F1|2018 |Autodromo José Carlos Pace|Brazilië

Gestart door Wings, 07 november 2018 - 12:46:00

« vorige - volgende »

Wings

F1 | 2018 | Autodromo José Carlos Pace | Interlagos



Voorwoord
De strijd is gestreden. Nummer 5 voor Lewis een feit. Natuurlijk omdat Mercedes bloedgoed is maar we mogen niet vergeten dat wij kijken naar een racende legende. Lewis doet gewoon alles goed.  Nou ja, bijna alles dan. Maar goed, wat nu? Laten we de balans opmaken. 

Allereerst hebben we de strijd om het constructeurkampioenschap. Het puntenverschil bedraagt 55 in het voordeel van het raceteam van Toto Wolff.  Dat 'de Italianen' dit gat dichten is dan ook zeer onwaarschijnlijk, maar, it ain't over till the fat lady sings

1. Mercedes 585
2. Ferrari 530

Daarachter is het Red Bull met 362 punten. Zij bevinden zich in niemandsland want het verschil met de nummer 4 is bijna 250 punten. Renault verzamelt 114 punten. Daarachter staat het team van Gene Haas met 84 punten. Mathematisch kan Haas, Renault nog voorbij gaan maar ik zie hen niet bijna 50% van hun puntentotaal scoren. Datzelfde geldt voor McLaren die met 22 punten achter Haas staan. Achter McLaren wordt het nog spannend:

6. McLaren 62
7. Force India 47
8. Sauber 36
9.Toro Rosso 33

Force India kreeg na de Grand Prix van Hongarije een nieuwe eigenaar.  Daarmee was hun bestaansrecht veiliggesteld, wel raakte zij hun punten kwijt. Sinds de Grand Prix van België begon het team met nul punten. Ze lopen echter met rasse schreden in op McLaren en zijn slechts 15 punten verwijderd. McLaren is niet scoorkrachtig daar waar Force India op een goeie dag zich in de top 10 kan manifesteren.

Achter de pinkpanters is het ook spannend. Sauber en Toro Rosso maken uit wie op P8 eindigt. Williams is de hekkensluiter met 7 punten. Williams lijkt iets uit het dal te kruipen maar zal zich niet kunnen mengen in de strijd om P8 en P9.

Bij de rijders is de top 2 zeker. Lewis en Seb. Bottas en Kimi zullen uitmaken wie met het brons ervandoor gaat. Max Verstappen heeft beide in het vizier maar niet de auto om aan te kunnen vallen. Ricciardo P6. Hülkenberg staat met een straatlengte achter op de Australiër.  Checo sluit aan met 12 punten achterstand. Achter Checo is het spannend. De rijders staan binnen elkaar bereik. Het kan leuke gevechten opleveren.

8. Pérez 57   
9. Magnussen 53   
10. Alonso 50
11. Ocon 49
12. Sainz Jr. 45

Achter dit rijtje is het niet minder spannend. Romain, Pierre en Charles staan slechts 2 punten van elkaar verwijderd. Als de mannen elkaar tegenkomen in de buurt van de punten kan het knetteren.

13. Grosjean 31
14. Gasly 29
15. Leclerc 27

Ondanks dat de strijd om het kampioenschap gestreden is, is er nog genoeg te zien komend weekend! De weersvooruitzichten voorspellen niet veel goeds. Water, water en nog eens water.

Autodromo José Carlos Pace
Eén van mijn mooiste Grand Prix van Brazilië momenten blijft de zege van Ayrton Senna. 1991. Het moest er een keer van komen en het kwam. Al ging het niet vanzelf. Tijdens de start moest hij de Williamsen en Ferrari's achter zich houden. Senna kwam goed weg, had direct na de start ruimte naar Mansell maar de Brit was sneller en liep in. Het lijkt erop dat de Williams van Mansell de snellere is. Een leeglopende achterband en technische malheur ligt ten grondslag aan de eerste thuiszege van de Braziliaan. Mansell valt uit.

Intussen hapert en sputtert de McLaren van Senna. Het 'roerwerk' van zijn versnellingsbak lijkt gestaag de brui eraan te geven. Het start met de vierde versnelling die vaarwel zegt en even later volgen versnelling drie en vijf. Geluk bij een ongeluk ratelt het ook in de versnellingsbak van de overgebleven Williams. De weergoden gooien de hemelpoorten wagenwijd open waarna de situatie naar Senna toekomt. Senna -die probeert de race vroegtijdig te staken- geeft zijn eerste plaats niet meer af. Zijn eerste thuiszege is een feit.



Eerbetoon aan / laatste race van...
Als de Grand Prix van Brazilië voor de deur staat zijn de (meeste) zetels voor het nieuwe seizoen meestal bekend. Een nieuw jaar betekent nieuw talent, nieuwe ronde, nieuwe kansen, helaas betekent het ook dat we afscheid nemen van een aantal rijders. Niemand minder dan Fernando Alonso Díaz verlaat de Formule 1. Voor mij toch wel één van de meest iconische rijders allertijden. In 2003 verving hij Button bij Renault om 2 jaar later niemand minder dan Michaë Schumacher naar de troon te stijgen. Een frisse wind in Formule 1-land.

In 2006 deed hij het dun over en 'dwong' Schumacher om afscheid te nemen. Na zijn Renault-periode was het tijd voor wat nieuws. McLaren was de nieuwe uitdaging. De man uit  Oviedo sprong in een zwart gat maar had geen rekening gehouden met het talent wat de naam Lewis Hamilton draagt. Het oogappeltje van Ron Dennis. Dat wat zo mooi had moeten zijn, spatte als een zeepbel uiteen, het huwelijk liep spaak en Alonso keerde terug naar Renault. Renault was echter weggezakt en Alonso kon geen potten breken.



Italië lonkt. Dat Alonso naar de renstal uit Italië zou verkassen werd snel duidelijk. De Finse Räikkönen kon, ondanks zijn succes, Schumacher niet doen vergeten. Met behoud van salaris werd de Fin opzij geschoven voor de Spanjaard. Maar opnieuw bleek het geen succes. Op het moment van instappen begon Red Bull aan een periode waarin zij de sport domineren. Alonso kon wel een vuist maken, maar over een seizoen lang niets afdwingen. Toen Ferrari de aansluiting verloor op Red Bull werden de geruchten steeds luider dat het onmogelijk was om samen te werken met de Spanjaard. Het team was zijn spirit kwijtgeraakt, de eerste haarscheurtjes zichtbaar en niet lang daarna werd zijn vertrek wereldkundig gemaakt.

Alonso sprong samen met Honda en McLaren in een zwart gat en gingen het avontuur met elkaar aan. Het moest nu maar eens lukken! Helaas voor Alonso bereikte zijn carrière een dieptepunt. Waar hij eerder bekend was van zijn rijkwaliteiten, werd hij bekender van zijn ludieke boordradio's. Van de man die ooit de maatstaf was van de Formule 1, bleef een komiek over. Frustratie alom wat heeft geleid tot de meest hilarische boordradio's.

In mijn optiek heeft Alonso niet gekregen wat hij heeft verdiend. Misschien was samenwerken wel erg moeilijk maar los daarvan was hij bloedsnel, berekend en goed. Kon een auto aanvoelen als geen anders, was in elke omstandigheid sterk, kon prima met verandering omgaan en perste werkelijk alles uit zijn bolide. En laten we eerlijk zijn, kijkend naar Ferrari, Seb heeft het ook niet kunnen waarmaken. Alonso zal ik heugen als een rijder die na zijn Renault-periode, op het verkeerde moment, op de verkeerde plek was. Ik zal Alonso zeker missen en heb onwijs genoten! Hasta la vista.

Max Verstappen
Max is hot. Wat kan dat mannetje sturen. Ik kijk inmiddels een paar jaar Formule 1 maar zo goed als Max Verstappen zie je ze niet vaak. Hij behoort tot de bovenkant van het huidige F1-veld en kan doorstijgen tot grote hoogte. Daar waar de Hamiltons zich bevinden. Of Senna's, Schumachers, hoe je wil. Maar ook Max kan geen ijzer met handen breken. De verwachtingen voor komend weekend zijn niet torenhoog. Brazilië is geen racetrack wat Red Bull op het lijf is geschreven en de kans op veel water is aanwezig. De RB14 voelt zich niet als een vis in regenwater.   

Wie gaat winnen?
Er is werkelijk geen peil op te trekken wie de race naar zich toe zal trekken. Voorspel je de één, wint de ander. Zelfs Max Verstappen die kansloos is, wint 'out of the blue' races. Kijkend naar komende zondag kan het alle kanten op. Hamilton is kampioen, Bottas iets tegoed en de weersvoorspellingen voorspellen water. Veel water. We weten dat de Mercedes-AMG F1 W09 EQ Power van Lewis en Valtteri goed gaan op het water. Het meest voor de hand liggend is dat Lewis deze pakt, kan de Fin in de buurt blijven bij zijn teamgenoot zou het zomaar kunnen zijn dat de niet de kersverse wereldkampioen wint, maar hij de zege laat (lees: teruggeeft) aan zijn Finse teamgenoot.



Circuit: Interlagos, Autodromo José Carlos Pace
Circuitlengte: 4,309 km
Aantal ronden: 71
Totale afstand: 305,909 km
Baanrecord: 1'11,473" (Juan Pablo Montoya, 2004)

Vorige winnaars
2017 S. Vettel (GER) Ferrari
2016 L. Hamilton (GBR) Mercedes
2015 N. Rosberg (GER) Mercedes
2014 N. Rosberg (GER) Mercedes
2013 S. Vettel (GER) Red Bull

Tijdschema
09 november 2018
14:00-15:30   Eerste vrije training   
18:00-19:30   Tweede vrije training

10 november 2018
15:00-16:00   Derde vrije training   
18:00-19:00   Kwalificatie   

11 november 2018       
18:10   Race

Veel kijkplezier en moge de beste winnen!

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

gloudiesaurus

Nice! Mooie post!

Een circuit dat om motorvermogen vraagt dus het zal tussen de Ferrari's en Mercedes bolides gaan denk ik.
Hamilton is nu wereldkampioen en kan weer vrij uit rijden...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

DeBril

@Wings: Wie was jij op het oude SBS forum? Jij schrijft altijd goede intro's (ik herken de post stijl). Ik heb nu alweer zin in de race. Leeft de boel hier net zoals vroeger tijdens een race? Posten tijdens de race en discussieren maar?

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

BMW.WilliamsF1

Citaat van: DeBril op 08 november 2018 - 21:35:40
@Wings: Wie was jij op het oude SBS forum? Jij schrijft altijd goede intro's (ik herken de post stijl). Ik heb nu alweer zin in de race. Leeft de boel hier net zoals vroeger tijdens een race? Posten tijdens de race en discussieren maar?

Oude SBS forum, das echt lang geleden haha :D

Wie was jij daar dan?

Mickey

Maar daar was wel continu activiteit van tientallen users. Hier is het slechts nog een klein groepje leden dat actief is.

Matthijs

Ja het groepje dat actief is is behoorlijk beperkt, maar met enkele uitzonderingen is de sfeer en het respect wel goed. Er wordt minder dan een tijdje geleden op de man gespeeld en het gaat meer over de inhoud. Tenminste, dat vind ik. Een verademing vergeleken met de reacties op Motorsport.com bijvoorbeeld.

Mickey

Ook eens. Toen ik hier voor het eerst kwam was het net een apenrots.

Robbert65

Citaat van: Mickey op 09 november 2018 - 08:55:02
Ook eens. Toen ik hier voor het eerst kwam was het net een apenrots.
Klopt, wij zijn ongeveer tegelijkertijd binnengewandeld hier, er was vak gedoe en ruzie ja. Bijna vergeten! leuk van zo'n forum is dan weer dat je het altijd terug kunt lezen.  ;)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

DeBril

Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 09 november 2018 - 00:24:14

Oude SBS forum, das echt lang geleden haha :D

Wie was jij daar dan?
Zeker lang geleden. Was wel leuk altijd daar.

Ik was Brillemonster

Matthijs

Ik denk dat jij een bril draagt in het dagelijks leven!  ;)

DeBril


gloudiesaurus

Wellicht nog een buitje regen straks in Sao Paulo?  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Sabai