"Zaak Button"

Gestart door Juan Pablo, 29 april 2005 - 15:16:25

« vorige - volgende »

Wint BAR de zaak of niet?

wel
5 (29.4%)
niet
12 (70.6%)

Totaal aantal stemmen: 14

Juan Pablo

Na de race werd de auto te licht bevonden, 5.6 Kg, om precies te zijn.
Maar uiteindelijk bleek dat de benzine er al uit was gehaald.
De stewards waren overtuigd, maar de FIA niet en gaat in beroep, wat vinden/denken jullie ervan, zal "Button" de zaak winnen of wacht hen een schorsing voor deze race of zelfs voor het hele jaar!?.
Volgens mij kunnen ze dat niet maken want er moeten toch minimaal 20 auto's aan de start verschijnen?

O look a bunny
(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Tim C

Als de FIA een regelgevende/uitvoerende functie heeft, dan moet het zich neerleggen bij de rechtelijke functie :)

Bruno

Citaat van: R@cing Bull op 29 april 2005 - 15:16:25
Na de race werd de auto te licht bevonden, 5.6 Kg, om precies te zijn.
Maar uiteindelijk bleek dat de benzine er al uit was gehaald.
De stewards waren overtuigd, maar de FIA niet en gaat in beroep, wat vinden/denken jullie ervan, zal "Button" de zaak winnen of wacht hen een schorsing voor deze race of zelfs voor het hele jaar!?.
Volgens mij kunnen ze dat niet maken want er moeten toch minimaal 20 auto's aan de start verschijnen?

Ik denk dat je moeilijk kan verwachten dat een straf (als die terecht zou zijn) niet zou uitgesproken worden omdat er dan geen 20 wagens aan de start zouden verschijnen, moest dat wel zo zijn dan kan elks doen wat hij wil.

-----<
O O
-(_)-Ooo--- Bruno

Jasper

Waarom zou hij voor de rest van het seizoen uitgesloten worden? omdat in één race de wagen misschien te licht was? Diskwalificatie in San Marino kan ik nog begrijpen, maar schorsing voor de rest van het seizoen echt niet. Het is trouwens ook niet Buttons fout.

Juan Pablo

Citaat van: Jasper op 29 april 2005 - 17:08:44
Waarom zou hij voor de rest van het seizoen uitgesloten worden? omdat in één race de wagen misschien te licht was? Diskwalificatie in San Marino kan ik nog begrijpen, maar schorsing voor de rest van het seizoen echt niet. Het is trouwens ook niet Buttons fout.


tja, ik vond t ook raar en overdreven, maar ik heb het op meerdere sites gelezen, hier is er 1 van:

http://sport.fok.nl/sport/nieuws/13661

O look a bunny
(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Jasper

Ik geloof je wel hoor, maar ik zou het gewoon een enorm rare straf vinden...

The Iceman

Er wordt gesugereerd dat de BAR twee benzinetanks zou hebben en dat is naar het schijnt wettelijk verboden omdat er dan kan gesjoemeld worden met het gewicht tijdens de race. Tweede tank zou voor de ballast zijn en zo zou de wagen tijdens de race onder het minimum gewicht kunnen rijden. Blijkbaar zouden ze er vorig seizoen ook al mee hebben rondgereden. Komt dat aan het licht zou de kans bestaan dat het team voor de rest van het jaar zou geschorst worden ! Maar eerlijk gezegd vermoed ik dat een groot team zoals BAR zich niet met deze zaken bezig houdt. 

Doefie

Mocht de FIA BAR-honda schorsen voor een heel jaar gaan die ongetwijfeld nog in tegenberoep. Maar het is mogelijk. Tyrrell werd in 1984 of 1985 voor een heel jaar gediskwalificeerd omdat ze met hun wagens wat knoeiden. Halverwege het seizoen werd dat ontdekt en mochten ze een (half) jaar niet meedoen. Het is dus mogelijk. Maar of het zover komt is verre van zeker, zal waarschijnlijk toch niet zo zijn.

Ruud

Citaat van: Snekuem op 29 april 2005 - 17:49:58
Er wordt gesugereerd dat de BAR twee benzinetanks zou hebben en dat is naar het schijnt wettelijk verboden omdat er dan kan gesjoemeld worden met het gewicht tijdens de race. Tweede tank zou voor de ballast zijn en zo zou de wagen tijdens de race onder het minimum gewicht kunnen rijden. Blijkbaar zouden ze er vorig seizoen ook al mee hebben rondgereden. Komt dat aan het licht zou de kans bestaan dat het team voor de rest van het jaar zou geschorst worden ! Maar eerlijk gezegd vermoed ik dat een groot team zoals BAR zich niet met deze zaken bezig houdt.

'Wat niet weet, wat niet deert.' - Als BAR iets kan vinden waar zij veel mee kunnen winnen, ook al is het niet helemaal pluis, zullen zij dat echt niet nalaten te gebruiken. Dat geldt in principe voor elk ander team. Zolang de concurrentie of de marshalls er geen weet van hebben is er geen probleem.

Of dat een correcte manier van handelen is, dat is een tweede.

Bruno

Citaat van: Jasper op 29 april 2005 - 17:08:44
Waarom zou hij voor de rest van het seizoen uitgesloten worden? omdat in één race de wagen misschien te licht was? Diskwalificatie in San Marino kan ik nog begrijpen, maar schorsing voor de rest van het seizoen echt niet. Het is trouwens ook niet Buttons fout.

Op voorwaarde dat Button er niets van wist ben ik het met je eens dat hij er niets aan kon doen. Maar het blijft nog steeds een team, als je goed presteerd ligt dat aan het hele team en draag je de vruchten ervan, gaat het wat minder dan ligt dat ook aan het hele team.

Als ik me niet vergis hebben ze trouwens in het verleden al eens een team gepenaliseerd maar de rijder niet, dat is dus perfect mogelijk.
Maar als ze het team voor de rest van het seizoen uitsluiten kan Button moeilijk wat vrienden oproepen om hem te assisteren tijdens een GP hé. Zo kan hij misschien wel vroeger naar een ander team...

-----<
O O
-(_)-Ooo--- Bruno

Juan Pablo

oi, er is uitsluiting geeist tegen B.A.R in 2005  :o

om 14.00 de uitspraak

ik ben benieuwd hoe dit afloopt!!

O look a bunny
(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Ferrari 2010

Citaat van: R@cing Bull op 04 mei 2005 - 12:28:36
oi, er is uitsluiting geeist tegen B.A.R in 2005  :o

om 14.00 de uitspraak

ik ben benieuwd hoe dit afloopt!!
kheb het net gelzen op de nieuwssite, ik hoop voor hen van niet, maar we zullen moeten afwachten. Is die uitspraak vandaag?
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

FerrariMan

Citaat van: Schumi 2002 op 04 mei 2005 - 13:26:13
Citaat van: R@cing Bull op 04 mei 2005 - 12:28:36
oi, er is uitsluiting geeist tegen B.A.R in 2005  :o

om 14.00 de uitspraak

ik ben benieuwd hoe dit afloopt!!
kheb het net gelzen op de nieuwssite, ik hoop voor hen van niet, maar we zullen moeten afwachten. Is die uitspraak vandaag?
Morgen.

lucp

Als BAR uitgesloten wordt moeten andere teams een 3de wagen gaan inzetten om aan het minimumaantal te komen. Ik weet niet welke teams dan dit recht hebben maar als Williams daar bij is kan Button misschien gelijk overstappen zonder contracttoestanden.
This is my best victory ever : F1 World Champion 2005, Nürburgring 29/05/05
A victory is so much nicer when you have to figth for it : Formal World Champion 2005, Suzuka 09/10/05

Ferrari 2010

Citaat van: lucp op 04 mei 2005 - 13:36:29
Als BAR uitgesloten wordt moeten andere teams een 3de wagen gaan inzetten om aan het minimumaantal te komen. Ik weet niet welke teams dan dit recht hebben maar als Williams daar bij is kan Button misschien gelijk overstappen zonder contracttoestanden.
Zou een goede zaak zijn voor Button, het zou erg zijn moest hij nu een heel jaar aan de kant staan. Maar ik veronderstel dat het niet willekeurig is die teams, of moeten ze zichzelf kandidaat stellen. Het is veronderstel ik trouwens ook zo dat die derde wagen zijn punten niet meetellen voor de constructeur, dus zeker de kleine teams die zo al weinig punten scoren gaan niet geinteresseerd zijn, en minardi heeft waarschijnlijk niet genoeg wagens daarvoor.

Wie moet ze inzetten? Waarschijnlijk de 2 eerste teams, maar dan geef je hen meer data van het circuit, das dus onfair.
De 2 laatste teams, dat zijn diegenen die de data goed kunnen gebruiken, maar kunnen zij dat bugetair wel halen? Hoewel het natuurlijk wel een goede zaak zou zijn voor hun sponsors.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.