Menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen Menu

Topics - Robbert65

#1
We gaan naar Albert Park te Melbourne. Er is geen ontkomen aan.

Albert Park staat gewoon weer op de kalender, ondanks onze jaarlijkse telefonade, toen met Bernie, nu met Domenicale, "doe het niet meer, saai, saai, saai".

Maar het mag en mocht niet baten, we blijven optochten uitzenden op ongristelijke ontijden als 5 uur in de nacht.

We zeggen het nog één keer: doe het niét!

De filetijden van het komend weekend:

Vrijdag 22 maart

Eerste vrije training 2:30 - 3:30
Tweede vrije training 6:00 - 7:00

Zaterdag 23 maart

Derde vrije training 2:30 - 3:30
Kwalificatie 6:00 - 7:00

Zondag 24 maart

Race 5:00 - 7:00
#2
We maken ons op voor Jeddah, andermaal een race op zaterdag, er wordt daar zondag niet geraced!

(Die jongens in hun witte jurken zouden zich dezer dagen hier in de Biblebelt uitstekend thuisvoelen lijkt me. Tradwives en zondagsrust...)

Enfin, je kunt er hele verhalen over schrijven, over journalisten die er ineens niet meer waren en andere mensenrechtenzaken, feit is ook dat dat rare stratencircuit, daar in Jeddah zo mooi aan de kust gelegen, spectaculaire en boeiende races opleverde tot nu toe.

Een hogesnelheidsbaan zonder uitloopstroken.

Doen jullie wel voorzichtig jongens?


Donderdag 14.30-15.30 uur:
eerste vrije training

Donderdag 18.00-19.00 uur:
tweede vrije training

Vrijdag 14.30-15.30 uur:
derde vrije training

Vrijdag 18.00-19.00 uur:
kwalificatie

Zaterdag 18.00-20.00 uur:
race
#3
Het gaat altijd sneller dan je denkt. Ook als je denkt: het zal wel sneller gaan dan ik denk, gaat het tóch nog sneller dan je denkt.

We staan alweer aan de vooravond van de eerste Grand Prix van het jaar. We hebben de wintertests gehad, daar zijn we eigenlijk geen snars wijzer van geworden, zoals altijd, en die eerste Grand Prix gaat ons ook niet duidelijk maken hoe de verhoudingen liggen natuurlijk, want die baan is zo ruw dat de bandenslijtage bij de teams die dat niet goed onder controle hebben een nog groter nadeel is dan anders.

Maar goed, wel leuk mannen, we gaan  er weer voor!

LET WEL OP:
DE RACE IS OP  Z A T E R D A G

 ::)

Ik zeg 't naar effe....

Donderdag 12.30 uur-13.30 uur:
Eerste vrije training

Donderdag 16.00 uur-17.00 uur:
Tweede vrije training

Vrijdag 13.30 uur-14.30 uur:
Derde vrije training

Vrijdag 17.00 uur-18.00 uur:
Kwalificatie

Zaterdag 16.00 uur-20.00 uur:
Race
#4
Na een mooi maar niet zo heel spannend jaar -Verstappen was magistraal, dominant en vooral briljant, veruit de beste, de snelste- lijken alle rijders, alle stoeltjes wel vast te staan.

Toch is er speculatie over Perez, over Sargeant, men roept voor de camera dat Alonso de tweede stoel bij RBR moet krijgen, enzovoort.

Hier een vrijplaats voor fantasieën,  wensdromen, laatste nieuws, roddels, slap geouwehoer en doorwrochte theorieën over de zetelverdeling van de startgrid komend jaar. Leef je uit!
#5
Legendarisch. Door de volkomen onmogelijke realiteit, de werkelijkheid als gescripte avonturenfilm die nooit meer overtroffen wordt, het wonder van 2021 dat nooit je onderbuik verlaten zal, bij grote kerels tranen wekt en in de verre toekomst als verhaal niet geloofd zal worden. Dát. Alleen daarom is Abu Dhabi voortaan een serieuze Grand Prix. We kunnen er niet langer omheen, Abu Dhabi doet ertoe.

De tijden:
26 NOV
Race: 14:00

25 NOV
Qualifying: 15:00 - 16:00

25 NOV
Practice 3: 11:30 - 12:30

24 NOV
Practice 2: 14:00 - 15:00

24 NOV
Practice 1: 10:30 - 11:30
#6

Jarno Opmeer laat ons virtueel even een blik op een rondje Las Vegas zien, da's vriendelijk nietwaar?

Voor deelnemers aan Gok de Pole een lastig weekend natuurlijk, zo'n nieuwe, groene baan. Maar we gaan ons best doen.

Lang geleden reden we over de parkeerplaats van Ceasar's Palace, een gokhotel dat Bernie verleidde om eens wild te doen. Het bleef zonder vervolg.

FOM is here to stay zeggen ze, en komend weekend schijnt een enorm spektakel te gaan worden.

De tijden zijn apart, om het zacht uit te drukken:


Tijdschema Las Vegas (Nederlandse tijden)

Vrijdag 5.30-6.30 uur: Eerste vrije training
Vrijdag 9.00-10.00 uur: Tweede vrije training
Zaterdag 5.30-6.30 uur: Derde vrije training
Zaterdag 9.00-10.00 uur: Kwalificatie
Zondag 7.00 uur: Race
#7
Jaaaah, Brazilië. Legendarische baan in Sao Paulo.

In november 2016 schreven we een preview (linkje:) voor de grand prix in Brazilië dat jaar waarin de baan als volgt werd beschreven:

Citaatde baan
De race start zondag aan de Tribunas, het rechte stuk met de langste pitstraat uit de kalender, die de teams dwingt twee keer na te denken alvorens een pitstop te plannen.

Aan het eind van het rechte stuk is het meteen vol erop, na een lichte knik aan het eind van de baan, die gevolgd wordt door een vijfenzestig-gradenbocht, die ook de uitgang van de pitstraat vormt: de Senna S, waaraan vervolgens vast zit: bocht nummer 3, de Curva del Sol. Deze drie vormen een behoorlijke uitdaging doordat ze volkomen verschillend zijn van elkaar. Niet alleen het camber is tegengesteld aan de rijrichting in bocht 2, maar radius en gripniveau verschillen ook behoorlijk. Er is weinig ruimte en nu en dan zal de uitgang van de pitstraat hier ook parten spelen.

Vanuit de derde bocht knallen we via het rechte stuk achterop het circuit (Reta Oposta) naar Des Cida do Lago (4-5) eerst omlaag dan steil (Bocht 6, Fero Dura) omhoog naar de achterkant van de pitstraat.

Dan verder in de binnenkant van het circuit, bochtig (7-8) en listig. Pinheirinho (9-10) en Mergulho (12) zijn zeer uitdagende bochten met hoge G-waarden en werkelijk bandenvretertjes.
Wie hier geen volkomen controle over zijn auto heeft en niet met Fingerspitzengefühl zijn auto over het asfalt kan gidsen, die verliest. Keihard.


Dan volgen twee doordraaiers achter elkaar (13, Juncao, een opgaande knik, geeft een schop in de rug, gevolgd door Arquibancadas, naar bocht 14) die weer een berg G-krachten op het rijderslijf afgeven, nu van de andere kant.
Dan wordt het volgas vanaf het clipping point in 14 tot aan einde rechte stuk, waarbij ongeveer in het midden nog een ferme knik genomen moet worden, Subida dos Boxes, bocht 15.

Het is geen sinecure, dat circuit in São Paulo.

Enfin, ik kan wel een heel nieuw verhaal gaan ophangen, maar waar het op neer komt: Ik heb er zin an!

Alle kampioenschappen vergeven, prima, dit is gewoon de Grote Prijs van Brazilië, en die heet terecht zo, hier winnen is een ster op je borst, een opzichzelfstaande topper van een race die niet te versmaden is.

Voor de zekerheid:

Tijdschema GP Brazilië (Nederlandse tijden)
Vrijdag 3 november, 15.30-16.30 uur: Vrije training
Vrijdag 3 november, 19.00-20.00 uur: Kwalificatie
Zaterdag 4 november, 15.00-15.44 uur: Sprintkwalificatie
Zaterdag 4 november, 19.30-20.30 uur: Sprintrace
Zondag 5 november, 18.00 uur: Race

#8
CHECOTURF



We gaan weer naar Mexico. Dat doen we inmiddels alweer een tijdje en het bevalt goed.

Dat komt vooral door het baseballstadion waar de baan doorheen loopt en het publiek razend enthousiast is gedurende de hele wedstrijd.

De baan is op zich heel niet slecht, de hoogte waarop het circuit is gelegen heeft enorme invloed op de downforce want de lucht is ijl, dus wie zijn aerodynamica lekker voor elkaar heeft wint.

Het is dus een aparte, deze Grand Prix van Mexico, en daarom zullen we komend weekend weer gekluisterd aan de buis het volgende hoofdstuk van dit seizoensboek gaan ervaren, want bijzonder, dat is het allemaal wel.

Toen je je eerste race bekeek, ergens 30, 40, 50 jaar geleden, ooit gedacht: er komt vast wel een keer een Nederlandse rijder die 3 keer achter elkaar wereldkampioen wordt?

Het duurde tot 1994 voordat er een Nederlander kwam die kans leek te maken om een grand prix te winnen. Dat hij 2 keer een podium pakte was het hoogste ooit bereikt.

En nu dit, het blijft eigenlijk onvoorstelbaar....

Tijdschema GP Mexico

Vrijdag 27 oktober, 20.30-21.30 uur: Eerste vrije training
Vrijdag 27 oktober, 0.00-01.00 uur: Tweede vrije training
Zaterdag 28 oktober, 19.30-20.30 uur: Derde vrije training
Zaterdag 28 oktober, 23.00-0.00 uur: Kwalificatie
Zondag 29 oktober, 21.00 uur: Race

#9
Na de ingezeepte baan van de 'hotspot' Qatar en een grandprixloos weekend maken we ons op voor het Circuit Of The America's. C.O.T.A.

Op dit wél gelukte Hermann Tilke circuit racen we pas sinds 2012, maar het is echt een vaste waarde in de kalender. Het is een topbaan, vooral door de combinatie van bochten vier tot en met negen. Ze doen denken aan Suzuka en met een beetje goede wil aan Maggotts and Backetts op Silverstone. Tilke heeft zich duidelijk door Suzuka laten inspireren.
Laat opblijven komend weekend, en genieten van de Grand Prix of the USA!

Let's race!

Tijdschema GP Verenigde Staten (Nederlandse tijden)
Vrijdag 19.30 tot 20.30 uur: Vrije training
Vrijdag 23.00 tot 0.00 uur: Kwalificatie
Zaterdag 19.30 tot 20.14 uur: Sprintshoot-out
Zondag 0.00 tot 1.00 uur: Sprint
Zondag 21.00 tot 23.00 uur: Race
#10
Formule 1 forum / GP van QATAR, wat gaat dat worden?
28 september 2023 - 17:00:54
Dus, vrijdag kwalificeren voor zondag, zaterdag een shootout en een sprintrace. En alles op gristelijke tijd. Prime-time zaterdag- en zondagavond. Het is bijna te mooi om waar te zijn; Verstappen (vooral voor Amsterdammers Hollands Glorie in bange dagen) heeft twee kansen in één weekend om wereldkampioen te worden. Voor de derde keer. Ongelofelijk. Valt er toch nog iets te vieren.

Ik heb helaas geen verhaal over de baan. Ja, kans op zand. Weinig kans op regen. Geen blote benen. En hier dragen ook de mannen hoofddoekjes, ik denk vanwege het gelijkheidsbeginsel.  Wel zo kies. Prima land, dat Qatar. Let's race!

DE TIJDEN:
Vrijdag 15.30-16.30 uur: Vrije training
Vrijdag 19.00-20.00 uur: Kwalificatie
Zaterdag 15.00-15.44 uur: Sprintkwalificatie
Zaterdag 19.30-20.30 uur: Sprintrace
Zondag 19.00-21.00 uur: Race
#11
Formule 1 forum / GP VAN JAPAN, wat gaat dat worden?
18 september 2023 - 17:12:31
Ja, Japan, Suzuka. We kijken er allemaal naar uit denk ik. Een megacircuit én een race die je weekenddagen niet zoveel onderbreekt.

Suzuka is ook een beetje Hollands Glorie, doordat het door Hans Hugenholz werd ontworpen. En dat is al wel even geleden; middel jaren 70 werd de eerste grand prix er gereden, maar Hugenholz zette de eerste pennenstreken op papier in 1960, in 1962 werd het circuit geopend.

Het is een ronde van 5.807 meter, met 18 bochten. Hamilton heeft het baanrecord, met 1:30.983. (2019)

Enfin, na First, gek genoeg de eerste bocht, volgt een setje loops waar ik mijn handen al zo vol aan zou hebben dat ik na Dunlop waarschijnlijk denk, nou, dat was een mooie ervaring, dat racen op Suzuka, en er verder dan maar de brui aangeef.

Spectaculair zijn de 130R en het feit dat de baan een fly-over heeft en dus in de vorm van een 8 is aangelegd. Maar goed, dat hoef ik jullie allemaal niet te vertellen.

Hier de tijden:

GP Japan (Nederlandse tijden)

Vrijdag: 4.30-5.30 uur: Eerste vrije training

Vrijdag: 8.00-9.00 uur: Tweede vrije training

Zaterdag: 4.30-5.30 uur: Derde vrije training

Zaterdag: 8.00-9.00 uur: Kwalificatie

Zondag: 7.00 uur: Race

Fijne week en alvast een goed weekend!
#12
Formule 1 forum / GOK DE POLE ITALIË 2023
31 augustus 2023 - 11:30:21
Voor de zekerheid maar vast online:

Gok de Pole.
#13
Tsja, zo kort na de buitengewoon indrukwekkende race van gisteren het vizier alweer richten op de komende race... Het moet, want die is komend weekend op Monza.

En we prijzen ons gelukkig, want hoewel Monza niet te vergelijken is met Zandvoort is het wel ook een echt circuit, met historie, grind, gras en uitdaging.

Ook hier hebben we meegemaakt dat het weer de hoofdrol pakte. Een paar jaar geleden was Monza ineens een badplaats. Dat kwam slecht uit. Imola overkwam dit jaar zelfs een watersnood, met afgelasting van het evenement tot gevolg.

De voorspellingen voor het komend weekend zijn gelukkig precies zoals je hoopt: zon, warm, warmer en vooral droog.

We hopen en bidden dat Ferrari hier een beter wekend gaat hebben. Vooral voor Leclerc, want poddorie, dit loopt nu wel erg tegen voor de Monegask. Ferrari hoeft niet steeds kampioen te worden, maar als Ferrari niet meedoet om de overwinning dan raakt de glans er toch een beetje af, of niet?

Laten we hopen dat het een mooi raceweekend wordt, dat we kunnen genieten van prachtige sport en dat we een race van anderhalf uur mogen zien komende zondag ;)

#14
De DUTCH GP.

Persoonlijk vind ik het een beetje jammer dat dat in het Engels moet.

De Grote Prijs van Nederland. Die mis ik dus een beetje. Maar goed, wat kan het schelen eigenlijk, het is vanaf morgenvroeg weer dik feest in de duinen.

Zandvoort is als circuit een equalizer, korte baan, snelle baan, de rijder is dan even belangrijker dan de auto.

En het weer! Het weer wordt onvoorspelbaar. Wisselvallig. Kans op buien.  :D  ;D

Dus de Lando's, de Strolliebollies, Maar ook Alonso, de heer Verstappen zelvers, die gaan dan ineens allemaal een stukkie beter.

Sommigen bakken er bij zulk weer geen moer van en vliegen grindbakken in en komen er nevernooitnietmeer uit. Dat. Dat is Zandvoort.

Ik heb er zin in!
#15
voor de zekerheid ;)
#16
Zo. Hèhè. Eindelijk. Spa. Allemaal leuk, die formule 1, maar het is pas écht echt als het Spa is. Wie heeft dit nog niet gezien: Je rijd langs het circuit en komt aan in het dorp Francorchamps.

Je rijd richting de baan (vroeger was dat openbare weg als er niet geraced werd en kon je dus zelf doorrijden) en plots zie je voor je dat indrukwekkende, steile stuk vanaf La Source via Radillon naar Les Combes. Als je daar ooit stond, of daar eens reed, dan pas weet je waarom rijders, liefhebbers dit circuit als zeer speciaal benoemen. Je moet dat eens gezien hebben vanaf die plek.

Ja, en dan verder, het is een serieuze baan met serieuze hoogteverschillen en bijna een regengarantie, want in de Ardennen en de Eiffel is het 's zomers zelden een hele dag droog.

Wat mij betreft maakt Verstappen de meeste kans, maar let ook op Mercedes. En vermoedelijk zal Alpine wel een beetje revanche willen, want een GP van drie rondjes, da's niet wat ze daar hadden bedacht.

Oké, dus dit weekend is er een om thuis te blijven. Want sprintrace op zaterdag, quali op vrijdag.

Komt ie:
Vrijdag 13.30-14.30 uur: Vrije training
Vrijdag 17.00-18.00 uur: Kwalificatie hoofdrace
Zaterdag 12.00-12.44 uur: Sprint shootout
Zaterdag  16.30-17.30 uur: Sprintrace
Zondag 15.00 uur: Race
#17
We gaan naar Hongarije. Leuk circuitje, vooral als je gaat karten met z'n allen. Voor de huidige, enorm grote en zware formule 1 auto's is het niet helemaal ideaal.

 Voor de Verstappenfans belooft het weer een feest te gaan worden, want hij wint hier regelmatig. En die oppermachtige Max zal hier komend weekend wel weer maximaal scoren.

En zo niet, let dan even op hoe Tsunoda ouwe stomp Ricciardo crushed in de vleesmolen die Alpha Tauri heet. Voor het einde van het jaar vervangt Perez de Australiër, mark my words. Degeen die als lead driver in dat team gelanceerd wordt kan een carrierevervolg in F1 wel vergeten.

Enfin: Boedapest, wat gaat dat worden?
#18
Nu de dominantie van Verstappen een hoogtepunt heeft bereikt en Mercedes toch weer worstelt met de auto is er een goede kans dat Verstappen eindelijk de Britse grand prix op zijn naam gaat schrijven. Hij won al wel eens op Silverstone, maar dat was een jubileumrace, in elkaar geknutseld door Liberty in verband met de Corona lockdowns.

Mclaren komt met een speciale livery en Aston Martin komt met updates.

Goed, Silverstone, wat gaat dat worden?
#19
We gaan naar Spielberg, Oostenrijk. Mannen, het is weer zo'n gek weekend.

VRIJDAG
VT1: 13:30-14:30
QUALY: 17:00-18:00

ZATERDAG
SHOOT OUT:  12:00-12:45
SPRINT RACE: 16:30-17:00

ZONDAG
RACE: 15:00

Dus ja, vrijdag ziet niemand de kwalificatie, want dan staan we in de file.
Zaterdag is er altijd veel te doen, dus jammer van die shootout, misschien redden we de sprint net, en zondagmiddag 3 uur  nou ja, daar passen we wel een mouw aan....

Liberty media heeft een bod van 20 miljard uit Arabiristan afgewezen. Als ik de FIA was, zou ik eens gaan nadenken over de kernwaarden van F1 en vervolgens een hartig gesprek voeren met Liberty. Maar goed. Voorlopig zullen we het hiermee moeten doen.
#20
Tsja, Barcelona. IJs en weder dienende, zeggen we er maar bij. Na Imola hebben we onze les wel geleerd, de Grand Prix gaat pas door als-ie doorgaat..  :D

Maar goed, we gaan -eindelijk- op en old skool baan racen. De zandbak hebben we voorlopig gehad en tot aan Las Vegas even geen fantasie-circuits.
Na het voormalig testhonk voor F1 wat Barcelona natuurlijk is gaan we Canada, Oostenrijk, Groot Brittannië, Hongarije en België doen en dan volgt na de zomerstop ons eigen Zandvoort voor de Dutch Grand Prix. (Waarom eigenlijk niet gewoon Grote Prijs van Nederland??)

We hobbelen zo lekker door het seizoen, we hebben nu 6 uitslagen van de 22 die nog op de kalender staan gehad. Twee vielen er al af, China en Imola.

Verstappen  neemt een voorsprong van 39 punten op zijn teamgenoot, die een krappe marge van 12 punten overhoudt op Alonso nu hij punten- en roemloos zijn rondjes deed over de prachtige baan van Karelsberg. Hoewel dit topic over Barcelona gaat: Monaco was een feest! Wat een race, we hebben echt zitten genieten, de strategie van Aston Martin en Ferrari, dat gepanikeerd gedoe bij Ferrari, die boosheid bij Sainz,  en daartegenover die professionele werkwijze en communicatie bij RBR, dat vlekkeloze van die pitstops daar, die kalme wijze waarop Lambiase en Verstappen de discussie over wanneer ze naar binnen zouden gaan voerden, dat contrast was prachtig.

Verstappen begint werkelijk een volwassen kampioen te worden die door zijn aanpak en door zijn werkwijze samen met zijn team voorlopig onverslaanbaar lijkt.