Poll: Welke team zet jij op één?

Gestart door Enzo, 25 februari 2012 - 20:19:08

« vorige - volgende »

Hoe is de krachtsverhouding momenteel?

Red Bull
McLaren
Ferrari
Mercedes
Lotus

Enzo


Nog één wintertest te gaan en dan gaat het eindelijk weer los. Naarmate Melbourne nadert lijken de dagen langer te duren. Nog even en we weten wie de beste auto heeft gebouwd. Tot die tijd moeten we het doen met een hoop giswerk en analyses gebasseerd op vermoedens.

Toch begint zich er langzaam een beeld te vormen m.b.t. de krachtsverhouding. Maar nog geen één van de top-teams heeft zijn spierballen laten zien. Wat is volgens jullie de huidige rangorde en waarom?

Ik moet zeggen dat ik de tests intensief heb gevolgd, maar het lijkt moeilijker dan ooit om een sluitend beeld te vormen.
Momenteel denk ik het volgende:

1) Red Bull: Doorontwikkeling van een uitzonderlijk goede auto met een uitzonderlijk sterk technisch team en rijders. Ze lijken ook erg sterk in hun racesimulaties die het eerdergenoemde onderbouwen.

2) McLaren: Anders denken is niet altijd verkeerd, misschien is de plattere neus wel 'the way to go'? Aan de rijders zal het in ieder geval niet liggen. Ook bij McLaren zien de testtijden er sterk uit, opvallend is dat hun bandendegradatie lager ligt dan bijvoorbeeld Red Bull. Dit laatste schijnt te komen door het lage zwaartepunt wat de lagere neus met zich mee brengt.

3) Mercedes: Hebben een indrukwekkende auto gebouwd die ook nog eens betrouwbaar blijkt te zijn. De testtijden zien er niet verkeerd uit en komen erg in de buurt van Red Bull en McLaren. Naar verwachting zal dit team een sprong maken in de top 3, afhangende van de progressie die tijdens het seizoen nog geboekt kan worden. De rijders hebben honger naar een overwinning.

4) Ferrari: Met een radicaal ontwerp voor de dag gekomen, echt totaal iets anders dan 2011. De auto heeft potentie en heeft redelijke tijden weten te noteren tijdens de wintertests. Toch klinken er bezorgde geluiden uit het Italiaanse kamp, de auto blijkt gecompliceerd. Lukt het de Scuderia om alle geheimen van de auto op te lossen?

5) Lotus: Topte tot twee maal toe de tijdenlijsten in Jerez, waarmee het visitekaartje was afgegeven. Helaas bleek in Barcelona dat de auto een probleem had met het chassis. Of ze nog steeds snel zijn in Melbourne valt dus nog te bezien.

Kootje

Lastig te zeggen.
Heb de tests sowieso niet echt intensief gevolgd omdat de tijden maar weinig tot niets zeggen.
Maar wat ik ervan mee heb gekregen gaat het straks tussen Red Bull en McLaren, en mogen Ferrari, Mercedes en evt. Lotus de kruimels oprapen.
En hoewel ik dan hoop dat 't McLaren wordt, denk ik wel dat Red Bull (lees Vettel) nog net iets voorligt op hun.

Franky R.

Ik zet RBR voorlopig nog op 1.
Zij zijn immers de huidige kampioenen...Maar ik hoop dat McLaren lichtjes de overhand heeft. Immers is hun auto het mooist... 8)
;)

Folkert

#3
Citaat van: Enzo op 25 februari 2012 - 20:19:08
Nog één wintertest te gaan en dan gaat het eindelijk weer los. Naarmate Melbourne nadert lijken de dagen langer te duren. Nog even en we weten wie de beste auto heeft gebouwd. Tot die tijd moeten we het doen met een hoop giswerk en analyses gebasseerd op vermoedens.

Toch begint zich er langzaam een beeld te vormen m.b.t. de krachtsverhouding. Maar nog geen één van de top-teams heeft zijn spierballen laten zien. Wat is volgens jullie de huidige rangorde en waarom?

Ik moet zeggen dat ik de tests intensief heb gevolgd, maar het lijkt moeilijker dan ooit om een sluitend beeld te vormen.
Momenteel denk ik het volgende:

1) Red Bull: Doorontwikkeling van een uitzonderlijk goede auto met een uitzonderlijk sterk technisch team en rijders. Ze lijken ook erg sterk in hun racesimulaties die het eerdergenoemde onderbouwen.

2) McLaren: Anders denken is niet altijd verkeerd, misschien is de plattere neus wel 'the way to go'? Aan de rijders zal het in ieder geval niet liggen. Ook bij McLaren zien de testtijden er sterk uit, opvallend is dat hun bandendegradatie lager ligt dan bijvoorbeeld Red Bull. Dit laatste schijnt te komen door het lage zwaartepunt wat de lagere neus met zich mee brengt.

3) Mercedes: Hebben een indrukwekkende auto gebouwd die ook nog eens betrouwbaar blijkt te zijn. De testtijden zien er niet verkeerd uit en komen erg in de buurt van Red Bull en McLaren. Naar verwachting zal dit team een sprong maken in de top 3, afhangende van de progressie die tijdens het seizoen nog geboekt kan worden. Hun rijders hebben honger naar een overwinning.

4) Ferrari: Met radicaal ontwerp voor de dag gekomen, echt totaal iets anders dan 2011. De auto heeft potentie en heeft redelijke tijden weten te noteren tijdens de wintertests. Toch klinken er bezorgde geluiden uit het Italiaanse kamp, de auto blijkt gecompliceerd. Lukt het de Scuderia om alle geheimen van de auto op te lossen?

5) Lotus: Topte tot twee maal toe de tijdenlijsten in Jerez, waarmee het visitekaartje was afgegeven. Helaas bleek in Barcelona dat de auto een probleem had met het chassis. Of ze nog steeds snel zijn in Melbourne valt dus nog te bezien.
interessante analyse, en ben van zelfde gedachten. Mclaren en RBR zullen de dienst uit maken, maar zullen erg dicht bij elkaar liggen. Geen overmacht van RBR dit jaar. Mercedes zal denk ik beetje in het midden zweven. Kunnen Ferrari en Lotus voorblijven, maar komen net te kort om podia met regelmaat te pakken.
Ferrari zal iets beter zijn dan Lotus, maar Kimi zal goede partij bieden. Sauber en FI zie ik geregel met deze 2 strijden.
Trotse vader van Rosalie(L)

0634

Citaat van: Franky R. op 25 februari 2012 - 21:17:50
Ik zet RBR voorlopig nog op 1.
Zij zijn immers de huidige kampioenen...Maar ik hoop dat McLaren lichtjes de overhand heeft. Immers is hun auto het mooist... 8)
;)

x2 :).

monaco2011

Citaat van: Enzo op 25 februari 2012 - 20:19:08
Nog één wintertest te gaan en dan gaat het eindelijk weer los. Naarmate Melbourne nadert lijken de dagen langer te duren. Nog even en we weten wie de beste auto heeft gebouwd. Tot die tijd moeten we het doen met een hoop giswerk en analyses gebasseerd op vermoedens.

Toch begint zich er langzaam een beeld te vormen m.b.t. de krachtsverhouding. Maar nog geen één van de top-teams heeft zijn spierballen laten zien. Wat is volgens jullie de huidige rangorde en waarom?

Ik moet zeggen dat ik de tests intensief heb gevolgd, maar het lijkt moeilijker dan ooit om een sluitend beeld te vormen.
Momenteel denk ik het volgende:

1) Red Bull: Doorontwikkeling van een uitzonderlijk goede auto met een uitzonderlijk sterk technisch team en rijders. Ze lijken ook erg sterk in hun racesimulaties die het eerdergenoemde onderbouwen.

2) McLaren: Anders denken is niet altijd verkeerd, misschien is de plattere neus wel 'the way to go'? Aan de rijders zal het in ieder geval niet liggen. Ook bij McLaren zien de testtijden er sterk uit, opvallend is dat hun bandendegradatie lager ligt dan bijvoorbeeld Red Bull. Dit laatste schijnt te komen door het lage zwaartepunt wat de lagere neus met zich mee brengt.

3) Mercedes: Hebben een indrukwekkende auto gebouwd die ook nog eens betrouwbaar blijkt te zijn. De testtijden zien er niet verkeerd uit en komen erg in de buurt van Red Bull en McLaren. Naar verwachting zal dit team een sprong maken in de top 3, afhangende van de progressie die tijdens het seizoen nog geboekt kan worden. Hun rijders hebben honger naar een overwinning.

4) Ferrari: Met radicaal ontwerp voor de dag gekomen, echt totaal iets anders dan 2011. De auto heeft potentie en heeft redelijke tijden weten te noteren tijdens de wintertests. Toch klinken er bezorgde geluiden uit het Italiaanse kamp, de auto blijkt gecompliceerd. Lukt het de Scuderia om alle geheimen van de auto op te lossen?

5) Lotus: Topte tot twee maal toe de tijdenlijsten in Jerez, waarmee het visitekaartje was afgegeven. Helaas bleek in Barcelona dat de auto een probleem had met het chassis. Of ze nog steeds snel zijn in Melbourne valt dus nog te bezien.
ik heb werkelijk geen idee. Ik denk dat verhoudingen wel min of meer gelijk zullen zijn aan vorig jaar maar wel met mogelijk enige verschuivingen. Red Bull had een voorsprong en ook al zijn/worden ze ingehaald, die blijven natuurlijk in de top.. zelfde geldt een beetje voor McLaren, maar die hebben iets minder marge. Wat betref hun bandenslijtage, zij hadden vorig jaar ook al een lager chassis en toen was  het eigenlijk alleen button die af en toe wat langer door kon...  Ander puntje waar ik mn vraagtekens bij heb is die indrukwekkende auto die mercedes gebouwd heeft? ik heb daar nog geen aanwijzingen voor gezien. Ik heb op Lotus gestemd, maar zie dat maar als een blanco stem.. ik weet het echt niet, Lotus iig niet ;)

Enzo

Wat ik zeker weet is dat een lagere neus en rijhoogte beter is voor de duurzaamheid van de banden en de wegligging. M.a.w. McLaren zal de banden nog sneller verslijten met een hoge geboggelde neus. Een hogere neus levert wel weer meer aerodynamische mogelijkheden op, het is het één of het ander wat dit betreft.

Over de Mercedes, ik vind het op de neus na een erg mooie auto om te zien. Het is een hele smalle auto met een extreme cokebottle vorm, smaller dan de McLaren aan de achterkant zo lijkt het. Daarnaast kan ik de gedurfde ontwerpen wel waarderen, zoals een alternatieve mini dubbele diffuser, passieve F-duct ergens aan de achterzijde en de W-duct aan de voorkant. Of dit alles echt wat gaat opleveren valt nog te bezien, denk dat McLaren en RedBull nog een brug te ver zijn. Maar de W03 is een enorme verbetering t.o.v. de W02 en is een goede basis om op door te ontwikkelen. 

0634

Citaat van: monaco2011 op 26 februari 2012 - 03:16:41
  Ander puntje waar ik mn vraagtekens bij heb is die indrukwekkende auto die mercedes gebouwd heeft? ik heb daar nog geen aanwijzingen voor gezien.
Ik ook niet eigenlijk. Het is niet te zeggen maar mijn gevoel zegt eerder dat Merc nauwelijks vooruit is gegaan tov de rest. Misschien dat ze Ferrari bij kunnen blijven min of meer, maar strijden om de zeges kan ik me niet voorstellen.

0634

Citaat van: Enzo op 26 februari 2012 - 04:12:33
Wat ik zeker weet is dat een lagere neus en rijhoogte beter is voor de duurzaamheid van de banden en de wegligging. M.a.w. McLaren zal de banden nog sneller verslijten met een hoge geboggelde neus. Een hogere neus levert wel weer meer aerodynamische mogelijkheden op, het is het één of het ander wat dit betreft.

Zo heb ik het ook begrepen inderdaad. Whitmarsh zei zoiets. Ben benieuwd hoe het uitpakt. Iig heb ik ook begrepen dat mocht die neus niet werken McLaren niet zomaar een bultneus erop kan schroeven.

_Makke_

Ik gok op Red Bull. Het zou straf zijn moesten McLaren en Ferrari het gat al bij de eerste race gedicht hebben. Zéker als ze deze winter zelf een gat hebben kunnen slagen tov Red Bull. Nu, ik hoop dat Withmarsh gelijk krijgt. Een F1-seizoen zonder een dominant team. Zo'n toestanden als vorig seizoen zie ik liefst niet te vaak.

Verder is het wat mij betreft uitkijken naar Mercedes. Ik ben benieuwd in welke mate ze het gat hebben kunnen dichten op de top-3. Verder zouden de onderlinge verhoudingen bij de andere teams misschien wel wat kunnen verschuiven, maar verrassingen verwacht ik echter niet. Lotus misschien, maar het missen van de laatst verreden testweek gaat hen pijn doen. Veel pijn. Dus de gevolgen daarvan zullen volgens mij in het begin van't seizoen nog wel merkbaar zijn.

robbert

ik denk dat het tussen mclaren en redbull zal gaan. Ferrari zal het andermaal terug moeilijk krijgen om de strijd om de titel


0634

Ik geloof er niks van. Althans, van die top 2 wel, maar van de rest niet.

Kootje

Top 3 kan ik me wel in vinden.
Maar Force India op 4 ??  Nee, dat zie ik niet gebeuren.  Daar staat Lotus of Ferrari.
Verder verwacht/hoop ik Williams ook wel iets hoger aan te treffen dan de 9e stek.  Denk dat ze Toro Rosso en Sauber kunnen hebben.
Voor de rest klopt 't wel aardig.

Fabian

Citaat van: Kootje op 26 februari 2012 - 15:07:01
Top 3 kan ik me wel in vinden.
Maar Force India op 4 ??  Nee, dat zie ik niet gebeuren.  Daar staat Lotus of Ferrari.
Verder verwacht/hoop ik Williams ook wel iets hoger aan te treffen dan de 9e stek.  Denk dat ze Toro Rosso en Sauber kunnen hebben.
Voor de rest klopt 't wel aardig.

Ben ik met je eens Kootje. De Top 3 vind ik realistisch al verwacht ik dat Lotus en Ferrari zich daar ook in het gevecht zullen mengen. Maar Force India zo hoog inschatten lijkt me wat overdreven en niet echt heel erg realistisch, maar wie weet kunnen ze verrassen? Hispania en Marussia lijkt me ook duidelijk en niet echt opvallend. Misschien Caterham dat voor een verrassing kan zorgen?