Formule 1 Seizoen 2019

Gestart door Robbert65, 23 november 2018 - 15:44:37

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Sabai op 12 maart 2019 - 18:30:44
Citaat van: C.G. de Beaufort op 12 maart 2019 - 16:25:56
Officieel: Formule 1 akkoord met uitdelen punt voor snelste ronde

Raikkonen en Max was in 2018 juist een teleurstelling geweest, Bottas was dan als 3e geeindigd.

https://www.gptoday.net/nl/nieuws/f1/245730/officieel-formule-1-akkoord-met-uitdelen-punt-voor-snelste-ronde

Groet,

C.G. de Beaufort

Lijkt mij niet want toen wisten ze het niet dus werd er ook niet voor gereden.
precies. Bottas reed natuurlijk ook een aantal kansloze races waarin hij op het eind nog een extra stop moest doen. Als er punten voor een snelste ronde waren geweest hadden een aantal anderen waarschijnlijk ook voor een late stop gekozen.

Breaktest

Het meest opmerkelijke bericht van deze week vind ik toch wel dat het nu echt oorlog lijkt tussen Liberty en Ecclestone. Niet heel verrassend (riep destijds al dat de deal een kat in de zak was), maar vermakelijk vind ik het wel.

Ik heb me altijd al verbaasd over de grenzeloze naïviteit van Liberty (en specifiek dat Brawn zich daarmee associeerde - die had toch dicht genoeg bij het vuur gezeten om te weten wat voor rat Ecclestone was; maar goed, die zal wel even klaar met vissen zijn geweest). Je hoeft niet eens een insider te zijn om te weten: als je daarmee een deal sluit trek je altijd aan het kortste eind.
Feitelijk was Liberty's interesse een geschenk uit de hemel voor Ecclestone want die zat anno 2016 redelijk met de gerimpelde handen in het steeds dunnere haar. Zijn gezag was tanende en het was het voor de goede verstaander duidelijk dat F1 ten tijde van de overname redelijk vermolmd was. Denk aan het debacle van bespuugde teams als Manor, Caterham, HRT en wat dat met andere potentiële teams deed, de stille machtsgreep van autofabrikanten, de onmogelijkheid om de kosten te drukken, de groeiende onwil van overheden in traditionele autosportlanden om bij te springen en dus steeds weer discutabele landjes op de kalender dat de populariteit ook geen goed deed, En dat alles in een veranderende wereld - met steeds meer vermaak op andere gebieden en een publiek dat steeds beter beseft dat toen niet, nu niet en nooit niet naar hen geluisterd wordt.

Het is dat er jongens opstaan als Verstappen en Leclerc die de boel nog wat opkrikken, maar objectief gezien lag F1 in de eindejaarsuitverkoop. Je moet wel even je snor afzetten om dat te kunnen zien. Dan zou je geen miljarden neerleggen voor gedeeltelijke zeggenschap over een wagon waarvan de kikkers er steeds dreigen uit te springen, dan wel af te vallen.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Leuk geschreven, maar ik lees vooral veel persoonlijk sentiment en ik mis eigenlijk de onderbouwing voor de 'kat in de zak'. Is er een bron? Cijfers? Zijn ze verlieslatend?

Enlighten us.

Breaktest

Citaat van: Mickey op 13 maart 2019 - 19:13:22
Leuk geschreven, maar ik lees vooral veel persoonlijk sentiment en ik mis eigenlijk de onderbouwing voor de 'kat in de zak'. Is er een bron? Cijfers? Zijn ze verlieslatend?

Enlighten us.
Een persoonlijke mening, zoals alles wat ik uitblaat (sorry als ik je daarmee teleurstel) - maar waar ik natuurlijk wel achter sta. Te vaak lees je berichten met deze teneur: https://www.gpfans.com/en/articles/4122/liberty-media-can-t-control-f1-and-won-t-sell-for-a-profit/. Of zij werkelijk verlies draaien weet ik niet (maar dat is wellicht wel op te zoeken; Liberty is een publieke onderneming) maar het lijkt er niet op dat zij hun investering binnen de verwachte termijn terugverdienen. 
Maar het gaat mij niet eens zo zeer om de financiële resultaten.  Hun hoofdprobleem is dat de kijkcijfers wereldwijd dalen, terwijl ze hadden verwacht die te kunnen opkrikken. Dat heeft natuurlijk alles met de saaiheid van veel races te maken - waarvan de kwalificatie vaak spannender is  - en de grote voorspelbaarheid van de  uitslagen. Met typisch Amerikaans optimisme zullen ze wellicht hebben gedacht dat de Mercedes-dominantie slechts een tijdelijke zaak was. Maar het  F1-speelveld heeft bij lange na niet meer de  dynamiek  die het ooit bezat. De onderlinge verhoudingen  zijn min of meer vastgelegd, de concurrentie is gestold en nieuw bloed wordt meer dan ooit buiten de deur gehouden.
De problemen van nu zijn grotendeels te herleiden tot het Concorde Agreement van 1998 waarin Ecclestone voor zichzelf een mooie positie als geïnstitutionaliseerde struikrover bedong en er voortaan drie kapiteins op een schip waren. Toevallig van de week verscheen een artikel die daar wat nader op in gaat https://www.gptoday.net/nl/column/f1/245792/hoe-het-concorde-agreement-1998-2007-de-problemen-van-williams-veroorzaakte.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Ik lees opnieuw veel kleur, niet teleurstellend hoor, beetje aandoenlijk eerder. Geen idee ook waarop je baseert dat het Amerikaans optimisme is om te denken dat de dominantie van Mercedes te doorbreken was. Historisch gezien is er bovendien niks geks aan de hand. Er is al sinds jaar en dag een aantal jaren achtereen eenzelfde dominante speler. Williams, McLaren, Ferrari, RBR en nu alweer een paar jaar Mercedes. Verandert vanzelf.

Het succes van het spelletje hangt bovendien van veel meer factoren af. Kijkcijfers zijn een aardige graadmeter, dat ben ik met je eens. Liberty echter afschilderen als een stelletje beunhazen heeft wel een wat grondiger onderbouwing nodig. Voor hun telt onderaan de streep natuurlijk alleen hoeveel zwarte cijfers er voor de komma staan.

Begrijp me niet verkeerd. Voor mij telt natuurlijk ook of ik er nog steeds plezier aan beleef, maar dat doe ik onverminderd sinds Liberty de touwtjes in handen heeft.

Breaktest

#110
Dat er historisch gezien niks geks aan de hand is ben ik niet met je eens; daar ging juist mijn betoog over. De hegemonie van Schumacher/Ferrari destijds drukte al zwaar op het incasseringsvermogen van menig racefan maar toen zag men dat nog als een unieke, eenmalige gebeurtenis, zelfs niet te vergelijken met Fangio die het steeds met andere auto's deed. Achteraf gezien blijkt dat wel degelijk een trendbreuk te zijn. Natuurlijk had je ook daarvoor dominante teams en/of coureurs maar geleidelijk zijn we het tijdperk van langdurige dominantie in gerommeld. Natuurlijk zullen in beide tijdperken tussenpausen opstaan - maar in mijn theorie in het tweede tijdperk aanmerkelijk minder.

Ik kan het ook wel in cijfers uitdrukken: tot 1988 was de kans dat het winnende team het jaar daarop weer kampioen werd slechts 30%, maar sinds 1988 is dat gestegen tot 67%. Bij coureurs zien we eenzelfde trend: 43% kans in periode 2018-1988 dat je weer de titel pakt, tussen 1988-1958 was dat 7%. Dat Mercedes tussen 2014-2016 86% van de overwinningen pakte (en 95%! van de pole positions) plus dat het kruimelwerk verdeeld werd over slechts twee andere teams is eveneens ongehoord in de F1-geschiedenis.

Of dit tijdperk voort blijft duren hangt natuurlijk volledig van het volgende concorde agreement af - maar in de media lees je al hoe stroperig dat gaat. 
Als dat niks oplevert zou ik ervoor pleiten dat coureurs niet langer dan drie jaar bij een-en-hetzelfde team mogen zitten. Dat klinkt rigoureus, maar een kampioen in de GP2 wordt ook die klasse uitgeschopt. Iets dergelijks zou dus ook best in F1 kunnen.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Tuesday

Citaat van: Breaktest op 14 maart 2019 - 14:20:25
Dat er historisch gezien niks geks aan de hand is ben ik niet met je eens; daar ging juist mijn betoog over. De hegemonie van Schumacher/Ferrari destijds drukte al zwaar op het incasseringsvermogen van menig racefan maar toen zag men dat nog als een unieke, eenmalige gebeurtenis, zelfs niet te vergelijken met Fangio die het steeds met andere auto's deed. Achteraf gezien blijkt dat wel degelijk een trendbreuk te zijn. Natuurlijk had je ook daarvoor dominante teams en/of coureurs maar geleidelijk zijn we het tijdperk van langdurige dominantie in gerommeld. Natuurlijk zullen in beide tijdperken tussenpausen opstaan - maar in mijn theorie in het tweede tijdperk aanmerkelijk minder.

Ik kan het ook wel in cijfers uitdrukken: tot 1988 was de kans dat het winnende team het jaar daarop weer kampioen werd slechts 30%, maar sinds 1988 is dat gestegen tot 67%. Bij coureurs zien we eenzelfde trend: 43% kans in periode 2018-1988 dat je weer de titel pakt, tussen 1988-1958 was dat 7%. Dat Mercedes tussen 2014-2016 86% van de overwinningen pakte (en 95%! van de pole positions) plus dat het kruimelwerk verdeeld werd over slechts twee andere teams is eveneens ongehoord in de F1-geschiedenis.

Of dit tijdperk voort blijft duren hangt natuurlijk volledig van het volgende concorde agreement af - maar in de media lees je al hoe stroperig dat gaat. 
Als dat niks oplevert zou ik ervoor pleiten dat coureurs niet langer dan drie jaar bij een-en-hetzelfde team mogen zitten. Dat klinkt rigoureus, maar een kampioen in de GP2 wordt ook die klasse uitgeschopt. Iets dergelijks zou dus ook best in F1 kunnen.
je hebt best leuke ideeën, maar het moet natuurlijk in de praktijk ook haalbaar zijn.   Dat alle teams zonder Mercedes motor 3 jaar volledig kansloos waren was natuurlijk een geweldige misser, met name in een tijd waarin er veel maatregelen zijn ingevoerd om de kosten te drukken. Mercedes domineerde met een miljardeninvestering de sport en de rest kon in de achtervolging. Of het heel veel toeschouwers heeft gekost weet ik niet, maar ik denk wel dat het scheelt als het publiek een beetje begrijpt wat er allemaal gaande is. Kostenbesparen en tegelijkertijd een ultradure en ingewikkelde V6 introduceren valt moeilijk met elkaar te rijmen.
Verder denk ik dat Bernie de boel prima onder controle had, blijkbaar zijn ze bij liberty nog niet zo handig in deze wereld. Kan me overigens ook voorstellen dat circuits, tv stations en sponsoren juist nu vanwege het nieuwe management proberen hun slag te slaan en daardoor harder zijn in de onderhandelingen.

Sabai

Ik weet niet of het aan de vertalingen ligt maar mij valt de laatste tijd op. Dat Renault  en Honda elkaar nooit noemen als concurrent maar alleen Mercedes en Ferrari word genoemd. Het lijkt wel een soort van koude oorlog op dit moment  :). Opzich wel grappig alle steekjes onder de gordel. Vooral Renault heeft even het deksel op de neus gekregen maar dat kan over een paar races zomaar anders zijn.

Robbert65

Voor mij is de leukste bijkomstigheid de strijd tussen McLaren en Renault ;-)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel


Sabai

https://m.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/370990/mercedes-probeert-verstappen-binnen-te-halen-aldus-marko/

En ik zie het nog gebeuren ook. Vooral als Verstappen volgend seizoen geen kampioens auto krijgt.

Breaktest

Tjonge wat gaat de tijd snel. Enig idee hoeveel coureurs de arena alweer verlaten hebben sinds Max' debuut?
19!
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

Er is ook een generatie wisseling gaande op dit moment.  Beetje zoals in begin '00 's

Breaktest

Citaat van: Breaktest op 05 april 2019 - 20:49:55
Tjonge wat gaat de tijd snel. Enig idee hoeveel coureurs de arena alweer verlaten hebben sinds Max' debuut?
19!
Bij deze het complete lijstje:
1.   Nico Rosberg
2.   Felipe Massa
3.   Jenson Button
4.   Pastor Maldonado
5.   Will Stevens
6.   Roberto Merhi
7.   Felipe Nasr
8.   Alexander Rossi
9.   Fernando Alonso
10.   Marcus Ericsson
11.   Esteban Gutiérrez
12.   Jolyon Palmer
13.   Esteban Ocon
14.   Stoffel Vandoorne
15.   Pascal Wehrlein
16.   Rio Haryanto
17.   Brendon Hartley
18.   Paul di Resta (Hongarije 2017)
19.   Sergey Sirotkin
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

C.G. de Beaufort