GP AUSTRALIË 2019

Gestart door Robbert65, 14 maart 2019 - 01:10:50

« vorige - volgende »

Matthijs

Misschien is Melbourne wel fundamenteel anders dan Barcelona.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 16 maart 2019 - 19:21:41
Misschien is Melbourne wel fundamenteel anders dan Barcelona.
dat sowieso. En Ferrari lijkt hier beduidend minder te gaan dan in Barcelona. Barcelona zou representatiever moeten zijn voor de rest van het seizoen, Melbourne is een circuit op zich. Aan de andere kant is een verschil van 7 tiende natuurlijk niet niks, dus ik maak me toch wel enige zorgen.

Matthijs

Het was ook een retorische opmerking van mij. Sorry dat dat niet duidelijk was.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 16 maart 2019 - 20:25:12
Het was ook een retorische opmerking van mij. Sorry dat dat niet duidelijk was.
was wel duidelijk, maar met een Renault Clio pak je geen pole (met een marge van 7 tiende). Mercedes heeft dus zeker een hele goede auto en zullen het hele seizoen mee gaan doen om de prijzen. Vraag is alleen of Ferrari en/of RBR hier misschien gewoon niet zo goed uit de voeten kunnen en op andere circuits wel de strijd aan kunnen met Mercedes. En zoals je zelf eerder al zei, zelfs tussen de kwalificatie en race in Australië zit nog wel eens een verschil, de eerste punten moeten nog verdeeld worden. De race is sinds 2010 slechts 2x gewonnen door de polezitter.

Robbert65

Melbourne kenmerkt zich als stratencircuit door lage grip. Een auto die een goede layout en balans heeft, heeft daar minder last van dan een auto die veel trekkracht en vermogen heeft maar minder balans en stabiliteit. Mercedes leek op Barcelona vermogen tekort te komen en ook t.o.v. Ferrari trekkracht tekort te komen. Barcelona is sinds de nieuwe asfaltlaag daar is gelegd juist een hooggripbaan.

Mercedes lijkt in Melbourne meteen al de problemen die aan het licht leken te komen tijdens de wintertests te hebben getackled. Ongelofelijk knap dat ze stoïcijns hun testwerk zijn blijven doen, in de fabriek vervolgens de auto hebben aangepast en nu weer gewoon een halve seconde los staan van de concurrenten. Dat ze op een laaggripbaan zo sterk presteren op zaterdag is buitengewoon verrassend. Behalve voor degenen die in Gok de Top al voor de VT's voorspelden dat de beide Mercedessen vooraan staan na de race. Misschien historisch besef? Het gaat immers al jaren zo: Mercedes draait een eigen programma en trekt zich niets aan van tijden tijdens de Wintertests om daarna de eerste GP uitstekend beslagen ten ijs te komen.

Sommigen noemen dat Sandbaggen.

Ook heel knap is dat RBR nu ongeveer even goed is als vorig jaar met Renault. Dat betekent dat Honda inderdaad een enorme inhaalslag gemaakt heeft. Morgen weten we nog meer dan nu, maar wat mij betreft is het spel spektaculair op de wagen en is het de moeite waard de wekker op half 6 te zetten straks.

Eerder voorspelde ik met een enigszins serieuze bedoeling dat McLaren voor Renault eindigt dit jaar. Norris' achtste plaats is niet de wereldschokkende gebeurtenis die alles op z'n kop zet maar wel een bevestiging dat McLaren de zaken goed voor elkaar heeft!
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Eerste indrukken:

Prima race van Max en potentie bij RBR.
Gasly zwaar teleurstellend.
Bottas herboren.
Vettel gaat het niet makkelijk krijgen, lijkt hier zelfs nog gespaard door de leiding.
Punt extra voor de snelste ronde lijkt juist bij de top te komen. Zorgt enerzijds voor spanning en plankgas tot de vlag valt, maar lijkt dus toch vooral de topteams te bevoordelen.

Sabai

Wat vonden jullie van Kubica?
Vergeleken met zijn teamgenoot is het best slecht te noemen.

Mickey

Slecht ja, maar Williams is als team ook gewoon zeer slecht. Mind you. Ligt een Mercedes-motor in hè. Drie. Ronden. Achterstand. Ik denk dat dit seizoen bepalend zal zijn voor hun voortbestaan.

Sphinx

Citaat van: Sabai op 17 maart 2019 - 09:39:32
Wat vonden jullie van Kubica?
Vergeleken met zijn teamgenoot is het best slecht te noemen.

Hij verliest ongeveer 0.4 sec per ronde op Russell, maar doordat hij ook nog zijn vleugel eraf rijdt lijkt het nu extra erg met die drie stops en schade.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Matthijs

Citaat van: Sphinx op 17 maart 2019 - 10:04:50
Citaat van: Sabai op 17 maart 2019 - 09:39:32
Wat vonden jullie van Kubica?
Vergeleken met zijn teamgenoot is het best slecht te noemen.

Hij verliest ongeveer 0.4 sec per ronde op Russell, maar doordat hij ook nog zijn vleugel eraf rijdt lijkt het nu extra erg met die drie stops en schade.
Ik denk dat zijn auto beschadigd was en daarom is vergelijken zinloos. Maar ik geloof wel dat Russell hem over het hele seizoen de baas zal zijn en dat Kubica misschien spijt krijgt van zijn rentree.

Matthijs

Citaat van: Mickey op 17 maart 2019 - 09:45:48
Slecht ja, maar Williams is als team ook gewoon zeer slecht. Mind you. Ligt een Mercedes-motor in hè. Drie. Ronden. Achterstand. Ik denk dat dit seizoen bepalend zal zijn voor hun voortbestaan.
Ik vond dat Russell lang stand hield in de race, maar het is wel duidelijk dat er (opnieuw!) iets fundamenteels mis is met de auto.

Sphinx

Russell heeft volgens mij in een persbericht geroepen dat ze weten waar de problemen van de auto liggen en dat het enkele maanden kost ( tot Spanje wss) om het op te lossen. Jammer de bammer, Lowe is geen succes als td gebleken.

Overigens staat er nu een bericht op Autosport dat Lewis Hamilton vloerschade had en dat hij daarom zoveel tijd op Bottas verloor. Ik heb nergens zo snel gezien waar hij dat kan hebben opgelopen, hij zou het dan haast zelf moeten hebben gedaan, want ze raakten elkaar niet bij de start.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sabai

Ik denk dat het eerder komt door de strategie die ze namen. Ze zijn gewoon te vroeg gestopt waardoor Lewis achter verkeer zat. Daarom kon hij Bottas niet bijhouden die vrij baan had.

Fietser

Lekkere race in Melbourne en een uitstekende winnaar. Maar zonder Bottas iets tekort te willen doen gaat mijn achting toch vooral uit naar Mercedes. Jaar na jaar leveren ze geweldig werk. Velen zijn het meer dan beu en niet weinigen hopen dan ook ieder jaar weer dat het afgelopen is met de hegemonie. (Vorig seizoen leek het zover, maar de Zilveren Pijlen herpakten zich – iets geholpen door een falende Vettel.) Ik vind dit alles daarom juist steeds mooier worden, in die zin dat het best uniek is dit mee te mogen maken. In Melbourne liet men zien hoe een - in mijn ogen - uitstekende subtopper kon heersen als een racer van de buitencategorie. Chapeau voor Wolff en zijn mannen en vrouwen. Ja, ik weet dat het seizoen nog lang duurt, maar persoonlijk hoop ik stilletjes dat ze weer kampioen worden, het liefst met de sympathieke Fin.

Tuesday

Citaat van: Mickey op 17 maart 2019 - 08:50:37
Eerste indrukken:

Prima race van Max en potentie bij RBR.
Gasly zwaar teleurstellend.
Bottas herboren.
Vettel gaat het niet makkelijk krijgen, lijkt hier zelfs nog gespaard door de leiding.
Punt extra voor de snelste ronde lijkt juist bij de top te komen. Zorgt enerzijds voor spanning en plankgas tot de vlag valt, maar lijkt dus toch vooral de topteams te bevoordelen.
Bottas zou wel eens van de grote profiteurs kunnen zijn van de nieuwe regels omtrent het gewicht van de coureur. Dit was wel heel overtuigend, ben benieuwd of en hoe lang hij dit kan volhouden.
Wat betreft Vettel; reed in het begin toch behoorlijk weg van Leclerc totdat de geniale strategische afdeling van Ferrari weer eens toesloeg. Vooralsnog lijkt Leclerc toch een paar tiende tekort te komen, maar hij dit was natuurlijk pas zn eerste weekend, dus laten we zien of ie het Vettel daadwerkelijk moeilijk kan gaan maken. Ik denk dat Vettel zich momenteel meer zorgen moet maken over de auto.