Safety Car

Gestart door Franky R., 15 juni 2011 - 15:52:28

« vorige - volgende »

Wordt de Safety Car te vaak ingezet?

Ja, ik word gek van die starts achter de SC!
11 (55%)
Nee, veiligheid gaat voorop.
3 (15%)
Anders...
6 (30%)
Geen mening
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 17

Jozef

Ze worden pas doorgelaten als rotzooi opgeruimd is natuurlijk.

En 5 ronden lang constante snelheid houden is echt onmogelijk om heel veel redenen:
- traagste bocht van het circuit is vaak een stuk onder de 100 km/u
- bij die snelheid krijgt de motor nauwelijks koeling en zal dus snel oververhit geraken
- banden en remmen kunnen niet warm gehouden worden wat tot onveilige situaties leidt bij de herstart

Iedereen een gedwongen snelheid opleggen is dus echt niet haalbaar.

monaco2011

Citaat van: Jozef op 05 november 2011 - 20:02:02
Ze worden pas doorgelaten als rotzooi opgeruimd is natuurlijk.

En 5 ronden lang constante snelheid houden is echt onmogelijk om heel veel redenen:
- traagste bocht van het circuit is vaak een stuk onder de 100 km/u
- bij die snelheid krijgt de motor nauwelijks koeling en zal dus snel oververhit geraken
- banden en remmen kunnen niet warm gehouden worden wat tot onveilige situaties leidt bij de herstart

Iedereen een gedwongen snelheid opleggen is dus echt niet haalbaar.
bij die snelheid hoeft de motor ook amper te werken. Achter de SC krijgt ie sowieso al amper koeling. Je kunt toch een max snelheid instellen??  Banden en remmen, dat probleem heb je nu net zo goed. Ik vind dat je t wel erg makkelijk aan de kant schuift, ik vind wel dat ze zoiets eens serieus moeten overwegen en de haalbaarheid ervan moeten bekijken.
En coureurs nog doorlaten nadat de rotzooi is opgeruimd slaat natuurlijk nergens op, ze moeten gewoon zsm weer beginnen. Tenzij de leider niet als eerste is opgepakt door de SC vind ik dat doorlaten van achterblijvers nogal onnodig. Misschien kun je ze nog het beste gewoon naar achteren laten afzakken zonder dat ze het rondje achterstand terug krijgen.

Jozef

Dat laten afzakken is wat ik dus ook al zei.

En een motor die op laag toerental draait (voor zover dat dat bestaat in de F1 met hun stationair toerental van wat is het, 11-12.000?) produceert nog steeds enorm veel hitte die weggevoerd moet worden. Met 100 kilometer per uur lukt dat gewoon niet, met safety car-snelheid kan het net.

Banden en remmen kunnen ze nu opwarmen omdat ze achter de SC de vrijheid hebben om te accelereren en te remmen, met jouw idee neem je dat weg.

Vergeet het maar gewoon, het gaat niet gebeuren. Vooral omdat het niet eens de ruimte geeft aan de marshalls om hun werk te doen (hoofddoel van de SC)...

Niels_

Citaat van: Jozef op 05 november 2011 - 21:55:44
Dat laten afzakken is wat ik dus ook al zei.

En een motor die op laag toerental draait (voor zover dat dat bestaat in de F1 met hun stationair toerental van wat is het, 11-12.000?) produceert nog steeds enorm veel hitte die weggevoerd moet worden. Met 100 kilometer per uur lukt dat gewoon niet, met safety car-snelheid kan het net.

Banden en remmen kunnen ze nu opwarmen omdat ze achter de SC de vrijheid hebben om te accelereren en te remmen, met jouw idee neem je dat weg.

Vergeet het maar gewoon, het gaat niet gebeuren. Vooral omdat het niet eens de ruimte geeft aan de marshalls om hun werk te doen (hoofddoel van de SC)...
Waarom niet? Alsof iedereen meteen achter de safety car plakt als die op de baan komt... Duurt soms ook een aantal ronden voor iedereen er uiteindelijk aan hangt. ;)

monaco2011

Citaat van: Jozef op 05 november 2011 - 21:55:44
Dat laten afzakken is wat ik dus ook al zei.

En een motor die op laag toerental draait (voor zover dat dat bestaat in de F1 met hun stationair toerental van wat is het, 11-12.000?) produceert nog steeds enorm veel hitte die weggevoerd moet worden. Met 100 kilometer per uur lukt dat gewoon niet, met safety car-snelheid kan het net.

Banden en remmen kunnen ze nu opwarmen omdat ze achter de SC de vrijheid hebben om te accelereren en te remmen, met jouw idee neem je dat weg.

Vergeet het maar gewoon, het gaat niet gebeuren. Vooral omdat het niet eens de ruimte geeft aan de marshalls om hun werk te doen (hoofddoel van de SC)...
tja, dat met de motor koelen weet ik niet, hier op de site staat nog een artikel zag ik via google http://www.gppits.net/magazine/f1_motoren_buitencategorie_techniek_deel_1/
stationair dus zeker geen 11-12.000. Ik heb het idee dat wat jij nu zegt wel heel erg natte vingerwerk is, dus daarom zeg ik, laat ze (experts) maar eens kijken of zoiets haalbaar is. Het hele idee van de SC is natuurlijk wel erg onrechtvaardig, als dat op zo'n manier beter kan worden, dan vind ik dat dat wel overwogen mag worden. Natuurlijk hoort zo'n SC + hergroepering ook wel een beetje bij de sport en misschien moet je dat ook niet willen veranderen, maar goed ik hou er toch altijd een beetje gemengd gevoel bij.
Wat dat banden en remmen opwarmen betreft, als je verspreid rijdt is het ook minder noodzakelijk om de boel goed op temperatuur te hebben.  Het lijkt me sowieso geen belemmering om te racen, het maakt het alleen misschien de eerste ronde ff wat lastiger maar dat geldt dan voor iedereen.
Nogmaals ik weet niet of het haalbaar is, maar ik zou het wel goed vinden als ze ook eens wat meer in die richting gaan kijken.  Als er in andere sporten een onderbreking is, beginnen ze ook niet weer op 0.
Maar goed, belangrijkste bij de SC blijft wel de veiligheid en da's misschien wat het idee onhaalbaar maakt, maar die kanttekening maakte ik direct ook al.

Jozef

Citaat van: Scuderia91 op 05 november 2011 - 23:29:45
Citaat van: Jozef op 05 november 2011 - 21:55:44
Dat laten afzakken is wat ik dus ook al zei.

En een motor die op laag toerental draait (voor zover dat dat bestaat in de F1 met hun stationair toerental van wat is het, 11-12.000?) produceert nog steeds enorm veel hitte die weggevoerd moet worden. Met 100 kilometer per uur lukt dat gewoon niet, met safety car-snelheid kan het net.

Banden en remmen kunnen ze nu opwarmen omdat ze achter de SC de vrijheid hebben om te accelereren en te remmen, met jouw idee neem je dat weg.

Vergeet het maar gewoon, het gaat niet gebeuren. Vooral omdat het niet eens de ruimte geeft aan de marshalls om hun werk te doen (hoofddoel van de SC)...
Waarom niet? Alsof iedereen meteen achter de safety car plakt als die op de baan komt... Duurt soms ook een aantal ronden voor iedereen er uiteindelijk aan hangt. ;)

Ja dus? Eenmaal iedereen er achter hangt beginnen de marshalls pas met het echte opruimen.

monaco2011

#51
Citaat van: Scuderia91 op 05 november 2011 - 23:29:45
Citaat van: Jozef op 05 november 2011 - 21:55:44
Dat laten afzakken is wat ik dus ook al zei.

En een motor die op laag toerental draait (voor zover dat dat bestaat in de F1 met hun stationair toerental van wat is het, 11-12.000?) produceert nog steeds enorm veel hitte die weggevoerd moet worden. Met 100 kilometer per uur lukt dat gewoon niet, met safety car-snelheid kan het net.

Banden en remmen kunnen ze nu opwarmen omdat ze achter de SC de vrijheid hebben om te accelereren en te remmen, met jouw idee neem je dat weg.

Vergeet het maar gewoon, het gaat niet gebeuren. Vooral omdat het niet eens de ruimte geeft aan de marshalls om hun werk te doen (hoofddoel van de SC)...
Waarom niet? Alsof iedereen meteen achter de safety car plakt als die op de baan komt... Duurt soms ook een aantal ronden voor iedereen er uiteindelijk aan hangt. ;)
je hebt dan geen echte SC meer nodig, maar een electronische SC die ervoor zorgt dat de auto's niet meer harder kunnen dan bv 120 of 150 (op zn minst in de sector waar het probleem is).
Voor de werkzaamheden is het natuurlijk wel erg prettig als ze allemaal tegelijk langskomen en er daarna weer 2 min rust is. Aan de andere kant, voordat het pak bij elkaar zit duurt meestal ook wel een paar minuten, zeker met die delta-laptimes van tegenwoordig en als je daarna ook nog de achterblijvers wilt doorlaten, dan heb je sowieso het grootste gedeelte van de SC-periode auto's verdeeld over de baan. Bovendien zit je ook nog met eventuele pitstops waarbij er ook weer auto's achterop raken.

Edit: Scuderia91, ik had je post niet helemaal goed gelezen (iets met alcohol), als reactie op jou post komt dit dus misschien een beetje vreemd over ;)

monaco2011

Citaat van: Jozef op 05 november 2011 - 23:33:09
Citaat van: Scuderia91 op 05 november 2011 - 23:29:45
Citaat van: Jozef op 05 november 2011 - 21:55:44
Dat laten afzakken is wat ik dus ook al zei.

En een motor die op laag toerental draait (voor zover dat dat bestaat in de F1 met hun stationair toerental van wat is het, 11-12.000?) produceert nog steeds enorm veel hitte die weggevoerd moet worden. Met 100 kilometer per uur lukt dat gewoon niet, met safety car-snelheid kan het net.

Banden en remmen kunnen ze nu opwarmen omdat ze achter de SC de vrijheid hebben om te accelereren en te remmen, met jouw idee neem je dat weg.

Vergeet het maar gewoon, het gaat niet gebeuren. Vooral omdat het niet eens de ruimte geeft aan de marshalls om hun werk te doen (hoofddoel van de SC)...
Waarom niet? Alsof iedereen meteen achter de safety car plakt als die op de baan komt... Duurt soms ook een aantal ronden voor iedereen er uiteindelijk aan hangt. ;)

Ja dus? Eenmaal iedereen er achter hangt beginnen de marshalls pas met het echte opruimen.
hij bedoeld (denk ik) dat het dan ook veel sneller kan gaan, zeker als het om wat kleinere problemen gaat. Nu duurt het vaak wel onnodig lang

Kootje

Citaat van: monaco2011 op 05 november 2011 - 23:40:00
Aan de andere kant, voordat het pak bij elkaar zit duurt meestal ook wel een paar minuten, zeker met die delta-laptimes van tegenwoordig en als je daarna ook nog de achterblijvers wilt doorlaten, dan heb je sowieso het grootste gedeelte van de SC-periode auto's verdeeld over de baan.

Op zich ben ik voorstander van dit idee, maar juist daarom zou het beter zijn om de achterblijvers af te laten zakken.

Sabai

Ik vind de huidige regel juist wel goed en eerlijker tegen over de rijders.

Wizard

Misschien voor de leiders, maar de achterblijvers, die tussen de kopgroep zitten, mogen hun strijd staken omdat het hele zwikkie langs mag. Daarom zeg ik, stuur ze door, dan zit iedereen weer op z'n stek en kan er geracet worden.

Kootje

Citaat van: Wizard op 06 november 2011 - 13:50:57
Misschien voor de leiders, maar de achterblijvers, die tussen de kopgroep zitten, mogen hun strijd staken omdat het hele zwikkie langs mag. Daarom zeg ik, stuur ze door, dan zit iedereen weer op z'n stek en kan er geracet worden.
Citaat van: Sabai op 06 november 2011 - 12:35:53
Ik vind de huidige regel juist wel goed en eerlijker tegen over de rijders.

Elk voordeel heb z'n nadeel.  ;)

Maar goed, eerlijk of niet, het zorgt voor extra spanning.
En dat is toch wat we allemaal willen ??

Niels_

Ik erger me ook mateloos aan het feit dat die gedubbelden daar tussen zitten. Want zoals in Singapore bij Alonso: het feit dat hij die plaats verloor lag ook gewoon puur aan het feit dat Alguersuari met z'n dikke Toro Rosso in de weg reed. Zo zijn er natuurlijk tientallen gevallen op een seizoen, maar dit kwam net in mij op. :P

Kootje

precies

en wat dacht je van gevechten die je juist misloopt omdat ze er tussen zitten ??
oke, eerlijk is anders, maar dat vind ik in deze van ondergeschikt belang

monaco2011

Citaat van: Wizard op 06 november 2011 - 13:50:57
Misschien voor de leiders, maar de achterblijvers, die tussen de kopgroep zitten, mogen hun strijd staken omdat het hele zwikkie langs mag. Daarom zeg ik, stuur ze door, dan zit iedereen weer op z'n stek en kan er geracet worden.
tja, maar die achterblijvers zitten daar vaak niet voor niks, die rijden vaak sowieso al hun eigen race. Of je zou af laat zakken of doorstuurt dr zijn altijd coureurs die er voordeel van hebben en coureurs die er nadeel van hebben. Uit rechtvaardigheidsoogpunt  maakt het dan volgens mij ook niet veel uit en afzakken lijkt me een stuk veiliger al zal het misschien nog wel lastig zijn om ze in de juist volgorde te laten afzakken.