Engine mapping & blown diffusers

Gestart door Enzo, 17 mei 2011 - 19:50:37

« vorige - volgende »

Enzo


robbert

Citaat van: Enzo op 17 mei 2011 - 19:50:37
http://www.autosport.com/news/report.php/id/91475
:o

is dat niet wat te laat??? De fia had beter iedereen nog de grand prix van spanje laten rijden met die diffusers, maar nu moeten ze opeens alles veranderen

Gerard

Ik las het net op Olav Mol's Twitter, en er stond een pakkend commenntaar bij van iemand..
'in 2009 had Brawn GP enorm voordeel van de dubbele diffuser en werd relatief eenvoudig kampioen... Waarom werden toen de regels niet veranderd en nu , mideen in het seizoen, wel????'

Enzo

Robbert, het enige wat iedereen moet aanpassen is de engine-mapping, iets in de software dus.
Vandaar dat ze het zo kortdag kunnen wijzigen...

Maar het blijft wel een opvallende zet, ben nieuwsgierig wie hier het meeste last van gaat krijgen... ::)

robbert

Citaat van: Gerard op 17 mei 2011 - 20:16:20
Ik las het net op Olav Mol's Twitter, en er stond een pakkend commenntaar bij van iemand..
'in 2009 had Brawn GP enorm voordeel van de dubbele diffuser en werd relatief eenvoudig kampioen... Waarom werden toen de regels niet veranderd en nu , mideen in het seizoen, wel????'

awel ja, dat is ook waar, waarom veranderen ze nu opeens de regels??

Gerard

Citaat van: Enzo op 17 mei 2011 - 20:18:21
Robbert, het enige wat iedereen moet aanpassen is de engine-mapping, iets in de software dus.
Vandaar dat ze het zo kortdag kunnen wijzigen...

Maar het blijft wel een opvallende zet, ben nieuwsgierig wie hier het meeste last van gaat krijgen... ::)
Citaat van: Enzo op 17 mei 2011 - 20:18:21
Robbert, het enige wat iedereen moet aanpassen is de engine-mapping, iets in de software dus.
Vandaar dat ze het zo kortdag kunnen wijzigen...

Maar het blijft wel een opvallende zet, ben nieuwsgierig wie hier het meeste last van gaat krijgen... ::)


wie hier het meest last van gaat krijgen?? Wat dacht je van Red Bull?

Enzo

Toch is de boel uitgesteld tot nader overleg, zo valt op autosport.com te lezen.

Enzo


CitaatGisteren wist de website autosport.com te melden dat de FIA de engine mapping ten behoeve van de geblazen diffusers per direct verboden had. Volgens de FIA zijn de teams hiermee in overtreding van het huidige reglement. Later op dezelfde dag trok de FIA het verbod weer in, maar sprak wel de intentie uit om het in een later stadium alsnog te verbieden.

De geblazen diffuser is een systeem wat extra downforce kan creëren door de uitlaatgassen langs de diffuser te blazen. Sommige teams gaan hier nog een stap verder in door de motorsoftware van de auto aan te passen waardoor deze continu uitlaatgassen blijft blazen, ongeacht of de rijder het gaspedaal indrukt.

Naar verwachting heeft Red Bull het meeste profijt van dit systeem, al zijn er meerdere teams die het gebruiken. Een aantal teams toonde bezwaren na de plotselinge regelwijziging, waarna de FIA het verbod weer introk tot nader order.

Ross Brawn van MercedesGP heeft er het volgende over te zeggen; ,,De FIA heeft de regels van de motorafstelling aangescherpt, iets wat alle teams gaan merken. Het soort staccato uitlaad geluid dat je kan horen, zal tot het verleden behoren."

Christian Horner van Red Bull deed ook een duit in het zakje; ,,Dit is de onvermijdelijke consequentie van het succes. Het gaat invloed hebben op alle teams die het gebruiken, welke 90% van de deelnemers zijn, als je kijkt naar wie er een geblazen diffuser gebruiken."

Het blijft opvallend dat de FIA tijdens het seizoen iets een verbod op legt, dit terwijl het vorig jaar al door Red Bull werd gebruikt. De beschuldiging dat de FIA door middel van een verbod de uitkomst van het seizoen probeert te manipuleren zingen al weer rond op het internet.
http://www.gppits.net/nieuws/fia_neemt_blown_diffuser_op_de_korrel/

Gerard

Kwestie van tijd tot de FIA het wel gaat verbieden.. en ook een kwestie van tijd tot de heren ontwerpers weer een nieuw ' foefje'  vinden

En zo blijft het cirkeltje rond en blijft het kat en muis spel doorgaan

Was er eerst de dubbele difuser, nu de blown diffuser...
Let maar op. volgend jaar hebben ze de extended diffuser, welke ook weer verboden gaat worden ;D

Enzo

Dat lijkt mij ook, al blijft het discutabel dat ze iets tijdens het siezoen verbieden. Zeker als het snelste team hier het meeste voordeel van heeft.
Doet me denken aan de massademper van Renault of de flexivloer van Ferrari.

Dat gezegd hebbende strookt de enginemapping niet met het groene imago waar de F1 naar opzoek is. Ze verbranden nu veel meer benzine dan anders...

Enzo

http://www.gppits.net/nieuws/video_uitleg_geblazen_diffuser/
BBC uitleg over de geblazen diffuser, dit is overigens niet wat de FIA wil verbieden. De FIA wil verbieden dat de toevoer van uitlaatgassen alleen gestuurd worden door de voet van de coureur en niet door het motormanagement.

Gerard

http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/259927/mclaren-verbod-blown-diffuser-gaat-ons-kosten/


Als zowel Red Bull als McLaren het hier zwaar me gaan krijgen, wie gaat er dan als lachende derde uit de bus komen??
Wie heeft dit systeem nu niet??

Enzo

Ik denk dat alle topteams wel iets met enginemapping doen, wat wel duidelijk is dat Red Bull hier het meeste uithaalt.
Er word gezegd dat Ferrari het minste hiermee wint tov de andere 3 topteams, wat zou betekenen dat Ferrari het meeste baat bij heeft bij een verbod.
Er gaan al flink wat complottheorien over het net, waarin Ferrari als klokkenluider word aangewezen... ::)

Gerard

Citaat van: Enzo op 19 mei 2011 - 09:49:49
Ik denk dat alle topteams wel iets met enginemapping doen, wat wel duidelijk is dat Red Bull hier het meeste uithaalt.
Er word gezegd dat Ferrari het minste hiermee wint tov de andere 3 topteams, wat zou betekenen dat Ferrari het meeste baat bij heeft bij een verbod.
Er gaan al flink wat complottheorien over het net, waarin Ferrari als klokkenluider word aangewezen... ::)

Oh ja, dat verbaast me niets...

Maar ja, als je als Ferrari dan op die manier moet winnen??? ALS HET AL WAAR IS!!!!!!

Kootje

Citaat van: Gerard op 19 mei 2011 - 10:49:25
Citaat van: Enzo op 19 mei 2011 - 09:49:49
Ik denk dat alle topteams wel iets met enginemapping doen, wat wel duidelijk is dat Red Bull hier het meeste uithaalt.
Er word gezegd dat Ferrari het minste hiermee wint tov de andere 3 topteams, wat zou betekenen dat Ferrari het meeste baat bij heeft bij een verbod.
Er gaan al flink wat complottheorien over het net, waarin Ferrari als klokkenluider word aangewezen... ::)

Oh ja, dat verbaast me niets...

Maar ja, als je als Ferrari dan op die manier moet winnen??? ALS HET AL WAAR IS!!!!!!
Op zich is dat wel typisch Ferrari :-\ zij het niet dat we in Turkije hebben kunnen zien dat zij ook gebruik maken van dat systeem ,en ze mede daardoor de aansluiting met de top gemaakt hebben. ::)
Ik verwacht dit keer dan ook niet dat zij de oorzaak zijn. ???
Het zal zelfs eerder zo zijn dat dankzij protesten van Ferrari dit verbod weer teruggedraaid is. ;)