Dodelijke crash...

Gestart door JVA, 13 november 2004 - 14:56:58

« vorige - volgende »

JVA

Dodelijke crash in Rally van Luxemburg 13-11-2004  
Zaterdagochtend is in de buurt van het Luxemburgse Ettelbrück de Nederlandse autopiloot Piet Bijvelds omgekomen na een crash tijdens de Rally van Luxemburg. Tijdens de achtste klassementsrit crashte de wagen van vader en zoon Bijvelds tegen hoge snelheid. Vader Piet (62) overleefde de klap niet. Na onderling overleg werd beslist de rally verder te zetten.

De rallysport komt hoe langer hoe meer onder druk te staan vrees ik. Als je naar de beelden uit de cockpit kijkt op het nieuws, dat sta ik verwonderd dat er niet meer dodelijke ongevallen gebeuren...

Doefie

Rally staat dacht ik al jaren ter discussie, evenals Formule 1... ze zullen niet snel verdwijnen, want er blijven nog steeds meel landen voorstander als tegenstander.

Bjorn

En toch krijgt het imago van de rally een enorme deuk bij ieder slachtoffer die er valt!  :?  :(  :cry:
De Mens: In Het Gras![/color]

Mikacouli

Citaat van: BjornEn toch krijgt het imago van de rally een enorme deuk bij ieder slachtoffer die er valt!  :?  :(  :cry:

Ja, das zeker waar. Maar ik vraag me echt af, hoelang is het nog niet geleden dat er nog es een dodelijk ongeluk was in de WRC. Volgens mij zijn die wagens veel veiliger. Een reden te meer om de andere series ook aan te sporen om een veiligere wagen te maken. Deze ongelukken kunnen vermeden worden volgens mij.

In ieder geval, RIP.

Bruno

Heu, ik had gehoord dat de co-piloot (de vader) op het moment van het ongeluk geen gordel droeg?

Ik wil er voorlopig nog niet meer over kwijt, maar als dit zo was dan kon dit ten eerste zeker ook vermeld worden in het nieuws (wat ik niet gezien heb), en ten 2de als dat zo was dan was dat wel oerstom van de co-piloot en dan mag je nog zo'n "veilige" wagen bouwen als je wilt.

Dit op voorwaarde dat mijn info juist is natuurlijk.

Het blijft erg om iemand te verliezen, en zeker als het dan nog gebeurd tijdens het uitoefenen van je favoriete sport.
Het enige dat ik kan hopen is dat hetgeen me verteld is niet de waarheid is...

In elk geval blijft het erg natuurlijk.

-----<
O O
-(_)-Ooo--- Bruno

alpinestar

De wagen van Bijvelds was een Mitsubishi EvO 7 groep N, gebouwd volgens de geldende FIA-normen, niet veiliger of minder veilig dan een auto die deelneemt aan het WK.

Het bericht dat Bijvelds geen gordel zou gedragen hebben, is verspreid door Belga, een specialist op het gebied van autosport. Iemand van jullie al eens meegereden in een rally-auto zonder gordel? Bij de eerste harde freinage knal je los door de voorruit. Vader Bijvelds was een ervaren corijder, die WK heeft gereden. Geen snotneus, geen bleu-ke.

Omdat een copiloot sterft, moet dan de sport in vraag gesteld worden? En wat met voetballers die doodvallen op het veld, of wielrenners die hun kop breken op betonnen paaltjes?

Ruud

Citaat van: NRC HandelsbladAutosport: Piet Bijvelds dood door crash
 
ETTELBRUECK (ANP) - De Nederlandse autocoureur Piet Bijvelds is zaterdag tijdens een crash bij de Rally van Luxemburg om het leven gekomen. Hij was bijrijder bij zijn zoon Peter, die het ongeluk wel overleefde. Bijvelds was 62 jaar.

Volgens organisator Jo Deschuyter crashte de auto op een chicane die later in het circuit was aangebracht om de autocoureurs snelheid te laten verminderen. Die chicane stond er niet tijdens de verkenning van het parkoers omdat het een openbare weg is.

,,De situatie is wel aangeduid in het roadbook en vanmorgen hebben we het iedereen bij de start nog apart verteld. Voor het tragische ongeval waren er vijf wagens zonder probleem gepasseerd. Vermoedelijk is er iets fout gegaan en heeft de co-rijder vergeten aan te geven dat er chicane stond, met alle gevolgen van dien'', aldus Deschuyter.

Het is de Bijvelds al een keer eerder overkomen op een van de Canarische eilanden. Een bandenstapel die op het laatst toegevoegd was na het uitkomen van een snelle bocht, toen zonder enige melding. Het resultaat was een klapper met 160 km/h...

Nu weer een dergelijk geval, echter ditmaal met dodelijke gevolgen. Ondanks het aangeven van de nieuwe situatie vind ik niet dat de organisatie geheel vrijuit gaat: die chicane had er al voor de verkenning moeten staan.

Eric

Citaat van: Ruud
Citaat van: NRC HandelsbladAutosport: Piet Bijvelds dood door crash
 
ETTELBRUECK (ANP) - De Nederlandse autocoureur Piet Bijvelds is zaterdag tijdens een crash bij de Rally van Luxemburg om het leven gekomen. Hij was bijrijder bij zijn zoon Peter, die het ongeluk wel overleefde. Bijvelds was 62 jaar.

Volgens organisator Jo Deschuyter crashte de auto op een chicane die later in het circuit was aangebracht om de autocoureurs snelheid te laten verminderen. Die chicane stond er niet tijdens de verkenning van het parkoers omdat het een openbare weg is.

,,De situatie is wel aangeduid in het roadbook en vanmorgen hebben we het iedereen bij de start nog apart verteld. Voor het tragische ongeval waren er vijf wagens zonder probleem gepasseerd. Vermoedelijk is er iets fout gegaan en heeft de co-rijder vergeten aan te geven dat er chicane stond, met alle gevolgen van dien'', aldus Deschuyter.

Het is de Bijvelds al een keer eerder overkomen op een van de Canarische eilanden. Een bandenstapel die op het laatst toegevoegd was na het uitkomen van een snelle bocht, toen zonder enige melding. Het resultaat was een klapper met 160 km/h...

Nu weer een dergelijk geval, echter ditmaal met dodelijke gevolgen. Ondanks het aangeven van de nieuwe situatie vind ik niet dat de organisatie geheel vrijuit gaat: die chicane had er al voor de verkenning moeten staan.

Tja dan treft de organisatie niet meteen de fout hé...

Bruno

Al bij al, wederom spijtig dat de sport zo maar weer eens (negatief) in het nieuws gekomen is.

Als het echt zo is (Belga heeft het ook zo vermeld las ik hier) dat de co-piloot zijn gordel niet aanhad is dat een onvergeefbare fout, eenders wat het gevolg ervan was...

Zoals gezegd, beresterke wagens of niet, als je je veiligheidsvoorzieningen niet gebruikt ben je medeverantwoordelijk dat er de kans geboden word dat de sport weer eens in een slecht daglicht gesteld word.  :cry:

Hoe erg het ook is voor de nabestaanden.

Er worden trouwens regelmatig dingen aan het roadbook/reglement gewijzigd, meestal word dit doorgegeven aan de betrokkenen die dan tekenen voor ontvangst. Is er in verband met betreffende hindernis geen bewijs van afgifte/vermelding terug te vinden dan kan de organisatie WEL aansprakelijk gesteld worden.  

Zo werd er nog niet zo lang geleden in de media ook dramatisch gedaan omdat er een piloot overleden was tijdens een circuitrace, nadien bleek dat de piloot niet overleden was door de crasch maar eigenlijk gecrasht was omdat hij overleed tijdens de race zelf, de crash was dus "een gevolg van" en niet omgekeerd.

-----<
O O
-(_)-Ooo--- Bruno

jandr

Citaat van: Mikacouli
Citaat van: BjornEn toch krijgt het imago van de rally een enorme deuk bij ieder slachtoffer die er valt!  :?  :(  :cry:

Ja, das zeker waar. Maar ik vraag me echt af, hoelang is het nog niet geleden dat er nog es een dodelijk ongeluk was in de WRC. Volgens mij zijn die wagens veel veiliger. Een reden te meer om de andere series ook aan te sporen om een veiligere wagen te maken. Deze ongelukken kunnen vermeden worden volgens mij.

In ieder geval, RIP aan de familie.

Het is ongetwijfeld goed bedoeld, maar RIP betekent Requies In Pace, Rust in Vrede. Eén dode in de familie is wss meer dan genoeg...

Mikacouli

Citaat van: jandr
Citaat van: Mikacouli
Citaat van: BjornEn toch krijgt het imago van de rally een enorme deuk bij ieder slachtoffer die er valt!  :?  :(  :cry:

Ja, das zeker waar. Maar ik vraag me echt af, hoelang is het nog niet geleden dat er nog es een dodelijk ongeluk was in de WRC. Volgens mij zijn die wagens veel veiliger. Een reden te meer om de andere series ook aan te sporen om een veiligere wagen te maken. Deze ongelukken kunnen vermeden worden volgens mij.

In ieder geval, RIP aan de familie.

Het is ongetwijfeld goed bedoeld, maar RIP betekent Requies In Pace, Rust in Vrede. Eén dode in de familie is wss meer dan genoeg...

Oops, foutje van mij :oops:  :oops:

Ruud

Citaat van: eric
Citaat van: Ruud
Citaat van: NRC HandelsbladAutosport: Piet Bijvelds dood door crash
 
ETTELBRUECK (ANP) - De Nederlandse autocoureur Piet Bijvelds is zaterdag tijdens een crash bij de Rally van Luxemburg om het leven gekomen. Hij was bijrijder bij zijn zoon Peter, die het ongeluk wel overleefde. Bijvelds was 62 jaar.

Volgens organisator Jo Deschuyter crashte de auto op een chicane die later in het circuit was aangebracht om de autocoureurs snelheid te laten verminderen. Die chicane stond er niet tijdens de verkenning van het parkoers omdat het een openbare weg is.

,,De situatie is wel aangeduid in het roadbook en vanmorgen hebben we het iedereen bij de start nog apart verteld. Voor het tragische ongeval waren er vijf wagens zonder probleem gepasseerd. Vermoedelijk is er iets fout gegaan en heeft de co-rijder vergeten aan te geven dat er chicane stond, met alle gevolgen van dien'', aldus Deschuyter.

Het is de Bijvelds al een keer eerder overkomen op een van de Canarische eilanden. Een bandenstapel die op het laatst toegevoegd was na het uitkomen van een snelle bocht, toen zonder enige melding. Het resultaat was een klapper met 160 km/h...

Nu weer een dergelijk geval, echter ditmaal met dodelijke gevolgen. Ondanks het aangeven van de nieuwe situatie vind ik niet dat de organisatie geheel vrijuit gaat: die chicane had er al voor de verkenning moeten staan.

Tja dan treft de organisatie niet meteen de fout hé...
Formeel gezien is de organisatie inderdaad niet aansprakelijk. Desondanks vind ik de organisatie ook 'niet geheel' vrijuit gaan, in mijn ogen treft hen wel degelijk enige blaam.

In een andere bron dan de bovenstaande heeft Peter Bijvelds (de zoon en bestuurder) gezegd dat de wijziging pas twee minuten voor start doorgegeven werd aan de deelnemers. Die timing is natuurlijk ronduit slecht, omdat er te weinig tijd is de wijzigingen door te voeren en te bestuderen. Ten tweede zijn de coureur en navigator twee minuten voor tijd in opperste concentratie voor de start. Last but not least nog het feit dat de coureurs geen kans hebben gekregen de bocht te verkennen. Met alle gevolgen van dien.

Dus de verklaring "we hebben het bij de start nog verteld" is een slap excuus. Rally is een gevaarlijke sport en dan mag je verwachten dat een organisatie vakkundig met dat gevaar omgaat. In andere takken van de racesport gebeurt het ook niet dat er vlak voor de wedstrijd een chicane midden in een snel stuk gelegd wordt.

Bruno

Citaat van: Ruud
Citaat van: eric
Citaat van: Ruud
Citaat van: NRC HandelsbladAutosport: Piet Bijvelds dood door crash
 
ETTELBRUECK (ANP) - De Nederlandse autocoureur Piet Bijvelds is zaterdag tijdens een crash bij de Rally van Luxemburg om het leven gekomen. Hij was bijrijder bij zijn zoon Peter, die het ongeluk wel overleefde. Bijvelds was 62 jaar.

Volgens organisator Jo Deschuyter crashte de auto op een chicane die later in het circuit was aangebracht om de autocoureurs snelheid te laten verminderen. Die chicane stond er niet tijdens de verkenning van het parkoers omdat het een openbare weg is.

,,De situatie is wel aangeduid in het roadbook en vanmorgen hebben we het iedereen bij de start nog apart verteld. Voor het tragische ongeval waren er vijf wagens zonder probleem gepasseerd. Vermoedelijk is er iets fout gegaan en heeft de co-rijder vergeten aan te geven dat er chicane stond, met alle gevolgen van dien'', aldus Deschuyter.

Het is de Bijvelds al een keer eerder overkomen op een van de Canarische eilanden. Een bandenstapel die op het laatst toegevoegd was na het uitkomen van een snelle bocht, toen zonder enige melding. Het resultaat was een klapper met 160 km/h...

Nu weer een dergelijk geval, echter ditmaal met dodelijke gevolgen. Ondanks het aangeven van de nieuwe situatie vind ik niet dat de organisatie geheel vrijuit gaat: die chicane had er al voor de verkenning moeten staan.

Tja dan treft de organisatie niet meteen de fout hé...
Formeel gezien is de organisatie inderdaad niet aansprakelijk. Desondanks vind ik de organisatie ook 'niet geheel' vrijuit gaan, in mijn ogen treft hen wel degelijk enige blaam.

In een andere bron dan de bovenstaande heeft Peter Bijvelds (de zoon en bestuurder) gezegd dat de wijziging pas twee minuten voor start doorgegeven werd aan de deelnemers. Die timing is natuurlijk ronduit slecht, omdat er te weinig tijd is de wijzigingen door te voeren en te bestuderen. Ten tweede zijn de coureur en navigator twee minuten voor tijd in opperste concentratie voor de start. Last but not least nog het feit dat de coureurs geen kans hebben gekregen de bocht te verkennen. Met alle gevolgen van dien.

Dus de verklaring "we hebben het bij de start nog verteld" is een slap excuus. Rally is een gevaarlijke sport en dan mag je verwachten dat een organisatie vakkundig met dat gevaar omgaat. In andere takken van de racesport gebeurt het ook niet dat er vlak voor de wedstrijd een chicane midden in een snel stuk gelegd wordt.

Gordel of geen gordel, voorlopig hoor je meer de ene versie dan de andere, dus daar ga ik me niet meer over uitlaten. Het is zeker erg genoeg voor de familie.

Wat de organisatie betreft: Als die inderdaad maar 2 minuten voor de start zo'n drastische ingrijping aan het circuit doorgeven aan de piloten is dat totaal verkeerd. Ten eerste moet het zoals gezegd via een extra briefing of mededeling doorgegeven worden waar de co's en piloten moeten aangeven dat ze de extra info ontvangen hebben. Ten tweede lijkt het op deze manier alsof de wijziging uitgevoerd werd tijdens de rally en dan hadden de piloten die eerst gestart hadden voordeel ten opzichte van diegenen achter hen. Of het moest zijn dat zij als 1 van de eersten gestart zijn en het pas aangeven werd terwijl ze klaar stonden voor te starten.

Ik besef best hoe het op dat moment is, je wilt toch direkt starten maar op zo'n moment (zeker als je het al eens voorgehad hebt) zou je eigenlijk moeten zeggen dat je het niet vertrouwt en weigeren om de start te nemen. Wat je dan waarschijnlijk niet doet wetende dat de concurentie waarschijnlijk wel start.
Een dilemma waar je op enkele seconden over moet beslissen, niet zo gemakkelijk maar je ziet wat er van kan komen.  :cry:

-----<
O O
-(_)-Ooo--- Bruno