Round 10: Grosser Preis Santander von Deutschland

Gestart door Enzo, 16 juli 2012 - 22:51:59

« vorige - volgende »

Enzo



20 jul 2012
10:00-11:30 Eerste vrije training
14:00-15:30 Tweede vrije training

21 jul 2012
11:00-12:00 Derde vrije training
14:00-15:00 Kwalificatie

22 jul 2012
14:00 Race

Na een spannende race op het legendarische circuit van Silverstone, gaan we ons opmaken voor de 10de race van het seizoen 2012. Het Formule 1 circus vertrekt naar de deelstaat Baden-Württemberg voor de grote prijs van Duitsland, ditmaal gehouden op de Hockenheimring.

Ook dit is een circuit met een rijke historie en het werd ruim 80 jaar geleden aangelegd als testbaan voor Mercedes. Het circuit is in de loop der jaren een aantal keer gewijzigd en de huidige lay-out is ontworpen door niemand minder dan Hermann Tilke, die er in 2002 zijn eigen draai aan mocht geven.

De oude lay-out was een berucht stuk asfalt van 6,789 km met voornamelijk lange rechte stukken en chicanes. Het was een hogesnelheidscircuit en samen met het circuit van Monza in Italië de snelste van het jaar.  Het was een geweldige baan en de races zaten altijd boordevol actie en spektakel. De keerzijde van al die ongeremde actie was dat als het fout ging het ook echt heel fout ging. Naast de baan stond een stevig rijtje bomen en een bandenmuur of grindbak was ver te zoeken.

Zo heeft ook tweevoudig wereldkampioen Jim Clark ondervonden, de charismatische Schot was met zijn Lotus 48 snel onderweg toen hij de controle verloor en van de baan af schoot. De bomen langs de weg waren genadeloos en de beste autoracer van de jaren '60 verongelukte op het rechte stuk van Hockenheim.

Video:



De grote Prijs van Duitsland wisselt tegenwoordig elk jaar tussen de Nürburgring en de Hockenheimring. In 2010 was dus de laatste race hier in Hockenheim en deze werd gewonnen door Fernando Alonso in de Ferrari. Maar het was geen zuivere overwinning van de Spanjaard, het tegendeel eigenlijk. Een onvervalste teamorder heeft Fernando Alonso de zege gegeven. De coureur lag lange tijd op de tweede plaats achter zijn teamgenoot Felipe Massa, maar laatstgenoemde werd opgedragen om plaats te maken voor Alonso, die er beter voorstond in het kampioenschap.

De beroemde woorden "Alonso is faster than you" klonken in Massa's oor en de kleine Braziliaan gehoorzaamde zoals een 2de rijder bij Ferrari betaamt.

Video:



Zoals we gewend zijn kan het spoken in Hockenheim, onverwachte weersomstandigheden zitten in een klein hoekje. Aankomend weekend kunnen de bezoekers het beste een paraplu mee nemen. Het zal hoogstwaarschijnlijk een nat weekend worden, met een goede kans op regen alle drie de dagen lijkt het onvermijdelijk. 

Veel plezier!  8)

0634

Hij is fijn Enzo! Nieuwe ronde nieuwe kansen, m.n. voor local hero Vettel op deze zo gruwelijk verkrachte baan.

Enzo

Citaat van: Jeroen op 16 juli 2012 - 22:55:46
Hij is fijn Enzo! Nieuwe ronde nieuwe kansen, m.n. voor local hero Vettel op deze zo gruwelijk verkrachte baan.

Nog steeds super jammer inderdaad. Wat een gave baan was dit vroeger zeg, eeuwig zonde dat dit niet meer is....
Je ziet nog vaag waar de baan heeft gelopen op de bovenste pic.

En zo ziet het oude deel er nu uit.... :(

0634

De contoure n zijn idd nog flink zichtbaar. Bij de uitgang van het stadion zie je het boomloze deel waar ze altijd rechtdoor raceten.  De huidige baan vind ik nog steeds zielloos.

gloudiesaurus

Citaat van: Jeroen op 16 juli 2012 - 23:25:27
De contoure n zijn idd nog flink zichtbaar. Bij de uitgang van het stadion zie je het boomloze deel waar ze altijd rechtdoor raceten.  De huidige baan vind ik nog steeds zielloos.

Helemaal mee eens, alleen het stadiongedeelte heeft nog wel wat. Maar niet meer zoals vroeger... toen kwamen ze met 350 kilometer per uur de bossen uit zo het bochtige stadiongedeelte in.

Blijf het eeuwig zonde vinden dat ze baan toen hebben ingekort...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Gerard

ja mensen, eeuwig zonde..... en inderdaad, als ik die foto zo zie, zie ik in mijn gedachten de auto's nog met 360 doorknallen over de lange rechte stukken.... vergane glorie LETTERLIJK!
Maar ja, er is niets aan te doen......
Komend weekend alweer ronde 10!!! pffff wat gaat het snel...
Ik hoop dat de Lotussen nu eens een overwinning pakken, dat verdoienen ze nu wel vindt ik! :)

Enzo

Inmiddels neemt de kans op regen af en lijken we toch een droge race te krijgen met 21 graden.
Mogelijk wel regen op zaterdag dus het veld kan flink door elkaar geschut worden...

Gerard

Citaat van: Enzo op 17 juli 2012 - 11:18:42
Inmiddels neemt de kans op regen af en lijken we toch een droge race te krijgen met 21 graden.
Mogelijk wel regen op zaterdag dus het veld kan flink door elkaar geschud worden...

zou leuk zijn... Anders voorzie ik een saaie optocht

Franky R.

Citaat van: gloudiesaurus op 17 juli 2012 - 03:00:17
Citaat van: Jeroen op 16 juli 2012 - 23:25:27
De contoure n zijn idd nog flink zichtbaar. Bij de uitgang van het stadion zie je het boomloze deel waar ze altijd rechtdoor raceten.  De huidige baan vind ik nog steeds zielloos.

Helemaal mee eens, alleen het stadiongedeelte heeft nog wel wat. Maar niet meer zoals vroeger... toen kwamen ze met 350 kilometer per uur de bossen uit zo het bochtige stadiongedeelte in.

Blijf het eeuwig zonde vinden dat ze baan toen hebben ingekort...


Ik ben blij dat ik erbij was, toen er een afscheidsfeest werd gehouden voor het oude Hockenheim...ruim 240 km/u met een superkart [250cc, tweetakt] van een kartmaat door de bossen...En ik maar alle kleuren van de regenboog schijten... :P ...Typisch een geval van "achteraf genieten", hahahaha!


Later nog een vage poging gedaan met mijn Golf 1 Gti...Vaag in de zin van een wel erg licht wordende voorkant van de auto!


Pure karaktermoord, de inkorting van Hockenheim... >:( >:( >:(


T.Nuvolari

Citaat van: Franky R. op 17 juli 2012 - 12:57:48
Pure karaktermoord, de inkorting van Hockenheim... >:( >:( >:(

Volledig mee eens. Alles moet wijken voor het zogenaamde spektakel, meestal krijg je net het omgekeerde.
Het oude Hockenheim was ook één van mijn favorieten op de F1 simulatoren. Knallen, remmen, chicane door, knallen, remmen, chicane door, knallen en dan door het stadion gedeelte. Meer moet dat niet zijn. Nostalgie...

Wizard


T.Nuvolari

Ikzelf niet hoor. 97kg toen ik 20 was, 70kg nu ik 32 ben... Ik moet niet meer zeggen me dunkt.  ;)

Maldonado kijkt met ene positief gevoel naar zondag uit. Ai ai!

Kootje

Och, was nooit echt kapot van de oude baan.
Niet dat ik de nieuwe baan 'n verbetering vindt, maar 't maakt me ook niet zoveel uit dat de oude weg is.
Vind/vond ze alletwee niet echt fantastisch.

Franky R.

Citaat van: Kootje op 17 juli 2012 - 16:20:26
Och, was nooit echt kapot van de oude baan.
Niet dat ik de nieuwe baan 'n verbetering vindt, maar 't maakt me ook niet zoveel uit dat de oude weg is.
Vind/vond ze alletwee niet echt fantastisch.


CitaatVroeger was alles mooier en beter.  Toch?


Stelletje barbaren!!! :(




;)