Cijfer voor de race: Australië

Gestart door Sabai, 17 maart 2019 - 10:32:55

« vorige - volgende »

Cijfer voor de race

10
9
8
7
6
5
4
3
2
1

Jozef

Piquet Jr. had volgens mij überhaupt de F1 niet gehaald zonder die familienaam, en Rosberg is niet gestopt vanwege zijn vader maar omdat hij wist dat hij minder goed was dan Hamilton.

Van Stroll kun je niet ontkennen dat hij zonder papa's geld in elk geval minder snel in de F1 was gekomen en mogelijk helemaal niet. Het is dan ook logisch dat hij onder de loep genomen wordt en zich harder moet bewijzen dan coureurs die het wel louter op basis van talent redden. Dat betekent niet dat hij a priori moet weggezet worden als talentloos, natuurlijk.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 18 maart 2019 - 18:58:06
Piquet Jr. had volgens mij überhaupt de F1 niet gehaald zonder die familienaam, en Rosberg is niet gestopt vanwege zijn vader maar omdat hij wist dat hij minder goed was dan Hamilton.
dan had ie 4 jaar eerder moeten stoppen. Alleen 2015 was ie minder, verder waren ze redelijk gelijkwaardig. Ok, ik schat Hamilton ook wat hoger in, maar Rosberg was allesbehalve kansloos.

Arthur

Stroll heeft dat probleem toch ook niet? Wel een rijke vader maar dat zegt niet dat je daardoor ineens goede prestaties kunt leveren [los van de beste/betere auto]. Succesvolle vader als coureur is dan weer iets anders lijkt mij. Die vergelijking is stressvoller.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

meatball

Een 7 is het voor mij , niet echt spannende race maar de eerste race van het seizoen volg je toch altijd met extra belangstelling om te kijken hoe de kaarten liggen.
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

Fietser

Citaat van: Tuesday op 18 maart 2019 - 18:37:02
Citaat van: Robbert65 op 18 maart 2019 - 18:23:19
Citaat van: Fietser op 18 maart 2019 - 08:24:04
Citaat van: Breaktest op 17 maart 2019 - 13:01:47
Maar ook verrast door Stroll die voor Perez eindigde (al zal daar vast een verhaal achter zitten).

Klopt. Het grote verschil in de kwalificatie ontstond doordat Stroll op het verkeerde moment buiten was - te veel verkeer. Hij strandde daardoor al in Q1 terwijl Perez het tot Q3 schopte. Maar tijdens de vrije trainingen had de Amerikaan al aangetoond net zo snel te zijn als de Mexicaan, wat ook bevestigd werd door zijn team. Dat bleek ook tijdens de race. Waar Perez een slechte start had en veel te vroeg werd binnengeroepen, kon Stroll juist oprukken, zich zeer goed weren in het middenveld en zodoende in de punten eindigen.
Ik heb het al eerder gezegd: Stroll zal menigeen verrassen door niet minder te zijn dan zijn veel hoger geachte teamgenoot. Sterker nog: ik vermoed dat hij - met dank aan zijn achtergrond EN zijn talent - nog lang een vaste F1-waarde zal zijn.

Helemaal eens. Het is echt vreselijk voor een jongeman om een succesvolle vader te hebben. Helemaal als je hetzelfde vak kiest. Denk aan Nico Rosberg. Denk aan Nelson Piquet jr. Jongens die echt leden onder het succes van hun vader. Nico heeft het gered mar vertrok meteen uit de sport. "Niet nog zo'n jaar!" En Piquet is in de krochten van de autosport weggezakt.
Lance heeft het geluk dat zijn vader geld in bulk heeft, de bijpassende vriendenkring ook en dus onbeperkt investeren kan. Maar Lance heeft de ongelofelijke pech dat alles en iedereen hem altijd nawijst en gilt dat hij alleen maar (in F1) racet omdat hij een rijke pa heeft. En dan ook nog zo'n jaar bij Williams als het achterliggende jaar....
Die gast is goed. Hij is misschien geen Villeneuve, maar hij kan echt wel rijden, deze Canadees :)
k had toch niet het idee dat Rosberg erg te lijden had onder het succes van zijn vader. Ondanks dat hij eenmaal wk werd, was Keke toch niet echt een hoogvlieger. Bij Williams had Nico volgens mij nooit de druk en bij Mercedes was hij al vrij snel succesvol door Schumacher te verslaan en later zn vader qua poles en overwinningen al in te halen. Ik geloof niet dat hij veel hinder heeft gehad van de carriere van zn pa, ik denk dat hij er eerder voordeel bij heeft gehad. Het wordt pas lastig als je duidelijk minder bent en continu vergeleken wordt met je vader. Max heeft dat probleem iig niet ;)
Ook ik denk niet dat Nico Rosberg erg leed onder het succes van vader. Daarentegen vond ik vader Keke best een hoogvlieger. Hij behoorde destijds, in the eighties, gewoon bij de wereldtop. Weliswaar was hij niet zo goed/slim/briljant als een Prost of Lauda, maar hij hoorde wel thuis in de categorie Piquet, Mansell, Jones, Pace & Reutemann. Kortom: geen buitencategorie, maar op het juiste moment wel de potentie om kampioen te worden - eigenlijk net zoals Nico. Toegegeven: zoon Nico scoorde veel betere rapportcijfers, maar daar staat tegenover dat vader Keke nooit over zo'n superieure wagen beschikte als de Mercedes van zijn zoon.

Matthijs

Volgens mij was Keke echt wel beter dan de cijfers suggereren. Helaas werd hij een beetje 'lucky' kampioen en gaat hij ook zo de boeken in. Net als zijn zoon trouwens en dat vind ik ook niet terecht. Kijk bij vader en zoon maar hoe ze het deden tov hun teamgenoten.

Sabai

Citaat van: Matthijs op 19 maart 2019 - 09:20:52
Volgens mij was Keke echt wel beter dan de cijfers suggereren. Helaas werd hij een beetje 'lucky' kampioen en gaat hij ook zo de boeken in. Net als zijn zoon trouwens en dat vind ik ook niet terecht. Kijk bij vader en zoon maar hoe ze het deden tov hun teamgenoten.

Rosberg heeft i.m.o er alles voor gegeven. Zoveel zelfs dat hij er gelijk mee stopte na zijn titel.

Breaktest

Citaat van: Matthijs op 19 maart 2019 - 09:20:52
Volgens mij was Keke echt wel beter dan de cijfers suggereren. Helaas werd hij een beetje 'lucky' kampioen en gaat hij ook zo de boeken in. Net als zijn zoon trouwens en dat vind ik ook niet terecht. Kijk bij vader en zoon maar hoe ze het deden tov hun teamgenoten.
Ik denk het niet. Slechts 5 overwinningen vind ik toch wat mager; zijn eenmalige titel geeft voldoende uitdrukking aan zijn kunnen. Laten we zeggen, niet beter of minder dan Damon Hill en ik schat hem iets lager in dan eenmalig kampioen Button.
Een Mansell had met iets meer geluk zeker 4 keer kampioen kunnen worden; dat kun je van Rosberg niet zeggen. Bovendien had ie in zijn kampioensjaar weinig te vrezen van een duiventil aan teamgenoten. Wat overigens wel weer voor hem pleit was dat ie zich in 1985 tegenover diezelfde Mansell goed staande hield.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Matthijs

Ik schat hem ook niet beter dan Damon Hill of Button, maar die hadden naast hun titel ook bijna tot ruim 20 overwinningen. Ik bedoelde dat hoewel de titel van Keke wat gelukkig was, hij in mijn ogen weldegelijk beter was dan 5 zeges deden vermoeden.

Fietser

Citaat van: Breaktest op 19 maart 2019 - 11:23:10
Citaat van: Matthijs op 19 maart 2019 - 09:20:52
Volgens mij was Keke echt wel beter dan de cijfers suggereren. Helaas werd hij een beetje 'lucky' kampioen en gaat hij ook zo de boeken in. Net als zijn zoon trouwens en dat vind ik ook niet terecht. Kijk bij vader en zoon maar hoe ze het deden tov hun teamgenoten.
Ik denk het niet. Slechts 5 overwinningen vind ik toch wat mager; zijn eenmalige titel geeft voldoende uitdrukking aan zijn kunnen. Laten we zeggen, niet beter of minder dan Damon Hill en ik schat hem iets lager in dan eenmalig kampioen Button.
Een Mansell had met iets meer geluk zeker 4 keer kampioen kunnen worden; dat kun je van Rosberg niet zeggen. Bovendien had ie in zijn kampioensjaar weinig te vrezen van een duiventil aan teamgenoten. Wat overigens wel weer voor hem pleit was dat ie zich in 1985 tegenover diezelfde Mansell goed staande hield.
Vijf overwinningen was in die tijd best veel. Destijds was de concurrentie echt moordend (ik heb al eerder in dit verband wat namen van toprijders laten vallen). Bovendien was er toen geen logo echt jarenlang dominant zoals anno nu, daarnaast was uitvallen schering en inslag.
Ben het met je eens wat Damon Hill betreft. Sterker nog: ik vind zowel de Hills als de Rosbergjes goed met elkaar te vergelijken. De vaders ongeveer van hetzelfde kaliber als hun zoons. En alle vier goed voor een wereldkampioenschap, Graham zelfs twee.
Wat bedoel je trouwens met 'een duiventil aan teamgenoten' in zijn kampioensjaar? Volgens mij reed hij naast Reutemann, toen de Argentijn (mysterieus als altijd) ineens besloot tot stoppen waarna Lafitte zijn stoeltje overnam. That's it. Twee sterke, gerenommeerde teamgenoten en toch was Keke Rosberg de bovenliggende partij, wat m.i. veel zegt.

Matthijs

Citaat van: Fietser op 19 maart 2019 - 12:10:30
Wat bedoel je trouwens met 'een duiventil aan teamgenoten' in zijn kampioensjaar? Volgens mij reed hij naast Reutemann, toen de Argentijn (mysterieus als altijd) ineens besloot tot stoppen waarna Lafitte zijn stoeltje overnam. That's it. Twee sterke, gerenommeerde teamgenoten en toch was Keke Rosberg de bovenliggende partij, wat m.i. veel zegt.
Vergeet niet dat hij in 1985 ook sterker was dan zijn teamgenoot Mansell. Althans, in de einduitslag, ik heb niet op mijn netvlies of dat op de baan ook zo was.

Tuesday

Citaat van: Fietser op 19 maart 2019 - 12:10:30
Citaat van: Breaktest op 19 maart 2019 - 11:23:10
Citaat van: Matthijs op 19 maart 2019 - 09:20:52
Volgens mij was Keke echt wel beter dan de cijfers suggereren. Helaas werd hij een beetje 'lucky' kampioen en gaat hij ook zo de boeken in. Net als zijn zoon trouwens en dat vind ik ook niet terecht. Kijk bij vader en zoon maar hoe ze het deden tov hun teamgenoten.
Ik denk het niet. Slechts 5 overwinningen vind ik toch wat mager; zijn eenmalige titel geeft voldoende uitdrukking aan zijn kunnen. Laten we zeggen, niet beter of minder dan Damon Hill en ik schat hem iets lager in dan eenmalig kampioen Button.
Een Mansell had met iets meer geluk zeker 4 keer kampioen kunnen worden; dat kun je van Rosberg niet zeggen. Bovendien had ie in zijn kampioensjaar weinig te vrezen van een duiventil aan teamgenoten. Wat overigens wel weer voor hem pleit was dat ie zich in 1985 tegenover diezelfde Mansell goed staande hield.
Vijf overwinningen was in die tijd best veel. Destijds was de concurrentie echt moordend (ik heb al eerder in dit verband wat namen van toprijders laten vallen). Bovendien was er toen geen logo echt jarenlang dominant zoals anno nu, daarnaast was uitvallen schering en inslag.
Ben het met je eens wat Damon Hill betreft. Sterker nog: ik vind zowel de Hills als de Rosbergjes goed met elkaar te vergelijken. De vaders ongeveer van hetzelfde kaliber als hun zoons. En alle vier goed voor een wereldkampioenschap, Graham zelfs twee.
Wat bedoel je trouwens met 'een duiventil aan teamgenoten' in zijn kampioensjaar? Volgens mij reed hij naast Reutemann, toen de Argentijn (mysterieus als altijd) ineens besloot tot stoppen waarna Lafitte zijn stoeltje overnam. That's it. Twee sterke, gerenommeerde teamgenoten en toch was Keke Rosberg de bovenliggende partij, wat m.i. veel zegt.
Nico had ook niet de minste teamgenoten. Versloeg Schumacher, ook al was die natuurlijk al behoorlijk over zn top heen en tegen Hamilton heeft ie zich toch ook vrij goed staande gehouden. Zonder Nico had Hamilton ruim boven de 100 poles gestaan, was ie qua overwinningen richting Schumacher gegaan en had ie 6 titels gehad... of omgekeerd, Rosberg heeft 30 poles, 23 overwinningen en 1 titel behaald met Hamilton (en een klein stukje Schumacher) als teamgenoot. Met name het aantal poles vind ik wel indrukwekkend, in die 3 dominante jaren van Mercedes pakte hij zo'n beetje de helft.

Matthijs

Nico Rosberg was echt wel een topper, alleen niet van de buitencategorie als Hamilton. Maar wellicht wel niveau Button, Hakkinen en Raikkonen.

Mickey

Rosberg en Hakkinen vind ik equal.
Raikkonen daarna (want inconsistent en vaak gewoon lui) en dan pas Button.

Vond Rosberg erg sterk, terugkijkend. Mede vanwege zijn overwicht op Schumacher en zijn weerstand tegen Hamilton.

Matthijs

#29
Wat betreft weerstand bieden aan Hamilton vond ik Button ook altijd erg sterk, daarom zette ik hem op gelijke hoogte met Rosberg. Maar natuurlijk prima als jij dat anders ziet. Overigens zet ik Raikkonen bij nader inzien ook lager dan Hakkinen, zijn McLarentijd was top maar hij viel door de mand tegen de echte grootheden als Alonso en Vettel als teamgenoten. Hoe dan ook, allemaal staan ze in de boeken als wereldkampioen en daarmee behoren ze automatisch tot de elite van de sport.