaat van: Folkert op 08 september 2012 - 15:31:16
http://www.youtube.com/watch?v=i5FOfCZKwQw
Lewis of Kobayashi of Kimi in haal koningen?
Tony kanaan laat even zien hoe je 13 rijders in 1 bocht inhaalt ;D

;D

En Mike Conway volgt keurig z'n voorbeeld door het dunnetjes over te doen. :P

Kootje

#99
Vragen over de "handtekening" en evt andere vragen, kunnen worden gesteld in het HOE WERKT DIT ?? topic.
U vindt dit onder ANDERE ONDERWERPEN.  http://www.gppits.net/forum/index.php?topic=12188.0

Hier graag weer On-Topic verder.  BVD :)

Fabian

Ryan Hunter-Reay kampioen!

SDG

De laatste ronden van de race. Een echte nagelbijter:

http://www.youtube.com/watch?v=dusA2VhGNIU

SDG

Voor de sport zelf is het wel een goede zaak dat er eindelijk nog eens een Amerikaan het kampioenschap wint. Het kan de populariteit van de Indycars in de VS, die de laatste jaren toch tanende is vergeleken met bv. Nascar, alleen maar ten goede komen. Alleen jammer uiteraard voor Will Power, zo voor de derde keer op rij al net naast de titel grijpen.

Franky R.

Citaat van: SDG op 17 september 2012 - 06:21:47
Voor de sport zelf is het wel een goede zaak dat er eindelijk nog eens een Amerikaan het kampioenschap wint. Het kan de populariteit van de Indycars in de VS, die de laatste jaren toch tanende is vergeleken met bv. Nascar, alleen maar ten goede komen. Alleen jammer uiteraard voor Will Power, zo voor de derde keer op rij al net naast de titel grijpen.


Mee eens...Behalve over NASCAR. Daar maken ze dezelfde fout als in de F1, want de grote teams geven veel te veel geld uit aan fijneslijperij. Ook beschikken ze over asymmetrische auto's voor op bepaalde banen.


Het zou een goede zaak zijn om vooral die asymmetrische auto's te verbieden. Vooral voor de kleinere NASCAR-teams!

Jehoentelaar

In de IndyCar-kalender voor volgend seizoen, 19 races in 16 raceweekenden, zitten enkele (te) grote gaten. Daardoor blijven de geruchten over nieuw toe te voegen evenementen aanwezig. Phoenix en Road America zijn in ieder geval voor 2013 afgevallen, maar Providence, Rhode Island niet. Daarnaast zijn er nu aanwijzingen voor een mogelijkheid om naar een heel andere hoek van de wereld te gaan...

CitaatIndyCar may be considering races in Italy, Rhode Island for 2013
Published on October 10, 2012

IndyCar has a couple of gaping holes in its 2013 schedule, and apparently there's still time to do something about them—contrary to comments made by IndyCar CEO Randy Bernard on Sept. 30.

One of the spots is between the Aug. 4 race at Mid-Ohio and the Aug. 25 race at Sonoma. Officials in Providence, R.I., are still working on a proposal for the Aug. 9-11 weekend. The deadline for a decision is believed to be Oct. 31.

The other hole in IndyCar's schedule is between the Sept. 1 race in Baltimore and the Oct. 5-6 doubleheader in Houston. Published reports in Italy said the Mugello circuit owned by Ferrari is a possibility, with a long-term goal of putting the event on the streets of Naples.

The mayor of Naples, Luigi de Magistris, acknowledged Wednesday that a seafront layout was proposed by local entrepreneurs, but it has been rejected by city officials. However, Magistris was quoted in the Il Mattino newspaper as saying that the city officials "have not denied other places" in town.

The Mugello circuit is north of Florence. IndyCar's Bernard has talked with Fiat officials in the past about building an IndyCar engine.

Bernard said in a statement released by IndyCar: "In the past, we have had discussions with a variety of promoters regarding potential races. As part, we have had initial, exploratory discussions with Mugello as we do with all potential promoters and venues."

It's worth noting that Dallara is based in Parma, Italy, and it's less than two hours from the Mugello circuit that is used as a Formula One test track and MotoGP venue.

IndyCar has 19 races at 16 venues planned for 2013.

Earlier, Bernard said that the 2013 schedule was locked in. Apparently there is still a window for tweaks.

"We've selected 16 great races," Bernard said on Sept. 30. "I don't think we'd want to rush another race for 2013."

2013 IndyCar Schedule
March 24: St. Petersburg, Fla. (street circuit, NBC Sports Network)
April 7: Barber Motorsports Park in Birmingham, Ala. (road course, NBC Sports Network)
April 21: Long Beach, Calif. (street circuit, NBC Sports Network)
May 5: Sao Paulo, Brazil (street circuit, NBC Sports Network)
May 26: Indianapolis Motor Speedway, Indianapolis (oval, ABC)
June 1-2: Belle Isle, Detroit, Mich. (street circuit, doubleheader, ABC)
June 8: Texas Motor Speedway, Fort Worth, Texas (oval, ABC)
June 15: The Milwaukee Mile, Milwaukee, Wis. (oval, NBC Sports Network)
June 23: Iowa Speedway, Newton, Iowa (oval, ABC)
July 7: Pocono Raceway, Pocono, Pa. (oval, ABC)
July 13-14: Toronto (street circuit, doubleheader, NBC Sports Network)
Aug. 4: Mid-Ohio Sports Car Course, Lexington, Ohio (road course, NBC Sports Network)
Aug. 25: Sonoma Raceway, Sonoma, Calif. (road course, NBC Sports Network)
Sept. 1: Baltimore, Md. (street circuit, NBC Sports Network)
Oct. 5-6: Houston, Texas (street circuit, doubleheader, NBC Sports Network)
Oct. 19: Auto Club Speedway, Fontana, Calif. (oval, NBC Sports Network)
Bron/source: AutoWeek.com: http://www.autoweek.com/article/20121010/INDYCAR/121019981