Andere raceklassen

Gestart door Doefie, 29 maart 2005 - 13:06:14

« vorige - volgende »

Vind je het goed?

Ja
15 (83.3%)
Nee
3 (16.7%)

Totaal aantal stemmen: 15

Matthijs

Van Eemnes naar Zeewolde. Of dacht je dat Van Amersfoort de naam ontleende aan de plaats?  :)

Robbert65

Nee, LOL, ik bedoelde: Van Amersfoort gaat naar Zeewolde :-) Taal is zeg maar niet mijn ding, blijkt dan weer. Of juist wel? ;-)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Haha ja zo had ik het ook kunnen lezen!

Sphinx

Van Amersfoorts contract met VW in de F3 is ten einde. Volgend seizoen rijdt het team met Mercedes motoren :) VAR test deze week voor het eerst met de nieuwe motoren voor Pedro Piquet (reeds bevestigd) en Callum Illot (louter voor de test)
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Matthijs

Van Amersfoort is echt goed bezig. Straalt veel professionaliteit uit, meer dan MP Motorsport, ondanks dat laatstgenoemde in de GP2 bivakkeert.

Sphinx

In het WRC is ook het e.e.a. loos. Zoals het er nu naar uitziet, zijn er volgend jaar maar twee officiële constructeurs: VW en Hyundai.
- Citroen is in 2016 even niet als merk vertegenwoordigd, om in 2017 weer terug te keren als de nieuwe regels duidelijk zijn. In 2016 zal het Franse merk ook voor het laatst in de WTCC te zien zijn. Petter Solberg was in onderhandeling voor de positie van testrijder, maar dat mislukte. PH Motorsport zal voor Kris Meeke en talent Stephane Lefebvre een aantal keren (wss Corsica, Monaco) een prive auto inzetten)
- Toyota leek via TTE in Keulen onderweg te zijn naar een entry in het WRC 2016, maar dat is nu llemaal erg wankel. Tommy Makinen is door het hoofdkantoor aangesteld om die entry voor te bereiden buiten TTE om, die waren zo pissed off dat ze ook geen medewerking aan Makinen willen verlenen. David Richards probeerde meteen van de situatie te profiteren door net zoals met Subaru en BMW/Mini Prodrive experience aan te bieden. Bij Subaru lukte het hem zo goedkoop fabrieksteam te worden, bij BMW Mini liep dat nog faliekant mis. Kris Meeke was even in de running als rijder, maar tekende een nieuwe deal bij Citroen (schijnbaar had Solberg m bij Makinen m aanbevolen)
- M Sport is opnieuw als privéteam actief met een nieuwe lineup. Mads Ostberg komt over van Citroen, Toyota-talent Eric Camili wacht het gekibbel niet af en na een goed verlopen Rally of Wales in een M-Sport gerund Fiesta R5 komt ook de Fransman naar Cumbria

VW verandert niets, drie auto's: twee voor Ogier en Latvala, één voor Mikkelsen. Wel is er flink geschoven in de co-piloten. VW heeft al eens geprobeerd om twee jaar geleden de toenmalige rijders op te zadelen met hun keus van co-piloten, waardoor o.a. Mikkelsen gedwongen werd Ola Floene te "laten gaan" in 2013. Mikkelsen kreeg in voorbereiding op 2014 Mika Markkula naast zich, maar de twee klikten niet en dit seizoen keerde Floene weer terug met een contract voor 2015 en 2016. Echter, EVEN Management, een soort talentenbureau voor co-piloten blijkt met VW te hebben afgesproken dat in 2017 Floene opnieuw zou worden weggestuurd voor talent Anders Jäger. Het zou geen probleem zijn geweest als EVEN niet had besloten om Ole Kristijan Veiby (zoon van EVEN-baas Erik Veiby) een nieuwe copiloot te "geven", namelijk Ostberg's co-piloot Jonas Andersson. Ostberg klopte bij Floene aan en die greep meteen toe, waardoor Jäger versneld naar Mikkelsen door schuift)

En tot slot Hyundai, dat begin december de nieuwe I20 presenteerde:



Abbring zal net als dit jaar "enkele rally's" rijden, maar zal zich vooral met de ontwikkeling van de R5 versie bezighouden. Vaste kern zijn opnieuw Thierry Neuville, Hayden Paddon (gravelprogramma) en Dani Sordo (asfaltprogramma)
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Ook de rallywereld krijgt zn max verstappen story. Even wat achtergrond. Harri Rovanpera was in de jaren 90 een rallytalent waarbij het er nét niet helemaal uitkwam. De Fin reed voor Seat  in de F2 klasse en won daar het WK in 1998. In 1999 reed hij een paar rally's in het WRC team van Seat, maar hij viel echt op door in een Prive-Toyota derde te worden in zijn thuisrally, die zelfs door zijn eigen dorp kwam. Hij reed daarna nog vier jaar bij peugeot en won de Swedish Rally, en knoopte er dankzij sponsoring een seizoen voor Mitsubishi aan vast. Maar na die jaren was het geld op en bleef het bij enkele outings voor Skoda.

Harri's zoon Kalle Rovanpera is nu 15, maar al een jaar of 7 op YT terug te vinden nadat zijn pa hem even liet "buiten spelen" in een oude Mitsubishi Evo. Op zn veertiende werd Kalle dit jaar in het Fins kampioenschap rallysprint ingeschreven in een Citroen C2 en reed mee in het Lets kampioenschap rally, waar je (hou je vast) geen rijbewijs voor nodig hebt, alleen een rallylicentie. Harri's oude copilot Risto Pitilianen moest op de verbindingen dus voor chauffeur spelen  ;D In 2016 zal Rovanpera opnieuw in Letland rijden, maar nu in een Skoda Fabia WRC

http://youtu.be/AenQEYTrUQQ
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

C.G. de Beaufort

De FIA hebben de technische regels opgeschroefd in Europese F3, daarom zullen 3 teams eruit stappen. Vorig jaar deden er maar liefst 36 auto's in het kampioenschap, nu dit aantal zal dalen naar 20 tot 25 auto's.

http://www.f1today.net/nl/nieuws/208799/europees-kampioenschap-start-mogelijk-met-uitgedund-veld

Groet,

C.G. de Beaufort

Jehoentelaar

Nog minder juniorstoeltjes dus.

Sphinx

#369
Het doek is gevallen voor VW's rallyprogramma. Na 2016 zal Wolfsburg geen auto meer inzetten in het WRC. Grootste aanleiding vormt het dieselschandaal, waardoor eerder ook de WEC programma's gestopt werden. Officiële bevestiging is er nog niet gegeven.

Het zou een tweede grote schok voor het WRC binnen enkele jaren geven. In de financiële crisis liepen fabrikanten massaal weg tot alleen Ford en Citroen overbleven, waarna de 2 liter WRC's werden vervangen door 1.6l auto's. Nu was het WRC van plan de 2017 auto tot een moderne variant van de Groep B om te vormen, zowel VW als M-Sport als Citroen hadden al met auto's getest. FIA maakte tevens bekend een verbod op klantenauto's in te voeren omdat de nieuwe generatie te krachtig is om in de handen van particulieren te laten. Om het wegvallen van "vaste klanten"als Martin Prokop, Ott Tanak, Henning Solberg, Yazeed al Rahji op te vangen staat men teams van drie auto's weer toe. Maar het zou betekenen dat met Citroen, Toyota (officieel terug), M-Sport en Hyundai we een WRC met 12 auto's hebben. De FIA zou een klasse voor oude WRC's kunnen overwegen om dit op te lossen.

Verder veroorzaakt dit natuurlijk een aardschok op de rijdersmarkt. Ogier haalde in Frankrijk al de WK titel op, Citroen zou al met m gesproken hebben in Wales. Grappig dat hij dan juist met lievelingsvijand Kris Meeke (reeds bevestigd) een team vormt. Ook Toyota heeft pas één rijder vastgelegd (Juho Hanninen) en M-Sport kan alleen boven water blijven omdat Eric Camili via de Franse autosportbond geld bijlegt. Het biedt tevens mogelijkheden voor JM Latvala en Andreas Mikkelsen, want VW als prive team zoals MSport doet zie ik er niet van komen.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Update van de caroussel in het WRC:

- VW verhuurt zijn 2016 WRC auto aan geïnteresseerden in de WRC Trophy, een cup voor prive-teams die in oude WRC auto's kunnen meedoen
- Tevens denkt VW er alsnog over een prive-team voor zijn Polo 2017 op te richten. Nasser Al Attiyah schijnt interesse te hebben. Grootste struikelblokken zijn o.a. geld (VW wil niets zelf betalen) en Sebastien Ogier schijnt onderdeel van de deal uit te maken, tenzij de suikeroom vergelijkbaar talent kan bieden.
- Ogier lijkt aanbiedingen van Toyota en Ford naast zich neer te leggen. De Fransman heeft beide 2017 auto's getest. Bij Toyota was hij duidelijk in zn commentaar "nu niet competitief", Ford kon wel zijn goedkeuring wegdragen, maar is eigenlijk plan B ter faveure van VW
- Toyota gaat voor een compleet Finse lineup: Juho Hanninen was al bevestigd, daar komt JM Latvala bij. Talent Esapekka Lappi krijgt bij enkele rally's de derde auto.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!


gloudiesaurus

http://www.youtube.com/watch?v=b6LGIt24iUI&t=2s

Er komt ook een Eletric GT kampioenschap waairn wordt geraced met Tesla. Boven een filmpje met daarin de bolide.

CitaatAbout Electric GT Championship – New zero-emissions motorsport category promoting sustainable mobility

The championship was announced on 9 March 2016, with the Tesla Model S P100D chosen for the first season, which will get underway in 2017. There will be 20 international drivers, both male and female, racing for 10 professional teams in identical Tesla Model S machines equipped with the latest OMP safety equipment and running on bespoke Pirelli tyres. EGT will visit seven classic European circuits in its inaugural season, including Paul Ricard, Barcelona, Assen and the Nürburgring, before staging three non-championship races in the Americas.

Weekends will consist of a 20-minute practice session, 60-minute qualifying, a day race (60km) and a dusk race (60km). Each round will be a weekend-long festival of technology and innovation for sustainability, in and around the circuits. Fans will be able to stream races via Periscope, Twitch and YouTube, as well as interact directly with the teams using social media platforms.

GPPits.net: als Formule 1 een passie is

C.G. de Beaufort

Alle rijders vallen uit in Formule 4 Maleisië

Niemand finishte de race, doordat alle auto's zonder brandstof kwamen te staan.

https://www.autobahn.eu/5723/wat-alle-rijders-vallen-uit-in-formule-4-maleisie/

Hahaha.. !

C.G. de Beaufort




Sabai