Red Bull en Honda

Gestart door Breaktest, 19 november 2018 - 15:12:02

« vorige - volgende »

Breaktest

Tussen hoop en vrees, zo zou je de deal tussen Red Bull en Honda kunnen bestempelen. Het enthousiasme van Helmut Marko ten spijt heeft die Honda motor mij nog steeds niet kunnen overtuigen. Afgelopen race zouden de kaarten uiteindelijk op tafel worden gelegd, en weer was het niks. Ik zou hogelijk verbaasd zijn als Red Bull Racing het volgens seizoen beter doet dan het huidige. Waar ook niet over wordt gerept is dat de overeenkomst Red Bull al flink wat geld heeft gekost: Toro staat immers op een armzalige 10e plaats terwijl een jaar geleden rond deze tijd de 6e positie in zicht had (tot men Sainz voortijdig naar de concurrent liet gaan; ook al zo'n ultradomme actie waar bijna niets over geschreven is). 
Ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat een ander chassis, andere coureurs en wat meer betrouwbaarheid en pk's  het verschil maakt tussen positie 10 en 1 (nou ja 2 dan). Of ben ik te pessimistisch?
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

ik dacht dat RBR derde wordt dit jaar in het CC. Maar goed, het verschil met STR is groot, dat komt ook doordat STR heel vaak teruggezet is door gridstraffen. Kijk even naar het puntenverschil dit jaar tussen Renault en McLaren enerzijds en RBR anderzijds en zie dat het chassis wel degelijk veel verschil uitmaakt. Maar of RBR in 2019 beter af is dan in 2018? De mensen die de data van de Honda's kennen zeggen van wel, maar eerst zien en dan geloven.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Tuesday

Citaat van: Breaktest op 19 november 2018 - 15:12:02
Tussen hoop en vrees, zo zou je de deal tussen Red Bull en Honda kunnen bestempelen. Het enthousiasme van Helmut Marko ten spijt heeft die Honda motor mij nog steeds niet kunnen overtuigen. Afgelopen race zouden de kaarten uiteindelijk op tafel worden gelegd, en weer was het niks. Ik zou hogelijk verbaasd zijn als Red Bull Racing het volgens seizoen beter doet dan het huidige. Waar ook niet over wordt gerept is dat de overeenkomst Red Bull al flink wat geld heeft gekost: Toro staat immers op een armzalige 10e plaats terwijl een jaar geleden rond deze tijd de 6e positie in zicht had (tot men Sainz voortijdig naar de concurrent liet gaan; ook al zo'n ultradomme actie waar bijna niets over geschreven is). 
Ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat een ander chassis, andere coureurs en wat meer betrouwbaarheid en pk's  het verschil maakt tussen positie 10 en 1 (nou ja 2 dan). Of ben ik te pessimistisch?
je weet wat RBR en STR voor die Renault motoren hebben betaald? en hoeveel ze nu bij Honda betalen? Dat verschil is veel groter dan die 3 miljoen die je extra krijgt als je een plekje hoger in het WK eindigt.

BMW.WilliamsF1

Williams rijdt toch ook achteraan met een Mercedes motor? ;) En McLaren ook met een Renault en RBR was de afgelopen weekenden in de race het snelste.

Dus ik vind het een rare vergelijking ;) De Honda zal zeker wel beter zijn dan de Renault, maar ik denk niet dat ze een snellere motor dan Mercedes en Ferrari hebben. Het is nu alleen nog maar speculaas. In de wintertests krijgen we een aardige indicatie en op zaterdag in Australië weten we pas echt hoe snel die Honda is.

Sabai

Ik verwacht dat ze minimaal op hetzelfde niveau blijven. Al verwacht ik wel progressie. Ik heb er nu meer vertrouwen in dan destijds met mc laren

BMW.WilliamsF1

Ja dat sowieso. Honda lijkt het nu veel beter voor elkaar te hebben. Helemaal qua betrouwbaarheid.

FolkertE

Citaat van: Breaktest op 19 november 2018 - 15:12:02
Tussen hoop en vrees, zo zou je de deal tussen Red Bull en Honda kunnen bestempelen. Het enthousiasme van Helmut Marko ten spijt heeft die Honda motor mij nog steeds niet kunnen overtuigen. Afgelopen race zouden de kaarten uiteindelijk op tafel worden gelegd, en weer was het niks. Ik zou hogelijk verbaasd zijn als Red Bull Racing het volgens seizoen beter doet dan het huidige. Waar ook niet over wordt gerept is dat de overeenkomst Red Bull al flink wat geld heeft gekost: Toro staat immers op een armzalige 10e plaats terwijl een jaar geleden rond deze tijd de 6e positie in zicht had (tot men Sainz voortijdig naar de concurrent liet gaan; ook al zo'n ultradomme actie waar bijna niets over geschreven is). 
Ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat een ander chassis, andere coureurs en wat meer betrouwbaarheid en pk's  het verschil maakt tussen positie 10 en 1 (nou ja 2 dan). Of ben ik te pessimistisch?

Ik denk dat je wat te pessimistisch bent. Coureur en Chassis maken ontzettend veel uit. Kijk maar naar Hamilton en Alonso. Of Vettel die eigenlijk kampioen had moeten worden.
Max is toch wel beter dan Hartely en Gasly. 

En kijk maar naar het verschil tussen RBR en TR in 2017 met zelfde motor. Doorgaans was RBR zo'n 6-9 tiende sneller. Soms nog wel meer.

Daarnaast is Torro rosso gewoon opgeofferd. Zelfs als het niet nodig was vervingen ze onderdelen en starte achter aan en het chassis is hopenloos verouderd. En ik denk dat daar ook een beetje toneel spel bij komt kijken, net doen alsof str maar beetje bij beetje naar boven komt.
Zou me niet verbasen als ze veel sneller kunnen en zoals RBR zelf al aan geeft,l dat ze met een Honda motor 6-7 tienden zouden winnen ten opzichte van Renault. Groot praat of niet, alleen zij weten of het echt waar is. Voor het zelfde geld is 1.2 seconden die ze winnen of helemaal niks.

Jozef

Gezien de vorm van Red Bull in de laatste weken, durf ik deze wel aan: als ze bij Renault waren gebleven, waren Red Bull en Verstappen uitgesproken titelkandidaat in 2019. Door de switch naar Honda is een grote onbekende factor geïntroduceerd en zullen we pas na een race of 6 duidelijkheid hebben of dat ding betrouwbaar genoeg is of niet.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 21 november 2018 - 12:10:42
Gezien de vorm van Red Bull in de laatste weken, durf ik deze wel aan: als ze bij Renault waren gebleven, waren Red Bull en Verstappen uitgesproken titelkandidaat in 2019. Door de switch naar Honda is een grote onbekende factor geïntroduceerd en zullen we pas na een race of 6 duidelijkheid hebben of dat ding betrouwbaar genoeg is of niet.
die vorm is redelijk vergelijkbaar met eind vorig jaar en we hebben gezien hoe het dit jaar begon. Red Bull heeft een andere opbouw van het jaar dan bv Ferrari en Mercedes kan eigenlijk elk jaar 5 races voor het einde wel een beetje de voet van het gaspedaal halen. We gaan het zien, maar een echt vergelijk maken gaat toch lastig worden. Red Bull is sinds de introductie van de V6 met Renault nooit meer in de buurt van een titel gekomen, dus ik vind je stelling wel heel gewaagd. Maar niet verrassend ;)

Breaktest

Vergeet ook niet dat het vertrek van Ricciardo een aderlating is. Het zal nog wel 1 of 2 jaartjes duren voor Gasly op hetzelfde niveau is.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Tuesday

Citaat van: Breaktest op 21 november 2018 - 17:18:48
Vergeet ook niet dat het vertrek van Ricciardo een aderlating is. Het zal nog wel 1 of 2 jaartjes duren voor Gasly op hetzelfde niveau is.
geen idee eigenlijk hoe belangrijk Ricciardo voor het team is. In die 15 maanden dat ie de kar moest trekken (2015 en begin 2016) ging RBR niet bepaald lekker. Ricciardo lijkt me meer zo'n coureur die zich optrekt aan zn teamgenoot ipv dat ie zelf een enorm drijvende kracht in het team is. Waarschijnlijk krijg je met Gasly idd een wat mindere coureur en minder punten voor het WCC, maar voor het WDC lijkt het me niet direct kwaad kunnen. Al zou het natuurlijk wel fijn zijn als ie wat punten bij de concurrentie kan weghalen.

FolkertE

Citaat van: Tuesday op 21 november 2018 - 18:27:10
Citaat van: Breaktest op 21 november 2018 - 17:18:48
Vergeet ook niet dat het vertrek van Ricciardo een aderlating is. Het zal nog wel 1 of 2 jaartjes duren voor Gasly op hetzelfde niveau is.
geen idee eigenlijk hoe belangrijk Ricciardo voor het team is. In die 15 maanden dat ie de kar moest trekken (2015 en begin 2016) ging RBR niet bepaald lekker. Ricciardo lijkt me meer zo'n coureur die zich optrekt aan zn teamgenoot ipv dat ie zelf een enorm drijvende kracht in het team is. Waarschijnlijk krijg je met Gasly idd een wat mindere coureur en minder punten voor het WCC, maar voor het WDC lijkt het me niet direct kwaad kunnen. Al zou het natuurlijk wel fijn zijn als ie wat punten bij de concurrentie kan weghalen.

Wat ik me kan herinneren van de berichten van 2015-2016 is dat Max enorm geroemd werd om zijn kennis en inzicht mbt de techniek en afstelling van de auto.

Ricciardo is een goed coureur, maar hij gedijde veel beter sinds Max zijn teamgenoot is geworden.

Jozef

Dat lijkt me niet helemaal waar, Ricciardo's beste seizoen was volgens mij 2014.

Dat het in 2015 niet geweldig ging met Red Bull, kun je volgens mij ook bezwaarlijk op Ricciardo afschuiven, eerder op Renault.

FolkertE

Citaat van: Jozef op 21 november 2018 - 23:19:33
Dat lijkt me niet helemaal waar, Ricciardo's beste seizoen was volgens mij 2014.

Dat het in 2015 niet geweldig ging met Red Bull, kun je volgens mij ook bezwaarlijk op Ricciardo afschuiven, eerder op Renault.
2014 was inderdaad zijn beste seizoen, maar dat was omdat hij Vettel de baas was en Max heeft sinds 2016 Ricciardo toch aardig onder de knie gekregen.
Als Vettel naast Ricciardo reed in 2016, was dat zijn beste jaar geworden.

En Ricciardo gaf ook zelf al aan dat Max hem verder pushte en hem forceerde beter te worden.

JS JTD

Citaat van: Jozef op 21 november 2018 - 12:10:42
Gezien de vorm van Red Bull in de laatste weken, durf ik deze wel aan: als ze bij Renault waren gebleven, waren Red Bull en Verstappen uitgesproken titelkandidaat in 2019. Door de switch naar Honda is een grote onbekende factor geïntroduceerd en zullen we pas na een race of 6 duidelijkheid hebben of dat ding betrouwbaar genoeg is of niet.

Honda grote onbekende factor? De motor wordt nu gebruikt door Toro Rosso, dus RedBull weet precies waar ze staan met Honda.

Bovendien gaat Renault een nieuwe verbrandingsmotor bouwen voor 2019, omdat ze geconcludeerd hebben dat het huidige ontwerp niet goed doorontwikkeld kan worden. Mijns inziens levert juist de 2019 Renault motor een onbekende factor op.