Poll: Formule 1 gaat de beurs op! Goed idee of niet?

Gestart door Enzo, 22 mei 2012 - 15:39:37

« vorige - volgende »

Is de Formule 1 beursnotering in Singapore een goed idee?

Ja, dit is de manier om de toekomst veilig te stellen
Nee, belangenverstrengeling ligt op de loer
Kweenie...

Enzo


In Singapore gaat het dan toch echt gebeuren, de beursnotering van de formule 1. De aandelen moeten een kleine 10 biljoen dollar gaan opleveren. Maar komt dit wel terug in de sport? Is de schaarste niet bij de kleine teams en de circuit organisaties? Zal de beursnotering de rijkere alleen maar rijker maken of zullen de arme ook profiteren? Er zijn positieve en negatieve berichten en er is nog veel onduidelijk, maar dit is een grote nieuwe ontwikkeling in de Formule 1 die de toekomst van de sport ontzettend kan veranderen.

Mijn primaire reactie was;  "Slecht idee..." Want ik heb begrepen dat de teams mede aandeelhouder gaan worden in de sport. Gezien een aandeel een bewegend financieel bezit is, zal dit concequenties kunnen hebben voor de manier waarop de sport beoefend word. Men zal een zo breed mogelijk publiek willen aanspreken met de show, het moet niet te moeilijk of te saai zijn. Een relletje is uit den boze, want dit kan je aandeel laten kelderen etc.

Is dit niet één grote valkuil voor de formule 1? Gaat de koers bepalen hoe F1 verreden zal worden? Is dit geen belangenverstrengeling? Neemt de formule 1 zichzelf in de houtgreep?

Hoor graag wat jullie hiervan denken. :)

Jozef

10 biljoen? 10 miljard zul je bedoelen zeker.

Wat mij betreft slecht idee, naar de beurs ga je om kapitaal op te halen en daar heeft de F1 geen behoefte aan, er is toch al geld genoeg. Op deze manier stel je je wel bloot aan de grillen van de markt en van de economie terwijl het imo niet nodig is.

Edit: Franky post net op de site dat de beursgang 2.5 miljard moet opleveren, wat is het nu? :)

Franky R.

http://www.gppits.net/nieuws/groen_licht_beursgang_f1/


@jozef,


CVC verkoop een deel en dat deel moet 2, 5 miljard opleveren...Als geheel (100%) zou de F1 ca. 10 miljard waard zijn...Zo duidelijk?

Enzo

CitaatAccording to Bloomberg, the initial public offering will be worth around $3 billion, with the Financial Times suggesting that up to $1 billion of that will be returned to the presumably delighted shareholders

Las elders dus 9,6 Biljoen Dollar, wat ik even niet terug kan vinden. Bloomberg denkt 3 Biljoen... ::)
Denk dat het afhankelijk is van veel variabele en dus niet echt te peilen is. Er is sowieso nog veel onduidelijk over de beursgang en de verdeling van de aandelen.
Ben er erg sceptisch over iig, als iemand meer details weet hoor ik het graag.  :)

Franky R.

OT:


Ik vind de timing uiterst beroert...Mensen hebben IMHO wel wat anders aan hun hoofd, dan geld pompen in een elite-raceklasse!
Tevens wil CVC (meer dan) 100% winst maken, door eerst 2,5 miljard te betalen voor 100% van de F1 en nu willen ze 2,5 miljard voor een kwart van die 100%?!


Bovendien, wie zoveel geld betaald wil rendement maken. En hoe doe je dat het beste? Door meer geld te eisen van de circuits en dus de F1-fan. Ook voorzie ik dat de F1 op termijn achter de decoder verdwijnt, want hoe willen ze anders het geld terug verdienen?


Echt ongehoord zoals men het spelletje speelt. Stel je voor dat de voetbalkaartjes 50% duurder worden, omdat de KNVB de rechten aan een durfkapitalist heeft verkocht?! En dat alle voetbalwedstrijden nu alleen via Sport1 oid te zien zijn? Geen Studio Sport meer op zondag 1900 uur?


En men maar zeuren over die Pirelli's...Nee, dit is pas echt een bedreiging voor de F1!


UPDATE:

Er zijn al aandelen verkocht! Ten waarde van 1, 6 miljard...

Enzo

Ik zie een mogelijke link tussen de huidige pirelli's en de beursgang...
Maar die hou ik nog even in me zak.  ;D

Franky R.

Citaat van: Enzo op 22 mei 2012 - 16:14:31
CitaatAccording to Bloomberg, the initial public offering will be worth around $3 billion, with the Financial Times suggesting that up to $1 billion of that will be returned to the presumably delighted shareholders

Las elders dus 9,6 Biljoen Dollar, wat ik even niet terug kan vinden. Bloomberg denkt 3 Biljoen... ::)
Denk dat het afhankelijk is van veel variabele en dus niet echt te peilen is. Er is sowieso nog veel onduidelijk over de beursgang en de verdeling van de aandelen.
Ben er erg sceptisch over iig, als iemand meer details weet hoor ik het graag.  :)


@Enzo en Jozef,


De Amerikaanse biljoen is een Europese miljard... ;)


En Enzo heeft wel gelijk over de 10 miljard, maar CVC verkoopt slechts een deel (ca. 20 %) van haar belang van 63,4 procent.

Kootje

KWEENIE ?? ??? :-\

Ben niet zo thuis in de financiële wereld.  ::)

Jozef

Citaat van: Franky R. op 22 mei 2012 - 16:24:40
Citaat van: Enzo op 22 mei 2012 - 16:14:31
CitaatAccording to Bloomberg, the initial public offering will be worth around $3 billion, with the Financial Times suggesting that up to $1 billion of that will be returned to the presumably delighted shareholders

Las elders dus 9,6 Biljoen Dollar, wat ik even niet terug kan vinden. Bloomberg denkt 3 Biljoen... ::)
Denk dat het afhankelijk is van veel variabele en dus niet echt te peilen is. Er is sowieso nog veel onduidelijk over de beursgang en de verdeling van de aandelen.
Ben er erg sceptisch over iig, als iemand meer details weet hoor ik het graag.  :)


@Enzo en Jozef,


De Amerikaanse biljoen is een Europese miljard... ;)


En Enzo heeft wel gelijk over de 10 miljard, maar CVC verkoopt slechts een deel (ca. 20 %) van haar belang van 63,4 procent.

Wat ik al dacht inderdaad, er wordt dus een kleine 2.5 miljard euro (ruim 3 miljard dollar) aan aandelen aangeboden.

Figge

#9
Een beursgang is bedoeld om geld op te halen. Ik vraag mij wat de doelstelling hierachter is. Waarom is er extra geld nodig. Ik heb niet de indruk dat de F1 om extra geld zit te springen. Bovendien is een huidige waarde van de aandelen ook slechts "lucht". 7.1 Miljard huidige waarde is al erg veel, en als dat na de beursgang 10 miljard moet opbrengen vraag ik mij af wat de toegevoegde waarde van die geplande extra 3 miljard is. Wat wil men aan het product Formule 1 veranderen, dat al niet uit die 7.1 miljard gefinancierd kan worden. Men zal daar toch echt wel een reden voor moeten hebben. Wat die reden is kan ik nergens terugvinden.
Kijk naar Facebook. Bedrijf dat geen extra doelstellingen met een beursgang heeft en tov van de huidige waarde maar een beperkte winst maakt, die 28x lager is dan de waarde van de aandelen koers. Dat geld voor Formule 1 ook, die een operationele winst maken van ongeveer 200 miljoen.
En dat baart mij wel zorgen. Dat weten investeerders ook...en dus vrees ik eerder voor een koersdaling dan dat het iets opleverd.

SanderD

Ik heb nog maar 1 jaar economie gehad, dus ik kan hier niet over meepraten

Figge

Citaat van: Franky R. op 22 mei 2012 - 16:21:11
OT:


Ik vind de timing uiterst beroert...Mensen hebben IMHO wel wat anders aan hun hoofd, dan geld pompen in een elite-raceklasse!
Tevens wil CVC (meer dan) 100% winst maken, door eerst 2,5 miljard te betalen voor 100% van de F1 en nu willen ze 2,5 miljard voor een kwart van die 100%?!


Bovendien, wie zoveel geld betaald wil rendement maken. En hoe doe je dat het beste? Door meer geld te eisen van de circuits en dus de F1-fan. Ook voorzie ik dat de F1 op termijn achter de decoder verdwijnt, want hoe willen ze anders het geld terug verdienen?


Echt ongehoord zoals men het spelletje speelt. Stel je voor dat de voetbalkaartjes 50% duurder worden, omdat de KNVB de rechten aan een durfkapitalist heeft verkocht?! En dat alle voetbalwedstrijden nu alleen via Sport1 oid te zien zijn? Geen Studio Sport meer op zondag 1900 uur?


En men maar zeuren over die Pirelli's...Nee, dit is pas echt een bedreiging voor de F1!


UPDATE:

Er zijn al aandelen verkocht! Ten waarde van 1, 6 miljard...

Als je het over miljarden hebt, is het zinloos om te denken dat je dat gaat terugverdienen door F1 achter decoder stoppen.
Dat is alleen zinvol voor TV zenders die rechten kopen bij Bernie. En die nemen dan een risico, want niet iedere TV kijker
is bereid om extra geld te betalen om F1 te kunnen kijken. Die ontwikkelingen zullen de investeerders juist met argusogen aanschouwen.
Want zij willen idd rendement. Dat rendement haal je uit de winst die F1 maakt. F1 maakt winst door advertentieinkomsten,
die natuurlijk weer zichtbaar moeten zijn op TV voor het grote publiek. Het grote publiek zal een kleiner publiek worden als je F1 achter de decoder stopt... er is te weinig F1 op TV om dat te rechtvaardigen. F1 is geen voetbal, met tig nationale en internationale competities.



Figge

Citaat van: sanderalonso op 22 mei 2012 - 21:34:59
Ik heb nog maar 1 jaar economie gehad, dus ik kan hier niet over meepraten

Je hoeft geen econoom te zijn om te raden dat t moeilijk zal worden om iets zinnigs met F1 op de beurs te doen ;)

Franky R.

Citaat van: Mark F1gge op 22 mei 2012 - 22:19:52
Citaat van: Franky R. op 22 mei 2012 - 16:21:11
OT:


Ik vind de timing uiterst beroert...Mensen hebben IMHO wel wat anders aan hun hoofd, dan geld pompen in een elite-raceklasse!
Tevens wil CVC (meer dan) 100% winst maken, door eerst 2,5 miljard te betalen voor 100% van de F1 en nu willen ze 2,5 miljard voor een kwart van die 100%?!


Bovendien, wie zoveel geld betaald wil rendement maken. En hoe doe je dat het beste? Door meer geld te eisen van de circuits en dus de F1-fan. Ook voorzie ik dat de F1 op termijn achter de decoder verdwijnt, want hoe willen ze anders het geld terug verdienen?


Echt ongehoord zoals men het spelletje speelt. Stel je voor dat de voetbalkaartjes 50% duurder worden, omdat de KNVB de rechten aan een durfkapitalist heeft verkocht?! En dat alle voetbalwedstrijden nu alleen via Sport1 oid te zien zijn? Geen Studio Sport meer op zondag 1900 uur?


En men maar zeuren over die Pirelli's...Nee, dit is pas echt een bedreiging voor de F1!


UPDATE:

Er zijn al aandelen verkocht! Ten waarde van 1, 6 miljard...

Als je het over miljarden hebt, is het zinloos om te denken dat je dat gaat terugverdienen door F1 achter decoder stoppen.
Dat is alleen zinvol voor TV zenders die rechten kopen bij Bernie. En die nemen dan een risico, want niet iedere TV kijker
is bereid om extra geld te betalen om F1 te kunnen kijken. Die ontwikkelingen zullen de investeerders juist met argusogen aanschouwen.
Want zij willen idd rendement. Dat rendement haal je uit de winst die F1 maakt. F1 maakt winst door advertentieinkomsten,
die natuurlijk weer zichtbaar moeten zijn op TV voor het grote publiek. Het grote publiek zal een kleiner publiek worden als je F1 achter de decoder stopt... er is te weinig F1 op TV om dat te rechtvaardigen. F1 is geen voetbal, met tig nationale en internationale competities.


M.a.w.


Er worden nu aandelen verhandeld, zonder dat het duidelijk is hoe het terugverdienmodel eruit ziet?
En ik maar denken dat die financiële jongens slim waren... ::)

Fabian

Citaat van: Kootje op 22 mei 2012 - 17:01:44
KWEENIE ?? ??? :-\

Ben niet zo thuis in de financiële wereld.  ::)
Me too. Ik weet ook echt niet wat ik ervan moet denken. Twee jaar geleden koos ik voor een pretpakket op de HAVO waar geen economie bij zat, maar dat terzijde. Nee ik weet echt niet of dit een goed plan is.