Menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen Menu

Topics - Folkert

#1
Formule 1 forum / Man van de race: Abu Dabhi
04 november 2012 - 15:58:55
De race is gereden, en weer een nieuwe terechte winnaar op het podium.. Wie was de beste.
#2
Formule 1 forum / Man van de race: Japan
07 oktober 2012 - 09:39:48
Het bekende concept. Stem er op los.
#3
Formule 1 forum / grootste pech vogel van 2012
02 september 2012 - 23:19:24
Na de race van vandaag, vroeg ik me eigenlijk af: Wie is nou de pech vogel van dit jaar.
#4
Formule 1 forum / Team orders voor de titel?
25 augustus 2012 - 12:23:07
Met volgende week al weer de 12de race van het seizoen, komt het einde van het seizoen ook alweer in zicht. Dus ook de titel. Natuurlijk maakt Alonso grote kans en Massa zo goed als kansloos voor de titel en lijkt het daar allang en breed uitgemaakt dat Massa team orders krijgt.

Maar Button en Grosjean staan dichter bij Alonso, maar nog steeds op aanzienlijke achterstand op hun teamgenoot. Moeten zij ruimbaan maken voor hun teamgenoot of moeten ze eerlijke kans krijgen. Immers zijn er nog 225 punten te verdelen en hebben ze nog een theoretische kans.
Beide coureurs hebben bewezen ook snel te zijn en te kunnen winnen, of strijden voor de overwinning. Met 3 overwinningen op rij van 1 van de 2 en ze zitten weer in race voor de titel. Maar aan de andere kant, beide team genoten zijn volgens velen van iets betere klasse en zal de kans klein zijn dat ze worden verslagen door hun teamgenoot.
De titel word hoe dan ook spannend, echter: Wie spelen er allemaal mee en wie mogen er volgens jullie rekenen op een teamorder?
#5
Formule 1 forum / Man van de wedstrijd: China
15 april 2012 - 11:06:21
Het gebruikelijke riedeltje.
#6
Formule 1 forum / 6 wereld kampioenen, deel 1
22 december 2011 - 18:31:11
Het seizoen is ten einde en de koude donkere December maand staat voor de deur. 2 maanden lang niks aan testen, of promo's. het autosport seizoen zit er helaas op. (waarschijnlijk ten einde eer mijn stukje eindelijk klaar is.)
Geruchten doen overal de ronde, vooral in deze tijd van het jaar. Top teams zijn vergeven en alleen bij de achterhoede teams zijn nog enkele plaatsen te vergeven, al kan je Williams moeilijk geen top team noemen met hun talloze overwinningen en vele titels. Helaas zijn de glorie dagen van Williams lang vervlogen tijden, al leek er heel even een licht puntje te komen met de komst van Kimi.

De geruchten zullen komende weken/maanden nog wel aan houden en de speculaas zal tot maart weer heerlijk vloeien. Pas dan weten we wie hoe wat en waar.

Met de komst van Kimi bij Lotus Renault, rijden we volgend jaar met 6 wereld kampioenen. Een unicum. 6 rijders, 5 verschillende auto's. Nog nooit heeft hebben er aan de start van het seizoen zo veel Wereld kampioenen gestaan. Dat zou hoe dan ook een geweldig jaar moeten worden, toch?
Zelf kijk ik er heel erg naar uit, de terug keer van mijn favoriet. 2 jaar sabattical en enorm gemotiveerd. (volgens eigen zeggen. )
Hier onder het rijtje heren die zich dit jaar als trotse Wereld kampioen mogen melden aan de start van 2012
Jenson Button
Lewis Hamilton
Fernando Alonso
Kimi Raikonen
Sebastian Vettel
Michael Schumacher

En met deze 6 vond ik het wel een mooie gelegenheid de coureurs eens wat uitgebreider te bekijken. 6 kampioenen in 5 auto's(hopelijk allemaal even competitief). De beste zullen we niet kunnen aanwijzen, want die is er niet.

Jenson Button (Jenson Alexander Lyons Button): wereld Kampioen in 2009. Veel bewogen carriere gehad en was lange tijd onzeker van een stoeltje in 2009. Begon zijn carriere in 2000  bij williams en werd als nieuw talent binnengehaald. Williams was vroeger al 1 van mijn favoriete teams, naast Mclaren, en ik keek erg uit naar zijn prestatie. Verwachte veel van hem en dat deed hij ook in 2000. Mooie 8ste plek met 17 punten. Niet slecht voor een nieuweling. Wel achter zijn teamgenoot, maar Ralf was niet de eerste de beste rijder. Al hoewel ik Jenson toen toch al beter vond.
Reed daarna 2 jaar bij Benneton/Renault maar kon daar alles behalve iets laten zien. Auto was dus danig traag dat er weinig eer te behalen viel. Werd tijdens de GP van Frankrijk 2002 vrolijk aan de kant gezet door Briatore, die hem beschuldigde een luie playboy te zijn. (en waarom niet, je bent knap en hebt geld. Ik doe het ook dagelijks, alleen dan met wat minder geld. )Fernando was zijn opvolger. Dit ondanks het feit dat Jenson toch de ervaren teamgenoot Jarno Trulli wist te verslaan.

In 2003 zou hij zijn heil vinden bij BAR/Honda. En voor er ook maar 1 race was verreden, vlogen de grappen BARslecht al over het circuit. Zijn teamgenoot zou Jacques Villeneuve zijn, ook 1 van mijn favorieten destijds. Villeneuve beweerde dat Button slechts werd aan genomen vanwege marketing.
Button reageerde nonchalant: "I am not here to earn Jacques' respect, I am here to win and move the team forward". En versloeg Jacques met aanzienlijk gemak. Kende wel een serieuze crash op de vrijdag in Monaco.
2004 was een goed jaar en liet zien uit welk houd hij was gesneden. Goede auto, goede resultaten. Scoorde ook zijn eerste podium in Maleisië met een 3de plaats. Gevolgd door nog een 3de plaats 2 weken later. Imola dat jaar scoorde hij zelfs zijn eerste pole. Met 10 podia in 18 races en slechts 3 races zonder punten, liet hij zien dat Button een rijder was waar rekening mee moest worden gehouden.
2004 was echter ook het jaar waar hij de hoofdrol speelde in Button-gate. Honda en Williams hadden beiden een contract ondertekend van hem. En het leek er op dat hij voor beide teams wilde rijden. Uiteindelijk werd het Honda.
Het team was overgenomen door Honda en met het geld er achter zou het team moeten stijgen. Helaas bleek dat niet waar. Hoewel vaak in de punten, was de echte progressie er niet. Overwinningen leken verweg. Versloeg elk jaar eer zijn teamgenoot. 2006 was eindelijk zijn jaar, waar zijn eerste overwinning een feit was. Hongarije 2006. De regen race die iedereen zich wel kan herinneren. Op dat moment zelf was ik aan het racen op Spa en had geen idee wat er zich dat weekend afspeelde in de F1. En wat boeide dat mij ook. Met 150KM/u door Eu Rouge knallen is 1000 maal gaver dan F1 volgen op de TV. Tot ik alla Kimi mijn auto vol door Pouhon knalde en de controle verloor en mijn auto vrolijk in de vangrails parkeerde. 785 euro schade aan het circuit en bijna hele maandsalaris van dat moment was gevlogen.
Maar goed, dat terzijde.
De race stond bol van de actie en spanning. Alonso en Schumacher die allebei terecht naar achteren waren geschoven wegens negeren van gele en rode vlaggen. Alonso kende goede race, maar viel uit door loszittende moer ding. Raikkonen was snel op weg, maar knalde op een achterligger. Ookal was hij op dat moment snel onderweg, het leek als of een hand van boven de weg vrij maakte voor Button. Jaren later pas wilde ik in zien hoe mooi die overwinning eigenlijk niet was, want zoals Canada dit jaar bewees Button heer en meester te zijn in veranderende weersomstandigheden.
De jaren die volgde waren dramatisch. Destijds zei ik het ook al en zeg het nu weer. Het vuur leek uit te zijn. Ik zag geen overtuiging, geen motivatie geen niks meer.  In 2008 zelfs verslagen door Rubens, die op dat moment al een rijdende bejaarde was. Ik was zelf vergeten hoe goed Button eigenlijk was en zag er ook geen kampioen meer in. Zelfs halver wege 2009, waar in hij wederom bewees hoe goed hij was, dichte ik het grotendeels aan de auto toe. Hoe heeft hij mij vorig jaar, maar zeker dit jaar terecht gewezen. Ok, puur op talent en kunnen schaar ik hem nog steeds onder Hamilton en Alonso en Vettel, maar vele malen beter dan ik hem krediet gaf afgelopen jaren. Met als hoogte punt Canada. In 2012 moeten we zeker weer rekening houden met Button.

Lewis Carl Davidson Hamilton: Wereld Kampioen van 2008. Kende een magistrale start in 2007, waarin hij bijna de titel veroverd. Versloeg 2 voudig WK Alonso, maar door 2 knullige foutjes versloeg hij ook zich zelf. Kwam als veelbelovend talent en protegé van Ron Dennis de F1 in. Iedereen had torenhoge verwachtingen van hem. Al sinds zijn 13de bij Mclaren. Geroemd in de GP2 voor zijn geweldige inhaalacties en zijn "Never give up" attitude. Kost hem ook geregeld meer dan het hem oplevert en heeft vele malen de wint van voren gehad.  Hate him or love him. Van af race 1 reed hij zich in de kijker. Bij zijn eerste start pakte hij al direct Alonso en gaf deze pas na zijn laatste stop weer af. Lewis liet zien dat er met hem rekening moest worden gehouden. Had geschiedenis kunnen schrijven. Van af race 1 af aan was ik fan van hem, mede ook omdat hij voor Mclaren reed.
Na de race van Spanje was hij de jongste rijder ooit, die het wereld kampioenschap leide. Ironisch genoeg, was de vorige rijder Bruce Mclaren.
In Canada schreef hij zijn eerste pole en eerste overwinning op zijn naam. En nog geen 2 weken later herhaalde hij dat truukje, waarmee hij zich naast Villeneuve mocht scharen als enige 2 die meer dan 2 races wonnen in hun debuut seizoen.
Fernando en Lewis zouden dat seizoen niet alleen op de baan, maar ook naast de baan flink met elkaar competeren. Hongarije was het begin van een lange weg naar een conflict rijk einde van 2007. Lewis pitte eerder dan Alonso, terwijl op de planning stond dat Alonso eerst zou pitten, om zo nog zijn laatste rondje te kunnen rijden. Alonso was pissig en hield Lewis op voor ca 4 seconde. De rest is geschiedenis.
Mclaren gestraft en Alonso 5 plaatsen achter uit gezet. Alonso voelde zich niet meer thuis in het team en geruchten gingen dat alle support naar Lewis ging. Volgens sommige zouden de Mclaren boys Alonso tegen werken en er alles aan doen om Lewis de titel te geven. Die titel kwam uiteindelijk niet. Iets wat alles behalve schande was voor de jonge Mclaren rijder. Zijn tijd kwam nog wel.
En die tijd was 2008. Hoewel hij een vele malen slechter jaar kende dan 2007, veroverde hij nu wel de titel.
Hij werd in Maleisië terug gezet van 4 naar 9 omdat hij tijdens de snelle ronde Heidfeld zou hebben op gehouden.
In Bahrien vernielde hij zijn auto in vrije training en in de race boorde hij zijn zilver glimmende auto in de achterkant van Alonso. Beiden waren zijn eigen schuld en lieten weer de grilligheid van zijn rijden zien.
Toen kwam Canada. Niemand zal ooit vergeten wat daar gebeurde. Een rookie fout kan je het niet eens meer noemen. Met het Schaam rood tot aan mijn bilspleet zag ik hoe hij doodleuk 2 coureurs uitschakelde. Een fout van jewelste. Echter werd compleet over het hoofd gezien dat Nico Rosberg ook grof de fout in ging, zei het iets minder erg dan Hamilton.
Hamilton werd dan ook terecht terug gezet op de grid in Frankrijk. Een race waar in hij wederom de fout in ging. Afsnijden van de chicane koste hem een stop and go. Een race die Massa wist te winnen(die dat jaar uiteindelijk zijn enige rivaal zou blijken.)
België zou weer een controverse zijn. Met wisselende omstandigheden was het stuivertje wisselen met Kimi. Hij haalde Kimi in bij de busstop chicane, maar miste daar(net als in Frankrijk) de Apax omdat Kimi nog steeds naast hem zat. Hij besloot de kortste route te nemen en sneed de chicane af. Op het korte stuk voor La Source gaf hij de plek wel terug, maar bleef er kort achter om vervolgens in La Scourge Kimi nog een keer in te halen. De FIA achte dat Lewis niet voldoende de plek had terug gegeven en beloonde hem met 25 extra seconde. In plaats van te winnen viel hij terug naar de 3de plek. Wat na het uitvallen van Kimi de overwinning voor Massa bleek te zijn. Een veel te zware straf voor een onduidelijkheid in de regels.
Fuiji 2008 was wederom geen hele sterke race van Lewis.   Bij de start verremt hij zich en neemt aantal rijders mee. Ookal is Kovaleinen de echte aanstichter word het het Lewis het zwaarst aan gerekend. Word daarna nog eens aan getikt door een over enthiosiaste Massa en een DT en zijn race is verkeken. Massa heeft ineens, tegen alle verwachtingen in, een kans op de titel. Danku FIA..
Na deze 2 debakels herstelt zich de orde en word Hamilton op zeer gelukkige, maar toch briljante wijze WK.
Wie had dat ooit gedacht, Massa voor 100 meter WK, maar door de Gok van Glock toch enorm spannend.
Persoonlijk heb ik staan schelden en springen want met Spa in het achterhoofd kon ik niet leven met Massa als WK.
De overige jaren waren bijzonder goed voor Lewis, al was 2009 bijzonder teleurstellend met enkele uitschieters, zowel positief als negatief(monza 2009, Abu Dhabi) Lewis liet zich wel zien als talent.
De jaren er na waren allerminst zonder incident. Imo heeft hij te veel riscico genomen in 2010 en had de titel kunnen bemachtigen in 2010, maar aan de andere kant: RBR waren in 2010 en 2011 te oppermachtig. Newey had zijn stempel wederom gezet. Lewis heeft een auto nodig die mee kan voor elke race voor elke overwinning. Heeft hij dat niet, gaat hij seizoenen beleven als 2011. Goed, afgewisseld met rampzalig. Massa was veelvuldig het middelpunt. Zelf ook verantwoordelijk voor aantal crashes tussen beiden, maar netzo vaak slachtoffer van Lewis'drang om te winnen en in te halen.
2011 is een jaar om snel te vergeten, want die stond bol van controverse.


Michael Schumacher: Wereld kampioen 1994,1995, 2000-2004. Misschien wel de meest controversiële coureur aller tijden.  Heeft net zo veel gewonnen als smerige dingen geflikt. Staat altijd in mijn geheugen gegrift, de actie op hil in 1994. Kansloze actie, wat hem helaas het WK opleverd. Ik was welgeteld 1 race( of eerder 20 ronde) fan van Schumacher. Daarna  was het een en al debakel.
1 va de grootste rijders ooit. Met een ongekent talent. Van af zijn eerste kwalificatie in een Jordan op Spa 1991 tot zijn zo genaamde laatste race in 2006.
Aller eerst, zijn kampioensonwaardige actie op hill in 94. Man, waar was die man mee bezig. Op deze manier je positie verdedigen? Ongehoord. Onsportief. Mijn tijdelijke Schumacher fanschap was direct vernietigd.  Voor mij waren het jaren van afzien van af dat moment. Met enige licht puntjes van 96-99. Maar wat was die Schumacher goed. In zijn vroegere jaren stond hij Prost en Senna naar de troon. En zeker met zijn fenominale overwinning in 92 op Belgie. Wie had dat verwacht. Jammer dat in 94 het licht doofde van 1 van de grootste aller tijden. Schumacher zou volgens velen Senna de dood in hebben gejaagd. Iets wat je volgens mij nooit van je CV gepoetst krijgt. Maar wat heeft hij zich bewezen de jaren er na. Zowel positief als negatief. Ferrari terug aan de top, maar evenzeer de vermoedelijke team orders en illegale Ferrari's.
In 94 begon de ellende al. Eerst Hill er aframmen om WK te worden en daarna ooknog WK worden met een illegale wagen. Briatore was goed. Wat was er nou echt gebeurt.

Vanaf zijn eerste meters liet Schumacher zien dat hij echt wel een goede coureur was, maar ook zeker een coureur met de nodige controverse. Zijn eerste titel is imo onterecht. Zijn volgende titels echter niet. Hoewel in 2003 er allerschijn van heeft dat de FIA Ferrari en daarmee Schumacher bevoordeeld en Michin banden illegaal verklaard.

Vele noemen hem een levende legende. Persoonlijk noem ik hem de meest controversiële rijder ooit. Hij wisselde races af met geschoemel en de meest typische Schumacher truckjes. Ongelovelijk goed, afgewisseld met ongelovelijk smerig. Zijn starts waren legendarisch als ook controversieel. Iedereen wist wat MSC ging doen, en iedereen keurde het af. Maar wat deed hij verkeerd? Hij racte. Hij racte met zijn ballen in zijn broek en zijn hart op het gaspendaal. Pas jaren later zag ik hoe groots hij was. Ookal wil ik vele van zijn moves en overwinningen niet eerlijk toegeven.

Al snel in zijn carriere liet hij zien hoe goed hij was. Zijn eerste pole en zeker zijn eerste overwinning in 92 lieten zien uit welk hout hij geschapen was.

Volgens velen de beste ooit. Echter zeg ik dat die velen score board journalistiek doen. Met Coureurs als Senna, Prost, Hamilton, Vettel en Alonso Naast hem, had hij 50% minder gepresteerd. Een groot meester? Nee, dat is hij bijlange na niet. Daarvoor heeft het geluk hem te veel toegelacht. Maar dat hij groot is, staat buiten kijf.

Wat valt er te zeggen over Schumacher. Zijn terug keer heeft mij iig aan getoond dat de duitser het heeft, maar niet zo goed is als vele fans doen geloven. Het is een meester en buitengewoon goed. In de 20 jaar F1 heeft hij laten zien hoe goed hij is. Zijn titels en zijn overwinningen komen niet nergens vandaan. Maar in mijn ogen schuilt een vlaag van verbazing. Is het pure talent of puur geluk wat hem dit succes heeft gebracht.
#7
En nu de positieve nood van het verhaal.

Wie is nou het leukste?
Dus wie en waarom?
#8
Een Gewaagd topic, maar zie er ook beetje de lol er van in. Saai zijn is een mening, geen straf.
Saaiheid geef iemands status ook weer een andere vlaag van respect van toewijding.

Dus kort om: Wie vind jij de saaiste van allemaal en Waarom?
#9
Formule 1 forum / banaan van het jaar
14 november 2011 - 22:42:00
Zoals eerder in het topic banaan van Abu Dhabi: Wie is nou de banaan van het jaar.
En niet zoals Kootje opperde alle bananen optellen, maar overal prestatie af gezet tegen slechte en goede prestatie.

En dan ook met het hele weekend er bij. Dus vrijdag tot zondag mag worden mee gewogen in het besluit.

Dus, wie is de banaan van het jaar.
#10
Formule 1 forum / banaan van de race
30 oktober 2011 - 13:33:15
Wie is de banaan( Of appel, of peer)
#11
Formule 1 forum / banaan van de race
16 oktober 2011 - 10:16:57
Eigenlijk zegt de titel genoeg
#12
Formule 1 forum / Man van de wedstrijd: Zuid Korea
16 oktober 2011 - 09:52:25
Zoals gebruikelijk....Wie is het?
#13
Formule 1 forum / man van de kwalificatie
27 augustus 2011 - 15:26:57
Wilde eigenlijk al tijdje dit beginnen na een best grote gok van Hamilton, maar nu zeker na het debuut van Senna bij Renault.

Wie is de man van de kwalificatie?

Je hebt natuurlijk Vettel op pole, maar is hij daarom ook de beste van de kwalificatie?
Laat uw mening gelden en stem op wie de naam voor de kwalificatie van belgie krijgt.
#14
Toch nog even een polletje gemaakt, aangezien er nog geen andere auto op Pole heeft gestaan dit jaar.

Zat nog even te denken of ik nog de rijders er bij zou zetten wie er wel op pole zou staan, maar zo lijkt het me toch wat leuker. Kijken hoeveel mensen denken of RB nog steeds pole koning is.
#15
Formule 1 forum / Man van de race: Duitsland
24 juli 2011 - 15:56:58
Zoals gewoonlijk: Wie is de man van de wedstrijd.

Denk er aan: iedereen mag zijn man van de wedstrijd kiezen, ook al zijn er fouten gemaakt.

Serieus:

Wie is vandaag de beste?
#16
 Zoals gewoonlijk: wie is relatief het beste deze GP
#17
Andere Onderwerpen / Ik word vader
30 maart 2011 - 22:42:49
Om toch maar even mijn blijdschap en vreugde te laten blijken: In september zal ik trotse vader worden. Ik en mijn vriendin(hiernaast op de afbeelding) hebben lang moeten wikken en wegen, maar eindelijk zijn wij er uit: wij worden ouders en dat wilde ik jullie ook laten weten. :D
#18
Formule 1 forum / top en flop
29 maart 2011 - 15:35:37
Misschien een leuke toevoeging aan man van de race: de top en de flop.

benoem jou top 3 en jou flop 3. Wie vond jij helemaal top of welk team was voor jou het team van het weekend. of wat vond jij het leuks van het hele weekend.

ik zal aftrappen:

top 3:

1) Hamilton Ijzersterk terug gekomen met Mclaren na slechte winter. (ogenschijnlijk.) Reed ook nog eens met een defecte auto. Weten niet hoeveel hij hierdoor verloor, maar het hielp hem iig niet.
2) Petrov  grootste verrassing voor mij dit weekend. Had wel verwacht dat Heidfeld de sterkere zou zijn. Reed nagenoeg foutloos
3) Vettel net als boven genoemde foutloos. Voor mij minste verrassing en daarom eigenlijk ook op de 3de plek, omdat de auto de beste is. (denk ik)

flop 3

1) Massa   grote woorden, weinig prestatie. Voorzo ver ik weet geen problemen gehad met de auto.
2) Mercedes  Dachten zelf het 2de team te zijn, of misschien het 3de team, maar sloegen in de eerste race de plank volledig mis. (al had Schumacher wat pech met de start van de race.)
3) HRT. na zo'n geweldige winter en 1 van de beste voorbereidingen van alle teams, sloegen zij dit weekend de plank nog meer mis dan Mercedes. Presteerde beneden verwachting en dat is denk ik voor iedereen wel de grootste verrassing: buiten de 107% regel....


eventuele uitleg waarom is altijd leuk. Ik zal het later zelf toevoegen, moet nu snel weg :P
#19
Formule 1 forum / Vettel VS Hamilton
17 november 2010 - 00:34:13
Kersverse wereldkampioen van 2010 heeft veel kritiek gehad afgelopen jaar. Terecht of onterecht?

Hij heeft zijn titel gehaald, maar had hij geluk of was het pure kunde? Of alle bei.


Hamilton, stormachtig debuut, bijna WK, en dan het jaar erna WK binnen halen. Jongste WK ooit, op dat moment. Zelfde als Vettel nu.EDIT:  Haalde zijn WK ook in een wat matig jaar voor hem zelf. Domme fouten, maar ook goede wedstrijden. Titel gehaald met geluk en kunde

Beiden worden het coureurs van de toekomst genoemd, beide rijden ze snoeihard, en gaan bijna zeker ngo keer WK worden.


Maar wie vinden jullie beter en waarom?





Was ik benieuwd naar, aangezien dit de 2 jongste WK's zijn die er rond rijden en beide word geacht rijders van de toekomst te zijn. Brand los, wat vinden jullie er van?

EDIT: Even aan gepast voor Sebastian.
#20
Formule 1 forum / Man van de wedstrijd: Brazilië
08 november 2010 - 16:54:12
Gek dat hij er nog niet tussen staat, Maar wie is de man van de wedstrijd?