Armstrong gebruikte epo

Gestart door Ferrari 2010, 23 augustus 2005 - 19:59:29

« vorige - volgende »

Ferrari 2010

CitaatL'Equipe: "Lance Armstrong gebruikte EPO in 1999"


De Amerikaanse oud-wielrenner Lance Armstrong is dinsdag opnieuw in opspraak gekomen.

De zevenvoudige winnaar van de Ronde van Frankrijk wordt er door de Franse sportkrant L'Equipe van beschuldigd EPO te hebben gebruikt tijdens de Tour van 1999, de eerste die hij op zijn naam bracht. L'Equipe pakt in haar dinsdageditie paginagroot uit met de bewijzen daarvoor.

Lance Armstrong herhaalt in een reactie op het artikel "nooit prestatiebevorderende middelen genomen" te hebben. De beschuldigingen van dopinggebruik die dinsdag in de Franse krant L'Equipe verschenen, doet hij af als "tabloidjournalistiek".

Het dopinglab Chatenay-Malabry zou de in 1999 afgenomen monsters jaren later op de aanwezigheid van epo hebben onderzocht, in 1999 was die techniek nog niet voorhanden.

"Le mensonge Armstrong", of "De Armstrong-leugen" is de titel op de voorpagina van L'Equipe. De krant drukt de resultaten af van een vier maanden durend onderzoek door het dopinglab van Châtenay-Malabry in 2004.

Daaruit zou blijken dat Armstrong in de Tour van 1999 na zes verschillende ritten een positief EPO-staal afgeleverd heeft. In de bewuste editie van 1999 werden in totaal 12 positieve urinestalen afgeleverd, blijkt uit het onderzoek. Van wie de zes andere stalen zijn, is niet bekend.

De urinstalen werden in 1999 niet getest op het gebruik van EPO. Onderzoek op het gebruik van bloeddoping gebeurde pas voor het eerst bij de Olympische Spelen van 2000 in Sydney en in de Tour van het jaar daarna.

"Nog maar eens heeft een Europese krant gepubliceerd dat ik positief bevonden ben op prestatiebevorderende middelen", meldt Armtrong op zijn website (www.lancearmstrong.com). "Jammer genoeg gaat de heksenjacht verder en het artikel is niets anders dan tabloidjournalistiek... "De krant geeft zelfs toe in haar eigen artikel dat het onderzoek in kwestie gebrekkig is, en dat ik me op geen enkele manier kan verdedigen. Ze zeggen: 'Daarom zal er geen tegenexpertise zijn, noch voorgeschreven vervolgingen in de ware zin van het woord, omdat de rechten van de verdediging niet kunnen gerespecteerd worden'", aldus Armstrong.


CitaatDoping Armstrong: Tour-baas Leblanc sluit sanctie niet uit


Tour-directeur Jean-Marie Leblanc zegt op het televisiestation RTL zich "verraden" te voelen. Hij weigert echter het volledige palmares van Armstrong in vraag te stellen. Als de internationale wielerunie optreedt, sluit Leblanc een sanctie met terugwerkende kracht niet uit.

"U en ik hebben in het leven zonder twijfel hier of daar een fout gemaakt, een onjuiste daad, maar daarom moeten nog niet het geheel van een oeuvre en een palmares aan de kaak stellen of bekritiseren".

De grote baas van de Tour staat overigens niet afkerig tegen eventuele sancties met terugwerkende kracht: "Als er een sportive sanctie komt van de Internationale Wielerunie, zouden de organisatoren zich, ik weet nog niet onder welke vorm, bij de sportieve macht kunnen aansluiten, en een deklassering of een sanctie eisen".

"Deze zaak, die erg is voor de Ronde van Frankrijk, bewijst nog maar eens dat de strijd tegen doping in het wielrennen, net als in andere sporten, tijd vraagt en stap voor stap moet gedaan worden", besluit Leblanc.
Bron: Gazet Van Antwerpen



Dan kan elke renner 7 keer de tour winnen hé. Wat vinden jullie ervan? Als je het mij vraagt moeten ze minstens de helft van zen tittels van de Tour de France afpakken. Een normaal renner zou X aantal jaar niet meer mogen rijden, en hem laten ze gewoon begaan  ::)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

FerrariMan

Master voorspelde het nog onlangs :)

razzle_dazzle

Merckx is ook tweemaal gepakt met doping. Dus blijf ma mooi van die titels af. Toch vind ik het spijtig dat het nu pas aan het licht komt...het geeft alleszins een smet op zijn carriere.

McChouffe

CitaatDe krant geeft zelfs toe in haar eigen artikel dat het onderzoek in kwestie gebrekkig is

Zoiets doet de geloofwaardigheid van het artikel geen goed. Een gebrekkig onderzoek doen (en het zelf toegeven)  en dan met zulke zware beschuldigingen komen, je moet maar durven.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Rippie

Het onderzoeksinstituut heeft gezegd dat de onderzochte stalen anoniem zijn. Het is dus NIET zeker dat ze van Armstrong zijn...

Voor we met modder gaan gooien eerst maar eens afwachten wat er van dit alles nou waar is en wat niet.

Ben zelf geen fan van Armstrong. Maar dit zou de sport weer ernstig in diskrediet brengen, en dat is nou net wat het wielrennen niet kan gebruiken. :(
Formerly known as MrF1 ;)

De geschiedenis is het heden, gezien door de toekomst

Supermariobros

Het is natuurlijk altijd Armstrong, ok hij zal er wel gebruikt hebben. Maar ik ben van mening dat zowat iedereen van het peloton een verboden middel gebruikt.
Als je nu eens kijkt naar Tour de France, zoalle dagen menswaardige inspanningen, zonder doping is dit NIET mogelijk.

En voor de rest trekken ze er hun plan mee, want wielrennen interesseert mij totaal niet  :D

Jasper

Wat ik me altijd heb afgevraagd is welke pillen en injecties hij allemaal gebruikt heeft tijdens zijn kankerperiode. Of versterkende middelen die hij "voor medische redenen" nog steeds mocht gebruiken omdat hij kanker had gehad.

Maar ik ben blij dat er eens iemand met serieuze bewijzen afkomt.

RadioActiveMan

Serieuze bewijzen?

Waarom wordt iemand zijn zeik 6 jaar bijgehouden?
Er kan evengoed geknoeid zijn met de stalen.
Trouwes de A-stalen waren negatief in 1999 en nu zijn de B-stalen positief.
Waarom nu ineens na zijn pensioen en niet vorig jaar of het jaar daarvoor?
Dit zaakje stinkt, al is het alleen maar omdat men pis 6 jaar gaat opslaan.

Ferrari 2010

waarom nu pas met zen pensioen? Omkoperij ofzoiets misschien. Ik zou het niet weten, ik vind het ook raar.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

JVA

De reden is heel simpel. In die tijd was het gewoonweg niet opspoorbaar. Dus zullen er zeer velen tegen de dopinglamp lopen als ze van iedereen de stalen nog moesten hebben denk ik.


Juan Pablo

beetje dom om er pas 5 jaar erna over te beginnen, of zeg t gelijk of zeg niets :)

O look a bunny
(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Jasper

Met het verschil dat men toen nog geen goeie epotest had en nu wel.

Tommik

Opgepast. Die epotest bestaat al enkele jaren en is sindsdien niet meer aangepast (Het juiste jaar weet ik niet maar dacht 2000 of 2001). Men had die gegevens dus al vroeger kunnen hebben. 

Ferrari 2010

Jeps, maar wilde men de gegevens al hebben? Het kan zijn dat ze speciaal hebben gewacht tot Lance ermee kapte hé ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

razzle_dazzle

Citaat"US Postal-ploeg sprak over toverdrank"

zo 28/08/05 - Heeft Lance Armstrong nu doping gebruikt of niet? De Nederlander Ron Jongen, van 1992 tot 2000 masseur van Armstrong, denkt van wel. Hij zegt in een Nederlandse krant dat er vreemde dingen gebeurden in de Tour van 1999.
Volgens Jongen zou ploegleider Johan Bruyneel voor de proloog gezegd hebben: "Ze zitten onder de 50."

"Hij legde zijn vinger op zijn mond en maande me aan om er met niemand over te spreken."

Jongen zegt ook dat er bij US Postal gepraat werd over "toverdrank" en "wondermiddel" en dat er elke dag een auto met Spaanse artsen voor het hotel stond. Sensatie of de harde waarheid?

Volgens Bruyneel heeft Jongen een rijke verbeelding. "Er was maar één dokter in ons team. Ik heb nooit iets gezegd dat geheim moest blijven."