Round 17:Indian Grand Prix, Buddh International Circuit

Gestart door Enzo, 25 oktober 2011 - 01:47:38

« vorige - volgende »

Enzo



28 okt 2011
06:30-08:00 Eerste vrije training
10:30-12:00 Tweede vrije training

29 okt 2011
07:30-08:30 Derde vrije training
10:30-11:30 Kwalificatie

30 okt 2011
10:30 Race

Deze keer geen terugblik op vorig jaar, deze keer geen afstelling op basis van oude data, deze keer geen vertrouwde omgeving. We gaan naar het land van de heilige dieren en de Curry, het land van overbevolking en Bollywood. We gaan naar India want de 17de race van 2011 staat op het programma, welke op het hagelnieuwe en potentieel spectaculaire 'Buddh International Circuit' verreden zal worden.

Het woord 'Buddh' in de circuittitel stamt af van het woord Buddha wat weer vrede en kalmte moet vertegenwoordigen. Vrede en kalmte is wel het laatste waar ik aan denk, als ik de lay-out bekijk van Hermann Tilke's nieuwste kindje.



Het lijkt wel alsof de ontwerper alle mooie aspecten van de reeds bestaande F1-circuits heeft gekopieerd en hier in India aan elkaar heeft geknoopt. De hoogte verschillen van Spa, de lange rechte stukken van Canada, bocht 3 van Istanbul, Maggot & Becketts, de indrukwekkende tribunes van Sepang, het zit er allemaal in en gaat ongetwijfeld voor een enorm spektakel zorgen.

De te verwachten lap time op het 5,125 km lange circuit zal ergens rond de 1.27,02 zitten volgens de simulators, met een gemiddelde snelheid van 235 km/h. Op het einde van het lange rechte stuk tussen bocht 3 en 4 zullen de auto's tegen de 320 km/h rijden. Dit maakt Buddh International Circuit het op één na snelste circuit van het jaar.

Niet officiële bronnen melden dat de FIA twee DRS-zones gaat instellen dit raceweekend.

1ste zone: Detectie bij de uitgang van bocht 15, actief na uitgang bocht 16
2de zone: Detectie bij ingaan bocht 3, actief ergens tussen bocht 3 en 4.

Lokaal weerbericht: http://www.imd.gov.in/

Video circuit: http://www.gppits.net/nieuws/video_buddh_international_circuit/

Veel plezier met de grote prijs van India! 8)

0634

Hopelijk hebben we er inderdaad een mooie baan bij! In ieder geval vind ik half 11 wel een heerlijke tijd voor een race.

De prijsvraag deze week is overigens: hoeveel Indiers staan er op de trein? ;)

robbert

tot dat er niet kan ingehaald worden, dan is het een afschuwelijk circuit. Laten we hopen dat we spektakel krijgen op dit tilke circuit

T.Nuvolari

Citaat van: robbert op 25 oktober 2011 - 07:18:31
tot dat er niet kan ingehaald worden, dan is het een afschuwelijk circuit. Laten we hopen dat we spektakel krijgen op dit tilke circuit

Robbert en zijn altijd half lege glas.  ;D  ;)

Het is moeilijk voorspellen wat te verwachten. De layout ziet er voor mij wat saai uit. De organisatoren hebben hebben in ieder geval al hun best gedaan door de teams simulator feedback te vragen, dit resulteerde in een aanpassing van 'turn 7' om zo een inhaalmogelijkheid te creëren aan 'turn 10'. 
Volgens Williams chief operations engineer, Mark Gillan is het volgens de simulaties een High downforce track waar de banden het zwaar te verduren zullen krijgen, dat laatste hebben we zowat elke race al gehoord. Verder hoor je niet veel meer dan wat PR gepreutel over hoe geweldig het nieuwe circuit er uitziet en hoe zeer ze er naar uitzien om India te bezoeken.

Matthijs

Alle Tilke-circuits zijn high-downforce tegenwoordig. Hoewel hij echt wel mooie circuits heeft gemaakt is het voor mij teveel van hetzelfde. Misschien moet hij zijn passer en liniaal eens neerleggen en een natuurlijke, vloeiende baan maken die recht doet aan de locatie en de hoogteverschillen aldaar.

Op de spelcomputer vond ik het een matige baan (voor zover ik er dan over kan oordelen), maar ik hoop dat ik het mis heb.

Folkert

Citaat van: Jeroen op 25 oktober 2011 - 06:14:21
Hopelijk hebben we er inderdaad een mooie baan bij! In ieder geval vind ik half 11 wel een heerlijke tijd voor een race.

De prijsvraag deze week is overigens: hoeveel Indiers staan er op de trein? ;)
ik zeg: 200,5
Trotse vader van Rosalie(L)

T.Nuvolari

Citaat van: Burorri op 25 oktober 2011 - 11:04:20
Citaat van: Jeroen op 25 oktober 2011 - 06:14:21
Hopelijk hebben we er inderdaad een mooie baan bij! In ieder geval vind ik half 11 wel een heerlijke tijd voor een race.

De prijsvraag deze week is overigens: hoeveel Indiers staan er op de trein? ;)
ik zeg: 200,5

Ah, die melaatse telt toch mee dan?

Folkert

Citaat van: M@rc op 25 oktober 2011 - 11:56:40
Citaat van: Burorri op 25 oktober 2011 - 11:04:20
Citaat van: Jeroen op 25 oktober 2011 - 06:14:21
Hopelijk hebben we er inderdaad een mooie baan bij! In ieder geval vind ik half 11 wel een heerlijke tijd voor een race.

De prijsvraag deze week is overigens: hoeveel Indiers staan er op de trein? ;)
ik zeg: 200,5

Ah, die melaatse telt toch mee dan?
voor de helft dan he.
Trotse vader van Rosalie(L)

T.Nuvolari

Nog een tof weetje voor liefhebbers van F1 en vrouwelijk schoon, je kan op de officiële website van de GP de knapste Grid Girl verkiezen. 

Enzo

Citaat van: Matthijs op 25 oktober 2011 - 08:01:37
Alle Tilke-circuits zijn high-downforce tegenwoordig. Hoewel hij echt wel mooie circuits heeft gemaakt is het voor mij teveel van hetzelfde. Misschien moet hij zijn passer en liniaal eens neerleggen en een natuurlijke, vloeiende baan maken die recht doet aan de locatie en de hoogteverschillen aldaar.

Op de spelcomputer vond ik het een matige baan (voor zover ik er dan over kan oordelen), maar ik hoop dat ik het mis heb.

Als ik me niet vergis zijn de hoogteverschillen zo ontworpen en gemaakt, dus dat is dan wel weer een plus voor de ontwerper.
Het blijft natuurlijk even afwachten, maar ik heb een goed gevoel bij deze baan, denk dat we een gave race gaan krijgen.  8)

Enzo

Citaat van: M@rc op 25 oktober 2011 - 14:46:16
Nog een tof weetje voor liefhebbers van F1 en vrouwelijk schoon, je kan op de officiële website van de GP de knapste Grid Girl verkiezen.

Ben niet kapot van Indiase vrouwen, maar zal zeker een blik werpen.  ;D

Matthijs

#11
CitaatAls ik me niet vergis zijn de hoogteverschillen zo ontworpen en gemaakt
Als dit waar is onderstreept het precies mijn punt: de circuits van Tilke volgen in mijn ogen te weinig de natuurlijke, organische lijn van het landschap (zoals bijvoorbeeld de Nordschleife), maar worden vanaf de tekentafel bedacht (inclusief dan kunstmatige hoogteverschillen).

Natuurlijk worden bijna alle circuits 'bedacht', maar de rechte lijnen en de geometrische vormen van de Tilke-circuits staan me een beetje tegen. Dat neemt niet weg dat er zeker interessante wedstrijden zijn verreden op Tilke-circuits.

Edit: ik lees net dat de locatie van het circuit voorheen een (kale?) vlakte was zonder hoogteverschillen. Tja, dan zijn er weinig natuurlijke en organische lijnen van het landschap te ontdekken...

Gerard

Ik ben zeer benieuwd,maar ik ben bang dat de DRS zone tussen bocht 3 en 4 weer zal zorgen voor een voorbij-rijd stuk...Maar, laten we eerst de Vrijdag en Zaterdag trainingen afwachten...
En.... laat dit niet het derde opeenvolgende zwarte weekend in de motorsport worden!!!!!!

:-[ :'(

Kootje

Citaat van: Enzo op 25 oktober 2011 - 01:47:38
1ste zone: Detectie bij de uitgang van bocht 15, actief na uitgang bocht 16
2de zone: Detectie bij ingaan bocht 3, actief ergens tussen bocht 3 en 4.


Niels_

Ik heb zo het gevoel dat die eerste DRS-zone dus net iets te lang gaat zijn. Dat rechte stuk kan echt wel tellen.