Proberen

Gestart door Luc, 30 juni 2003 - 12:47:42

« vorige - volgende »

Kunnen marshallers rijders helpen?

Ja, zonder beperkende voorwaarden.
10 (23.3%)
Neen, nooit.
16 (37.2%)
Ja, onder beperkende voorwaarden die ik natuurlijk vermeld.
17 (39.5%)

Totaal aantal stemmen: 36

Poll gesloten: 30 juni 2003 - 12:47:42

Luc

Ik ga nog eens iets proberen. Kijken of we gezond kunnen discussiëren en om die reden open ik ook een nieuwe topic.

Omdat ik niet wil dat deze discussie loopt over het al dan niet duwen van Michaël in de Eifel.


Vinden jullie dat een rijder, die vast komt te zitten door een spin of wat dan ook, geholpen mag worden door marshallers?

Ik ga één en ander in een bepaald perspectief plaatsen omdat ik een redelijk uitgesproken mening heb, die helemaal niks te maken heeft met het feit dat het debat begint na een duwtje aan de concurrentie.
Op het moment lijkt het erop dat vooral Ferrarifans geen graten zien in het duwtje, de tegenstanders (op fora) wel.

Maar probeer deze hele zaak in een neutraal perspectief te zien.


Mijn mening is namelijk dat het duwen van rijders die 'gebeached' zijn afhankelijk wordt van de willekeur van marshallers en dat dit niet kan.

Stel:
Suzuka Oktober 2003.
MS en KR kunnen beiden nog de titel halen. Degene die wint, is kampioen.

KR rijdt op kop met een ruime voorsprong. MS sukkelt met de banden.
KR is een beetje 'away with the fairies' en mist een rempunt, komt vast te zitten in de grindbak en wordt snelsnel door de marshallers weer de baan op geduwd. Komt voor MS weer de baan op en  KR wordt kampioen.

Wel, mijn mening is dat dat niet kan.
Een rijder die niet op eigen kracht het race-einde kan halen, mag niet in de uitslag worden opgenomen.

Want...
Stelling twee:
Ze 'beachen' alle twee en de marshallers ter plaatse moeten er ééntje eerst helpen....degene die eerst geduwd wordt, wordt kampioen.

Toch bizar dat de kleur van marshallers hier bepalend wordt voor de wereldtitel.

Vinden jullie nu dat dergelijke vertoning kan?

(Benieuwd of we dit gaan kunnen zien, zonder mijn persoon er bij te betrekken, zonder het incident van het voorbije weekend er bij te betrekken.)
mijn gedacht op www.eze.be

FerrariMan

Ja, dat moet kunnen, onder de voorwaarde dat de piloot wel degelijk op een gevaarlijke plek staat.

KVDracer

Ik heb voor het laatste gekozen.
Ze mogen mensen helpen met terug aanduwen, dat gebeurt in CART trouwens ook. Maar wanneer er dus twee tgelijkertijd van de baan gaan, moeten ze ofwel beide rijders gelijk op de baan duwen ofwel hun ervan tussen halen. Wanneer het slechts één rijder is, mag het wel.

tazpas

Ik heb hier feitelijk nog niet bij stil gestaan, als je het zo bekijkt zou het beter zijn dat de marchalles niet aan de auto mogen komen zolang hij draait en de bestuurder nog in de auto zit, maar als shumi fan vond ik het natuurlijk schitterend! En moest KR dat voorhad hebben zou ik daar ook mee kunnen leven, natuurlijk moest het Montoya zijn die er uit lag door zijn eigen stomme fout...waar ik nog eens wil op ingaan: het was idd een mooi racemaneuver zo inhalen, maar moest Montoya nu net achter of voor shumi staan in het kampioenschap zou hij dat ook zo gedaan hebben? waarmee ik wil zeggen dat Montoya als kleurloze rijder niets anders kan dan opvallen door heel gewaagde inhaalmaneuvers, hij is precies een stier die reageert op een rode lap! en stier is zacht uitgedrukt het is gewoon een rund! we zien hem 15 races niet en dan komt hij opeens shumi, die zijn titel moet verdedigen en dus voorzichtig moet rijden want elke punt telt, en toch weer niet als een mietje uit de kant gaan want dan probeerd iedereen zo'n maneuver...nee, Montoya was sneller maar hij moet leren om plaatsen te winnen door er al racend voorbij te gaan en niet gewoon iedereen voor de keuze zetten: crashen of hem voorbij laten...maar ik val in herhaling
dus voor die helpers: afblijven liefst dan...

Alan Blues

Ik heb de race nog niet gezien (ik zat in Werchter), maar ik heb hier zeer gemengde gevoelens over.

Ik vind dat de marshalls mogen duwen als de wagen op een gevaarlijke plaats staat. Maar waar leg je de grens van wat een gevaarlijke plaats is. Anderzijds kan het, zoals Luc zegt, veel invloed hebben op het kampioenschap.

Dus heb ik twijfelend gestemd op 'ja, onder bepaalde voorwaarden'.

unknown

Ja, onder beperkende voorwaarden, met name die in de reglementen staan, vb. de motor mag niet opnieuw gestart worden...
Dus op stelling 1: het mag.
Stelling 2 is een moeilijk geval. Ze moeten geholpen worden, volgens de reglementen, maar dan moeten de marshalls zich opsplitsen of een andere baanpost laten meehelpen, en zodoende beide helpen.

Luc

Ik probeer hier gewoon wat toe te lichten bij de goede inputs.

Een motor kan niet gestart worden zonder een startmotor en die is bij een F1 niet ingebouwd. Dat gebeurt enkel en alleen met behulp van een externe startmotor.

Indien er één beacht, mag hij geholpen worden, als het er twee zijn, dan moeten ze tegelijkertijd geholpen worden.
Lijkt me onhaalbaar. De baanposten staan meestal niet dusdanig dicht bij mekaar dat ze even snel kunnen komen helpen en daarboven op mogen ze hun eigen post niet verlaten.

Ik vind het uiterst moeilijk, dit geval, en daarom stemde ik dat er nooit mag geholpen worden.
Wel helpen om op te ruimen, zelfs als die rijder dan verder kan, vind ik dat hij ten allen tijde moet stoppen in de pits en is de race afgelopen.
Dat is volgens mij de enige eerlijke manier om discussies te vermijden.

Want het blijft moeilijk. Je kan honderden scenarios bedenken waarbij de hulp heel erg veel invloed kan hebben op het verloop van de race of het kampioenschap.

Het is ook veel makkelijker om roken te verbieden dan voor iedereen één sigaretje toe te staan.
Een verbod is veel makkelijker te handhaven dan een beperkte toelating, mijns inziens.
mijn gedacht op www.eze.be

Kenneth1265

Citaat van: LucIk probeer hier gewoon wat toe te lichten bij de goede inputs.

Een motor kan niet gestart worden zonder een startmotor en die is bij een F1 niet ingebouwd. Dat gebeurt enkel en alleen met behulp van een externe startmotor.

Indien er één beacht, mag hij geholpen worden, als het er twee zijn, dan moeten ze tegelijkertijd geholpen worden.
Lijkt me onhaalbaar. De baanposten staan meestal niet dusdanig dicht bij mekaar dat ze even snel kunnen komen helpen en daarboven op mogen ze hun eigen post niet verlaten.

Ik vind het uiterst moeilijk, dit geval, en daarom stemde ik dat er nooit mag geholpen worden.
Wel helpen om op te ruimen, zelfs als die rijder dan verder kan, vind ik dat hij ten allen tijde moet stoppen in de pits en is de race afgelopen.
Dat is volgens mij de enige eerlijke manier om discussies te vermijden.

Want het blijft moeilijk. Je kan honderden scenarios bedenken waarbij de hulp heel erg veel invloed kan hebben op het verloop van de race of het kampioenschap.

Het is ook veel makkelijker om roken te verbieden dan voor iedereen één sigaretje toe te staan.
Een verbod is veel makkelijker te handhaven dan een beperkte toelating, mijns inziens.

Wel, dat van die sigaret is iets totaal anders, terug vertrekken is niet schadelijk voor de gezondheid. Ik vind het heel eerlijk dat ze terug wegduwen. Je kan altijd vastzitten als een dwaze persoon (MONTOYA!!!!!!!!!!!) tegen u rijdt. Vroeger zagen we ook veel duels tussen Schumacher en Hakkinen (waren dit zo'n smerige? Ik denk het niet!).

phil69

indien er gevaar is moet die bak uit het grind
veiligheid voor alles
wat moeten ze anders doen?race stilleggen?vlaggezwaaien?
tja dan word het resultaat ook beinvloed
halen ze er hem uit?
halen ze er hem nie uit?
in hoeveel seconden?
wie eerst?
wie wel?
wie niet?
k'denk gewoon da michael gisteren een geluksvogel was aangezien de omstandigheden,hij moest eruit en ze waren redelijk snel & zn motor liep nog
misschien race stilleggen om die bak uit het grind te halen en bij de schroot te zetten
sorry,luc kan je nie helpen,

unknown

Citaat van: LucIk probeer hier gewoon wat toe te lichten bij de goede inputs.

Een motor kan niet gestart worden zonder een startmotor en die is bij een F1 niet ingebouwd. Dat gebeurt enkel en alleen met behulp van een externe startmotor.

Indien er één beacht, mag hij geholpen worden, als het er twee zijn, dan moeten ze tegelijkertijd geholpen worden.
Lijkt me onhaalbaar. De baanposten staan meestal niet dusdanig dicht bij mekaar dat ze even snel kunnen komen helpen en daarboven op mogen ze hun eigen post niet verlaten.

Ik vind het uiterst moeilijk, dit geval, en daarom stemde ik dat er nooit mag geholpen worden.
Wel helpen om op te ruimen, zelfs als die rijder dan verder kan, vind ik dat hij ten allen tijde moet stoppen in de pits en is de race afgelopen.
Dat is volgens mij de enige eerlijke manier om discussies te vermijden.

Want het blijft moeilijk. Je kan honderden scenarios bedenken waarbij de hulp heel erg veel invloed kan hebben op het verloop van de race of het kampioenschap.

Het is ook veel makkelijker om roken te verbieden dan voor iedereen één sigaretje toe te staan.
Een verbod is veel makkelijker te handhaven dan een beperkte toelating, mijns inziens.
Da van die motor vind ik ook raar, misschien nog een overblijfsel van toen dat nog wel kon. I dunno.
Maar stellen da ze helemaal niet geholpen mogen worden, vind ik een beetje cru. Ik weet nie me hoeveel ze juist op 1 post staan, dus als ze me genoeg zijn, verdeel het werk.
BTW, op Zolder aan de Villeneuve-chicane staan er drie of 4 baanposten op enkele meters van mekaar, als daar iemand int grind steekt, mogen toch de andere baanposten ook helpen.

The Iceman

Auto in de grindbak ---------> race voorbij !!!! Zo simpel is dat.
Indien de wagen op een gevaarlijke plek staat, mag de baanpost deze terug op de piste duwen en moet de desbetreffende coureur zijn pitbox binnenrijden en opgeven.

Mikacouli

Citaat van: Kenneth1265

Je kan altijd vastzitten als een dwaze persoon (MONTOYA!!!!!!!!!!!) tegen u rijdt. Vroeger zagen we ook veel duels tussen Schumacher en Hakkinen (waren dit zo'n smerige? Ik denk het niet!).

Hij had nog genoeg plaats.Het was Schumi die naar de buitenkant ging.Zo'n maneuvers moeten we meer zien.Alleen dat die persoon uit zichzelf niet begint te spinnen.Montoya kon er echt niets aan doen.Precies of gij doet van wanneer er iemand in Schumachers weg rijd dat hij een 'krapuul' is.Komaan,get real!

Juan

Citaat van: Kenneth1265Je kan altijd vastzitten als een dwaze persoon (MONTOYA!!!!!!!!!!!) tegen u rijdt. Vroeger zagen we ook veel duels tussen Schumacher en Hakkinen (waren dit zo'n smerige? Ik denk het niet!).
jerez '97 soms vergeten???
Juan

Kenneth1265

Citaat van: Juan
Citaat van: Kenneth1265Je kan altijd vastzitten als een dwaze persoon (MONTOYA!!!!!!!!!!!) tegen u rijdt. Vroeger zagen we ook veel duels tussen Schumacher en Hakkinen (waren dit zo'n smerige? Ik denk het niet!).
jerez '97 soms vergeten???

Nee, dat was volledig zijn schuld, maar alle duels Schumacher - Montoya eindigt slecht

SDG

Citaat van: SnekuemAuto in de grindbak ---------> race voorbij !!!! Zo simpel is dat.
Indien de wagen op een gevaarlijke plek staat, mag de baanpost deze terug op de piste duwen en moet de desbetreffende coureur zijn pitbox binnenrijden en opgeven.

Lijkt me ook niet echt de geschikte oplossing, want dan zullen sommige rijders misschien in de verleiding zijn om maar meteen door te rijden en dan achteraf hun gelijk proberen te halen aan de groene tafel.