Het Grote Motorentopic 2014

Gestart door 3phasE, 04 december 2013 - 19:44:01

« vorige - volgende »

Stelling: Het is geen goed idee om formule 1 auto's volledig elektrisch door de pitlane te laten rijden omdat dit de veiligheid niet ten goede komt.

Eens.
8 (40%)
Oneens.
12 (60%)

Totaal aantal stemmen: 17

Franky R.

Perton,
Wat bedoel je met 'onder normale omstandigheden'?


Als het niet 100% klopt, dan zit je buiten de top tien of mag je binnen vijf rondjes douchen. Het klopte niet voor Hamilton en Vettel. Dan zal ik niet zeggen dat Hamilton onder normale omstandigheden de race had moeten winnen...


Snap je?

Perton

Wat ik bedoel is dat in principe die auto's, zodra de kinderziektes van betrouwbaarheid zijn opgelost, met elkaar de dienst uit gaan maken. In mijn ogen dan he, of het daadwerkelijk zover komt, is een tweede verhaal. Natuurlijk zal er per race wel een tegenvaller (zoals vandaag Vettel en Hamilton) of een uitschieter zijn, maar gemiddeld genomen, verwacht ik dat qua snelheid en prestaties (daarbij ga ik uit van een opgeloste betrouwbaarheid) we vijf teams hebben die in de beginfase van dit kampioenschap tot de top gerekend kunnen worden. Over een heel seizoen is een ander verhaal natuurlijk, het is bijvoorbeeld maar de vraag hoe lang Williams mee kan blijven doen met het ontwikkelen van de auto.

Franky R.


Franky R.

Maar ik blijf erbij dat het allemaal onnodige ingewikkeld is. Dat gedoe met 100 kilo per uur...dat dus wil zeggen dat als je gedurende een race zo'n 98kg. gebruikt, maar gedurende twee ronden de fuel flow overschrijdt, je gediskwalificeerd wordt.

Een 'aparte' regel. Geef ze 100 of 125 kilo en laat ze het maar uitzoeken.

Perton

Ben ik volledig met je eens. Was me tot vandaag niet eens bekend dat die regel er was ook.

Arthur

Citaat van: Franky R. op 16 maart 2014 - 22:33:46
Maar ik blijf erbij dat het allemaal onnodige ingewikkeld is. Dat gedoe met 100 kilo per uur...dat dus wil zeggen dat als je gedurende een race zo'n 98kg. gebruikt, maar gedurende twee ronden de fuel flow overschrijdt, je gediskwalificeerd wordt.

Een 'aparte' regel. Geef ze 100 of 125 kilo en laat ze het maar uitzoeken.

Als dat zo is hebben we het over gereguleerd rijden... [en niet met racen]? Kan toch niet zo zijn?
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Tuesday

Die regel van 100 kg/u zullen ze niet voor niks hebben bedacht. Denk dat het vooral bedoeld is voor kwalificatie en misschien ook om in de race grote snelheidsverschillen te vermijden. Maar misschien dat Jozef hier nog wat meer over weet. Die is vrij goed op de hoogte van dit soort dingen.

Arthur

Dan heeft het weinig meer met racen te maken en nog erger dan bandensparen.... Ik voorzie hele saaie races met deze regel [of in ieder geval ernstige kunstmatige races]... Einde van de F1? Hoog Priusgehalte zo. Wordt het de ecoklasse?
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Tuesday

Citaat van: Arthur op 16 maart 2014 - 23:03:39
Dan heeft het weinig meer met racen te maken en nog erger dan bandensparen.... Ik voorzie hele saaie races met deze regel [of in ieder geval ernstige kunstmatige races]... Einde van de F1? Hoog Priusgehalte zo. Wordt het de ecoklasse?
ja, is ook zo. Alles wat wordt eco, maar ja F1 moet ook met zn tijd mee en als t ff kan er een beetje op voorlopen natuurlijk. Ik vind het een goede zaak en ik denk niet dat het racen heel erg zal verschillen van de afgelopen jaren. In 2010 was er ook veel gedoe over het benzinesparen, maar dat is vrij snel naar de achtergrond geraakt. Maar  eh, juist doordat de motor (verplicht) zo zuinig is (100 kg/u) hoeven coureurs zichzelf niet extreem veel in te houden om binnen de 100 kg per race limiet te blijven, dus die 100 kg/u regel lijkt me wel een goede aanvulling.

Jozef

Citaat van: Perton op 16 maart 2014 - 20:28:48
Het is uiteraard een wat geflatteerd lijstje, omdat Red Bull onder normale omstandigheden wel in de top tien hoort.

Ja? Op welk moment heeft Red Bull bewezen een race uit te kunnen rijden?

Nog nul keer.

Ja, één keer, maar toen bleek er toch ook iets niet te kloppen in de aandrijving...

Perton

Klopt, maar dat vind ik verder niet zo interessant. De auto is gewoon goed genoeg om daar tussen te horen en als je naar de progressie tussen Bahrein en Australië kijkt, is het behoorlijk aannemelijk dat het niet lang meer zal duren voor Red Bull de races ook kan en zal uitrijden.

Jozef

Sorry maar betrouwbaarheid hoort gewoon bij de motoren, in de tests zagen we dat de betrouwbaarheid er niet was en in Australië hebben we opnieuw gezien dat de betrouwbaarheid er niet was. Vind het dan een beetje flauw om te roepen dat de cijfers vertekend zijn, feit is gewoon dat de Red Bull een onbetrouwbare auto is.

OK, het gedoe met de diskwalificatie van Ricciardo is nogal flauw als we alleen naar de motoren kijken, maar dan nog hebben de Renault-teams het beduidend minder gedaan dan de rest.

De verschillen zijn kleiner dan sommigen riepen. Maar dat Mercedes met 2 ronden voorsprong zou winnen, wat door iemand in de paddock werd beweerd, heeft toch niemand echt ooit geloofd? De verschillen zijn minder groot, maar ze zijn er wel.

0634

Citaat van: Arthur op 16 maart 2014 - 23:03:39
Dan heeft het weinig meer met racen te maken en nog erger dan bandensparen.... Ik voorzie hele saaie races met deze regel [of in ieder geval ernstige kunstmatige races]... Einde van de F1? Hoog Priusgehalte zo. Wordt het de ecoklasse?
Of leveranciers moeten eenvoudig weg iets zuinigere motoren ontwerpen, waarbij besparen niet zo'n enorm issue is. Misschien is dat nu al niet zo, moeten we afwachten.

Perton

#838
Citaat van: Jozef op 17 maart 2014 - 01:22:37
Sorry maar betrouwbaarheid hoort gewoon bij de motoren, in de tests zagen we dat de betrouwbaarheid er niet was en in Australië hebben we opnieuw gezien dat de betrouwbaarheid er niet was. Vind het dan een beetje flauw om te roepen dat de cijfers vertekend zijn, feit is gewoon dat de Red Bull een onbetrouwbare auto is.

OK, het gedoe met de diskwalificatie van Ricciardo is nogal flauw als we alleen naar de motoren kijken, maar dan nog hebben de Renault-teams het beduidend minder gedaan dan de rest.

De verschillen zijn kleiner dan sommigen riepen. Maar dat Mercedes met 2 ronden voorsprong zou winnen, wat door iemand in de paddock werd beweerd, heeft toch niemand echt ooit geloofd? De verschillen zijn minder groot, maar ze zijn er wel.
Waar ontken ik dan dat ze het minder hebben gedaan? Uiteraard zijn de verschillen er, anders had ik had wel gezegd dat STR ook in het toprijtje hoort, omdat ze nu het gevecht met Ferrari aangingen. En uiteraard speelt betrouwbaarheid een rol, dat snapt mijn neefje van 5 (of is ie inmiddels 6?) ook wel. Het gaat mij er echter om dat ik denk dat Red Bull hier zulke snelle stappen mee maakt, dat dat in Maleisië, of misschien een race later, al dusdanig goed is verbeterd, dat ze in de top 10 thuishoren. Dat is wat ik ermee bedoel.

-edit- Plus wat Jeroen in een ander topic zegt: beetje raar dat Vettel het bewijs is dat Red Bull nog onbetrouwbaar is, maar Hamilton die twee keer aan het begin van een sessie stuk gaat is brute pech. Beetje meten met 2 maten, vind ik dat.

lieven

ik vraag me af hoe goed de RB is met normale fuelflow.
Ik kan me voorstellen dat de andere teams ook sneller zouden gaan als ze constant meer als 100kg/u zouden verbruiken... :)