Menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen Menu

Topics - Gonzalo

#1
Na het bijna fatale ongeluk van Jules Bianchi is de discussie over veiligheid binnen de Formule 1 weer aangewakkerd.

De vraag wordt gesteld of er weer gesloten cockpits moeten ingevoerd worden, aangezien deze de drie meest recente ernstige ongevallen hadden kunnen voorkomen (Massa, de near-hit bij Schumacher in Abu Dhabi enkele jaren terug en dat van Jules Bianchi).

Artikel: http://www.autosport.com/news/report.php/id/116193

In mijn ogen zou dit de sport kapot maken. Gesloten cockpits horen niet thuis in een open wheel raceklasse. Als je ultieme veiligheid wil, race dan gewoon niet.

Wat is jullie mening? Kan de Formule 1 nog veel veiliger, en zoja, hoe?
Wat vinden jullie van het idee om de cockpits te sluiten?
#2
Formule 1 forum / F1-Kalender 2014
25 juli 2013 - 09:37:16
Canada mag inderdaad niet verdwijnen, topcircuit! Het past gelukkig wel goed in de nieuwe ronde door Noord-Amerika met ook twee races in de VS.
Ik denk dat hij eerder zijn pijlen gaat richten op Zuid-Korea.
#3
Toch maar eens een nieuwe topic openen.
Even resumeren.

Citaat van: F1TodayDe Formule 1-auto's zullen volgend jaar ongeveer vijf seconden per rondje inleveren ten opzichte van de snelheid van dit seizoen. Dat blijkt uit schattingen van experts, zo schrijft Auto Motor und Sport. Bernie Ecclestone maakt zich zorgen.

Niet alleen vanwege de rondetijden, die bij een terugval van vijf seconden maar nipt sneller zullen zijn dan de GP2 en de World Series by Renault, maar ook vanwege de motoren. Ecclestone spant zich in om het toerental te verhogen van 12.000 naar 15.000 toeren per minuut.

De extra toeren zouden de vrees met betrekking tot het geluid verlichten. Het probleem is dat Renault, Mercedes en Ferrari te vergevorderd zijn met de ontwikkeling van hun V6 turbo's, om de maximale brandstoftoevoer, de flow rate, richting de motoren nog aan te passen.
Intussen mogen de auto's 15.000 toeren per minuut maken, dacht ik.

Citaat van: GPPitsOndanks iets meer vermogen, zullen de F1-auto's vanaf volgend jaar langzamer zijn. Dat voorspelt FIA's wedstrijdleider Charlie Whiting. Ik denk dat rondetijden zal waarschijnlijk 2-3 seconden langzamer zullen zijn, dan op dit moment., zo sprak Whiting met James Allen.

Citaat van: Nieuws.nlMet de door de autosportbond FIA bevestigde regels dat F1-bolides volgend jaar maximaal 100 kilogram benzine mogen gebruiken, neemt de bezorgdheid om het imago van de sport toe.
Renstal Scuderia Ferrari heeft in interviews laten weten dat het hogesnelheidsimago van de autosport volgend jaar een deuk gaat oplopen als de FIA de huidige regels voor 2014 aanhoudt. Motordepartmentsleider Luca Marmorini is bezorgd: "We vinden het prettig dat Formule 1 kijkt naar efficiëntie, maar niet dat de sport verandert in een evenement waar we voor de helft van de wedstrijd rondcruisen."

Groene revolutie
In 2014 moeten alle motorenbouwers overstappen van de huidige 2,4 liter grote achtcilindermotor naar een 1,6 liter grote V6-versie met turbo's. Niet alleen de inhoud van de motoren gaat omlaag, ook de betrouwbaarheid en het brandstofverbruik moet stukken beter worden. Met behulp van een meter houdt de FIA strikt bij dat er niet meer dan 100 kilogram benzine wordt verstookt. Nu is dat nog 160 kilogram of 230 liter, terwijl coureurs nog straffeloos acht motoren mogen gebruiken voor twintig wedstrijden. Dat betekent dat blokken ongeveer 2000 kilometer mee moeten kunnen gaan. Volgend jaar zijn er slechts vijf motoren beschikbaar, waardoor de gemiddelde vereiste levensduur omhoog gaat naar ongeveer 5000 kilometer, zegt F1Fanatic.

Extreme hitte
Het resultaat houdt in dat het vermogen terug gaat vallen. Op dit moment hebben coureurs nog ongeveer 750 paardekrachten onder hun rechtervoet, maar men verwacht dat de 1,6 liter turbomotoren zelf zo'n 550 pk gaan opleveren. Daarnaast zet de FIA in op een verbeterd KERS-systeem, waardoor rijders voor ongeveer 33 seconden per ronde zo'n 130 pk extra hebben aan elektrische energie. De motoren zijn echter wel begrensd op 15.000 omwentelingen per minuut.

De betrouwbaarheid van het systeem is cruciaal. De turbolader wekt echter heel veel hitte op en dat gaat voor hoofdbrekens zorgen. "De meeste teams zullen hun turbo's monteren aan de achterkant van de motor, vlakbij de elektronica. Daar kan het zo'n 1000 graden Celsius worden. Het wordt dus hoofdzaak om de temperaturen onder controle te houden en dat is geen simpele opgave."

Grote uitdaging
Degene die zijn zaken tijdens deze technische revolutie het best op orde heeft, maakt een grote kans op het kampioenschap. Bouwers hebben echter maar één kans. Als bouwers het ontwerp niet meteen op punt hebben staan, dan kunnen zij tijdens de wedstrijden in grote problemen komen. Zij mogen maar één design aanleveren, waarna de ontwikkeling net zoals met de huidige generatie V8-motoren wordt bevroren.

Dat betekent dat fabrikanten alleen zaken mogen veranderen aan de krachtbronnen om de betrouwbaarheid of het montagegemak te vergroten, of op kosten te besparen. Dat is echter tegen het zere been van Ferrari. "Met een volledig nieuwe motor is ontwikkeling in het eerste jaar niet te voorkomen. Dat moet gebeuren. Daarna zakt het aantal nodige veranderingen langzaam af."

Moeten we ons echt zorgen gaan maken over het hogesnelheidsimago van de sport?
Zijn de nieuwe regels omtrent het verlaagde brandstofverbruik al definitief?
Kloppen de geruchten dat er weer verschillende seconden per ronde gaan ingeleverd worden? Ik dacht net dat de wagens sneller gingen worden?
Gaan de topsnelheden ook omlaag?