Menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen Menu

Topics - Jozef

#1
Formule 1 forum / GP van Monaco 2021
22 mei 2021 - 16:19:57
Dat was een boeiende kwalificatiesessie. Ferrari en Verstappen kort bij elkaar, Hamilton die het duidelijk lastig heeft, ook ten opzichte van zijn teamgenoot.

Op een schaal van 0 tot 100%, hoe zeker zijn jullie ervan dat Leclerc opzettelijk crashte? Ik zeg 90 tot 95%.
#2
Formule 1 forum / In memoriam: Niki Lauda
21 mei 2019 - 04:09:12
Ik wilde net gaan slapen maar las dan het nieuws dat Niki Lauda is bezweken aan de gezondheidsproblemen die hem nu al een aantal maanden achtervolgden. Deze man verdient toch zijn eigen topic. Ik kan me werkelijk geen enkel comeback-verhaal in eender welke sport voorstellen dat dat van Lauda overtreft. Hij behoort tot een zeer elitair kransje van coureurs die werkelijk het stempel "legendarisch" verdienen.

Ik hoorde hem ook als Mercedes-man graag bezig over zijn coureurs en team. Ik heb hem nooit zien racen (ik was nog niet geboren) maar ook in die hoedanigheid als teambaas zal ik hem missen. Ik ben benieuwd of er forummers zijn die wel nog eigen herinneringen hebben aan de racecarrière van Lauda.
#3
Formule 1 forum / GP Italië: cijfer voor de race
02 september 2018 - 22:11:33
Are you not entertained?
#4
Formule 1 forum / GP Italië: Man van de Race
02 september 2018 - 20:30:09
U kent het verhaal.
#5
Formule 1 forum / GP van Azerbeidzjan 2017
25 juni 2017 - 16:08:43
Misschien hebben we toch even een topic nodig. ;D

Als Vettel hier weer ongestraft mee wegkomt, word ik echt gek. :P
#6
Roept u maar.

Ik bijt de spits af met een 6. Eigenlijk moest het een onvoldoende zijn, maar ik geef respijt omdat het de langverwachte seizoensopener is.

Als de nieuwe regels het spektakel moesten veranderen, dan heb ik daar alvast helemaal niks van gemerkt.
#7
Formule 1 forum / GP van België: Man van de race
28 augustus 2016 - 22:56:30
Je weet wel.

Mijn eigen stem weet ik eigenlijk nog niet, omdat het zo'n bizarre race was. De opmars van Hamilton en Alonso sprong er natuurlijk uit maar de kunst was vooral om om de brokstukken heen te rijden en te wachten tot iedereen voor hen wegviel.

Ik vond Hülkenberg ook zeer opmerkelijk omdat hij het tempo van de leiders echt goed aankon. Toen het nog gewoon safety car was en nog geen rode vlag, reed hij daar op P3 met verse banden terwijl de twee voor hem nog niet gestopt waren. Ik dacht serieus dat hij kans maakte om de race te winnen, tot de rode vlag kwam en alle anderen toch nog hun gratis pitstop kregen.

Ik vond Räikkönen ook goed, de crash was helemaal niet zijn fout en na de herstart komt hij terug van laatste (17) naar tiende. En in zijn geval op eigen kracht en niet omdat voor hem het halve veld uitviel.

Ook Rosberg was sterk, niks aantrekken van alle chaos, gewoon vizier dicht en gaan. Foutloos en snel, zoals het hoort.

Moeilijk!
#8
Er viel erg veel te beleven. Een opsomming van wat ik me kan herinneren, maar misschien is dat zelfs nog onvolledig:

Räikkönen: slippertje, vleugel kwijt, reed vervolgens een halve ronde lang iedereen in de weg en was een gevaar voor de rest. Mag het op dit moment uitleggen aan de stewards.

Kvyat: het begon met technische pech, maar dook later in Rascasse bij Magnussen in een gat dat er niet was (dat rijmt)

Palmer: slipt op wat verf op het rechte stuk, einde verhaal

Rosberg: bedroevend langzaam maar dat moet wel een technisch mankement zijn geweest (heb daar nog niks over gehoord/gelezen, daarom voeg ik hem maar toe aan de poll). En natuurlijk een plek verloren in de laatste bocht. Als Briatore je teambaas is, kan dat je je plek in het team kosten (Trulli Magny Cours 2004). :P

Ericsson: crashte met z'n teamgenoot, reeds door de stewards bestraft met een gridstraf

Nasr: crashte ook met z'n teamgenoot

Verstappen: ging eraf, precies op dezelfde manier als zaterdagochtend in VT3

Wehrlein: had dezelfde strategie als Hamilton en dubbelde zijn eigen teamgenoot, dus reed op zich een snaarstrakke race, maar werd wel tweemaal bestraft omdat hij te snel ging tijdens de virtual safety car, en omdat hij niet snel genoeg reageerde op blauwe vlaggen

Red Bull Racing: riep Ricciardo naar binnen voor intermediates en was vervolgens niet klaar voor de pitstop


Deze lijst mag zeker aangevuld worden!
#9
Formule 1 forum / GP Monaco: Man van de race
29 mei 2016 - 16:36:05
Zegt u het maar! Vandaag was het alvast iets minder duidelijk dan twee weken geleden. :P

Ricciardo was duidelijk de snelste man vandaag natuurlijk en Lewis Hamilton wint deze race met geluk (de mislukte pitstop bij Red Bull), maar toch ga ik Lewis als man van de race aanduiden. De Mercedes ging gewoon niet lekker vandaag en gisteren maar toch weerstond hij een kleine 50 ronden aan de druk, met slechts één klein slippertje. Gezien de slecht lopende titelstrijd en de opeenvolging van pech voor Hamilton, vind ik dit een zeer sterke prestatie.

Edit: eervolle vermelding dus voor Ricciardo en ook voor Pérez die wederom zijn teamgenoot (ooit een volprezen aanstormend talent) in de vernieling rijdt
#10
Er wordt al sinds vorig jaar mei over gesproken en vandaag is er een eerste formele stap gezet: de F1-wagens moeten vanaf volgend jaar 3 tot 4 seconden per ronde sneller worden. Daarvoor bereikte de F1 Commission, waarin de FIA, de teams, de leveranciers en de clan-Ecclestone vertegenwoordigd zijn, vandaag een akkoord.

De teams hadden vorig jaar ruim de tijd gekregen om potentiële nieuwe regels uit te dokteren en te schatten wat voor tijdwinst die zouden opleveren. Red Bull wilde voor een stap van wel 5-6 seconden per ronde gaan, maar omdat niet zeker was of Pirelli hiervoor wel goed rubber zou kunnen leveren, is men uiteindelijk overstag gegaan voor een compromisvoorstel van McLaren. Dit plan werd met een tweederdemeerderheid goedgekeurd.

De tijdwinst zal niet uit de motoren komen, want er blijft per race 100 kilogram brandstof beschikbaar net zoals nu het geval is. Wel tot de mogelijkheden behoren betere en bredere banden, of meer grip uit aerodynamica. Details zijn echter nog niet bekend.

Wat vinden jullie hier nu van? Maakt het voor het spektakel echt uit wat voor rondetijden er gereden worden? Of zou dit vooral helpen om de coureurs weer fysiek wat meer te belasten? Of heeft de F1 dit gewoon nodig om zijn status als koningsklasse te vrijwaren?
#11
Formule 1 forum / Jouw ideale rijdersduo 2015
28 februari 2015 - 14:28:26
Naar aanleiding van iets dat ik net las op Autosport, en dat ik niet ga delen zodat degenen die het nog niet hebben gezien ook niet beïnvloed worden (:P), heb ik deze eenvoudige vraag: als jij teambaas was en het teambudget was niet echt je grootste zorg, wie zou je dan in 2015 als rijders in je team willen hebben?

Je kunt twee coureurs selecteren, helaas worden de resultaten niet weergegeven als rijdersduo's dus leg vooral uit welke combinatie jij kiest en waarom!

De poll sluit voor de eerste trainingen in Melbourne.
#12
Formule 1 forum / Abu Dhabi - Man van de Race
23 november 2014 - 18:51:01
De laatste van het jaar, u kent het systeem!
#13
Hoewel FRIC-ophanging (Front-Rear InterConnected) al jaren in gebruik is, meldt Autosport dat de FIA heeft besloten dat het systeem met onmiddellijke ingang als verboden beschouwd wordt. Het is een publiek geheim dat Mercedes al een paar jaar hard aan dit systeem werkt en het wordt dan ook algemeen aangenomen dat zij hier het meeste voordeel van ondervinden.

Het verbod is dan ook heel goed vergelijkbaar met het plotselinge verbod op massadempers dat Renault raakte na de Grote Prijs van Duitsland in 2006. Ook die massadempers waren eind 2005 al in gebruik en het plotse verbod leidde tot enige controverse.

Hoe kan het toch dat de FIA systemen echt maanden-, of in dit geval zelfs jarenlang toestaat en dan plots halverwege het seizoen zijn mening omgooit? En welke invloed kan dit nog hebben op het seizoen 2014?

http://www.autosport.com/news/report.php/id/114881
#14
Formule 1 forum / China: Man van de race
20 april 2014 - 12:36:06
Deze poll moet ook maar eens opgestart worden.

Vond geen échte uitblinker vandaag. Kanshebbers zijn voor mij Hamilton, Rosberg, Alonso en Ricciardo. Ik wacht nog even met stemmen.
#15
Deze kon ik jullie toch niet onthouden. Wielrenner Tom Boonen heeft zijn Ferrari F430 laten spuiten door cartoonist Jeroom. Jeroom kreeg daarvoor carte blanche en twitterde achteraf vol trots: "Weer iets om van m'n bucket list af te strepen: het verkrachten van een F430."

Een apart kunstwerkje. ;D ;D











Meer foto's:
http://www.sporza.be/permalink/1.1941594
http://www.sporza.be/permalink/1.1943131
#16
Formule 1 forum / Welk team wordt 11de in 2014?
01 februari 2014 - 05:35:35
De eerste testweek zit erop. We hebben alle auto's gezien (behalve de Lotus) en met wisselend succes hebben ze rondgereden over het circuit van Jerez. Er wordt druk gespeculeerd welke motorenfabrikant en welk team er het best voor staat.

Maar ik wil ook eens naar de andere kant van de grid kijken: welk team wordt in 2014 de paria van de formule 1 en zal de top 10 van het constructeurs-WK niet halen? De grootste kanshebbers zijn uiteraard Caterham en Marussia, de twee teams die het al een paar jaar uitvechten voor de 10de en 11de plek.


De auto's

Hun auto's zien er voor dit jaar totaal verschillend uit. Ik vermoed dat er dan ook heel verschillende ontwerpfilosofieën zijn toegepast. Enerzijds heb je de Caterham-Renault die van alle teams waarschijnlijk de opvallendste neus heeft (volgens velen ook de lelijkste, maar dat laat ik in het midden). Een mooi staaltje out-of-the-box-denken. Ik ben geen aerodynamicus maar bij Caterham is er vast over nagedacht dus wie weet werkt het nog goed ook! De luchtstroom naar de bodemplaat is in elk geval weinig belemmerd door deze neus.

Verder is de Caterham waarschijnlijk wel de meest conservatieve auto op de grid. Vooral de enorme sidepods springen in het oog en zijn ongetwijfeld zo ontworpen om de 'power unit' voldoende koeling te geven. Een keuze die volgens mij gemaakt is met het oog op "zoveel mogelijk races uitrijden".




Niet zo bij de Marussia. Bij Marussia worden de sidepods op z'n Red Bulls samengeknepen wat in aerodynamisch opzicht een gigantisch voordeel is. Het laat echter wel minder ruimte tussen alle componenten en ook minder ruimte voor een goeie koeling. Als ze niet goed opletten, zitten ze dus voor ze het weten met oververhitte onderdelen. Voor de rest is de Marussia wel een weinig in het oog springende auto: geen speciale neus (nu ja, dat is relatief), geen voorvleugel vol aerodynamische versiersels, etc.




De eerste testweek

Marussia begon slecht aan 2014. Net voor het geplande vertrek naar Jerez werd een probleem ontdekt waardoor de auto twee dagen te laat op het circuit aankwam. De bolide werd pas donderdagochtend in elkaar gezet, maar eens vertrokken ging het toch best lekker. De laatste testdag werd afgesloten met 25 gereden ronden en een snelste tijd van 1:32.222 op een vochtige baan (4 seconden achter Massa). Donderdag en vrijdag samen reed Marussia 30 rondjes.

Anderzijds is er de Caterham-Renault. Renault hoor ik u al zeggen, dat was deze week helemaal niks met die motoren. Maar van alle Renault-teams testte Caterham voorlopig het best. Oké, donderdag met Frijns werd er nauwelijks gereden (daar gaat één van Robins contractueel vastgelegde testdagen). Maar vooral dag 2 en 4 waren succesvol met in totaal 76 afgelegde rondjes. Snelheid was er echter niet, de snelste ronde was een 1:37.975 op dinsdag (14 seconden achter Button). Er werd dus wel gereden, maar er werd duidelijk niet echt doorgereden.


Het verdict

Maar goed, de eerste testweek zegt nog niet zo veel. Renault (en Caterham) kan de betrouwbaarheidsproblemen ongetwijfeld nog aanpakken voordat we naar Australië gaan. Die zeer verschillende ontwerpen van de auto's vind ik wel interessant. Voor mij lijkt het er toch echt op:
- de Caterham is conservatief gebouwd, ze willen dus zo veel mogelijk races uitrijden, weinig last krijgen van gridstraffen, en hopen dat ze een keer een goed resultaat behalen omdat andere teams wel uitvallen
- de Marussia is agressiever gebouwd, zal daarom volgens mij in principe sneller zijn (zeker naar het einde van het seizoen toe) maar zal wellicht minder betrouwbaar zijn

Daarom denk ik toch dat het er voor Marussia beter uit ziet. Als Caterham de strijd moet winnen dankzij een GP met veel uitvallers, dan moet dat een GP zijn waarin ook de beide Marussia's uitvallen (tenzij Caterham sneller is, maar daar ga ik dus niet vanuit). Of Kobayashi moet het halen op betere stuurmanskunsten dan Chilton, dat kan ook nog.


Outsiders

Of eindigen Caterham en Marussia beide in de top 10 en is het een ander team dat een rampjaar kent? Mij lijkt het onwaarschijnlijk. Williams was in 2013 slecht maar lijkt het nu toch echt beter voor mekaar te hebben. Toro Rosso? Sauber? Misschien worden ze wel verslagen door Caterham OF door Marussia, maar volgens mij toch niet door allebei.

Wat denken jullie ervan?
#17
Formule 1 forum / Ferrari in 2012
21 maart 2012 - 00:39:46
Ik vind dat dit wel een eigen topic verdient.

Ferrari had in Australië een weekend om van te huilen. Vooral de prestaties in de kwalificatie waren abominabel en ook in de race was het wat Massa betreft huilen met de pet op.

Maar... Ferrari heeft er de laatste jaren een gewoonte van gemaakt om gedurende het seizoen sterk terug te vechten. Dat deden ze in 2011, 2010, 2009 (toen pakten ze in de eerste drie races geen enkel punt) en ook in 2007. Ik ben dus heel benieuwd om te zien hoe Ferrari dit jaar zal evolueren. Zullen ze nog maar eens een sterke groei kennen en in de tweede seizoenshelft meedoen voor de overwinningen? Of wordt het het eerste jaar sinds hele lange tijd, dat Ferrari geen enkele race wint?

Ik las op deze site al een opmerkelijk bericht, namelijk dat in allerijl een nieuw chassis wordt geproduceerd voor Felipe Massa. Die was in de kwalificatie in Australië een volle seconde langzamer dan Alonso. Ik las echter niks over wat het probleem met het chassis zou zijn (en waarom dit probleem niet in de wintertests is opgedoken - of zou er ergens schade zijn ten gevolge van een zandbak-excursie van Felipe?). Heeft er iemand een idee wat de reden is van deze beslissing van Ferrari?

Ook dat Domenicali en Fry naar Maranello gevlogen zijn tussen de back-to-back races aan de andere kant van de wereld door, is opmerkelijk. Dat zullen ze niet voor hun plezier hebben gedaan. Was hun aanwezigheid daar vereist om te overleggen met de jongens in de fabriek, of zijn ze op het matje geroepen door de heer di Montezemolo?

En zijn er nog twee verhalen die de roddelpers zeker bezig gaan houden dit jaar: ten eerste, haalt Felipe Massa het einde van het seizoen? En ten tweede: dezelfde vraag voor Stefano Domenicali!

Ferrari in 2012, het wordt ongetwijfeld een leuke soap om te volgen. :)
#18
Formule 1 - geschiedenis / Historische weetjes
12 september 2011 - 03:47:46
Als je leuke weetjes of statistiekjes hebt uit de geschiedenis van de F1, post ze dan hier.


Ik zal beginnen met wat ik net postte in de topic over de GP van Italië, maar net zo goed hier kan: de GP van Italië 2011 was de eerste keer dat de top vijf van een race volledig uit wereldkampioenen bestond! Voor dit seizoen kwam het slechts in twee seizoenen voor dat er überhaupt 5 wereldkampioenen aan de start verschenen, namelijk in 1968 en in 1970.


Nog een tweede weetje waar ik toevallig net achter kwam: twee wereldtitels uit de geschiedenis van de F1 werden gewonnen met een significant Belgisch aandeel. In 1956 werd Juan Manuel Fangio voor de vierde keer wereldkampioen, in zijn Ferrari op banden van het merk Englebert. In 1958 pakte Mike Hawthorn zijn titel met dezelfde banden.

Englebert was een Luikse bandenfabrikant, in 1877 opgericht door ene Oscar Englebert. Het merk hoorde medio jaren '50 tot de beste racebanden die er waren, maar na 1958 werd er gestopt met het leveren van racebanden.

Englebert lag overigens ten grondslag aan het welbekende Uniroyal, dat nog steeds bestaat als onderdeel van Continental en zich specialiseert in regenbanden.
#19
Citaat van: Franky R. op 22 februari 2011 - 17:58:32
http://www.f1pits.net/nieuws/overview_f1-autos_voor_seizoen_2011/
Sorry maar dit is compleet belachelijk, de schaal van de foto's komt niet overeen. Het is niet moeilijk om te zeggen dat de Ferrari een kortere wielbasis heeft dan de Red Bull, als de schaal 10% kleiner is!! Vergelijk gewoon maar even de diameters van de banden.

::) ::)