Grosjean geschorst

Gestart door Gerard, 02 september 2012 - 18:24:00

« vorige - volgende »

schorsing terecht?

ja
10 (55.6%)
nee
8 (44.4%)

Totaal aantal stemmen: 15

Gerard

Romain Grosjean is 1 race geschorst n.a.v. de startcrash van de GP op Spa..
Terecht of niet?



Ik vind van wel!!! Hij had beter moeten weten, plus... dit was niet de eerste keer dit jaar...

Sabai

Ik vind het een te zware straf vind eerder dat Maldanado zo'n straf verdient . Een gridpenalty had ik meer op zijn plaats gevonden .

Benja

Een sanctie vond ik zeker op zijn plaats, maar deze sanctie vind ik wel zwaar.

De vraag die me wel meer bezig houdt:

Wil dat zeggen dat Lotus in Monza maar met 1 wagen meedoet, of betekent dit dat een andere coureur (D'Ambrosio?) in de tweede Lotus mag plaatsnemen?

Kootje

Niet terecht.

Oke .... hij was idd de aanstichter van alle ellende en ook was dit niet de eerste keer, maar toch ....
Deze dingen gebeuren nu eenmaal wel eens bij 'n start.
Daarnaast vind ik sowieso dat de FIA te snel straft, en vind ik deze straf ook nog eens erg zwaar.
Dat hij bestraft word vind ik onnodig, maar op zich kan ik dat in de lijn die de FIA hanteerd nog wel begrijpen.
Echter was 'n gridpenalty dan meer op z'n plaats geweest, zeker gezien het feit dat ze (tot zover ik weet) nog nooit iemand hebben bestraft voor het veroorzaken van 'n startcrash.

Schumivill

De piloot is gechorst,niet de wagen,dus ik denk wel dat een andere piloot mag rijden,vind de straf ook wat te zwaar.
Francorchamps:'96,'00,'01,'02,'04,'05,'08,'15,'16,'17
Hockenheim: '03
Nurburgring: '06,'07,'09
Barcelona: '10,'11,'12
Boedapest: '13,'14,'17
Montreal: '14
Monza: '18

Kootje

Citaat van: Sabai op 02 september 2012 - 18:28:41
vind eerder dat Maldanado zo'n straf verdient .

Idd
Die wordt bijna elke race wel voor minimaal één incident bestraft.
Hij is nu ook weer tegen 2 gridpenalty's aangelopen.


Citaat van: Benja op 02 september 2012 - 18:29:10
De vraag die me wel meer bezig houdt:

Wil dat zeggen dat Lotus in Monza maar met 1 wagen meedoet, of betekent dit dat een andere coureur (D'Ambrosio?) in de tweede Lotus mag plaatsnemen?

Blijkbaar wel.
Of het dan ook D'Ambrosio wordt is natuurlijk nog maar de vraag.

Franky R.

Zeer terecht dat Romain Grosjean is geschorst. Nog los van het feit dat meneer niet zou weten wie er schuldig was, maar er zijn beelden waarop hij naar een beeldscherm staat te kijken en dan nog ontkennen?!


En ik had het al eerder gezegd;
Grosjean had daar niets te zoeken. Hij steekt zowat diagonaal de baan over en drukt Hamilton gewoon weg..dat is toch niet normaal?! Na vijf rondjes kun je zoiets doen, maar bij de start zit alles zeer dichtbij. Dus hoe Romain ooit heeft kunnen denken dat er daar wel ruimte zou zijn?!


En voor diegenen die zeggen dat het 'onterecht' is...Blijf je ook bij je mening, als Alonso wel was [aan het hoofd] geraakt door de Lotus?!


Ben benieuwd...

Wizard

De straf is 'wel' terecht. Tijdens de startfase kun je gewoon niet zo abrupt gaan sturen. Daar is simpelweg geen ruimte voor en dat weet iedere rijder. Als een coureur zulke abrupte stuurbewegingen maakt tijdens de startfase en dan ook nog eens een half veld daarmee  A) uitschakeld, B) in gevaar brengt, is een straf absoluut terecht. Zie ook de reactie van Hamilton (wat ik hem nooit eerder heb zien doen). Harstikke debiel deze actie van Grosjean!

Kootje

Citaat van: Franky R. op 02 september 2012 - 18:38:02
En voor diegenen die zeggen dat het 'onterecht' is...Blijf je ook bij je mening, als Alonso wel was [aan het hoofd] geraakt door de Lotus?!

Ben benieuwd...

Kan natuurlijk niet voor anderen spreken maar: JA, IK WEL JA.
Voor mij blijft het 'n gewoon incident wat nu eenmaal weleens gebeurd in de hectiek van de start.
Of err dan gewonden of zelfs doden bij zouden vallen veranderd daar niets aan.

Ennuh ..... Monaco soms vergeten ??
Daar was 't Alonso die Grosjean 'n beuk gaf, vergelijkbaar met de beuk van Grosjean aan Hamilton nu.
Daar liep het weliswaar allemaal wat beter af, maar is Alonso daar voor bestraft met 'n race schorsing ??? ::), volgens mij niet.
Alleen daarom al is de straf nu onterecht aangezien het vergrijp hetzelfde was.

McLaren_über_alles

#9
Citaat van: Franky R. op 02 september 2012 - 18:38:02
Zeer terecht dat Romain Grosjean is geschorst. Nog los van het feit dat meneer niet zou weten wie er schuldig was, maar er zijn beelden waarop hij naar een beeldscherm staat te kijken en dan nog ontkennen?!


En ik had het al eerder gezegd;
Grosjean had daar niets te zoeken. Hij steekt zowat diagonaal de baan over en drukt Hamilton gewoon weg..dat is toch niet normaal?! Na vijf rondjes kun je zoiets doen, maar bij de start zit alles zeer dichtbij. Dus hoe Romain ooit heeft kunnen denken dat er daar wel ruimte zou zijn?!


En voor diegenen die zeggen dat het 'onterecht' is...Blijf je ook bij je mening, als Alonso wel was [aan het hoofd] geraakt door de Lotus?!


Ben benieuwd...

Je moet steeds kijken naar de oorzaak van de crash (wat deed rijder X waardoor het mis ging), en minder naar de gevolgen wat mij betreft (bv. in het voetbal kan je ook een levensgevaarlijke tackle doen waarbij de tegenstander het geluk heeft om niet geblesseerd te raken, terwijl je iemand met een onschuldige tackle wel zwaar kunt blesseren. Iedereen is er dan over eens dat een zware straf in het eerste geval op z'n plaats is, in tegenstelling tot in het tweede geval).

Ik vond de actie nu niet meteen van die aard dat er een zware straf moest komen. Een gridpenalty dat zeker, maar een race schorsing lijkt mij zwaar. Dit is ook een straf dat de laatste jaren niet meer gegeven is, en zou ik vooral geven als iemand een echt zeer zware fout maakt of bewust op iemand in beukt...

Ik heb dit seizoen zowel Vettel als Alonso enorm risicovolle acties zien doen bij de start van een GP (vol bij het aanzetten naar de andere sturen om er voor te blijven). Lukt dit, dan hoor je er niks van, ram je er op, heb je natuurlijk een probleem...
Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.

0634

Citaat van: Kootje op 02 september 2012 - 18:32:48
Niet terecht.

Oke .... hij was idd de aanstichter van alle ellende en ook was dit niet de eerste keer, maar toch ....
Deze dingen gebeuren nu eenmaal wel eens bij 'n start.
Daarnaast vind ik sowieso dat de FIA te snel straft, en vind ik deze straf ook nog eens erg zwaar.
Dat hij bestraft word vind ik onnodig, maar op zich kan ik dat in de lijn die de FIA hanteerd nog wel begrijpen.
Echter was 'n gridpenalty dan meer op z'n plaats geweest, zeker gezien het feit dat ze (tot zover ik weet) nog nooit iemand hebben bestraft voor het veroorzaken van 'n startcrash.

Helemaal eens. Scheelt een hoop typewerk ;).

Franky R.

@Kootje,


CitaatEnnuh ..... Monaco soms vergeten ??Daar was 't Alonso die Grosjean 'n beuk gaf, vergelijkbaar met de beuk van Grosjean aan Hamilton nu.


Dat ga je niet menen! Natuurlijk weet ik nog wat er in Monaco gebeurde, maar wil ge het serieus vergelijken met het gebeuren op Spa?!?


Nogmaals, Grosjean had niets te zoeken op dat punt. Hamilton had ook geen slechte start oid, dus waarom steekt Grosjean de baan over? In Monaco was het heel anders, waar Grosjean Alonso van achteren naderde. Alonso had in Monaco ook een geldige reden om van richting te veranderen.


Grosjean helemaal niet. 


@McLaren,


CitaatIk vond de actie nu niet meteen van die aard dat er een zware straf moest komen. Een gridpenalty dat zeker, maar een race schorsing lijkt mij zwaar. Dit is ook een straf dat de laatste jaren niet meer gegeven is, en zou ik vooral geven als iemand een echt zeer zware fout maakt of bewust op iemand in beukt...


Dat zeg ik op mijn beurt, dat het feit dat een straf "al jaren niet is gegeven" geen reden is om het nu wel te doen... ::)

0634

Franky: we betwisten niet dat Grosjean schuldig is, dat is voor iedereen duidelijk lijkt me, alleen de hoogte van de straf. Sinds wanneer wordt je een wedstrijd geschorst als je een stuurfout maakt en een crash veroorzaakt?

SDG

Citaat van: Franky R. op 02 september 2012 - 20:09:55

Dat zeg ik op mijn beurt, dat het feit dat een straf "al jaren niet is gegeven" geen reden is om het nu wel te doen... ::)

Eddie Irvine werd in 1994 zelfs meteen voor drie wedstrijden geschorst nadat hij in Brazilië een zware crash veroorzaakte, dus Grosjean mag eigenlijk nog blij zijn dat hij er met één race vanaf komt...

0634

Citaat van: SDG op 02 september 2012 - 20:29:23
Citaat van: Franky R. op 02 september 2012 - 20:09:55

Dat zeg ik op mijn beurt, dat het feit dat een straf "al jaren niet is gegeven" geen reden is om het nu wel te doen... ::)

Eddie Irvine werd in 1994 zelfs meteen voor drie wedstrijden geschorst nadat hij in Brazilië een zware crash veroorzaakte, dus Grosjean mag eigenlijk nog blij zijn dat hij er met één race vanaf komt...
Maar die straffen zijn uitzonderingen gebleken, geen regel. Het feit dat het voorbeeld 18 jaar oud is, blijkt daaruit. Daarna zijn schorsingen nauwelijks voorgekomen voor dit soort dingen.