Andere raceklassen

Gestart door Doefie, 29 maart 2005 - 13:06:14

« vorige - volgende »

Vind je het goed?

Ja
15 (83.3%)
Nee
3 (16.7%)

Totaal aantal stemmen: 15

Matthijs

Citaat van: Perton op 21 juni 2015 - 16:15:56
We lopen met zijn allen te bitchen op die minimale leeftijd van 18 in de F1, maar F3 laat de laatste tijd zien dat dat eigenlijk geen slecht plan is.
En toch vraag ik het me serieus af of het alleen leeftijd is. Want ook coureurs als bijvoorbeeld Canamasas en Cecotto Jr lieten bizar rare fratsen zien in de GP2 en toen waren ze de 20 al ruimschoots gepasseerd.

Ik denk dat het een fundamenteler probleem is. De huidige generatie aanstormende coureurs lijkt te denken dat ze (en hun auto's) onschendbaar zijn of staan in ieder geval te weinig stil bij de gevolgen. Met het risico te worden versleten als oude zeur, vroeger hadden rijders veel meer respect voor elkaar op de baan omdat je bang was voor blessures of erger bij een grote klapper. Nu wil ik daar niet naar terug, maar misschien hebben we hier wel te maken met de keerzijde van veiligheid.

Sphinx

Rosenquist moet er afgelopen weekend wel grijze haren van hebben gekregen. Eerst geramd door Giovanazzi, daarna die actie van Stroll en tot slot Pommer die hem niet één maar twee keer een beuk verkoopt.

Citaat"Some of the new kids seem to think we're in a video game," he said.

Belooft nog wat voor de Norisring dan, waar Rosenquist dit over zei

Citaat"It's a wall-lined circuit with lots of slipstreaming and heavy braking zones, and I have to admit I'm feeling concerned going there."
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Perton

Citaat van: Matthijs op 22 juni 2015 - 13:52:00
Citaat van: Perton op 21 juni 2015 - 16:15:56
We lopen met zijn allen te bitchen op die minimale leeftijd van 18 in de F1, maar F3 laat de laatste tijd zien dat dat eigenlijk geen slecht plan is.
En toch vraag ik het me serieus af of het alleen leeftijd is. Want ook coureurs als bijvoorbeeld Canamasas en Cecotto Jr lieten bizar rare fratsen zien in de GP2 en toen waren ze de 20 al ruimschoots gepasseerd.

Ik denk dat het een fundamenteler probleem is. De huidige generatie aanstormende coureurs lijkt te denken dat ze (en hun auto's) onschendbaar zijn of staan in ieder geval te weinig stil bij de gevolgen. Met het risico te worden versleten als oude zeur, vroeger hadden rijders veel meer respect voor elkaar op de baan omdat je bang was voor blessures of erger bij een grote klapper. Nu wil ik daar niet naar terug, maar misschien hebben we hier wel te maken met de keerzijde van veiligheid.
heb je absoluut gelijk in. Het is niet alleen leeftijd.  Het is ook gewoon het gebrek aan discipline en dat komt omdat er in de juniorklassen al niks wordt gehandhaafd.

Sphinx

Zelfde zag ik ook in de V8's afgelopen weekend, en daar rijden eigenlijk maar twee tieners rond, rest is lage dertiger, begin veertig

http://www.v8supercars.com.au//view/videos/race-13-highlights-skycity-triple-crown-darwin
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Matthijs

Het is echt zorgwekkend. En wat dat betreft doet Verstappen ook een beetje mee aan de trend van (te) agressief rijden. Ik snap de frustratie van Rosenqvist heel goed. Inhalen is leuk, maar soms moet je gewoon weten wanneer je verloren hebt.

Edwin90

Is er in de F3 niet vooral sprake van het Verstappen effect? Die jongens zouden haast denken dat ze na één seizoen F3 zo naar de F1 kunnen stromen, gaan gekke dingen uithalen om dat te bereiken.

Perton

Deels, maar de Maldonado,  Cecotto en andere lui spelen al veel langer. Er wordt al jaren te agressief geracet, maar nu is het ook een keer echt zichtbaar.

Sphinx

Voor deze trammelant losbrak had de generatie Maldonado, Perez en ook Grosjean en Bianchi de reputie die ik "GP2-trekjes" ben gaan noemen. Tegen elke prijs in willen halen, niet je verlies nemen, geen ruimte laten en BAM die deur dichtgooien, met alle vervelende gevolgen vandien. Ocon flikte dat trouwens ook twee keer bij Verstappen in Pau. Ik zat net naar de Blancpain GT te kijken en zelfs Andy Soucek heeft er nog last van. En die rijdt nu niet meer in singleseaters, maar in een grote zware Bentley GT3, die ivm zijn oude GP2 en F2 materiaal net een vrachtwagen is. Hij ploegde in Paul Ricard in de eerste bocht als een dolle walvis door het veld en schoot de twee naaste belagers van Frijns en Vanthoor eraf (de Mclaren van Bell en Estre en de Ferrari van Seefried en Siedler)
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Matthijs

Benieuwd hoe dit op te lossen is. Misschien met zware straffen, maar de bedoeling moet zijn dat de coureurs geen gekke dingen doen omdat ze zélf vinden dat de actie niet kan, niet omdat ze bang zijn voor een straf.

Perton

Deel ook beetje kip en ei denk ik. Ze vinden dat het kan, omdat het niet bestraft wordt (of althans, jarenlang leverde het hoogstens een reprimande op op de hoogste niveaus, en dus dachten de jonge jochies in lagere klassen dat het kon). Ik zal niet zeggen dat het systeem verrot is, dat is wat overdreven, maar er zit wel een fundamenteel probleem in en ik denk dat we een overgangsperiode moeten hebben, en in die periode zal het misschien inderdaad de oplossing zijn om coureurs dan maar bang te maken met straffen. De nieuwe generatie van over een paar jaar zal dan misschien wel het besef hebben wat wel en niet juist is.

Miguel

Maar we vinden Senna en Schumacher toch allemaal zo geweldig? Met die twee dwazen is dit soort racen allemaal begonnen en toen waren het maar twee idioten op de baan, nu doet iedereen het. Je ziet het ook overal, en het is niet alleen het besturen van de auto, maar ook de handgebaartjes en praatjes naast de auto. "Winnaarsmentaliteit".
Peace out yo.

Miguel

Mocht iemand trouwens nog wat foto's en zo van afgelopen VLN-race willen zien en een verslag lezen (twee Nederlandse winnaars!), check hier: http://www.gt-report.com/2015/06/23/its-a-porsche-party/
Peace out yo.

Matthijs

Citaat van: Miguel op 24 juni 2015 - 09:16:52
Maar we vinden Senna en Schumacher toch allemaal zo geweldig?
De coureurs wel ja, maar ik vond het niet geweldig als ze over de schreef gingen.

Citaat van: Miguel op 24 juni 2015 - 09:16:52Met die twee dwazen is dit soort racen allemaal begonnen en toen waren het maar twee idioten op de baan, nu doet iedereen het. Je ziet het ook overal, en het is niet alleen het besturen van de auto, maar ook de handgebaartjes en praatjes naast de auto. "Winnaarsmentaliteit".
Maar Senna en Schumacher hadden al ruimschoots bewezen over bovengemiddelde car control en ruimtelijk inzicht te beschikken. Bij coureurs als Lance Stroll lijkt het meer op het gebrek aan deze twee. Daar komt bij een onderschatting van de gevaren en een gebrek aan respect voor je teamgenoten, waar vooral coureurs als Cecotto Jr en Canamasas (en Verstappen?) zich schuldig aan maken. Keihard straffen is een optie, maar tegelijkertijd is dat wellicht niet genoeg. Er moet meer bewustwording bij deze coureurs komen dat ze verkeerd bezig zijn.

Franky R.

In de F3 is het nog steeds 1992, zo te zien... :P

Miguel

Citaat van: Matthijs op 24 juni 2015 - 09:25:25
Citaat van: Miguel op 24 juni 2015 - 09:16:52
Maar we vinden Senna en Schumacher toch allemaal zo geweldig?
De coureurs wel ja, maar ik vond het niet geweldig als ze over de schreef gingen.

Citaat van: Miguel op 24 juni 2015 - 09:16:52Met die twee dwazen is dit soort racen allemaal begonnen en toen waren het maar twee idioten op de baan, nu doet iedereen het. Je ziet het ook overal, en het is niet alleen het besturen van de auto, maar ook de handgebaartjes en praatjes naast de auto. "Winnaarsmentaliteit".
Maar Senna en Schumacher hadden al ruimschoots bewezen over bovengemiddelde car control en ruimtelijk inzicht te beschikken. Bij coureurs als Lance Stroll lijkt het meer op het gebrek aan deze twee. Daar komt bij een onderschatting van de gevaren en een gebrek aan respect voor je teamgenoten, waar vooral coureurs als Cecotto Jr en Canamasas (en Verstappen?) zich schuldig aan maken. Keihard straffen is een optie, maar tegelijkertijd is dat wellicht niet genoeg. Er moet meer bewustwording bij deze coureurs komen dat ze verkeerd bezig zijn.

Op zich vond ik de brake checks van de Schumacher, zijn botsingen met andere coureurs, en zijn kin ook wel getuigen van weinig respect, inzicht en rijvaardigheid. Senna wilde altijd met Prost botsen, ook een beetje raar. En de generaties na hen hebben dat gezien en doen dat na (serieus, kijk eens een willekeurige race, en je zal alle moves uit de Senna-Schumacher School of Dirty Driving terugzien).
Peace out yo.