Trampolinespringen

Gestart door Alan Blues, 02 september 2003 - 17:35:20

« vorige - volgende »

Alan Blues

Nu we hier toch een appart sportforum hebben, zou ik het leuk vinden mocht Jasper het hier eens uitvoerig over trampolinespringen hebben.

Iedereen heeft dat wel al eens gezien op tv, maar wat zijn de regels? Wat is er het moeilijkst aan trampolinespringen? Waar moet men extra op geconcentreerd zijn? Hoeveel clubs zijn er? Is het een Olympische sport? Zijn er Belgen of Nederlanders die bij de wereldtop horen?

Hierbij geef ik je je eerste huiswerk, Jasper. ;)

Zijn er nog andere mensen die een niet-alledaagse sport beoefenen? Schrijf er dan over!!!!

Jasper

Hehehe. :)

Ik zal misschien beginnen met de puntentelling op de wedstrijden. Ikzelf spring binnen 10 weken ongeveer de finale van het Belgisch jeugkampioenschap op laag niveau. Dat komt zeker niet op tv. Ik denk dat de finale in de universiteitssporthallen van Louvain-la-Neuve zal gesprongen worden, dus hoogstens op een regionale zender van daar zal dat uitgezonden worden... Nu over de puntentelling en de hele opzet van zo'n wedstrijd.

Er zijn verschillende categorieën, uiteraard. Je hebt leeftijdscategoieën, die zijn het moeilijkst. Daar heb je +17, -17, -14, -12 en -10. Bijvoorbeeld -14 is voor iedereen die dit jaar 13 of 14 wordt, of nog jonger, dat mag. Je mag een categorie hoger zitten maar niet lager.
Dan heb je het zogenaamd 'federaal' niveau. Dat is voor alle leeftijden. Er zijn 4 federales, ik zit in de 4de=de gemakkelijkste. Ik denk dat ik bij de jongsten van mijn categorie zit (2de jongste van de 10 of zo); er is een clubgenoot van me die een half jaar jonger is geloof ik.
Dan heb je nog de zogenaamde 'brevetten', daarvoor mag je maximaal 13 jaar zijn. Je hebt dat de zogenaamde brons, zilver en goud. Brons is uiteraard de gemakkelijkste.

Iedereen moet twee reeksen van 10 verschillende sprongen maken. Er mogen geen tussensprongen zijn, dus de 10 moeten vlak achter elkaar volgen.
Elke reeks heeft een andere vaste, 'opgelegde' oefening. Die moet dus iedereen uit dezelfde categorie springen.
De tweede reeks is vrij te kiezen. Hier mag geen tweemaal dezelfde sprong in voorkomen. Ook is er altijd een minimale moeilijkheid. De moeilijkheid wordt bepaald door hoeveel keer je rond je as draait. 0,5 draai rond de x-as geeft 0,1 punt, 0,25 draai rond de y-as geeft je eveneens 0,1 punt. Voor een salto krijg je een bonustiende. In een salto ga je viermaal rond je y-as, dat maakt 0,4 punt, +1 bonustiende=0,5 punt voor een gewone voorwaartse of achterwaartse salto. Een gewone salto betekent met je kieën geplooid tegen je borstkas. Als je een volledig gestrekte of gehoekte (=benen gestrekt en je heup maakt een hoek van 90°) salto maakt, krijg je nog eens een extra tiende.
Een voorbeeld: dubbele gestrekte salto voorwaarts met anderhalve schroef levert het volgende op:
- achtmaal een vierde draai rond je y-as = 0.8pt.
- driemaal een halve draai rond je x-as = 0.3pt.
- twee salto's gemaakt dus twee bonustienden = 0.2pt.
- benen gestrekt = 0.1pt.
Totaal: 1,4 punt voor die sprong. Dit is een sprong die ik nog bij lange na niet kan!

Voor moeilijkheid is er één jurylid, en die moet enkel werken tijdens de tweede reeks. In de eerste reeks is de moeilijkheid immers voor iedereen gelijk! Je krijgt dan een totale moeilijkheid voor alle 10 sprongen. Dat is het eerste deel van je totaal aantal punten.


Dan zijn er nog de punten voor de afwerking. Afwerking houdt in dat je je benen, armen en tenen moet strekken, hoofd rechthouden, dat je in het midden blijft springen, en er is ook een 'speciale' armbeweging die in elke sprong gemaakt moet worden.
Voor elke sprong begin je met 1 punt op afwerking. Als er iets van het bovenstaande niet goed is, trekt men een tiende af bij die sprong. Als het héél erg is, trekt men meer af. Men mag maximum 5 tienden aftrekken per sprong. Dus ligt je totaal aantal punten op afwerking voor één reeks tussen 5 en 10 punten, op voorwaarde dat je dan alle 10 sprongen kan afmaken (als je bijvoorbeeld valt is de oefening meteen gedaan en heb je geen 10 sprongen).
Er zijn 5 juryleden voor de afwerking. Die geven allemaal punten voor je beide reeksen. Per reeks wordt de jurylid die het minst geeft en diegene die het meest geeft, 'genegeerd'. Dus de 3 middelste punten worden samengeteld. Dat geldt ook voor beide reeksen.

Een hele waslijst, ik hoop dat er ergens een simpele ziel is die er wat van begrijpt. :lol:

Racegirl

Wel euhm ik doe mijn best om het te begrijpen.

Maar als die ene sprong (dubbele gestrekte salto voorwaarts met anderhalve schroef) nog maar slechts 1.4 punten opleverd, dan kan je na je 10 oefeningen toch niet erg veel punten verzamelen?

Hoeveel scoren diegene die ongeveer in het midden eindigen op een wedstrijd? Ik vermoed dat de scores dan toch niet erg hoog liggen of juist wel?
You shoot me in a dream, you better wake up and apologize.

Jasper

Die moeilijkheid is nooit echt hoog in mijn categorie, maar dat geldt voor iedereen he.
Op het wereldkampioenschap/Olympische Spelen (ja trampolinespringen is een Olympische sport, sinds Sydney 2000 ;)) haalt men moeilijkheden van 12 punten of meer. Die beginnen dan ook met twee drievoudige salto's die elk 1.5 punt opleveren, en dan enkel nog dubbele salto's met schroeven in.

Mijn moeilijkheid is een bescheiden 1.2 punt, maar in onze categorie wordt er aan moeilijkheid maximum 1.2 punt uitgereikd dus het is nutteloos om een moeilijkere oefening te springen die je minder goed kan afwerken. Je mag dus een oefening springen van 2 punten, maar je krijgt daar maar 1.2 punt voor...

De totaalscores liggen meestel bij de winnaar iets boven de 50 punten (in mijn reeks dan he). Ik scoor meestal iets van een 47 punten denk ik.


Verder zijn er ook drie selecties om te mogen deelnemen aan de finale. Er is per categorie een minimum aantal punten opgesteld om te kunnen doorstoten. Dit is ongeacht het aantal springers die die drempel halen.

Als je in één van de drie selecties de drempel haalt, ben je sowieso door. Die finaleplaats kan je niet meer verliezen. Als je in verschillende categorieën de drempel hebt gehaald, telt enkel de hoogste mee.

Ramses

Ik waarschuw je voor (groei)artrose in je knieën. Bij sporten waar je veel moet springen kan je het vangen...Ik ben 17 en heb het zitten. Normaal gezien gaat het over als je volgroeid bent. Ik heb het van badminton te spelen: tot ik volgroeid ben, geen competitie en maar 1 training/week ipv 3

Jasper

Yep, maar het mooie aan trampolinespringen is nu net dat de trampoline zelf de schok grotendeels opvangt, dus je knieën lijden er minder onder dan bij bijvoorbeeld tumbling (vloerturnen).

Racegirl

Citaat van: RamsesIk waarschuw je voor (groei)artrose in je knieën. Bij sporten waar je veel moet springen kan je het vangen...Ik ben 17 en heb het zitten. Normaal gezien gaat het over als je volgroeid bent. Ik heb het van badminton te spelen: tot ik volgroeid ben, geen competitie en maar 1 training/week ipv 3

Ik ben 19 en heb artrose in mijn pols, moet hiervoor 30 spuiten zetten met calcitonine in, hoop dat het iets gaat helpen want het doet verdomd veel pijn die injecties in mijn spieren!!!

Mijn artrose is het gevolg van een polsbreuk...  :roll:
You shoot me in a dream, you better wake up and apologize.

Eric

Pffff...een beetje te ingewikkeld voor mijn klein hoopje grijze cellen... :lol:

Martin

Ik heb last van mijn rechter pols.
Moet steeds dat glas oppakken.

Maar een goede uitleg Jasper.
Zo kijk je weer eens anders tegen een 'niet allerdaagse' sport aan.
Was leuk om te lezen.
Bedankt.

Eric

Citaat van: MartinIk heb last van mijn rechter pols.
Moet steeds dat glas oppakken.


:lol:  :lol:  :lol:

Jasper

:lol: :lol:

Tja Eric, die post is dan ook gemaakt voor de gemidelde mens he. :lol: :lol: ;) ;) ;)

Eric

Citaat van: Jasper:lol: :lol:

Tja Eric, die post is dan ook gemaakt voor de gemidelde mens he. :lol: :lol: ;) ;) ;)

Tja, ik geef tenminste toch toe dat het aan mijn klein hoopje grijze cellen ligt hé. :wink:  :lol:

Het feit is dat ik het wel begrijp hoor, maar ik vind het ingewikkeld omdat ik niet echt interesse heb in deze sporttak.
Pas op, begrijp me niet verkeerd...ik ga zeker geen afbreuk doen aan je hobby/sport hoor. :wink:

Alan Blues

Bedankt voor de uitleg, Jasper!

Nu ga ik het zeker volgen op de komende Olympische Spelen!

Je hebt je huiswerk goed gemaakt. ;)

Jasper

Citaat van: Alan BluesBedankt voor de uitleg, Jasper!

Nu ga ik het zeker volgen op de komende Olympische Spelen!

Je hebt je huiswerk goed gemaakt. ;)
Er is/was wel dreiging dat tramolinespringen meteen terug zal verdwijnen.

De Olympische Spelen zijn overgroeid en enkele sporten zullen verwijderd worden, als ik het goed heb. Maar ik weet niet hoe dat zit i.v.m. trampoline...

Alan Blues

Citaat van: Jasper
Citaat van: Alan BluesBedankt voor de uitleg, Jasper!

Nu ga ik het zeker volgen op de komende Olympische Spelen!

Je hebt je huiswerk goed gemaakt. ;)
Er is/was wel dreiging dat tramolinespringen meteen terug zal verdwijnen.

De Olympische Spelen zijn overgroeid en enkele sporten zullen verwijderd worden, als ik het goed heb. Maar ik weet niet hoe dat zit i.v.m. trampoline...

Allé, als we je binnen enkele jaren op de wereldkampioenschappen zien, kunnen we zeggen dat we je kennen.... ;) ;)