Cijfer voor de race: Australië

Gestart door Sabai, 17 maart 2019 - 10:32:55

« vorige - volgende »

Cijfer voor de race

10
9
8
7
6
5
4
3
2
1

Sabai

Button werd pas echt goed toen hij tegen Hamilton kwam te rijden . Die 2 maakten elkaar beter.

Tuesday

Citaat van: Sabai op 19 maart 2019 - 15:36:34
Button werd pas echt goed toen hij tegen Hamilton kwam te rijden . Die 2 maakten elkaar beter.
Button kon zich idd goed optrekken aan een betere teamgenoot. Of Hamilton beter is geworden van Button weet ik niet. k vond Button nooit een geweldenaar en van deze 4 coureurs zou ik m zeker onderaan zetten.

Arthur

Ik vond Button zeker niet slecht als teamgenoot van Hamilton. Verder denk ik dat hij optimaal heeft geprofiteerd van de Brawn met de meesterzet van de dubbele diffuser waardoor hij wereldkampioen kon worden ten kosten van de inmiddels belegen Barrichello [nooit een hoge pet van opgehad overigens...]!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Breaktest

Citaat van: Fietser op 19 maart 2019 - 12:10:30
Citaat van: Breaktest op 19 maart 2019 - 11:23:10
Citaat van: Matthijs op 19 maart 2019 - 09:20:52
Volgens mij was Keke echt wel beter dan de cijfers suggereren. Helaas werd hij een beetje 'lucky' kampioen en gaat hij ook zo de boeken in. Net als zijn zoon trouwens en dat vind ik ook niet terecht. Kijk bij vader en zoon maar hoe ze het deden tov hun teamgenoten.
Ik denk het niet. Slechts 5 overwinningen vind ik toch wat mager; zijn eenmalige titel geeft voldoende uitdrukking aan zijn kunnen. Laten we zeggen, niet beter of minder dan Damon Hill en ik schat hem iets lager in dan eenmalig kampioen Button.
Een Mansell had met iets meer geluk zeker 4 keer kampioen kunnen worden; dat kun je van Rosberg niet zeggen. Bovendien had ie in zijn kampioensjaar weinig te vrezen van een duiventil aan teamgenoten. Wat overigens wel weer voor hem pleit was dat ie zich in 1985 tegenover diezelfde Mansell goed staande hield.
Wat bedoel je trouwens met 'een duiventil aan teamgenoten' in zijn kampioensjaar? Volgens mij reed hij naast Reutemann, toen de Argentijn (mysterieus als altijd) ineens besloot tot stoppen waarna Lafitte zijn stoeltje overnam. That's it. Twee sterke, gerenommeerde teamgenoten en toch was Keke Rosberg de bovenliggende partij, wat m.i. veel zegt.
In 1982 waren zijn teamgenoten Reutemann, Andretti en Derek Daly. Laffite kwam pas een jaar later om de hoek.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Fietser

Citaat van: Breaktest op 20 maart 2019 - 13:12:42
Citaat van: Fietser op 19 maart 2019 - 12:10:30
Citaat van: Breaktest op 19 maart 2019 - 11:23:10
Citaat van: Matthijs op 19 maart 2019 - 09:20:52
Volgens mij was Keke echt wel beter dan de cijfers suggereren. Helaas werd hij een beetje 'lucky' kampioen en gaat hij ook zo de boeken in. Net als zijn zoon trouwens en dat vind ik ook niet terecht. Kijk bij vader en zoon maar hoe ze het deden tov hun teamgenoten.
Ik denk het niet. Slechts 5 overwinningen vind ik toch wat mager; zijn eenmalige titel geeft voldoende uitdrukking aan zijn kunnen. Laten we zeggen, niet beter of minder dan Damon Hill en ik schat hem iets lager in dan eenmalig kampioen Button.
Een Mansell had met iets meer geluk zeker 4 keer kampioen kunnen worden; dat kun je van Rosberg niet zeggen. Bovendien had ie in zijn kampioensjaar weinig te vrezen van een duiventil aan teamgenoten. Wat overigens wel weer voor hem pleit was dat ie zich in 1985 tegenover diezelfde Mansell goed staande hield.
Wat bedoel je trouwens met 'een duiventil aan teamgenoten' in zijn kampioensjaar? Volgens mij reed hij naast Reutemann, toen de Argentijn (mysterieus als altijd) ineens besloot tot stoppen waarna Lafitte zijn stoeltje overnam. That's it. Twee sterke, gerenommeerde teamgenoten en toch was Keke Rosberg de bovenliggende partij, wat m.i. veel zegt.
In 1982 waren zijn teamgenoten Reutemann, Andretti en Derek Daly. Laffite kwam pas een jaar later om de hoek.
Je hebt helemaal gelijk. Ik liet 1982 en '83 in mekaar overvloeien.

Breaktest

#35
Bovendien alle drie coureurs die aan het eind van hun carrière zaten, dus in dat opzicht was er geen bedreiging van binnenuit voor Rosberg.
Wel ten voordele Keke moet worden opgemerkt dat hij 1 race heeft gemist tov van runner-up Pironi, namelijk de geboycotte GP van San Marino. Anderzijds, de puntentelling in de tijd was a -typisch waarbij je je slechtste resultaten mocht aftrekken.
Wel een mooie tijd: valse starts waren schering en inslag en niemand werd ervoor bestraft.

Update: Oeps, met Pironi hierboven bedoel ik John Watson. Even vergeten dat Pironi (die samen met Watson op 5 ptn gedeeld 2e eindigde) de laatste vijf races helemaal niet meer in actie kwam wegens een career ending crash tijdens de kwalificatie van de GP van Duitsland. Ik weet het niet zeker maar het zou goed kunnen dat Pironi op dat moment aan de leiding ging van het kampioenschap. Dat maakt de eindoverwinning van Rosberg natuurlijk helemaal gestolen. 
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Jozef

Op het moment van zijn crash stond Pironi redelijk comfortabel aan de leiding met 39 punten tegenover 30 voor Watson en 27 voor Rosberg. Uiteindelijk haalde Rosberg het met 44 punten.

Tuesday

om het nog maar even over een andere boeg te gooien: hoe serieus kun je eigenlijk een sport nemen waar zoveel familiebanden zijn te ontdekken. We weten natuurlijk allemaal wel dat de autosport vrij ontoegankelijk is voor de jeugd terwijl het juist essentieel is om zo vroeg mogelijk te beginnen. Max Verstappen wordt nu soms wel als de nieuwe Johan Cruijff gezien, wat ik deels heel goed begrijp, maar ik zal zelf altijd meer bewondering hebben voor de absolute topvoetballers, die van miljoenen, misschien zelfs wel miljarden voetballers uiteindelijk de besten zijn.

Tuesday

k heb het een aantal jaren geleden ook als eens in de groep gegooid en zag pas deze 'analyse' langskomen waar ze met een knipoog toch best wel wat interessante dingen zeggen, oa dus over de superkleine talentenvijver (vanaf 2:45 ongeveer);

https://www.npostart.nl/makkelijk-scoren/24-02-2019/VPWON_1296061

Breaktest

#39
Citaat van: Tuesday op 20 maart 2019 - 16:02:00
k heb het een aantal jaren geleden ook als eens in de groep gegooid en zag pas deze 'analyse' langskomen waar ze met een knipoog toch best wel wat interessante dingen zeggen, oa dus over de superkleine talentenvijver (vanaf 2:45 ongeveer);

https://www.npostart.nl/makkelijk-scoren/24-02-2019/VPWON_1296061
Volledig eens, alleen al om die reden kan ik F1 niet helemaal serieus nemen.

Overigens eens is aan Lauda, na het behalen van zijn 2e titel, hetzelfde vraagstuk voorgelegd - het idee dat er wellicht twintig Chinezen op de aardbol rondlopen die mogelijk hetzelfde kunnen als hij.

Lauda pareerde met de opmerking dat het niet alleen om beste rijder op de baan gaat, maar ook om beste zijn in daar te komen. En daar is doorzettingsvermogen voor nodig, bv op jonge leeftijd verhuizen naar het buitenland, de juiste mensen weten vinden, de juiste mensen van je vaardigheden overtuigen, of een zekere gunfactor bij jezelf kweken, een neus hebben voor andermans talenten, bv de juiste mecaniciens en engineering om je heen verzamelen, de juiste rust in je sociale leven creeren, enzovoort.

Allemaal waar natuurlijk, maar dat neemt de hoofdkritiek niet weg.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Fietser

Citaat van: Breaktest op 20 maart 2019 - 14:25:07
Bovendien alle drie coureurs die aan het eind van hun carrière zaten, dus in dat opzicht was er geen bedreiging van binnenuit voor Rosberg.
Wel ten voordele Keke moet worden opgemerkt dat hij 1 race heeft gemist tov van runner-up Pironi, namelijk de geboycotte GP van San Marino. Anderzijds, de puntentelling in de tijd was a -typisch waarbij je je slechtste resultaten mocht aftrekken.
Wel een mooie tijd: valse starts waren schering en inslag en niemand werd ervoor bestraft.

Update: Oeps, met Pironi hierboven bedoel ik John Watson. Even vergeten dat Pironi (die samen met Watson op 5 ptn gedeeld 2e eindigde) de laatste vijf races helemaal niet meer in actie kwam wegens een career ending crash tijdens de kwalificatie van de GP van Duitsland. Ik weet het niet zeker maar het zou goed kunnen dat Pironi op dat moment aan de leiding ging van het kampioenschap. Dat maakt de eindoverwinning van Rosberg natuurlijk helemaal gestolen.
Pironi leek inderdaad op weg naar het WK in 1982. Maar ik blijf moeite hebben met het idee dat Rosberg slechts een mazzelaar was. Laten we niet vergeten dat de Williams in '82 al lang niet meer zo sterk was als in '80 en '81. Ze waren bijgehaald (of gepasseerd?) door, naar ik meen, Renault, Ferrari, Brabham en ook McLaren.
Of Reutemann en Andretti over hun top waren, weet ik niet. Wel herinner ik me dat een paar maanden daarvoor de Argentijn nog op een haar na wereldkampioen was geworden, en zo snel ben je geen topper-af. Wat ik eerder denk, is dat overgevoelige Reutemann direct al in het nieuwe seizoen gedemotiveerd raakte toen bleek dat nieuwkomer Rosberg sneller was, waardoor Reutemann er al na 2 GP's de brui aan gaf. (Ik baalde stevig, want was een fan van die geheimzinnige Carlos.)
Ook iets over Pironi. Die naam wordt niet zo vaak genoemd, maar hij was echt ontzettend sterk, misschien wel beter dan zijn bijna heilig verklaarde teamgenoot Gilles Villeneuve. Het was dan ook haat en nijd tussen de twee Ferrari-coureurs - maar Pironi was zeker niet de mindere. In rampjaar 1982 stierf de ene en leek de andere kampioen te worden totdat ook hij een vreselijk ongeluk kreeg. Een nog jonge Fin, die slechts 1 overwinning scoorde maar keurig punten sprokkelde met zeker niet de snelste wagen van het veld, werd wereldkampioen. Rosberg was zijn naam.


Breaktest

#41
Leuk om te horen dat Reutemann een Hollandse fan had.
Mysterieus ja, want je las nooit wat over hem, en in huize Breaktest betekende dat: onbekend maakt onbemind. Ook in de paddock was ie niet erg geliefd, naar ik heb begrepen. Altijd stoïcijns, nors (wellicht onbegrepen), en op de baan grillig als een barbecue worst.
Maar die sneaky bastard wist wel altijd topauto's te bemachtigen. Als een bepaald team kampioen was geworden, kon je er donder op zeggen dat Reuteman het jaar erop in die wagen zat. En dat terwijl ie toch meestal van zijn teamgenoten klop kreeg (bv tegen een na smeulende Lauda moest ie het dik afleggen).
Dat ie ook nog in een top-Williams geraakte terwijl wij ene Jan Lammers in de aanbieding hadden vergeef ik hem nooit. Ook wel typerend: hij liet het uit zijn handen glippen toen ie de titel voor het grijpen had (laatste GP van '81 , Las Vegas: gestart van pole, eindigend als 8e).
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Fietser

#42
Dat blijft inderdaad een van de grootste mysteriën in de F1. Volgens mij - en anderen, waaronder mensen in het Williamsteam - heeft hij zijn kampioenschap in Las Vegas bewust uit handen gegeven (nota bene t.o.v. Piquet die zwak, ziek en misselijk was, vierde of vijfde werd, maar die hem toch op een ronde zette). Wellicht werd Reutemann, daar in Vegas, gedreven door een plotseling romantisch verlangen naar ondergang. (Goethe, Werther...?)
Maar, zonder daarover al te moeilijk en diepgaand te willen doen, was de Argentijn ook echt wel een grote coureur in die dagen. Inderdaad niet zo goed als een Lauda, maar op zijn 'goede dagen' zeker wel tot de top behorend. Was hij niet de tot nog toe enige F1-coureur die bij zijn debuut, in Argentinië, meteen een pole pakte? (In zijn debuutjaar 1972 verscheen hij slechts in de twee Zuid-Amerikaanse GP's.)
Of Jan Lammers meer recht op een topauto had, durf ik daarom niet te beweren.

Wings

Citaat van: Jozef op 18 maart 2019 - 18:58:06
Piquet Jr. had volgens mij überhaupt de F1 niet gehaald zonder die familienaam, en Rosberg is niet gestopt vanwege zijn vader maar omdat hij wist dat hij minder goed was dan Hamilton.

Rosberg en Hamilton waren aan elkaar gewaagd en in het verlengde daarvan was Rosberg instaat om Hamilton te verslaan en kampioen te worden. Of dat de situatie had veranderd bij Mercedes zullen we nooit weten. Dat Hamilton intrinsiek sneller was wist Rosberg al héél lang. Daarvoor hoefde hij niet te stoppen met racen.

Verder heb ik het topic gescand en zie ik de meesten uitkomen bij een 7. Daar kan ik mee leven en sluit ik mij bij aan. Ik heb mij prima vermaakt.