Wintertests 2019

Gestart door BMW.WilliamsF1, 17 februari 2019 - 22:25:54

« vorige - volgende »

Jozef

De Williams wordt als het goed is vannacht of morgenochtend vroeg overgevlogen om morgenmiddag op het circuit te verschijnen. Hopen dat het lukt!

Tuesday

Citaat van: Sabai op 19 februari 2019 - 17:14:11
Citaat van: Tuesday op 19 februari 2019 - 16:55:16
Citaat van: Sabai op 19 februari 2019 - 16:18:23
Ferrari stond vorige 2 jaren ook telkens bovenaan de tijden lijsten. Dus dat ze het nu staan zegt helemaal niks i.m.o
ze wonnen 11 wedstrijden in de afgelopen 2 jaar!

Ze zullen er ook zeker bijzitten. Maar ik ben het vertrouwen in Vettel wat kwijt dus ik zie ze niet met twee vingers in de neus kampioen worden.Dus voor mij blijft Hamilton de favoriet voor dit jaar.
ach ja, Hamilton is net zo goed kwetsbaar. Uiteindelijk maakt het team het verschil. Ik ben iig heel blij dat Arrivabene weg is en dat Ferrari weer een normaal team lijkt waar men ook plezier mag hebben.

Jozef

Afgelegde ronden vandaag en totaal.

dag tot
Ferrari 157 326
Mercedes 163 313
Renault 123 232
McLaren 104 223
Red Bull 92 220
Alfa Romeo 101 215
Toro Rosso 132 209
Haas 72 137
Racing Point 79 109
Williams 0 0

Tuesday

Citaat van: Jozef op 19 februari 2019 - 18:10:06
Afgelegde ronden vandaag en totaal.

dag tot
Ferrari 157 326
Mercedes 163 313
Renault 123 232
McLaren 104 223
Red Bull 92 220
Alfa Romeo 101 215
Toro Rosso 132 209
Haas 72 137
Racing Point 79 109
Williams 0 0

jammer dat Gasly m in de bandenstapels zette... maar al met al toch weer ruim 200 ronden voor Honda, slechts een paar minder dan de Mercedes teams.

Matthijs

Citaat van: Sabai op 19 februari 2019 - 17:14:11
Citaat van: Tuesday op 19 februari 2019 - 16:55:16
Citaat van: Sabai op 19 februari 2019 - 16:18:23
Ferrari stond vorige 2 jaren ook telkens bovenaan de tijden lijsten. Dus dat ze het nu staan zegt helemaal niks i.m.o
ze wonnen 11 wedstrijden in de afgelopen 2 jaar!

Ze zullen er ook zeker bijzitten. Maar ik ben het vertrouwen in Vettel wat kwijt dus ik zie ze niet met twee vingers in de neus kampioen worden.Dus voor mij blijft Hamilton de favoriet voor dit jaar.
Er zit natuurlijk ook nog wel verschil tussen goed uit de startblokken komen en met twee vingers in de neus kampioen worden. Dat wordt dit jaar niemand.

gloudiesaurus

Verschil met Ferrari en de rest qua tijdens is vooralsnog groot. Kan me niet voorstellen dat Ferrari zo'n gat heeft geslagen. Ik vermoed dat Red Bull en Mercedes hun ware snelheid nog niet getoond hebben.

Wat wel bemoedigd is voor Ferrari is dat de snelheid en ook de betrouwbaarheid er is. Maar was dat vorig jaar tijdens de tests ook niet zo?

Verder zie ik nog niet echt teams met problemen, uitgezonderd Williams natuurlijk...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Robbert65

Ik zeg± hou rekening met McLaren dit seizoen. McLaren gaat podiums rijden.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Tuesday

Citaat van: Robbert65 op 19 februari 2019 - 20:49:46
Ik zeg± hou rekening met McLaren dit seizoen. McLaren gaat podiums rijden.
dat geloof ik niet. McLaren schijnt toch wel wat verkapte 'glory runs' te hebben gedaan. Sowieso al op een zachtere compound en waarschijnlijk ook met weinig brandstof. De snelle ronde's schenen er nogal rommelig uit te hebben gezien. Zoals Matthijs hierboven al zei; tijden an sich zeggen niet zoveel, het gaat vooral om de context.. McLaren rijdt in principe voor P7, op eigen kracht podia halen zie ik niet gebeuren... ik denk dat ze het al moeilijk genoeg gaan krijgen met Alfa Romeo, Renault en Haas.

Jozef

Hoezeer ik het ook zou willen, ik geloof ook niet dat McLaren een podiumkandidaat is. Natuurlijk kan het wel als de toppers elkaar er in Bakoe weer afrossen, maar ik zou er niet op rekenen. Ze hebben inderdaad echte glory runs gedaan op beide dagen. Dat ze er een pak beter voor staan dan de voorbije twee jaar, dat kunnen we anderzijds ook wel al concluderen.

Jozef

George Russell heeft zopas het eerste installatierondje voltooid met de nieuwe Williams. :)

Bijzondere auto, de sidepods hebben een unieke vorm en rondom de bargeboards gebeurt er ook heel wat.

Breaktest

#40
Er vallen voorlopig nauwelijks conclusies te trekken. Vooral Mercedes is goed in verstoppertje spelen. In 2017 kwamen zij als 3e team uit de testdagen, in 2018 als 4e. Nou, we weten allemaal hoe het seizoen is afgelopen.
Nog een voorbeeld: McLaren deed het als 3e team vorig jaar winter juist weer relatief goed.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sphinx

Enige wat echt opvalt is de manier waarop de voorvleugels zijn ontworpen. Ferrari en Alfa Romeo kiezen de low-downforce route, evenals STR en Mclaren. RBR en Mercedes hebben juist een high downforce neus, maar je kan er donder op zeggen dat Mercedes zijn diffuser velgen van vorig jaar nog in het vat heeft gehouden. Volgens een AM&S artikel staan de endplates in zo'n hoek dat ze met die velgen samen genoeg 'flow' zouden moeten creëren voor een diffuser effect. De rest hangt ergens tussenin: Renault volgt RBR, RP heeft een best-of-both aanpak geprobeerd.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jozef

McLaren beleeft een bedenkelijke dag. De eerste twee uur kwamen ze gewoon niet naar buiten omdat er nog aan de auto werd gesleuteld (waarom kon dat niet voor de start van de sessie?) en nu zijn er al twee keer onderdelen van de carrosserie gevlogen, eerst wat flapjes rond de bargeboards ter linkerzijde en daarna weer aan de andere kant. Het beeld dat zich in mijn hoofd vormt is dat ze vanochtend vroeg nieuwe onderdelen hebben ontvangen vanuit Woking en dat dat ook de onderdelen zijn die nu falen (anders hadden we het de voorbije twee dagen al moeten zien gebeuren).

In elk geval is het een kostelijke grap, want ruim 5 van de 8 uren zitten erop en Sainz heeft nog maar 33 rondjes gereden.

Jozef

Rondjes van vandaag en het totaal van de week.

dag tot
Mercedes 182 495
Ferrari 134 460
Renault 143 375
Alfa Romeo 138 353
Toro Rosso 137 346
Red Bull 109 329
McLaren 90 313
Haas 117 254
Racing Point 67 176
Williams 23 23

Breaktest

De hamvraag is natuurlijk of de wintertests enige voorspellende waarde hebben.

Bijvoorbeeld, zegt veel ronden afleggen iets over aanstaande de betrouwbaarheid in het seizoen? Als man van de statistieken weet ik het antwoord eigenlijk ook wel: ja en nee. Het  kan enorm per team variëren, daarom kun je pas achteraf de betekenis van die data vaststellen. Het is helaas niet zo dat data die van nut zijn automatisch groen oplichten; het blijft koffiedik kijken. Bijvoorbeeld Mercedes had de minste uitvalbeurten tijdens het seizoen maar qua afgelegde ronden in de wintertests van 2018 waren zij helemaal niet zo bijzonder. Weinig voorspellende waarde dus. Bij Ferrari daarentegen klopte het wel vrij aardig. 
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond