De Grand Prix van Viëtnam

Gestart door Mickey, 08 november 2018 - 06:30:21

« vorige - volgende »

Mickey

https://nl.motorsport.com/f1/news/overzicht-aziatische-circuits-f1-kalender/3209624/

Nou, wat vinden jullie ervan?

Op papier is het een stratencircuit, maar in werkelijkheid heeft het niet het karakter daarvan, is mijn indruk. Verder vind ik het er weinig uitdagend uitzien, met een duidelijk voordeel voor de teams met de sterkere motoren, gelet op de lange rechte stukken.


Matthijs

#1
Ik vind het moeilijk in te schatten. Zo was ik hooguit gematigd positief over COTA en dat blijkt nu al een moderne klassieker te zijn. Over de layout van Baku was ik behoorlijk enthousiast maar de eerste race was werkelijk niet om aan te gluren. De twee edities erna waren juist heel leuk.

Feit is dat met de huidige auto's, de Pirelli-banden en de DRS ik het vooraf moeilijk vind in te schatten wat een goede baan is en wat niet.

Edit: waar ik niet zo enthousiast over ben is het 'schaamteloos' kopiëren van secties van andere circuits. Vietnam is een mix van Monaco, Suzuka, Nürburgring en ik zie ook een stuk China erin. Met COTA is dat precies zo. Het kan goed werken maar het wordt zo wel steeds meer een eenheidsworst dan dat elk circuit iets unieks heeft.

Robbert65

Ik kan er niks over zeggen tot er geraced is. Kijkend naar de layout denk ik wel: moet dat nou? Net als de afgekeurde layout van Miami een enorm lang recht stuk, keren en nog een lang recht stuk. Terwijl Miami daarom vorlopig op hold staat. Maar ik ga er ook vanuit dat FOM er goed over heeft nagedacht en dat er wel een kloppend verhaal aan vast zit. Matthijs zegt 't al, COTA is prima en Bakoe lijkt ook een prettige nieuwkomer. Al gaan geruchten dat Bakoe er alweer mee stopt. Het zou kunnen dat het een aanwinst is. Het wordt overigens wel een beetje gedoe de komende jaren met die nieuwe GP's want FOM vindt sinds de overname dat er wel 25 kunnen worden gehouden terwijl de teams 21 al heel veel vinden. Maar goed, er is wel ruimte te creëren natuurlijk, Paul Ricard, Sotsji, Bahrein, Abu Dhabi, pffffff...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

En ten slotte, waarom in Vietnam? Ik bedoel dat niet xenofobisch maar Vietnam heeft 'geen' autosportcultuur, geen aansprekende coureurs en geen aansprekende autosportklasse. We weten hoe het afliep met India, Korea, Maleisië... Ik ben bang dat zo'n circuit 51 van de 52 weken in het jaar ligt te verpieteren zoals in Korea het geval was (al is dat met een stratencircuit niet zo'n probleem). Ik zou willen dat F1 primair een sport was en pas secundair een marketing- en geldmachine maar helaas is het regelmatig andersom.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 08 november 2018 - 10:36:48
En ten slotte, waarom in Vietnam? Ik bedoel dat niet xenofobisch maar Vietnam heeft 'geen' autosportcultuur, geen aansprekende coureurs en geen aansprekende autosportklasse. We weten hoe het afliep met India, Korea, Maleisië... Ik ben bang dat zo'n circuit 51 van de 52 weken in het jaar ligt te verpieteren zoals in Korea het geval was (al is dat met een stratencircuit niet zo'n probleem). Ik zou willen dat F1 primair een sport was en pas secundair een marketing- en geldmachine maar helaas is het regelmatig andersom.
is met een stratencircuit juist wel handig ;) Het zal wel iets met geld te maken hebben. We zullen zien of het een goede investering is geweest.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 08 november 2018 - 08:32:50
Ik vind het moeilijk in te schatten. Zo was ik hooguit gematigd positief over COTA en dat blijkt nu al een moderne klassieker te zijn. Over de layout van Baku was ik behoorlijk enthousiast maar de eerste race was werkelijk niet om aan te gluren. De twee edities erna waren juist heel leuk.

Feit is dat met de huidige auto's, de Pirelli-banden en de DRS ik het vooraf moeilijk vind in te schatten wat een goede baan is en wat niet.

Edit: waar ik niet zo enthousiast over ben is het 'schaamteloos' kopiëren van secties van andere circuits. Vietnam is een mix van Monaco, Suzuka, Nürburgring en ik zie ook een stuk China erin. Met COTA is dat precies zo. Het kan goed werken maar het wordt zo wel steeds meer een eenheidsworst dan dat elk circuit iets unieks heeft.
zo op het eerste oog zie je idd overeenkomsten met andere circuits, maar juist door het te combineren met andere elementen krijgen die stukken ook weer een eigen karakter...

Matthijs

Citaat van: Tuesday op 08 november 2018 - 11:23:22
Citaat van: Matthijs op 08 november 2018 - 10:36:48
En ten slotte, waarom in Vietnam? Ik bedoel dat niet xenofobisch maar Vietnam heeft 'geen' autosportcultuur, geen aansprekende coureurs en geen aansprekende autosportklasse. We weten hoe het afliep met India, Korea, Maleisië... Ik ben bang dat zo'n circuit 51 van de 52 weken in het jaar ligt te verpieteren zoals in Korea het geval was (al is dat met een stratencircuit niet zo'n probleem). Ik zou willen dat F1 primair een sport was en pas secundair een marketing- en geldmachine maar helaas is het regelmatig andersom.
is met een stratencircuit juist wel handig ;) Het zal wel iets met geld te maken hebben. We zullen zien of het een goede investering is geweest.
Inderdaad, dan is eens stratencircuit juist wel handig.

Jammer dat het circuit niet ontwikkeld is met een kruispunt:
http://www.youtube.com/watch?v=gbPLV2kB4-Y

Jozef

Citaat van: Robbert65 op 08 november 2018 - 10:11:10Maar ik ga er ook vanuit dat FOM er goed over heeft nagedacht en dat er wel een kloppend verhaal aan vast zit.

Een grote zak met geld ja...

Fietser

Citaat van: Matthijs op 08 november 2018 - 10:36:48
En ten slotte, waarom in Vietnam? Ik bedoel dat niet xenofobisch maar Vietnam heeft 'geen' autosportcultuur, geen aansprekende coureurs en geen aansprekende autosportklasse. We weten hoe het afliep met India, Korea, Maleisië... Ik ben bang dat zo'n circuit 51 van de 52 weken in het jaar ligt te verpieteren zoals in Korea het geval was (al is dat met een stratencircuit niet zo'n probleem). Ik zou willen dat F1 primair een sport was en pas secundair een marketing- en geldmachine maar helaas is het regelmatig andersom.
Daar heb je wel een punt, ofschoon China ook niet echt een autosportcultuur heeft, althans tot op heden. Aan de andere kant vind ik het wel mooi dat een upcoming land dat nog niet eens zo lang geleden gebukt ging onder napalm en orange agent, nu de gelegenheid krijgt om voor gastheer (m/v) te spelen bij zo'n groot evenement. Ik gun het ze gewoon.
Wat de lay out betreft ziet het er qua inhaalmogelijkheden in ieder geval een stuk aantrekkelijker uit dan Zandvoort. Maar oké, dat is een ander topic.


Tuesday

Citaat van: Matthijs op 08 november 2018 - 12:09:57
Citaat van: Tuesday op 08 november 2018 - 11:23:22
Citaat van: Matthijs op 08 november 2018 - 10:36:48
En ten slotte, waarom in Vietnam? Ik bedoel dat niet xenofobisch maar Vietnam heeft 'geen' autosportcultuur, geen aansprekende coureurs en geen aansprekende autosportklasse. We weten hoe het afliep met India, Korea, Maleisië... Ik ben bang dat zo'n circuit 51 van de 52 weken in het jaar ligt te verpieteren zoals in Korea het geval was (al is dat met een stratencircuit niet zo'n probleem). Ik zou willen dat F1 primair een sport was en pas secundair een marketing- en geldmachine maar helaas is het regelmatig andersom.
is met een stratencircuit juist wel handig ;) Het zal wel iets met geld te maken hebben. We zullen zien of het een goede investering is geweest.
Inderdaad, dan is eens stratencircuit juist wel handig.

Jammer dat het circuit niet ontwikkeld is met een kruispunt:
http://www.youtube.com/watch?v=gbPLV2kB4-Y
ik denk dat Vettel het hier goed gaat doen, die is heel sterk in verkeer ;)

Robbert65

Citaat van: Matthijs op 08 november 2018 - 12:09:57
Citaat van: Tuesday op 08 november 2018 - 11:23:22
Citaat van: Matthijs op 08 november 2018 - 10:36:48
En ten slotte, waarom in Vietnam? Ik bedoel dat niet xenofobisch maar Vietnam heeft 'geen' autosportcultuur, geen aansprekende coureurs en geen aansprekende autosportklasse. We weten hoe het afliep met India, Korea, Maleisië... Ik ben bang dat zo'n circuit 51 van de 52 weken in het jaar ligt te verpieteren zoals in Korea het geval was (al is dat met een stratencircuit niet zo'n probleem). Ik zou willen dat F1 primair een sport was en pas secundair een marketing- en geldmachine maar helaas is het regelmatig andersom.
is met een stratencircuit juist wel handig ;) Het zal wel iets met geld te maken hebben. We zullen zien of het een goede investering is geweest.
Inderdaad, dan is eens stratencircuit juist wel handig.

Jammer dat het circuit niet ontwikkeld is met een kruispunt:


Whahahahaa! Toeteren helpt!
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

gloudiesaurus

#11
Dit filmpje gezien? (klik even door om het op youtube te bekijken)

http://www.youtube.com/watch?v=Z8vGfM9BZsU

Dan zakt bij meteen de moed in schoenen. Een rotonde die enorm breed is, en de omgeving oogt ook niet echt. Dit heel anders dan bijv. Singapore. Dit oogt als Sochi, Korea, of Valencia.. circuits zonder uitstraling.

Tel er dan bij op dat het een Tilke baan wordt met slappe kopieën van bochten van andere circuits. Die bochten worden natuurlijke nooit zo goed als de originele. Ik ben niet enthousiast.
De baan is natuurlijk nog niet klaar dus hopelijk veranderd er nog veel maar ik ben sceptisch.

Kan me niet aan de indruk onttrekken dat het bij Liberty vooral om geld gaat, 25 miljoen per jaar Euro per jaar aan extra inkomsten + sponsoring.

Daarnaast moet je afvragen of we wel zoveel GP's op de kalender moeten hebben. Ik vind dat er nu al veel zijn. Fans moeten straks de helft van de weekenden in een jaar vrij houden.. dat gaat niet iedereen lukken en dan ga je GP's missen en neemt de interesse vanzelf af...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is