Round 13: Autodromo Nazionale di Monza

Gestart door Enzo, 05 september 2011 - 23:49:39

« vorige - volgende »

Enzo




9 september 2011
10:00-11:30 Eerste vrije training
14:00-15:30 Tweede vrije training

10 september 2011
11:00-12:00 Derde vrije training
14:00-15:00 Kwalificatie

11 september 2011
14:00 Race


De laatste Grand Prix in Europa staat in het vooruitzicht, op zondag 11 september zal de Grand Prix van Italië plaatsvinden op het zogenoemde 'Autodromo Nazionale di Monza'. Dit legendarische circuit ligt net buiten Milaan in het hartje van Monza.

Geschiedenis

Sinds 1950 is dit legendarische circuit van vaste waarde in het formule 1 seizoen, met uitzondering van 1980 is er elk jaar een Grand Prix gereden. Om de historische waarde van dit circuit in Monza te benadrukken, vind je hieronder een overzicht van al haar winnaars.


Foto van Giuseppe Farina de eerste winnaar van Monza in 1950

2010 Fernando Alonso - Ferrari
2009 Rubens Barrichello – Brawn-Mercedes
2008 Sebastian Vettel – Toro Rosso-Ferrari
2007 Fernando Alonso – McLaren-Mercedes
2006 Michael Schumacher – Ferrari
2005 Juan Pablo Montoya – McLaren-Mercedes
2004 Rubens Barrichello – Ferrari
2003 Michael Schumacher – Ferrari
2002 Rubens Barrichello – Ferrari
2001 Juan Pablo Montoya – Williams-BMW
2000 Michael Schumacher – Ferrari
1999 Heinz-Harold Frentzen – Jordan-Honda
1998 Michael Schumacher – Ferrari
1997 David Coulthard – McLaren-Mercedes
1996 Michael Schumacher – Ferrari
1995 Johnny Herbert – Benetton-Renault
1994 Damon Hill – Williams-Renault
1993 Damon Hill – Williams-Renault
1992 Ayrton Senna – McLaren-Honda
1991 Nigel Mansell – Williams-Renault
1990 Ayrton Senna – McLaren-Honda
1989 Alain Prost – McLaren-Honda
1988 Gerhard Berger – Ferrari
1987 Nélson Piquet – Williams-Honda
1986 Nélson Piquet – Williams-Honda
1985 Alain Prost – McLaren-TAG
1984 Niki Lauda – McLaren-TAG
1983 Nélson Piquet – Brabham-BMW
1982 René Arnoux – Renault
1981 Alain Prost – Renault
1979 Jody Scheckter – Ferrari
1978 Niki Lauda – Brabham-Alfa Romeo
1977 Mario Andretti – Lotus-Ford
1976 Ronnie Peterson – March-Ford
1975 Clay Regazzoni – Ferrari
1974 Ronnie Peterson – Lotus-Ford
1973 Ronnie Peterson – Lotus-Ford
1972 Emerson Fittipaldi – Lotus-Ford
1971 Peter Gethin – BRM
1970 Clay Regazzoni – Ferrari
1969 Jackie Stewart – Matra-Ford
1968 Denny Hulme – McLaren-Ford
1967 John Surtees – Honda
1966 Ludovico Scarfiotti – Ferrari
1965 Jackie Stewart – BRM
1964 John Surtees – Ferrari
1963 Jim Clarke – Lotus-Climax
1962 Graham Hill – BRM
1961 Phil Hill – Ferrari
1960 Phil Hill – Ferrari
1959 Stirling Moss – Cooper-Climax
1958 Tony Brookes – Vanwall
1957 Stirling Moss – Vanwall
1956 Stirling Moss – Maserati
1955 Juan Manuel Fangio – Mercedes
1954 Juan Manuel Fangio – Mercedes
1953 Juan Manuel Fangio – Maserati
1952 Alberto Ascari – Ferrari
1951 Alberto Ascari – Ferrari
1950 Giuseppe Farina – Alfa Romeo


Beelden van de race in 1950:

Monza is het snelste circuit van het jaar, met een gemiddeld snelheid van 255 km/u per lap en een topsnelheid van ruim 350 km/u, heeft dit circuit niet voor niets de bijnaam "Temple of speed' gekregen. Dit jaar zullen de teams over DRS beschikken wat de topsnelheid  nog wat zal opschroeven.  DRS is tijdens de kwalificatie en trainingen vrij te gebruiken, in de praktijk betekent dit dat de rijders 74%(of 4.29 km) van één ronde de vleugel naar beneden kunnen klappen. Tijdens de race mogen de coureurs twee maal per rondje gebruik maken van DRS, mits ze binnen één seconde zitten van hun voorganger.





Vorig jaar was het Alonso die voor Ferrari pole pakte en de wedstrijd won, na een mooie strijd met Jenson Button in zijn McLaren.

Pole lap Alonso 2010:

Dit jaar lijken er drie teams te zijn die aanspraak kunnen maken op het podium, Ferrari, McLaren en Red Bull. MercedesGP is een gevaarlijke outsider, tot dusver is gebleken dat de WO2 de hoogste topsnelheid heeft van het veld. De strijd om pole en de race met de twee DRS zones zullen ongekend spannend zijn. Wie gaat er winnen...?




0634

Ik ben benieuwd of DRS hier wel goed ligt. Zou wel eens kunnen dat ze zo maar langs elkaar zoeven.

robbert

Citaat van: Jeroen op 06 september 2011 - 07:11:07
Ik ben benieuwd of DRS hier wel goed ligt. Zou wel eens kunnen dat ze zo maar langs elkaar zoeven.

zoals iedere race, met gevolg, veel klagers ::)

maar laten we hopen dat we een mooie race zien

0634

Het heeft niets met klagen te maken natuurlijk. Je mag je best eens iets afvragen lijkt me... ::)

Ik vind DRS een goed middel om racen leuker te maken, maar je moet wel zorgvuldig omgaan met waar je het activeert. En dat is niet altijd goed gegaan. Op Spa vond ik het ook niet goed liggen. Het moet een hulpmiddel zijn, geen zekerheidje.

Kootje

Inderdaad.
Maar ik denk dat het hier weleens goed uit zou kunnen pakken.  ::)

De zone op start finish heeft z'n detectiepunt ná de Parabolica, waardoor je in de Parabolica binnen die seconde moet zitten.  Das al 'n kunst op zich.  Daarnaast wordt op die manier niet het gehele rechte stuk als inhaalzone gebruikt, dus zal hij niet snel te lang zijn.

De andere zone heeft z'n detctie tussen de beide Lesmo's, waardoor men niet iemand in Lesmo 1 in kan halen om vervolgens dmv DRS weg te lopen.  En in Lesmo 2 wordt er sowieso niet ingehaald.  Dat houd dus in dat je toch echt je DRS alleen in de inhaalzone zelf kunt gebruiken.  Die zone ligt op het smalle rechte stuk voor de Variante Ascari die tot nu toe weinig spektakel bood.  Doordat dit stuk zo smal is, kan er goed verdedigt worden en kan het dus nooit fout uitpakken. 

Maar goed, dat is mijn verwachting van DRS op Monza.
En ik heb 't vaak goed gehad in die voorspelling, maar toch zeker niet altijd.  ;)

Jozef

Wat wel jammer is, is dat je nu niet echt nog een reden hebt om iemand in te halen in Lesmo 1, als het daarna met DRS toch gemakkelijker is (want als je iemand inhaalt in Lesmo 1, mag die ingehaalde coureur dus meteen DRS gebruiken om de plaats terug te pakken).

Anderzijds zou het wel kunnen dat dit met de dubbele DRS-zone haasje-over mogelijk maakt, wat wel leuk zou zijn.

Enzo

#6
Ik vraag me af wat voor achtervleugel de teams gaan meenemen.
Vroeger namen ze standaard een hele smalle achtervleugel mee, terwijl vorig jaar de meeste meer een normale vleugel gebruikte omdat de drag gereduceerd kon worden door de F-duct.

Dit jaar hebben we DRS, wat de drag kan reduceren. Misschien dat sommige voor voor meer downforce in de bochten gaan en hopen op veel DRS gebruik op het rechte stuk?

Gerard

Citaat van: robbert op 06 september 2011 - 07:14:02
Citaat van: Jeroen op 06 september 2011 - 07:11:07
Ik ben benieuwd of DRS hier wel goed ligt. Zou wel eens kunnen dat ze zo maar langs elkaar zoeven.

zoals iedere race, met gevolg, veel klagers ::)

maar laten we hopen dat we een mooie race zien

Ja inderdaad! DRS hebben ze weer ingesteld op plekken waarvan de kritici (waaronder ikzelf) het al voorspeld hadden, namelijk op onlogische plekken!! :(

Maar ja, laten we dan in ieder geval een mooi stukkie racen te zien krijgen, met spannende gevechten en mooie inhaal acties!!

@Enzo, meer downforce in de bochten zorgt voor nog meer banden slijtage en dus meer blaren, dus dat zal niet..
Ben wel erg benieuwd naar de prestaties van de Mercedessen... Op Spa ingen ze ook lekker hard!!
Denk eerder aan m

JimmySPA

Citaat van: Gerard op 07 september 2011 - 16:42:20
Ben wel erg benieuwd naar de prestaties van de Mercedessen... Op Spa ingen ze ook lekker hard!!
Idd hopelijk kan MS weer een stunt doen!!
En Alonso moet zijn trucje van vorig jaar even opnieuw doen.
Behalve dat DRS op de verkeerde plekken zit kan het wel eens een top race worden.

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

Enzo

Meer downforce is meer druk op de banden idd, maar het zorgt ook voor een stabielere auto bij het aanremmen.
Dat laatste vermindert weer de slijtage, dus...
Slijtage is sowieso een kleinere factor op Monza gezien het gebrek aan bochten.

Button neem vaak meer downforce dan gemiddeld op Monza, dat deed hij vroeger al bij Honda.
Hierdoor heeft hij meer vertrouwen en komt hij sneller uit de bochten, het nadeel van een lagere topsnelheid was nihil.




0634

Leuke preview weer! Mooie beelden uit 1950 :).

Enzo