GPForum.eu

Autosport => Formule1 Kwisjes => Topic gestart door: Blanchimont op 24 februari 2016 - 13:03:29

Titel: Random F1 Quiz
Bericht door: Blanchimont op 24 februari 2016 - 13:03:29
Geen idee of dit de juiste locatie is, maar ik heb - ter aller vermaak - een quizje bedacht. Google gebruiken mag, maar misschien is het dan te makkelijk ;-).

1. Welke twee teams probeerden in 2010 tevergeefs op de F1-grid te komen?
2. Wie was, voor Ayrton Senna, de laatste coureur die omkwam in een Formule 1-race?
3. In welke Grand Prix verbrak Michael Schumacher het record van Alain Prost van 51 overwinningen?
4. Wat is de laatste Grand Prix die werd afgelast?
5. Wat was de laatste Grand Prix van Jos Verstappen?
6. Wie was, voor Marcus Ericsson, de laatste Zweedse F1-coureur?
7. Noem de eerste GP2-kampioen die daarna geen zitje in de F1 vond.
8. Wie is, na Max Verstappen en Jaime Alguersuari, de jongste F1-coureur ooit?
9. Hoe oud was Nico Rosberg toen hij voor de eerste keer een F1 auto testte?
10. En voor welk team was dat dan?

Bij deze. Jullie horen pas weer van mij als alle vragen goed zijn beantwoord ;)
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Fabian op 24 februari 2016 - 13:32:29
1. Uit mijn hoofd StefanGP ofzoiets en Prodrive????
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Blanchimont op 24 februari 2016 - 13:43:13
Deels goed!
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Robbert65 op 24 februari 2016 - 15:48:19
1. Volgens mij HART?
serieus, uit mijn hoofd he, ik ben geen wandelende encyclopedie, ik zoek graag dingen op, maar ik zal een poging doen Blanchimont.... ;-)
2. Reutenberger, Carlos, een dag eerder...
3. geen enkele Ahnung, maar dan ook in de verste verte niet, dus: België?
4. De Duitse van 2015 te Hockenheim.
5. Dat zal toch die van Brazilië zijn geweest, 2003? of was Japan toen laatst??
6. Magnussen?
7. pas
8. Seb Vettel volgens mij?
9. 21
10. Ja, williams neem ik aan, maar weten doe ik het niet. ik heb sterk de neiging alle nieuws rond Rosberg te vergeten. Maar als je wilt kan ik het wel even googlen? ;-) ::)

Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Blanchimont op 24 februari 2016 - 15:58:23
Dit komt in de buurt: goede poging! Ik wacht met smart op meer antwoorden :) Morgen post ik de juiste antwoorden!
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: BMW.WilliamsF1 op 24 februari 2016 - 22:43:08
Vraag 2 was Roland Ratzenberger
Vraag 8 is Kvyat denk ik, die was ook pas 19
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Jehoentelaar op 24 februari 2016 - 22:52:58
Als je vraag 2 letterlijk opvat was het niet Ratzenberger want hij verongelukte in een kwalificatiesessie.
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Jozef op 25 februari 2016 - 05:18:53
Citaat van: Blanchimont op 24 februari 2016 - 13:03:29
1. Welke twee teams probeerden in 2010 tevergeefs op de F1-grid te komen?
2. Wie was, voor Ayrton Senna, de laatste coureur die omkwam in een Formule 1-race?
3. In welke Grand Prix verbrak Michael Schumacher het record van Alain Prost van 51 overwinningen?
4. Wat is de laatste Grand Prix die werd afgelast?
5. Wat was de laatste Grand Prix van Jos Verstappen?
6. Wie was, voor Marcus Ericsson, de laatste Zweedse F1-coureur?
7. Noem de eerste GP2-kampioen die daarna geen zitje in de F1 vond.
8. Wie is, na Max Verstappen en Jaime Alguersuari, de jongste F1-coureur ooit?
9. Hoe oud was Nico Rosberg toen hij voor de eerste keer een F1 auto testte?
10. En voor welk team was dat dan?

1. Ik zou ook StefanGP en ProDrive gezegd hebben maar dat klopt dus niet? Je had ook nog Campos Racing maar dat is volgens mij gewoon HRT geworden. Aanvankelijk waren er volgens mij trouwens wel 10 nieuwe kandidaten om in 2010 aan de start te verschijnen!

2. Dat lijkt me zoals gezegd NIET Ratzenberger te zijn want er staat "race" in de vraag. Dan weet ik het eigenlijk niet. Elio De Angelis stierf midden jaren '80 tijdens een testsessie, Gilles Villeneuve in 1982 tijdens een kwalificatie. Voor of na De Angelis zat er misschien ergens nog eentje, maar ik weet het niet.

3. Was dat die met de emotionele persconferentie achteraf? Dat was in San Marino... jaar, 2001?

4. Duitsland 2015 heeft volgens mij nooit op de kalender gestaan en is dus ook nooit afgelast. Ik zou eerder voor Bahrein 2011 gaan, die is volgens mij pas afgelast toen de kalender al officieel was.

5. Inderdaad Japan 2003 want Brazilië stond toen nog in het begin van het seizoen. Brazilië 2003 was de legendarische race die eerst gewonnen werd door Räikkönen maar dan toch door Fisichella. Dankzij de chaos met de rode vlag die veroorzaakt werd door Alonso die een echt Maldonado-moment had. Japan 2003 was ook bijzonder want Kimi was volgens mij op een gegeven moment tijdens die race virtueel wereldkampioen ook al had hij dat jaar maar één race gewonnen. Uiteindelijk pakt Schumi natuurlijk zijn zesde.

6. Stefan Johansson denk ik (Robbert, foei. Magnussen is een Deen ;D)

7. /

8. Weet het niet. Kvyat, Vettel en Alonso waren allemaal 19.

9. Goh... 19?

10. Rosberg heeft voor verscheidene teams getest en gereden... Hij debuteerde natuurlijk bij Williams maar was er daarvoor ook geen test bij Renault?
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Blanchimont op 25 februari 2016 - 08:50:06
Mooie pogingen, zeker niet slecht! Bij deze de antwoorden.

1. Stefan GP (dat de inboedel van Toyota overnam) en US F1 (dat met Jose Maria Lopez voor de sier al een coureur had vastgelegd)
2. Ricardo Paletti (dit was inderdaad een strikvraag, Jozef ;) )
3. Belgische GP van 2001 (wasmachinevraag: wie crashte er toen hard uit en zagen we nooit meer terug als F1-coureur?)
4. GP van Bahrein (wat Jozef zegt)
5. Grand Prix van Japan 2003
6. Stefan Johansson (al had je ook nog Wirdheim, die een tijdje derde rijder van Jaguar was)
7. Giorgio Pantano (al reed hij voordat hij GP2-kampioen werd wél F1)
8. Mike Thackwell
9. 17 (in 2002, toen hij Formule ADAC-kampioen werd)
10. Williams

That's all folks!
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Jozef op 25 februari 2016 - 14:12:35
Luciano Burti crashte toen in... Blanchimont! :P

En USF1, hoe konden we die vergeten. :)

Wat Schumacher betreft heb ik verschillende dingen verward. De emotionele persconferentie, dat was Monza 2000 waar hij Senna evenaarde. En Imola 2003 was dan weer een keer heel bijzonder maar dan in 2003, want toen won hij de race een paar uur na het overlijden van zijn moeder.
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Robbert65 op 25 februari 2016 - 17:05:52
Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 24 februari 2016 - 22:43:08
Vraag 2 was Roland Ratzenberger
Vraag 8 is Kvyat denk ik, die was ook pas 19
oei blunder! Carlos was trouwens Reutemann (weer uit mijn hoofd hè...)
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Robbert65 op 25 februari 2016 - 17:14:07


6. Stefan Johansson denk ik (Robbert, foei. Magnussen is een Deen ;D)


[/quote]

Knap als je dat allemaal uit je hoofd doet Jozef ;-) En natuurlijk heb je gelijk en had ik dat moeten weten. Ach, een mens doet zijn best, vooral Blanchimont, die hier komt met een kwisje in zijn derde post geloof ik, dat moet gewaardeerd en beloond worden met antwoorden ;-) Maar ik had wat beter mijn best kunnen doen, true...
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: gloudiesaurus op 25 februari 2016 - 21:20:44
Citaat van: Jozef op 25 februari 2016 - 14:12:35
Luciano Burti crashte toen in... Blanchimont! :P

En USF1, hoe konden we die vergeten. :)

Wat Schumacher betreft heb ik verschillende dingen verward. De emotionele persconferentie, dat was Monza 2000 waar hij Senna evenaarde. En Imola 2003 was dan weer een keer heel bijzonder maar dan in 2003, want toen won hij de race een paar uur na het overlijden van zijn moeder.

Yes Burti! In de Prost en Irvine kwam hem redden  ;)

Ik voor de Belgische GP een interview met Burti, super aardige man. We wisten toen alleen nog niet dat Formule 1 - loopbaan snel zou eindigen. Testte daarna nog enkele jaren voor Ferrari en is nu commentator voor de Braziliaanse tv.
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: gloudiesaurus op 25 februari 2016 - 21:22:26
Leuk kwisje trouwens Blanchimont!

Misschien leuk je hier ook voor te stellen: http://www.gppits.net/forum/index.php/topic,12133.555.html (http://www.gppits.net/forum/index.php/topic,12133.555.html)
In ieder geval welkom hier!  :)
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Blanchimont op 26 februari 2016 - 10:24:21
Thanks! Ik heb me net 'officieel' voorgesteld ;)
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Jozef op 27 februari 2016 - 02:43:11
Citaat van: Robbert65 op 25 februari 2016 - 17:14:07


6. Stefan Johansson denk ik (Robbert, foei. Magnussen is een Deen ;D)



Knap als je dat allemaal uit je hoofd doet Jozef ;-) En natuurlijk heb je gelijk en had ik dat moeten weten. Ach, een mens doet zijn best, vooral Blanchimont, die hier komt met een kwisje in zijn derde post geloof ik, dat moet gewaardeerd en beloond worden met antwoorden ;-) Maar ik had wat beter mijn best kunnen doen, true...
[/quote]

"Allemaal"... ik had alleen vragen 4, 5 en 6 goed en dan had ik die over Verstappen ook nog van jou gejat. :P

Die details over de GP van Brazilië in 2003 herinner ik me wel nog echt goed, want dat was wel echt een legendarische race. Gietende regen, Fisichella die met z'n Jordan een dijk van een race rijdt, heel veel andere coureurs die spinnen. Op een gegeven moment crasht Mark Webber met zijn Jaguar op het rechte stuk in de buurt van de pit entry. De ravage is groot, er ligt ook ergens een wiel op de baan waar Alonso met z'n Minardi vol op knalde ondanks dat er vlaggen gezwaaid werden en zo. Alonso reed zichzelf het ziekenhuis in en met twee zwaar gecrashte wagens op het rechte stuk werd er maar gelijk de rode vlag gegeven.

Räikkönen reed op het moment van de rode vlag aan de leiding maar hij had die plek maar net teruggepakt van Fisichella. Niemand wist eigenlijk goed wie er had gewonnen maar op een gegeven moment werd Kimi tot winnaar uitgeroepen en hij kreeg de trofee. Een of twee dagen later wist Jordan echter met beeldmateriaal te bewijzen dat Fisichella de rechtmatige winnaar was, want bij een rode vlag werd er gekeken naar de rangorde 2 rondes voordat het rood gegeven wordt. De rode vlag bleek al een paar seconden eerder uit te hangen dan aanvankelijk gedacht, en die paar seconden maakten nou net dat er nog een ronde verder teruggedraaid moest worden. De ronde waarin Kimi Fisichella had ingehaald, telde dus niet meer mee en de Italiaan werd tot winnaar uitgeroepen. Bij de volgende GP, in Imola, werd een kleine ceremonie georganiseerd waarbij Kimi zijn trofee aan Fisichella overhandigde, en Ron Dennis de zijne aan Eddie Jordan.

Wat een tijden. :)
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Robbert65 op 28 februari 2016 - 17:35:08
mja, lijkt wel gisteren, maar het is 13 jaar terug...
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: SDG op 04 maart 2016 - 22:24:08
Even gedaan zonder te spieken. 10/10.  ;)

Zijn er hier trouwens mensen die F1Racing lezen? Daar staat ook iedere maand een kwisje in. Af en toe niet zo makkelijk, moet ik zelfs toegeven. In de editie van deze maand haalde ik 12/15. Eerste 12 vragen allemaal goed, maar de laatste 3 had ik allemaal mis.  :P
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: SDG op 05 maart 2016 - 18:19:16
Quiz F1Racing Magazine maart 2016:

1. Hoeveel cylinders had de BMW-motor in de Brabham BT52 waarmee Nelson Piquet in 1983 wereldkampioen werd?
2. Wie was de laatste coureur die wereldkampioen werd met een motor met een 'vlakke' cylinder-layout?
3. Met welk team maakte Honda in 1983 zijn terugkeer in de Formule 1 met een turbomotor?
4. Welk F1-team reed in 1990 met een 3,5 liter W12-motor?
5. Welke autoconstructeur was eveneens in 1990 actief in de F1 met een vlakke 12-cylindermotor, ontworpen en gebouwd door Motori Moderni?
6. Yamaha had in de jaren '90 voor zijn F1-activiteiten zijn uitvalsbasis in een site in het Britse Chessington. Welk F1-team was de vorige eigenaar van deze site?
7. Welke constructeur won slechts één grote prijs onder zijn eigen naam, maar bouwde in opdracht motoren die in de jaren tachtig drie rijderstitels opleverden?
8. Wie won in Dijon in 1979 voor het eerst een race met een turbowagen?
9. Welke constructeur zette in 1957 kortstondig een V12 in en keerde hiermee terug in de F1 in 1966, bij de start van de drieliterformule?
10. Jim Clark won in 1966 de Amerikaanse GP met een BRM H16-motor. Hoeveel nokkenassen had deze motor?
11. Weke constructeur maakte in 1964 zijn F1-debuut met een wagen bestuurd door Ronnie Bucknum?
12. In welk jaar werd de Jim Clark Cup, een nevenklassement voor rijders in een atmosferische wagen, ingevoerd?
13. McLaren's eerste F1 wagen gebruikte een gedowntunede Indy-motor van een andere constructeur. Welke?
14. In welk jaar werd de ontwikkeling van de 2,4-liter V8-motoren door de FIA 'bevroren'?
15. Welke motorenbouwer beweerde in 2006 een motor te hebben die 20.000 toeren haalde?
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Jozef op 05 maart 2016 - 23:50:44
7. Cosworth
8. Shit, die race is bekend om het duel Villeneuve-Arnoux maar dat ging om plek twee. Wie reed er ook weer voor? Het was een Renault, de teamgenoot van Arnoux. Ik ga er vannacht in mijn slaap op komen denk ik. :P

14. aan het einde van 2006
15. BMW

Deze antwoorden zijn allemaal onzeker en voor al de rest heb ik al helemaal geen idee, het meeste gaat te ver terug in de tijd.
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: SDG op 06 maart 2016 - 12:31:50
Nummer 14 is goed. Vooruit, je hebt in ieder geval al een vraag goed die ikzelf verkeerd had.  ;)
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Matthijs op 07 maart 2016 - 13:39:55
1: vier (want turbo)
2: geen idee
3: Spirit? Kan niet op de naam komen
4:
5: Andrea Moda?
6:
7: BMW!
8: Jabouille
9: Honda
10: wat is een nokkenas?  :-[ Gokje: 8?
11: Williams?
12: 1968
13:
14: 2006
15: Mercedes

Pfoei... Sommige durf ik bijna niet in te vullen om niet dom over te komen, maar wie niet waagt...
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Jozef op 07 maart 2016 - 17:45:16
Ik weet niet hoe een H16-motor eruitziet maar ik vermoed dat het 4 rijen van 4 cilinders zijn en daarom ook 4 nokkenassen (vraag 10).

Een nokkenas zorgt ervoor dat de in- en uitlaatkleppen open en dicht gaan.
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Matthijs op 10 maart 2016 - 09:09:30
En wat zijn de correcte antwoorden SDG?
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Frank F1 op 16 december 2016 - 11:10:05
1. Welke twee teams probeerden in 2010 tevergeefs op de F1-grid te komen? stefangp en haas
2. Wie was, voor Ayrton Senna, de laatste coureur die omkwam in een Formule 1-race? roland ratzenberger
3. In welke Grand Prix verbrak Michael Schumacher het record van Alain Prost van 51 overwinningen? china
4. Wat is de laatste Grand Prix die werd afgelast? nurburgring
5. Wat was de laatste Grand Prix van Jos Verstappen? brazilie
6. Wie was, voor Marcus Ericsson, de laatste Zweedse F1-coureur?stefansson
7. Noem de eerste GP2-kampioen die daarna geen zitje in de F1 vond. bourdais
8. Wie is, na Max Verstappen en Jaime Alguersuari, de jongste F1-coureur ooit? herandez
9. Hoe oud was Nico Rosberg toen hij voor de eerste keer een F1 auto testte? nu 31 2005 9 jaar geleden dus 22?
10. En voor welk team was dat dan? williams?
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Mickey op 16 december 2016 - 13:26:58
Citaat2. Wie was, voor Ayrton Senna, de laatste coureur die omkwam in een Formule 1-race? roland ratzenberger

Dat was toch op zaterdag?
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: BMW.WilliamsF1 op 16 december 2016 - 14:01:04
Vrijdag zelfs
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Jozef op 16 december 2016 - 16:18:35
Ja jongens, lees de eerste pagina nog eens he. :P
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Wings op 17 december 2016 - 08:50:23
Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 16 december 2016 - 14:01:04
Vrijdag zelfs

Hoe kom je daarbij? Vrijdags was het incident met Barrichello, zaterdag Ratzenberger (30 april) en een dag later Senna (na de startcrash).
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Wings op 17 december 2016 - 08:57:33
Citaat van: Frank F1 op 16 december 2016 - 11:10:05
2. Wie was, voor Ayrton Senna, de laatste coureur die omkwam in een Formule 1-race? roland ratzenberger

Ratzenberger kwam om tijdens de kwalificatie. Ik denk dat Riccardo Paletti het juiste antwoord is. Nota bene in zijn debuutrace en bij de start. Paletti reed achterop de Ferrari van Pironi wiens motor was afgeslagen.
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Wings op 17 december 2016 - 09:05:31
Citaat van: Blanchimont op 25 februari 2016 - 08:50:06
9. 17 (in 2002, toen hij Formule ADAC-kampioen werd)

Als je prat gaat op 'details' klopt het niet: de klasse was 'Formule BMW' ook wel geschreven als 'Formule BMW ADAC'. ADAC was de sponsornaam. 
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Wings op 17 december 2016 - 10:16:13
Ik ga eens een gok wagen:

Citaat van: SDG op 05 maart 2016 - 18:19:16
1. Hoeveel cylinders had de BMW-motor in de Brabham BT52 waarmee Nelson Piquet in 1983 wereldkampioen werd?

Makkie: anderhalf liter, 4 cilinder.


Citaat2. Wie was de laatste coureur die wereldkampioen werd met een motor met een 'vlakke' cylinder-layout?

Wordt hier een boxermotor mee bedoeld? Zo ja: Jody Scheckter 1979 met de Ferrari 312 T4.

Citaat3. Met welk team maakte Honda in 1983 zijn terugkeer in de Formule 1 met een turbomotor?

Volgens mij Spirit. Maar heel vaak verschenen ze niet aan de start.

Citaat4. Welk F1-team reed in 1990 met een 3,5 liter W12-motor?

Volgens mij was dat Life. Had Coloni destijds geen Subaru boxermotoren?

Citaat5. Welke autoconstructeur was eveneens in 1990 actief in de F1 met een vlakke 12-cylindermotor, ontworpen en gebouwd door Motori Moderni?

Hahaha. Ja die! Subaru.


Citaat6. Yamaha had in de jaren '90 voor zijn F1-activiteiten zijn uitvalsbasis in een site in het Britse Chessington. Welk F1-team was de vorige eigenaar van deze site?

Geen idee eigenlijk. Even hardop denken: Yamaha is motorleverancier geweest van Tyrell maar ik denk niet dat Tyrell daarmee wordt bedoeld. In de jaren 90 verdwenen twee grote Britse teams. Brabham (MRD) en even later Lotus. De Lotus 109 vind ik één van de mooiste F1-wagens ooit. Ik ga voor Brabham (één van de coureurs voor wie ik groot respect heb begon hier in 1992 zijn F1-carrière. Damon Hill. Hij verving de laatste vrouw die ooit Formule 1 reed, Giovanna Amati -was dat toen niet een vriendin van Lauda??-. Zijn eerste race was Silverstone. Niet alleen slaagde hij er voor het eerst in om te pre-kwalificatie te overleven, ook bracht hij dat lelijk rose monster heelhuids aan de finish. Ondanks dat publieksheld Nigel Mansell de race won en de baan werd bestormd met Engelse fans, werd het eerste succes van Damon eveneens groots gevierd. Erg leuke race wat op mijn netvlies gebrand staat).

Citaat7. Welke constructeur won slechts één grote prijs onder zijn eigen naam, maar bouwde in opdracht motoren die in de jaren tachtig drie rijderstitels opleverden?

Cosworth. Overigens wonnen zij dat decennium maar twee constructeurtitels. In 1982 werd Ferrari kampioen.

Citaat8. Wie won in Dijon in 1979 voor het eerst een race met een turbowagen?

Zeer makkelijk maar ook een instinker door het legendarisch gevecht tussen Villeneuve en Arnoux. Het gevecht ging helaas om P2 niet om P1. Het was Jean Pierre Jabouille die zijn eerste race won. Overigens, zie je Vettel dit gevecht met Max voeren? Hoeveel 'he pushed me off the track' of 'he hits me' zou het opleveren? ;)

Citaat9. Welke constructeur zette in 1957 kortstondig een V12 in en keerde hiermee terug in de F1 in 1966, bij de start van de drieliterformule?

Ik zou het niet weten. Maserati en Ferrari niet in ieder geval. Cooper?

Citaat10. Jim Clark won in 1966 de Amerikaanse GP met een BRM H16-motor. Hoeveel nokkenassen had deze motor?

Ik heb me nooit verdiept in deze motor. Zijn het 2 boxermotoren op elkaar? Gok: 8.

Citaat11. Weke constructeur maakte in 1964 zijn F1-debuut met een wagen bestuurd door Ronnie Bucknum?

Volgens mij was dat Honda. Althans, eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat Ronnie Bucknum mij niet zo heel veel zegt maar ik weet wel dat Honda debuteerde en ik zou niet 1,2,3 nog een constructeur kunnen bedenken met wat naam en faam. 

Citaat12. In welk jaar werd de Jim Clark Cup, een nevenklassement voor rijders in een atmosferische wagen, ingevoerd?

Midden jaren 80 (geen idee welk jaar exact). Overigens was het de Jim Clark Trophy.

Citaat13. McLaren's eerste F1 wagen gebruikte een gedowntunede Indy-motor van een andere constructeur. Welke?

Geen idee. Hele wilde gok: Penske.

Citaat14. In welk jaar werd de ontwikkeling van de 2,4-liter V8-motoren door de FIA 'bevroren'?

Volgens mij was dat in 2008.

Citaat15. Welke motorenbouwer beweerde in 2006 een motor te hebben die 20.000 toeren haalde?

Was het niet Renault? Ik herinner mij wel motoren van Renault die deze toeren konden draaien op testbanken. Maar of Renault hiermee heeft gepropagandeerd weet ik niet meer. Het zou zomaar kunnen dat de Renault-motoren dat wel konden en anderen hebben beweerd dat eveneens te kunnen en wel de media hebben opgezocht. Maar ik ga voor Renault.   
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: SDG op 17 december 2016 - 13:42:46
Antwoorden 1-2-3-4-5-6-8-10-11 zijn goed. 7-9-12-13-14-15 zijn fout.

9/15, niet echt slecht te noemen.  ;)
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Wings op 17 december 2016 - 16:41:45
Vraag nummer 7 is best dom eigenlijk. Mij laten misleiden door de antwoorden in het topic. Cosworth heeft nooit een auto gebouwd. Honda won in de jaren 60 en Button in 2006 (Hongarije) dus dan blijft Porsche over. Het punt is dat dit feitelijk niet klopt. Porsche-motoren werden onder het label TAG geleverd, net als de Renault-motoren nu bij Red Null. Iedereen weet dat het Renault-motoren zijn maar volgens de statuten is het TAG en niet Renault. Dat geldt ook voor midden jaren 80. Dus het correcte antwoord is geen (al zal gezocht worden naar Porsche).
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: BMW.WilliamsF1 op 17 december 2016 - 19:28:19
Citaat van: Wings op 17 december 2016 - 08:50:23
Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 16 december 2016 - 14:01:04
Vrijdag zelfs

Hoe kom je daarbij? Vrijdags was het incident met Barrichello, zaterdag Ratzenberger (30 april) en een dag later Senna (na de startcrash).

Oja, dat was het. Was t ff kwijt :)
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Jozef op 18 december 2016 - 01:22:52
Citaat van: Wings op 17 december 2016 - 16:41:45
Vraag nummer 7 is best dom eigenlijk. Mij laten misleiden door de antwoorden in het topic. Cosworth heeft nooit een auto gebouwd. Honda won in de jaren 60 en Button in 2006 (Hongarije) dus dan blijft Porsche over. Het punt is dat dit feitelijk niet klopt. Porsche-motoren werden onder het label TAG geleverd, net als de Renault-motoren nu bij Red Null. Iedereen weet dat het Renault-motoren zijn maar volgens de statuten is het TAG en niet Renault. Dat geldt ook voor midden jaren 80. Dus het correcte antwoord is geen (al zal gezocht worden naar Porsche).

De woordkeuze van de vraag is zo dat het prima klopt met Porsche als antwoord. Er staat "welke constructeur bouwde in opdracht motoren", nou Porsche dus want TAG bouwde ze niet. ;)
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: SDG op 18 december 2016 - 12:38:06
Citaat van: Wings op 17 december 2016 - 10:16:13
Volgens mij Spirit. Maar heel vaak verschenen ze niet aan de start.

Nee, klopt. Honda debuteerde officieus in de niet voor het WK meetellende Race Of Champions op Brands Hatch in april. De laatste wedstrijd overigens in zijn soort in de Formule 1-geschiedenis, waar ik onlangs trouwens nog een mooi stukje over schreef.  ;)

http://www.gppits.net/magazine/geschiedenis_race_of_champions_1983/ (http://www.gppits.net/magazine/geschiedenis_race_of_champions_1983/)

Het officiële debuut volgde drie maanden later in de Britse Grote Prijs op Silverstone, waarna het team deelnam aan alle wedstrijden tot en met de Grote Prijs van Europa, opnieuw op Brands Hatch. Het beste resultaat was een zevende plaats op Zandvoort. Honda had voor 1984 een contract getekend met Williams, maar doordat dat team zijn turbowagen voor 1984 al klaar had voor de slotrace van 1983 in Zuid-Afrika werden de motoren per direct naar Williams doorgeschoven. Spirit zou in 1984 verder doen met een Hart-turbomotor achterin (Huub Rothengatter maakte met hen in Canada zijn Formule 1-debuut), maar zou nooit meer dan een figurantenrolletje spelen. Na drie races in 1985 was het geld op en viel het doek definitief voor het team. Het was de redding voor Toleman, dat hun bandencontract met Pirelli kon overnemen en zo alsnog aan het seizoen kon deelnemen.
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Wings op 18 december 2016 - 14:50:58
Trouwens, wat is het juiste antwoord op vraag 14? Ik heb echt 2008 in mijn hoofd zitten. Is dat destijds een jaar opgeschoven?
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Jozef op 18 december 2016 - 16:50:39
Is al beantwoord in dit topic: eind 2006.
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Wings op 19 december 2016 - 09:34:36
O theoretisch. Ik heb gedacht dat gevraagd wordt naar de uitvoering niet naar wanneer het bedacht is. Anyway, later bedacht ik mij dat de motorbevriezing vervroegd is.
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Jozef op 19 december 2016 - 11:01:25
Hoezo theoretisch? Eind 2006 is wanneer het uitgevoerd is. Nog voor het einde van dat seizoen werden alle motoren gehomologeerd, en ik denk niet dat dat vervroegd is. Net de enige vraag die ik goed had van SDG's lijstje. :P
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Wings op 19 december 2016 - 13:16:05
Voor 2007 dan toch? In 2006 was nog geen sprake van bevriezing maar zijn de afspraken vormgegeven en vastgelegd? Dat kwam pas op z'n vroegst in 2007 tot uiting.
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Jozef op 19 december 2016 - 13:57:46
Nee, de motoren zijn gehomologeerd voor de GP van Japan 2006 (de voorlaatste GP van het jaar).
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Jozef op 19 december 2016 - 14:02:06
Op Wikipedia lees ik net dat je wel gelijk had i.v.m. de vervroeging, dat wist ik dan weer niet! Het originele plan zou geweest zijn om pas vanaf 2008 met gehomologeerde motoren te rijden maar uiteindelijk is het dus Japan 2006 geworden.
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Wings op 19 december 2016 - 15:58:37
Ik heb net even onderzoek gedaan maar het is sowieso 2007 (en niet 2008, wat ik eerder zei) als ik Formule 1 nieuws (http://formule1nieuws.nl/modules/news&storyid=24430) mag geloven. Dus ja dat betekent dat de basis voor de 2007-motor een 2006-spec is.
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Jozef op 19 december 2016 - 19:01:37
2007 Sporting Regulations (http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/1754DB4574B7A2C0C1257329003642F0/$FILE/2007-F1-SPORTING_REG_13-07-2007.pdf?Openelement), pagina 38

1.     A homologated engine is an engine identical in every respect to either:
      (i)   An engine delivered to the FIA on or prior to 8 October 2006, such engine having completed two race Events during the 2006 Championship season.

8 oktober 2006 was de dag van de GP van Japan, en de twee "race Events" uit 2006 zijn dus de GP van Japan en die van Brazilië geweest.
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Wings op 20 december 2016 - 11:25:21
Ja maar dat zijn de regels voor 2007. In 2006 mochten motoren doorontwikkeld worden tot aan de laatste race. Na de laatste race wordt ontwikkeld voor het nieuwe jaar, 2007. Dus ja in 2006 vastgesteld maar in 2007 tot uiting gekomen.
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Jozef op 20 december 2016 - 11:48:00
Jezus dit is vermoeiend. Er staat toch duidelijk dat de motoren uit 2007 ook al twee races moeten hebben gereden in 2006? Wanneer is de ontwikkeling dan gestopt denk je? ::)
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Wings op 20 december 2016 - 12:23:54
Vermoeiend omdat ik het anders interpreteer? Zolang ik dat keurig onderbouw zie ik niet waarom jou dat moet vermoeien. Weerwoord vermoeit jou wel heel snel. Dat gezegd hebbende leg ik het nog één keer uit:


De motoren die in 2007 gebruikt worden moeten in de basis overeenkomen met de motoren die als laatste gebruikt zijn en mogen niet meer ontwikkeld worden voor 2007. Logisch ook want na de laatste race in 2006 gaan teams niet meer ontwikkelen voor seizoen 2006 maar voor 2007. Iedere regelwijziging wat na de laatste race ingaat, komt het jaar daarna pas tot uiting. Zie ook: http://formule1nieuws.nl/modules/news&storyid=24430 (http://formule1nieuws.nl/modules/news&storyid=24430)

CitaatBevriezing van de motoren:
Vanaf 2007 wordt de ontwikkeling van de motoren in de Formule 1 bevroren. De krachtbron mag een maximum toerental van 19.000 toeren per minuut niet overschrijden. De motoren moeten in de basis overeenkomen met de motoren die in 2006 gebruikt zijn tijdens de racen in China en Japan, of indien de motorenwissel een weekend later heeft plaatsgevonden de motoren van de races in Japan en Brazilië. De motoren mogen worden omgebouwd zodat ze een maximun van 19.000 toeren kunnen halen. Een lijst met alle voorgenomen veranderingen kan tot half december aan de FIA worden aangeboden. V8-motoren met een maximuminhoud van 2.4 liter zijn wederom voorgeschreven.

http://www.f1club.be/nieuws/verslag.php?id=2649 (http://www.f1club.be/nieuws/verslag.php?id=2649)

CitaatDe motorfabrikanten en de FIA hebben in Shanghai een overeenkomst bereikt voor het toekomstig motorreglement inzake de bevriezing van de verdere ontwikkeling van de huidige V8-krachtbronnen.

Aanvankelijk bestond het plan van de FIA erin om vanaf 2007 een volledige motorbevriezing op te leggen en de teams ertoe te dwingen om vanaf volgend jaar de motoren te gebruiken die ze moesten homologeren voor de komende Grand Prix van Japan en Brazilië.

Die verplichting impliceerde dat er na het huidig seizoen geen ontwikkelingen meer mochten uitgevoerd worden aan de motoren - iets dat op veel verzet stuitte onder de motorfabrikanten die van mening waren dat de eveneens opgelegde toerentalbeperking van 19.000 toeren per minuut vereiste dat de motoren moesten aangepast worden.

Er werd nu echter overeengekomen dat de motorbevriezing doorgaat, maar dat de fabrikanten in staat zullen gesteld worden om enkele aanpassingen aan hun motoren aan te brengen voor het 2007 seizoen

Of je het nu eens bent of niet, ik zeg niet dat de wereld een kubus is. Bijna elk artikel wat ik lees heeft het over 'vanaf 2007'. 
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Jozef op 20 december 2016 - 13:07:34
Ik stel voor dat we officiële documentatie van de FIA meer waarde geven dan een artikel van een (met alle respect) hobbyjournalist. En zelfs in al die citaten staat dat de motoren van de GP van Japan 2006 gebruikt moeten worden voor de rest van het V8-tijdperk.

Als je kleine wijzigingen wil inroepen om te ontkennen dat ze in 2006 bevroren zijn, dan had je moeten antwoorden dat er nooit een bevriezing is geweest, want er is altijd een hele lijst geweest met dingen die wel veranderd mochten worden. Maar ik denk dat dat vrij duidelijk niet de intentie van de vraag was.
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Wings op 20 december 2016 - 14:21:02
In de officiële documentatie staat niet anders dan wat ik roep.

Als je het document opent staat al bovenaan:

Citaat2007 FORMULA ONE SPORTING REGULATIONS

Verderop staat per wanneer deze ingaat:

CitaatThese Sporting Regulations were first published on 30 October 2006 and came into force on 1 January 2007.

Er staat letterlijk dat ze per 1 januari 2007 inwerking treden. Dus de motor die na 1 januari 2007 wordt gebruikt moet voldoen aan de 2006-spec welke de laatste race is gebruikt, even kort samengevat. Na het seizoen wordt niet meer voor 2006 ontwikkeld maar voor 2007. Dus het verbod komt in 2007 tot uiting.

Hier staat het nog eens (het betreft een reglementswijziging):

CitaatOnly engines which have been homologated by the FIA in accordance with Appendix 4 may be used at an Event during the 2007, 2008, 2009 and 2010 seasons.

In deze bijlage staat het volgende:

CitaatAn engine delivered to the FIA on or prior to 8 October 2006, such engine having completed two race
Events during the 2006 Championship season. However, any competitor who is unable to provide an
engine which has completed two races at this time may do so on 22 October 2006.

Vrij vertaald; ná het seizoen komt er een slot op de ontwikkeling. Iedere ontwikkeling die anders zou hebben plaatsgevonden zou voor 2007 zijn.

CitaatAn engine delivered to the FIA on or prior to 1 March 2007, such engine being identical to one
delivered under (i) above but which has been modified by having any of the parts listed below
changed

*Hieronder een ijst van wat overeen moet komen

Oftewel, een motor die in 2007 wordt gebruikt moet in de basis overeenkomen met de motor die als laatst gebruikt is in 2006. Iedere ontwikkeling ná het laatste gebruik, ná het seizoen is voor het nieuwe seizoen, seizoen 2007. Dus de regel is in 2006 bedacht, de basis in 2006 opgetuigd en de uitvoering vindt pas in 2007 plaats. Pas in maart 2007 kon een motor reglementair afgekeurd worden op basis van de regelwijziging. Vandaar ook mijn antwoord 2008 (wat dus 2007 moet zijn) en niet 2006. Als 2006 het juiste antwoord is vind ik de vraagstelling op z'n minst onduidelijk.

Als laatste vind ik het bijzonder jammer dat je iedereen wegzet zodra je weerwoord krijgt. Die zogenaamde hobbyjournalisten doen niks anders dan het reglement interpreteren. Of je nu de Italiaanse media neemt of de Duitse, ik lees overal vanaf 2007. Dus of ze er nu allen naast zitten of niet, er is overduidelijk aanleiding om het zo te interpreteren. En die ruimte benut ik dan ook.
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Jozef op 20 december 2016 - 14:33:08
De bevriezing ging in voor het einde van 2006. Punt. De rest is advocatengewauwel.

Misschien moet je vragen beter leren lezen, er wordt namelijk niet gevraagd wanneer bepaalde regels in gingen, maar wanneer de ontwikkeling bevroren is.

Met jouw argumenten kan ik ook nog regels uit 2012 gaan citeren waar in staat dat alleen motoren mogen gebruikt worden die in 2008 gehomologeerd zijn, en dan gaan beweren dat de bevriezing in ging in 2012...
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Wings op 20 december 2016 - 15:17:09
Citaat van: Jozef op 20 december 2016 - 14:33:08
De bevriezing ging in voor het einde van 2006. Punt. De rest is advocatengewauwel.

Zo werkt dat niet Jozef. Het is niet zo dat als jij wat zegt dat feit is en punt. De bevriezing ging pas in per 1 januari 2007.

CitaatMisschien moet je vragen beter leren lezen, er wordt namelijk niet gevraagd wanneer bepaalde regels in gingen, maar wanneer de ontwikkeling bevroren is.

In 2006 is niets bevroren. De laatste motor had hagelnieuw kunnen zijn en na de laatste motor in de laatste twee races (1 motor per 2 races) is niets meer. Alles wat daarna gebeurt is voor 2007. Dus dan komt de regel tot uiting. In het document wat jij als feit aanneemt staat de regel als regelwijziging voor 2007 aangeduid welke per 1 januari 2007 ingaat. Vanaf de eerste vrije training in 2007 kon de regel officieel verbroken worden en bestraft. Niet op 20 december. Dus 2006 is feitelijk fout en indien dit wel het juiste antwoord is klopt de vraagstelling niet.

CitaatMet jouw argumenten kan ik ook nog regels uit 2012 gaan citeren waar in staat dat alleen motoren mogen gebruikt worden die in 2008 gehomologeerd zijn, en dan gaan beweren dat de bevriezing in ging in 2012...

Dat is onwaar, want in 2008 stond het er al in. Dat geldt niet voor de motorbevriezing. Zoals je zelf ziet is deze in 2006 voor 2007 als verandering aangeduid. Dus je kunt altijd teruggrijpen naar de eerste keer dat het is geïmplementeerd.
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Jozef op 20 december 2016 - 15:41:11
Nog een laatste keer. De vraagstelling is: wanneer is de ontwikkeling bevroren.

De vraagstelling is niet, ik herhaal, NIET: wanneer ging de regel in.

Ik snap dat het moeilijk kan zijn voor sommige mensen om een klein foutje toe te geven maar nu maak je er wel een hele langgerekte soap van. ;D
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Wings op 20 december 2016 - 15:49:17
Kleine misinterpretatie uwerzijds. Ik zat sowieso fout ongeacht de interpretatie dus veel om weg te poetsen was er niet. Dat was zeker niet de intentie.

*iets met een waard en gasten.
Titel: Re: Random F1 Quiz
Bericht door: Wings op 20 december 2016 - 15:56:54
Zijn er overigens nieuwe vragen? :P