Zware straffen in de zaak Yé

Gestart door Hamilton MASTER, 20 augustus 2007 - 20:25:41

« vorige - volgende »

The REAL BUTTON Freak

Maar de uitspraak is gevallen toen Lierse al in tweede zat.

Nu begrijp ik je frustratie compleet als supporter.

Maar Lierse is terecht zo zwaar gestraft.

Jasper

Wanneer de uitspraak valt doet niet ter zake als dat bewuste artikel zegt "op het moment dat de feiten plaatsvonden"...

Nu ja, ik ben nog altijd overtuigd van de onschuld van Lierse, er zijn dus in feite twee wegen om Lierse in tweede (of in een utopisch geval, in eerste) te houden: de onschuld op zich en in het geval van schuld het bewuste "één klasse lager"-artikel.

Ik zie de club Lierse nog altijd als slachtoffer van de zaak. Het management heeft geld gekregen op hun persoonlijke rekeningen en de club heeft de prijs betaald op sportief vlak, en achteraf nog eens dubbel dik doordat onze naam besmeurd is en onze sponsors zich massaal hebben teruggetrokken.

razzle_dazzle

Artikel in De Morgen over de zaak Ye en hoe deze door de bond werd behandeld .. 't is een erg lang artikel en er is eigenlijk maar 1 conclusie mogelijk : 't zijn clowns bij de bond, hopelijk gaat het gerechterlijk onderzoek er iets serieuzer aan toe !

Het Ye-verdict:

Toenmalig Liersespeler Laurent Fassotte: We speelden tegen een zeer slechte ploeg. Hoe hard we ook ons best deden, het lukte ons niet om te verliezen. Bij de rust stonden we 3-0 voor

Onkreukbaar? Twee jaar schorsing!

Was de controlecommissie van de voetbalbond bij het bepalen van de straffen in de zaak-Ye te werk gegaan met een vogelpikbord en een paar pijltjes, dan was het verdict wellicht billijker geweest. Met Hasan Kacic werd zowat de meest onkreukbare Liersespeler voor twee jaar geschorst. Hoe staat het inmiddels overigens met de onderzoeken tegen La Louvière? Bergen? Ronse? Sint-Truiden? Stilte.

Door Douglas De Coninck


Natuurlijk waren de Rode Duivels geweldig deze week, maar willen we Belgische ploegen nog vaker zien winnen, dan vallen er lessen te trekken uit de zaak-Ye. Zoals deze: geef de spelers een premie om te verliezen.

Op 27 november 2004 beleggen trainer Paul Put en keeperstrainer Patrick Deman in café Pergola een vergadering met de vaste waarden van SK Lierse: Yves Van der Straeten, Marius Mitu, Laurent Delorge, Igor Nikolovski en Laurent Fassotte. De contracten voor deze spelers voorzien een premie van 2.500 euro per gewonnen wedstrijd. Nu ontvangen de spelers envelopjes met daarin 5.000 euro. Wat ze moeten doen? Zwaar verliezen tegen FC Brussels, de volgende dag, aldus Fassotte op 23 februari 2006 in zijn bekentenis aan de lichtelijk verbijsterde speurders van de federale politie.

Fassotte: "We speelden tegen een zeer slechte ploeg. Hoe hard we ook ons best deden, het lukte ons niet om te verliezen van Brussels. Bij de rust stonden we 3-0 voor. We hebben dan beslist om door te gaan en hebben gewonnen met 5-1."

Als het zo simpel is, dacht de Chinees, waarom dan niet gokken op winst? Winnen van Bergen, dat is de opdracht op 13 februari 2005. Ye belooft de spelers 30.000 euro, maar wou vooraf wel weten of het 0-3, 0-4 of 0-5 zou worden. Een makkie, want Bergen staat voorlaatste in de stand. Bergen - Lierse: 4-1.

Blijkens het dossier van de onderzoekscommissie van de voetbalbond werd Ye toen heel boos: "Hij begon zelf naar spelers te bellen. Volgens Patrick Deman heeft Ye gezegd dat het mislukt was omdat de kapitein bij Bergen niet meedeed. Normaal was dat Olivier Suray, maar die zat op de bank."

Op 18 februari 2005 wacht de spelers een missie waarvan je zou aannemen dat ze nooit kan mislukken: verliezen van Anderlecht. "We moesten verliezen met minstens drie goals verschil", aldus Patrick Deman, verhoord op 15 februari 2006. "De spelers (Mitu, Fassotte, Nikolovski, Delorge..., red.) kregen elk 20.000 euro, ik 10.000 euro. De match verliep echter niet zoals gewenst. Aan de rust stond Lierse met 1-0 voor."

Nadat Nenad Jestrovic een eerste strafschop voor Anderlecht in de tribune had gekeild, duurde het tot de 87ste minuut voor het Fassotte lukte om een tweede strafschop te veroorzaken, die er wél in ging. Too litte too late. Het bleef 1-1.

Elf kleine negers

We kennen ze nu, de eerste schuldigen in de zaak-Ye. Maandag veroordeelde de controlecommissie Paul Put tot levenslange schorsing en Lierse tot degradatie naar derde klasse. Is hier recht gesproken?

Laten we eens kijken.

Als rechterhand van Put verdeelde Deman maandenlang crimineel geld en gaf hij de spelers instructies over de geëiste resultaten, die uiteindelijk wel degelijk werden neergezet. Deman werd door de bond níét vervolgd aangezien hij de status van spijtoptant bedong.

Keeper Yves Van der Straeten gaf van meet af aan te kennen dat hij nog liever doodviel dan opzettelijk ballen binnen te laten. Dus werd zijn jonge doublure Cliff Mardulier aangesproken. Hij kreeg ooit privétraining van Ye, die in een hotelkamer voordeed hoe hij de bal in zijn eigen doel moest gooien. Zo bruin bakte Mardulier het niet, maar hij deed zijn club wel wedstrijden verliezen. Hij liet zich daar royaal voor vergoeden: 50.000 euro in totaal. Mardulier werd maandag vrijgesproken. Vanwege, zegt de commissie, "zijn jeugdige leeftijd" en "zijn medewerking aan het onderzoek". Ook Mardulier kwam het op hoorzittingen van de bond allemaal ootmoedig toegeven.

Er is niks mis met een goede spijtoptantenregeling. De idee is dan wel: een kleinere garnaal schuldkwijtschelding aanbieden in ruil voor informatie die leidt naar de haaien. De vraag rijst welke haaien de bond denkt te hebben gevangen.

Mitu, Fassotte, Delorge, Van der Straeten en Nikolovski bekwamen vorig jaar al een rechterlijke uitspraak die hen (tijdelijk?) immuun maakt voor de privérechtspraak van de bond. Daardoor bleven er maandag naast Put, Mardulier en het Liersebestuur nog maar drie eventueel te bestraffen partijen over: spelers Ninoslav Milenkovic, Archie Thompson en Hasan Kacic.

Milenkovic werd één keer bij de fraude betrokken. Op 16 april 2005 moest Put drie uur lang op hem inpraten alvorens hij als centrale verdediger ("niet mijn positie") in Charleroi wou aantreden met een B-elftal. Als ervaren speler moest hij ervoor zorgen dat die jonkies zich zouden laten inmaken.

"De opwarming begon", aldus Milenkovic in zijn getuigenis voor de bond. "Mardulier komt naar mij: 'Je weet, het moet 4-0 zijn.' Ik zeg: 'Fuck off.' Ik had me enkel geëngageerd om de wedstrijd te verliezen, van het resultaat was geen sprake geweest."

Charleroi - Lierse 1-0. Ye was eens te meer not amused, maar was wel van mening dat Milenkovic zo slecht had gespeeld dat hem niets te verwijten viel. De speler kreeg 20.000 euro, geld dat hij na een paar slapeloze nachten teruggaf aan Ye. Milenkovic wist van de fraude, liet na de bond te alarmeren en pleegde alleen al daardoor een zware inbreuk op het bondsreglement. Hij kwam ervan af met een symbolische straf omdat hij, lezen we, "medewerking verleende aan het onderzoek".Ook Archie Thompson wist van de fraude, nam eraan deel en meldde de bond niets. De spits hielp Lierse op 9 maart 2005 met 4-0 verliezen tegen Sint-Truiden door zich vooraan "gedeisd" te houden. Hij deed dat, zegt hij, niet voor geld maar voor Mardulier, die had verteld dat een bodyguard van Ye daags voor de wedstrijd een pistool op hem had gericht. Thompson ontving achteraf wel 5.000 euro voor zijn prestatie tegen La Louvière, waar Ye op 21 mei 2005 had gegokt op "veel goals". Het werd 7-0. Twee doelpunten van Thompson.

Eigenlijk stond zijn naam maandag maar pro forma op het lijstje van beklaagden. Het bondsparket trok de aanklacht tegen hem eerder al in. Op 15 juni 2006, tijdens het WK voetbal, waar Thompson in de spits liep bij Australië. De bond voelde er weinig voor enkel op het WK aanwezig te zijn door echo's over een gokschandaal.

Het geval-Kacic

Zo bleef maar één speler over die kon worden gestraft: de Kroatische linksachter Hasan Kacic. En gestraft wérd hij: twee jaar schorsing. Dat betekent dat Kacic, 31 jaar oud, zijn voetbalschoenen aan de haak kan hangen. De bond wil de schorsing uitbreiden tot de hele wereld. Want de wereld moet toch zien dat de België streng is voor fraudeurs?

Wat was het aandeel van Kacic? Hij speelde mee in twee 'verkochte' wedstrijden: de hilarische partij tegen FC Brussels en het 0-3-verlies tegen Genk, op 4 december 2004. Voor het overige was hij tijdens de hele Ye-episode geblesseerd. In hun verklaringen noemen Deman en Fassotte hem als de speler die zich nog nadrukkelijker dan Van der Straeten tegen het valsspelen verzette. Anders dan de keeper heeft Kacic - voor zover bekend - nooit één eurocent aanvaard van de Chinees. Als je het verdict van de bond bekijkt, zie je daar ook niks staan dat zelfs maar in de buurt komt van bewijsvoering over het tegendeel. Er staat: "... alhoewel het niet bewezen is dat Kacic geld zou hebben ontvangen als tegenprestatie of een hoofdrol heeft gespeeld in het gebeuren...'

"Mijn cliënt wordt verweten dat hij mogelijk aanwezig was op een vergadering met Ye", zegt advocaat Zvonimir Miskovic. "Hij zou op de hoogte zijn geweest, van fraude, maar heeft de bond niet op de hoogte gebracht. Dat is strafbaar, oké, maar wat is het verschil met de andere spelers?"

Kacic werd op 27 maart 2006 opgeroepen om te getuigen voor de bond. Hij kwam braafjes opdagen, maar moest tot zijn spijt melden dat hij al was verhoord door de federale politie. Die had hem verboden om met wie dan ook te praten over de gokfraude. Het onderzoek draaide nog op volle toeren, het gerecht wou geen lekken.

Miskovic: "Dus kwam hij daar aan en zei: 'Sorry mensen, ik mag niks zeggen.' Ik vrees dat dit het enige verschil is tussen Kacic en de anderen. Je vraagt je af: wou de voetbalbond corrupte spelers bestraffen of spelers die weigerden om te getuigen?"

Finland, here we come!

De indruk zou kunnen bestaan dat de gokfraude iets was dat zich vooral afspeelde bij SK Lierse. Niets is minder waar. Terwijl hij begin 2005 bij Lierse zat, voerde Ye ook onderhandelingen met tweedeklasser SK Ronse, waar hij in alle ernst de komst van David Beckham noemde als een van de mogelijke opties voor de rechterflank. In de weken daarna liet Ronse een reeks verdachte scores optekenen, waarbij het telkens vijf doelpunten slikte en gokkers op Aziatische websites dat ook hadden voorzien.

In mei 2005 werd Ye - een paar weken maar - de nieuwe patron bij Verbroedering Geel. Spits Sébastien Dufoor (Waasland) werd prompt benaderd door Bergenspeler Jean-Pierre La Placa. Dufoor kon 5.000 euro verdienen. De bond beet zich vast in de zaak en veroordeelde Geel tot degradatie, maar legde op geen enkel moment een verband met de passage van Ye.

Ye was amper vertrokken bij Geel, of daar kocht hij in Finland de club AC Allianssi. Hij bombardeerde de eerder al vermelde Olivier Suray tot manager. Suray bracht vijf spelers uit België naar Finland. Voorop: Jean-Pierre La Placa. Verder: Hocim Chebaiki (Bergen), Mustapha Douai (Ronse), Sergei Omelianovitch (Geel) en Grégory Goffin, de keeper van derdeklasser RACS Couillet. Op 7 juli 2005 moest Allianssi op bezoek bij Valkeakoski. Het semi-Belgische team kreeg een 8-0 om de oren. Bookmaker Veikkaus schrapte Allianssi van de lijst van clubs waarop kon worden gegokt. In Azië waren waanzinnige inzetten genoteerd op winst voor Valkeakoski met meer dan vijf doelpunten verschil. Na enkele maanden stapte Ye op, ging Allianssia failliet en keerden de vijf virtuozen terug naar de Belgische competitie. Reactie van de voetbalbond? Geen.

Dat de zaak-Ye aan het licht kwam, is niet te danken aan een clubleider, voetbalkenner of berouwvolle speler. De zaak werd eind oktober 2005 aan het licht gebracht door een tienermeisje dat het verschil niet kent tussen een doelpaal en een cornervlag. Zheyun Ye had haar op 29 oktober 2005 meegenomen naar de match Sint-Truiden - La Louvière. Later op de avond had hij in een hotel in Brussel geprobeerd in haar bed te glippen. Het meisje stapte naar de politie en vertelde hoe Ye vooraf al had voorspeld dat La Louvière zou winnen, wat het ook deed: 1-3. Een verrassing, want La Louvière bengelde onderaan in de stand met 4 punten. Bij het Britse gokkantoor Betfair was 600.000 euro ingezet op winst in Sint-Truiden. Sint-Truiden liet in alle stilte keeper Dusan Belic en verdediger Cyril Ramon vertrekken. Reactie van de voetbalbond? Geen.

Bij Westerlo was ook al keeper Jonathan Bourdon op non-actief gezet na een blunder die op 23 april 2005 Bergen kostbare punten opleverde en waar ook al op was gegokt. Reactie van de bond? Geen.

Inmiddels in La Louvière

Maandag titelde een krant dat geen enkele speler bij La Louvière zal worden vervolgd. "Niet waar", zegt An Fransen van het federaal parket. "Het onderzoek gaat door. Een aantal verdachten vroeg extra onderzoeksdaden, waarna het dossier terug in handen is gegeven van de onderzoeksrechter. Voor wanneer een proces? Dat kan nog wel een tijdje duren."

La Louvière was het eindpunt van Ye's ronde van België. Op geen enkele Belgische club is in Azië eind 2005 zo verwoed gegokt. Maar ook hier: nog altijd niks gehoord van de Belgische voetbalbond. Bij gebrek aan spijtoptant wacht de bond hier op het strafrechtelijke onderzoek. Dat spitste zich vorig jaar vooral toe op dubieuze geldstromen uit voetbaltransfers richting voorzitter Filippo Gaone, makelaar/maffiabaas Pietro Allatta en clubadvocaat Laurent Denis. In speurderskringen wordt tegenover De Morgen ontkend dat het onderzoek tegen La Louvière vast zou zitten of - zoals Allatta al een poosje loopt te verkondigen - alleen maar zou gaan over transfergelden.

Tegenover het gerecht wezen enkele toenmalige spelers en clubverantwoordelijken Laurent Denis aan als de man die de instructies van Ye overbracht naar de kleedkamer. De advocaat riskeert daarom een extra aanklacht voor pogingen tot het omkopen van spelers. Pogingen. Het zou betekenen dat het bij La Louvière wel is geprobeerd, maar niet gelukt. Zoals Gilbert Bodart beweert.

Ye investeerde een half miljoen euro in La Louvière. Het geld kwam terecht op een rekening van Denis. Hij haalde de met zware gokschulden kampende Bodart binnen als nieuwe trainer, zag in hem een willoos instrument, maar dat was kennelijk buiten het temperament van de ex-Rode Duivel gerekend. Volgens Bodart is tussen oktober en december 2005 zeven keer geprobeerd wedstrijden te fiksen: "Het is maar één keer echt gelukt."

Dat was de uitwedstrijd tegen Club Brugge, op 19 november 2005. Volgens gokexpert Karl Dhondt is het dé topper uit de Ye-reeks. Een wedstrijd waar in Azië "enorme bedragen zijn verdiend". Er moest worden ingezet op winst voor Club met meer dan 3 doelpunten verschil. La Louvière verloor met 4-0. Alle doelpunten vielen in de tweede helft, nadat Bodart in de dug-out op zijn gsm een oproep had gekregen van de Chinees: "Voor je huis staan twee van mijn mannen klaar. Als je niet doet wat ik zeg, zijn je vrouw en je dochters er straks niet meer."

Bodart blijft erbij dat zijn spelers die dag van niks wisten: "Ik gaf de flankspelers opdracht naar binnen te trekken." Al na twee minuten na de rust trof Javier Portillo raak. Voor het overige, zegt Bodart, "heb ik die Chinees alleen maar stokken in de wielen gestoken". Ook La Louvière kreeg de opdracht zwaar te verliezen tegen Anderlecht. Op 18 december 2005, toen paars-wit op puntenjacht was om leider Standard te kunnen bijbenen. Het bleef 0-0. "Ik ben in die periode vaak bedreigd geweest", zegt Bodart. "Mannen die je van de baan af reden, dat soort dingen. En toch. Had ik een speler van wie ik vermoedde dat hij het spel van de Chinees wou meespelen, dan haalde ik hem eraf."

Geen gebrek daaraan. Denis vond in Frankrijk vier nieuwe spelers: Habib Sissoko, Camille Oponga, Martin Ekani en Ghislain Chauray. Zij moesten de vaste waarden worden van La Louvière. Behalve Ekani heeft geen van hen ooit meegespeeld. Denis transfereerde ook de jonge Belvedere Grandisson, en ook die wou Bodart niet in zijn team. "Van de twaalf matchen bij La Louvière heb ik er vier gewonnen, vier gelijkgespeeld en vier keer verloren", blikt Bodart terug. "Maar ik ben wel degene die wordt bekeken als de grote fraudeur."

Laurent Denis loopt de laatste tijd wat minder in de kijker, maar zit wel nog in het voetbal. Hij knapt af en toe juridische klusjes op voor voetbalclub Lokeren en trad tijdens de soap rond de Lokerse trainer Georges Leekens op als zijn advocaat.

Bodart is nu trainer bij vierdeklasser SK Wevelgem City. Als zijn ploegje dit seizoen zichzelf overtreft, stijgt het naar derde klasse A. Da's een reeks om in de gaten te houden. La Louvière treedt erin aan, en ook het sterk met Allatta gelieerde RAEC Couillet. Dat speelt dit seizoen bij gebrek aan eigen stadion op Le Tivoli, het stadion van La Louvière. Couillet brengt een bijzonder team in stelling. In doel staat Jonathan Bourdon, de reservekeeper is Grégory Goffin. Verder vinden we hier Hocim Chebaiki en Mustapha Douai terug, en tot voor kort ook Belvedere Grandisson. Tot voor de zomer speelde ook Jean-Pierre La Placa voor Couillet. Misschien doet hij er nog een jaartje bij. Dat kan niet anders dan spectaculair voetbal worden.

Straffen in de zaak-Ye


Door de uitspraak van de voetbalbond zou je haast vergeten dat de zaak-Ye nog een paar vertakkingen had. Naar La Louvière bijvoorbeeld. Clubadvocaat Laurent Denis (foto) ontving geld van Ye en bracht volgens de spelers zijn instructies over naar de kleedkamer.

Jasper

Tsjing tsjing!

Nu nog even wachten op de reactie van JVA.

_Makke_

Ik had die topic hier eigenlijk nog niet gezien. Maar als Lierse supporter moet ik hier toch eens mijn zegje placeren, nietwaar? ;)

De posts van JVA zijn ronduit belachelijk, een fan van YR KV Mechelen misschien? De club die de kleine zelfstandige een paar jaar geleden fameus in het zak heeft gezet?

Lierse had als ploeg met die omkopingen niets te maken. Niet het oude bestuur, en zeker niet het nieuwe. Het eerste wat Theyskens immers gedaan heeft was Yé op de keien zetten. Yé fungeerde voor het oude Lierse bestuur als een investeerder. Het oude bestuur had op dat moment geen reden om er vragen bij te stellen. Yé en zijn goede vriend Put hebben dan onder 1 hoedje gespeeld.

Ik vind het wel erg dat enkel het Lierse dossier werd bekeken. Ze hadden nooit zo hard mogen meewerken met het gerecht/bond. Ploegen als La Louvière, STVV en GBA ontspringen hier de dans. Achja, het is nu voorbij, de toekomst ziet er mooi uit, en Put, de afgehaakte sponsors en eventuele anderen zullen nog diep in hun portemonnee mogen tasten (vooral Put dan).

Jasper

Put krijgt een boete van 40 euro... :-\

En JVA is supporter van Racing Mechelen. :P

_Makke_

Citaat van: Jasper op 26 maart 2008 - 18:38:19
Put krijgt een boete van 40 euro... :-\

Achja, Lierse zal binnenkort heel wat meer eisen van hem dan die 40 euro.