Menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen Menu

Berichten - Sphinx

#2071
Andere Autosport / Re: WTCC 2013
13 december 2013 - 10:06:16
Ray Mallock is geen koekenbakker. Zijn bedrijf is niet voor niets jaren fabrieksteam van Chevrolet geweest. Eerst met de Lacetti's, die van kansloze backmarkers tot geduchte concurrenten op stratencircuits werden omgebouwd en vervolgens de Cruze, waarvan iedereen dacht dat ze na het wegvallen van fabriekssteun veel minder competitief zouden zijn. Maar in de eerste race van 2013 verbeterde Muller in de prive verder ontwikkelde auto meteen het baanrecord voor toerwagens op Monza. Zolang je geld hebt, zal RML een goede auto leveren. Ik denk trouwens dat Muller volgend jaar vooral in de eerste races veel gevaarlijker is dan Loeb omdat hij er al zolang rondrijdt en goed met regelementsveranderingen overweg kan (herinner me dat hij in de Andros-trophy na ieder kampioenschap met regelwijzigingen om de oren geslagen werd om hem af te remmen, maar uiteindelijk door de organisatie gevraagd werd NIET mee te doen  :P)
#2072
Andere Autosport / Re: Dakar
13 december 2013 - 09:57:38
Denk dat Peterhansel gewoon nog kopman is. Tenzij er natuurlijk een pechduiveltje in de Mini zit. Al-Attiyah is met het oog op de toekomst aangetrokken. Peterhansel zou namelijk in de belangstelling van Peugeot staan voor 2015 (gaan geruchten dat men met een 208 buggy wil komen) Hieronder een impressie van auto hebdo, met dank aan rallymaniacs.



#2073
Andere Autosport / Re: Dakar
12 december 2013 - 13:39:42
Citaat van: Keijmel op 12 december 2013 - 13:30:22
Carlos Sainz in een SMG-buggy, die dingen deden het vorig jaar toch ook zo goed?
Met die Fransman erin, kan niet op z'n naam komen...  :(

Twee Fransen. Guirlain Chicherit (doet dit jaar niet mee) én Ronan Chabot (dit jaar dus Sainz teamgenoot). Sinds e een Chevy V8 als krachtbron hebben lopen die SMG's idd uitstekend.
#2074
Andere Autosport / Re: Dakar
12 december 2013 - 09:02:50
Gordon rijdt dit jaar niet meer in een Hummer. Hij laat een van zijn CORR Stadium Trucks ombouwen tot dakarvoertuig. Grappig, want de Buggy's van Al-Attiyah en Sainz vorig jaar waren Demon Specials, ook een bouwer die in de CORR klasse actief is. Hij is een beetje aan het teasen met o.a. een pic van de achterspoiler/luchtrem



Carlos Sainz doet dit keer mee in een buggy die door SMG is gebouwd en door Red Bull wordt gesponsord. Teamgenoot is de Fransman Ronan Chabot


#2075
Formule 1 forum / Re: Silly Season 2013/2014
11 december 2013 - 13:01:48
Artikel is ook wat té optimistisch gesteld. Op een andere site wordt gemeld dat Sauber het enige team is waar nog contact mee is, plus dat er niet veel contact tussen Hinwil en zijn manager is geweest. DTM is een meer realistische optie.
#2076
Formule 1 forum / Re: Silly Season 2013/2014
09 december 2013 - 14:49:25
Citaat van: Jehoentelaar op 08 december 2013 - 22:14:52
Het artikel komt mij wat speculerend over dat de toekomst van beide racende Chiltons nu in gevaar is doordat Aon geen Chilton bij op een hoge functie meer heeft. Maar verder dan dat kom ik ook niet.

De werkwijze van de Chiltons is (bijna) altijd geweest om niet rechtstreeks geld te storten, maar een aandeel in het team te kopen via allerlei vage constructies. Dat ging in de BTCC zo voor Tom Chilton (Vauxhall), dat ging zo toen Carlin Max onderdak bood, ook in de WTCC toen motorbase zowel Tom als James Nash had rondrijden. Kan me dus voorstellen dat ze met Marussia iets dergelijks hebben gedaan voor iig een deel van het geld, hopenlijk voor Max niet het leeuwendeel (al zal ik hem eerlijk gezegd niet missen)
#2077
Andere Autosport / Re: Kevin Abbring topic
09 december 2013 - 13:31:38
Las trouwens van het weekend op motorsporza dat Kevin al sinds april herhaaldelijk in de Hyundai I20 WRC heeft mogen testen. Meestal schreeuwt het management van rallyrijders het van de daken als ze een testdagje hebben (zoals bij Marcus Grönholm gisteren), maar Abbring heeft meerdere keren mogen testen en absolute discretie bewaard. Hans Weijs idem, die nauw betrokken is bij de doorontwikkeling van de Ds3 R3T en R5. Zo maak je je natuurlijk ook geliefd bij toekomstige werkgevers

http://www.motorsporza.nl/autosport/wrc-rally/hyundai-motorsport-maakt-ook-gebruik-van-kevin-abbring/
#2078
Citaat van: Perton op 04 december 2013 - 09:08:35
Mijn hoge cijfer komt dan ook niet voort uit de hype. Dat hij zo goed is als in de tweede seizoenshelft weet ik namelijk al sinds zijn formule 3-dagen, zeg ik maar even mezelf op de borst kloppend. Dat is er nu eindelijk uit. Ik gaf het cijfer daarom ook meer omdat ie laten zien heeft dat hij van fouten kan leren en kan groeien. Dat het begin van het seizoen dan wat minder liep... je kan puur de resultaten beoordelen en dan kom je inderdaad op een lager cijfer, want matige eerste seizoenshelft, maar dat is dus niet hoe ik het heb gedaan.

What he says ;D Al geef ik toe dat ik bij zijn eerste optreden in de Renault naast Alonso het ergste vreesde voor zijn verdere loopbaan. Een geluk dat DAMS hem nog in de AutoGP lepelde toen. En vorig jaar: tja, ik geef opnieuw toe dat ik een tijdlang op de lijn van Webber zat (first lap nutcase)
#2079
Hamilton zou volgens de kenners voorafgaand aan dit seizoen Rosberg met groot gemak de baas zijn. Dat grote gemak heb ik er niet aan af gezien. Vaak keerde Hamilton's stijl om vrij aggressief te rijden zich tegen hem. Ik vond Nico hem goed partij geven met goede kwali's en een rustiger rijstijl. Hij wint ook twee GP's tegenover één van Hamilton

Kimi kende een goed seizoen, vooral in de eerste helft. Maar na de compoundswitch en de wagen met langere wielbasis voor Grosjean ging het minder, ook door zijn rugproblemen natuurlijk, terwijl Grosjean groei liet zien van redelijk snelle twijfelaar naar een echt snelle kopman.
#2080
Red Bull Racing
Sebastian Vettel: 9 Weinig op hem aan te merken eigenlijk. Was de eerste helft de beste coureur in een goede auto, de tweede helft was hij de beste coureur in de beste auto. Alle overwinningen in helft 2 kwamen ook op dezelfde manier tot stand, zoveel mogelijk Kers-boost gebruiken bij de start, in de eerste drie DRS-loze rondes zo hard mogelijk weglopen van de rest om maar buiten 1 seconde DRS venster te komen. Daarna consolideren. In de eerste helft lukte dat nog niet altijd (zie Australië waar Sutil hem lang voor de voeten reed) maar in helft 2 had hij er ook de auto voor en heeft dat maximaal uitgebuit.

Mark Webber: 7 Red Bull heeft het voortdurend over gelijke kansen, en dat is ook het makkelijkst. De auto wordt gewoon op Vettel afgestemd, die een heel andere rijstijl dan Webber heeft, dus kun je veilig dezelfde auto geven. Tel daarbij op dat Webber meestal slecht start en eigenlijk rijdt ie bijna nooit in de weg. En die ene keer dat dat toch gebeurd, negeert Vettel gewoon "Multi21" en klaar is kees. Met het materiaal dat niet naar zijn smaak is toch geen onaardig laatste jaar in de F1, succes in de Red Bull Porsche matey!

Mercedes
Lewis Hamilton: 7.5 Naar aanleiding van het vorige seizoen vreesde ik met grote vrezen voor Lewis' seizoen, en in de tweede helft kwam dat helaas ook een beetje uit, met banden die Lewis' agressieve rijstijl totaal niet aankonden. Een groot verschil met de eerste helft waarin Lewis nog goed meedeed met drie podiumplaatsen en een overwinning in de laatste race voor de zomerstop.

Nico Rosberg: 8 Het is een beetje scorebordjournalistiek, maar dat halve puntje extra krijgt Nico omdat hij twee keer gewonnen heeft en in de tweede helft één keer meer op het podium stond. Hij is heel ander type dan Lewis, lijkt wel wat op Button vind ik. Verder heeft hij zowel tegen Schumi als Lewis laten zien dat hij er niet zomaar bij hing, wat de 'kenners' voor het seizoen wel verwacht hadden.

Ferrari:
Fernando Alonso: 8 Fernando slaagt er opnieuw in het maximaal mogelijke uit zijn materiaal te halen, maar af en toe kwamen de frustraties over dat materiaal toch aan de oppervlakte borrelen. Zodanig dat er al over gespeculeerd werd dat de Spanjaard weer met Mclaren flirtte.

Felipe Massa: 6.5 Frappant dat de Braziliaan sinds bekend werd dat Kimi zijn opvolger wordt beter is gaan rijden, omdat ie eindelijk voor eigen kans ging, ondanks aansporingen Alonso langs te laten. Zoals hierboven opgemerkt, toen zag je even Massa zoals je hem eigenlijk verwacht. Hopelijk kan hij die goede momenten meenemen naar Williams

Lotus
Kimi Räikkonen: 7.5 Een seizoen met twee gezichten voor The Iceman. Op de originele banden kon de Lotus heel goed meekomen met het veld, met vijf podia en een overwinning tot gevolg. Na de compoundswitch was het eigenlijk over en kwam daar vanaf Singapore Kimi's zwakke rug bij om de hoek kijken. De verslechterde verhoudingen deed de deur dicht (Permane's "get out of the effing way was exemplarisch). Hopelijk herpakt Kimi zich in 2014

Romain Grosjean: 8 Grosjean had een seizoen in de omgekeerde richting. In de eerste helft liet hij alleen in Bahrein zien dat ie best talent heeft, voor de rest was het matig. Na de compoundswitch en de switch naar een langer chassis pakte hij zijn kans optimaal. Of het genoeg is om in 2014 nog op de grid te staan hangt volledig van Quantum/PDVSA of andere gekken met geld af.

Heikki Kovalainen: 5.5 Voor een derde keus was ie niet eens echt slecht. Je zag het vorig jaar met d'Ambrosio al, het testverbod hindert gewoon invallers enorm. Geen wonder dat Nico Hulkenberg bedankte voor de eer

McLaren Mercedes
Jenson Button: 6.5 Twee keer in de top5 in 2013. Dat is mager voor Mclaren. Eerlijk gezegd zag ik de bui al hangen nadat duidelijk werd dat men pullrod-ophanging wilde gebruiken. Alleen in de laatste race kon Button een beetje laten zien dat hij nog wel even meekan, voor de rest werd hij beperkt door de slechte auto

Sergio Perez: 6 Om nu te zeggen dat Perez is mislukt, nee daar ben ik het niet helemaal mee eens. Probleem is dat hem aanstellen sowieso een stopgap was, want men had in Woking niet op Lewis' vertrek gerekend. Ook hij werd door de auto beperkt in zijn presteren, maar om dat te compenseren ging hij agressief rijden. Perez is er een van de GP2-generatie die gaan voor elke kleine mogelijkheid, niet bij willen geven in duels en daarom wel leuk zijn om naar te kijken, maar de rekening van de plaatwerker aardig op laten lopen als het fout gaat. Dit kwam er in de Sauber niet zo uit omdat de auto goed was, maar onder druk van moeten presteren in een topteam met een slechte auto kwam dit mankementje wel naar boven in Checo. We zullen helaas niet meer weten wat hij met een goede Mclaren had kunnen doen.

Force India
Adrian Sutil: 6 Dankzij een aparte bandenstrategie begon Force India boven verwachting aan het seizoen. Men had schijnbaar de zet genomen de linkerbanden rechts om te leggen en andersom. Dat leverde bovenmatig veel extra "tire-life" op, maar ook grote problemen (zoals je duidelijk kon zien aan de wielmoeren die door de grotere hitte die deze wisseltruc genereerde niet meer loswilden). Sutil zat er in de eerste helft vaak goed bij, maar viel te vaak uit in kansrijke positie om punten te scoren. Toen de compoundswitch erdoor was en FI's "crosswired" truc werd ontdekt en verboden, was hij helemaal geen schim meer van de outsider die hij in de eerste races leek.

Paul Di Resta: 6.5 Di Resta heeft ongeveer hetzelfde seizoen als Sutil achter de rug, met één verschil. Hij haalde met die crosswired setup wél regelmatig punten op in de eerste helft met zes puntenfinishes achter elkaar tussen China en Engeland waardoor FI in de eindafrekening wel 20pt los staat van Sauber. Na de switch verdween hij helaas in de anonimiteit. Met het gezegde "Je bent zo goed als je laatste race" in het achterhoofd is het makkelijk om de Schot op zijn slechte tweede helft af te rekenen, wat ik dus niet doe. Hij zal door financiële belangen waarschijnlijk iets anders moeten proberen, maar ik zie vooral zijn goede eerste helft, waarin ie het naar behoren deed.

Sauber F1 Team
Nico Hülkenberg: 7.5 Het seizoen van Sauber verliep vergeleken met FI helemaal andersom. Een slechte eerste helft waarin men overduidelijk met de auto worstelde en ook nog eens financieel in zwaar weer kwam. Na de switch gingen de ontwikkelingen de goede kant op en kon Hulkenberg herhaaldelijk om de top5 plaatsen meedoen. Wat me het meest opviel is echter hoe makkelijk hij aanwijzingen op kon volgen vanuit de pits; engineer vraagt snellere ronden, hij krijgt snellere ronden. Je zou Hulkenberg wellicht de grootste pechvogel van het huidige veld kunnen noemen. Kon naar Ferrari in 2014, afgewezen voor Raikkonen. Kon naar Lotus in 2014, afgeketst door de Quantum-soap. De keus gaat nu tussen blijven bij Sauber of terug naar Force India.

Esteban Gutierrez: 5.5 Hmm. Weet niet wat ik van Esteban moet denken. In het begin had hij een paar knullige momenten, maar voor de rest een onopvallend debuutjaar, ook toen de Sauber beter werd kon hij niet Nico aanhaken. Ook duidelijk een lid van de GP2-generatie, zoals zijn duel met Maldonado en Sutil in Spa illustreerde.

Scuderia Torro Rosso
Daniel Ricciardo: 7 Deed het maximaal mogelijke met een middenmotor als de STR, helaas deed ie dat vooral in de kwali en niet zozeer in de race, omdat de STR over één rondje aardig snel was, maar vaak door bandenslijtage terugzakte. Ik kan goed begrijpen waarom men "Danny" naar RBR haalt, want hij was gewoon de beste keus uit eigen kweek.

Jean-Eric Vergne: 5 Kwam helaas maar weinig in beeld dit jaar, alleen als er weer eens iets stuk was of hij gelapt werd. Erg veel positiefs zou ik niet kunnen vermelden. Bij gebrek aan beter mag hij in 2014 aanblijven.

Williams F1 Team
Pastor Maldonado: 3.5 De enige reden dat Andrea de Crasheris zijn spirituele opvolger nog iets in de F1 te zoeken heeft is omdat men zijn oliedollars goed kan gebruiken. Zodra El Presidente Maduro daar genoeg van krijgt is het meteen afgelopen met hem. De enige reden dat hij niet meer 'momentjes' zoals in Spa had, is dat hij te ver achterin stond om echt kwaad aan te richten. Ik vrees dat een instap met Lotus wel eens een duur geintje kan worden.

Valterri Bottas: 6.5 Een goed rookiejaar. Deed bijna niets fout, blies een keer een motor op, stond in Canada ineens vooraan in de kwali en was Maldonado constant de baas. Wist halverwege het seizoen al dat hij mocht blijven, en daar is ook alle reden toe. Nu alleen een betere auto.

Marussia F1 Team
Jules Bianchi: 6.5 In zo'n traag hok als de Marussia kun je niet veel laten zien, behalve niemand in de weg rijden. Toch was Bianchi een tijdlang de beste rookie doordat de rest met aanloopproblemen kampte. In de tweede helft één keer de onvergeeflijke fout gemaakt Giedo aan te rijden (nou ja, laten we niet overdrijven), voor de rest stabiel

Max Chilton: 5.5 Statistisch gezien de enige die alle races uitreed dit jaar. Maar zoals Alex Pastoor zou zeggen: kleurloos, inspiratieloos, karakterloos, hopeloos. Maar zolang Vader Graham de knip trekt, blijft hij gewoon aan.

Caterham
Charles Pic: 6 Even zonder patriottisch te denken, maar de banden van de eerste helft van het jaar lagen Pic gewoon goed, en in die fase was hij op basis van zijn jaar ervaring beter dan Giedo. Na de tweede helft kakte de boel in, exemplarisch was dat hij Giedo een keer langs moest laten op last van de teamleiding (daar waar dat begin seizoen nog twee keer andersom was geweest) en zijn opmerkingen een race later dat hij sneller zou zijn dan Giedo, die daarop de Fransman eraf reed

Giedo van der Garde: 6 Goed debuutjaar. Eigenlijk net zoals Bottas, maar dan wat verder naar achteren. Ook hij pakte zijn kansen in een gekke kwali, zelfs 2 keer (Monaco en Spa). De tweede helft lagen de banden hem goed en was hij regelmatig de snellere in de achterhoede. Hopelijk is het genoeg om in 2014 er ook bij te zijn.
#2081
Andere Autosport / Re: Kevin Abbring topic
02 december 2013 - 13:40:07
Oh, maar ik wil je nog wel meer verwarren hoor  :D

Kreeg via Rallye-magazin dit grafiekje in beeld. De Fia wil opnieuw de voertuigklassen op de schop nemen.

#2082
Formule 1 forum / Re: Silly Season 2013/2014
02 december 2013 - 11:46:50
Citaat van: Perton op 01 december 2013 - 23:10:00
Ja, had ie.

http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Bull_Junior_Team

Hmm, dan moet ik nog eens nazoeken of ie toen al RbR-livery had zoals Ammermuller het jaar daarna, of dat ie nog met de standaard Carlin-livery reed
#2083
Formule 1 forum / Re: Silly Season 2013/2014
01 december 2013 - 23:04:52
Citaat

Dat is dus helemaal niet Maldonado. Dit was de auto van Maldonado in de FR3.5 in 2006: http://www.speedsport-magazine.com/media/images/meldeliste/zoom1000/draco-racing-dallara-t05-renault-maldonado-10064.jpg

Ik weet niet wie die crash was of waar (heb gelezen dat het Zolder zou zijn, maar weet het niet zeker), maar het is niet Maldonado.
[/quote]

Is idd niet Maldonado. Die gele auto die door het beeld schuift en wél op tijd remt, dat is Maldonado. De blauwe auto die bijna de Marshalls ommaait, draagt de kleuren van Carlin Motorsport. En het circuit is idd Zolder, ik herken de typische heuvel Even terugzoeken leert dat er in Zolder twee man voor Carlin aan de start kwamen: Colin Fleming en Mikhail Aleshin. Fleming werd 6e in race 1 en kwam door motorpech niet aan de start in race 2. Aleshin werd 13e in race 1 en viel uit na een crash in race 2. Zou dus Aleshin kunnen zijn, maar ik weet niet of hij toen al Red Bull backing had.
#2084
Andere Autosport / Re: Kevin Abbring topic
28 november 2013 - 21:23:53
Het IRC bestaat inmiddels niet meer. Dat was een kampioenschap dat door Eurosport in het leven werd geroepen toen in het WRC alleen nog Citroen en Ford als merk meededen met de Focus en de C4, en soms iemand met een verdwaalde Subaru kwam aanzetten. De kosten moesten lager zijn en er moest met S2000 auto's gereden worden. Omdat het IRC ook nog eens alle oude rally's die door de geldgraaiende FIA uit het WK werden gegooid oppikte (San Remo, Safari, Cyprus, Corsica) steeg de populariteit zo snel dat men bij de FIA besloot ook S2000 te gebruiken om de kosten wat te drukken. Het ERC is een samenwerking van de IRC organisatie en het in onbruik geraakt EK rally (dat nog wel aandacht kreeg via Motors tv, maar niet veel deelnemers). De FIA riep na de switch naar S2000 auto's een klasse in het leven voor turboloze 2 liter auto's, zoals de Skoda Fabia en Proton Satria. Later werd die klasse samengepakt met de oude Groep N (de mitsubishi en Subaru productieracers) en de RRC en R5 auto's werden er ook in op een hoop geveegd tot het WRC2. Het is idd nogal een zootje, maar dat komt omdat het nu overgangsjaren zijn. Bedoeling is dat het R5 regelement (waarmee nu proef wordt gedraaid in het WRC2), straks ook de hoofdmoot gaat vormen. De R3 en R2 klassen voor tweewielaangedreven auto's komen daar weer onder te hangen.
#2085
Andere Autosport / Re: WTCC 2013
28 november 2013 - 13:31:51
Kijk anders een paar races op youtube terug (voor zover ze niet al met een takedown notice zijn geconfronteerd)