Wat moet er met de circuits gebeuren?

Gestart door Breaktest, 25 oktober 2018 - 20:27:17

« vorige - volgende »

Breaktest

Afgelopen week stonden de curbs nogal in de belangstelling. Hoe houdt men coureurs binnen de lijntjes? Want al die uitstapjes vragen om straf en straffen is per definitie inconsequent straffen. Adrian Newey opperde om de curbstones glad te maken, welk idee door de FIA onmiddellijk werd afgewezen (zonder met een alternatief te komen).
Zelf ben ik voorstander van overal drie meter gras direct naast de witte lijn, en daarna weer asfalt om de remweg te bekorten. Het idee moet zijn dat de coureur nadeel heeft zodra ie het circuit verlaat, dan kan dat belabberde strafgebeuren voor een groot deel het raam uit .  Andere suggesties welkom.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey


Robbert65

De uitloopstroken op Paul Ricard en Austin bijvoorbeeld, maar ook in de Emiraten, het is belachelijk, lachwekkend en het leidt tot rechtdoorrijden in ronde 1 als er wat gebeurt. Grindbakken, muren, bandenstapels. Niks (kunst)gras, niks extra ruw asfalt, gewoon een dikke kans op DNF als je de tracklimits niet respecteert. En dus ook geen achterlijk inconsequent gedoe van officials als het om bestraffen van overschrijden van tracklilits gaat. De track straft de rijder zelf wel. Boem is ho.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Het probleem is dat de circuits geschikt moeten zijn voor Formule 1, MotoGP, toerwagens én diverse gentlemen-klasses met amateurracers. De oplossing van Newey met gladde kerbs is prima voor F1 maar funest voor MotoGP. De uitloopstroken van asfalt zijn er meen ik ook vooral gekomen voor MotoGP en wat denk je van de combinatie MotoGP en muur?

Maar er moet echt iets gebeuren. Het zit in de kern van elke coureur dat hij/zij de snelste weg van start naar finish zoekt. Ik vind het eigenlijk tegennatuurlijk om straffen uit te delen voor dit instinct. De enige manier om de coureurs binnen de lijntjes te dwingen is zorgen dat buiten de lijn trager is (of schadelijk voor de auto, zie Monaco toch Max?). Mij lijkt een combinatie van een stukje grindbak en daarna een uitloopstrook van asfalt wel wat. Je zou wel gek zijn om door de grindbak te rijden en door het asfalt is het toch relatief veilig voor andere raceklassen.

Breaktest

Citaat van: Robbert65 op 26 oktober 2018 - 02:30:33
Grindbakken, muren, bandenstapels. Niks (kunst)gras, niks extra ruw asfalt, gewoon een dikke kans op DNF als je de tracklimits niet respecteert. En dus ook geen achterlijk inconsequent gedoe van officials als het om bestraffen van overschrijden van tracklilits gaat. De track straft de rijder zelf wel. Boem is ho.
Dat klinkt als voorstander van een stratencircuit. Maar het is allemaal niet zo simpel. Veel circuits moeten ook voor motorraces worden gebruikt, en dan kun je niet met harde buffers aankomen. Grind heeft dat nadeel niet, maar er zal best een reden zijn waarom dat destijds is afgeschaft. Ik vermoed dat het uitvalpercentage dan te hoog wordt. Een race met in de tweede helft nog maar 10 auto's op de baan is ook het aankijken niet waard - zeker met dat armoedige startveld van tegenwoordig.
Een oplossing die ontegenzeggelijk fiks nadeel geeft maar de auto wel in de race houdt lijkt me toch het beste.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Grind is afgeschaft omdat een auto daar bij rechtdoor schieten niet op afremt. Wel goed kijken waar je het gebruikt dus.

Breaktest

#6
Citaat van: Mickey op 26 oktober 2018 - 17:30:28
Grind is afgeschaft omdat een auto daar bij rechtdoor schieten niet op afremt. Wel goed kijken waar je het gebruikt dus.
En het kost vaak ook nogal wat tijd om 'm eruit getakeld te krijgen, dus veel VSC's.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Of wat dachten jullie van die grof rubber tegels die bij kinderspeelplaatsen liggen? Die geven weinig grip, gaan langer mee dan kaal gereden grasstroken en zijn geen obstakels glijdende motorcoureurs.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Matthijs


DeBril

Citaat van: Breaktest op 27 oktober 2018 - 10:29:03
Of wat dachten jullie van die grof rubber tegels die bij kinderspeelplaatsen liggen? Die geven weinig grip, gaan langer mee dan kaal gereden grasstroken en zijn geen obstakels glijdende motorcoureurs.

Die tegels geven weinig grip zoals jij zegt. Dat lijkt me geen goed idee voor de motoren die er ook moeten rijden. Als er een motor rechtdoor schiet heeft die dus nog steeds geen mogelijkheid tot remmen/later sturen.

Al vind ik wel dat er hele andere eisen gesteld mogen worden aan circuits, als het gaat om F1 of motorraces (MotoGP/SBK/Supersport e.d.).
Kijk naar Assen of Brands Hatch, dat zijn schitterende motorcircuits, maar totaal ongeschikt als F1 circuit (zonder dingen aan te gaan passen. Ik hou mijn hart vast voor Assen, en ik hoop dat de F1 daar niet komt, anders is het vaarwel GT-bocht, vaarwel Strubben (die bochten komen de F1 auto's niet door, en moeten dus aangepast worden)).
En zo vind ik motorraces op de brede F1 circuits als Austin toch minder mooi om te zien.

Robbert65

Ik heb een idee. We doen de fietsen gewoon op Assen en de Formule 1 op Zandvoort. We doen de tweewielers op Zolder en het echte werk op Francorchamps. De MotoGP op Paul Ricard en de F1 op Magny Cours. malloten in leren  pakjes mogen hun domme dingetjes doen op Fuji en de helden van de koningsklasse van de mechanische sport op Suzuka.

Is dat wat? kunnen we gewoon grindbakken en muren bouwen op de F1-circuits zonder dat die orgaandonoren een te grote omloopsnelheid krijgen.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

Citaat van: Robbert65 op 30 oktober 2018 - 00:05:10
Ik heb een idee. We doen de fietsen gewoon op Assen en de Formule 1 op Zandvoort. We doen de tweewielers op Zolder en het echte werk op Francorchamps. De MotoGP op Paul Ricard en de F1 op Magny Cours. malloten in leren  pakjes mogen hun domme dingetjes doen op Fuji en de helden van de koningsklasse van de mechanische sport op Suzuka.

Is dat wat? kunnen we gewoon grindbakken en muren bouwen op de F1-circuits zonder dat die orgaandonoren een te grote omloopsnelheid krijgen.
Dat gebeurt natuurlijk nu al voor een deel. Als je naar de MotoGP kalender kijkt rijdt men ongeveer voor de helft op pure motorcircuits en de andere helft op waar ook veelvuldig autosport wordt bedreven. Ik denk niet dat je die tweede groep zo maar weg kunt strepen. De trend is juist om gespecialiseerde circuits multi inzetbaar te maken.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Matthijs

Citaat van: Robbert65 op 30 oktober 2018 - 00:05:10
Ik heb een idee. We doen de fietsen gewoon op Assen en de Formule 1 op Zandvoort. We doen de tweewielers op Zolder en het echte werk op Francorchamps. De MotoGP op Paul Ricard en de F1 op Magny Cours. malloten in leren  pakjes mogen hun domme dingetjes doen op Fuji en de helden van de koningsklasse van de mechanische sport op Suzuka.
Ik zou het een goed idee vinden, maar de circuits moeten hun torenhoge kosten natuurlijk wel terugverdienen met meerdere aansprekende klassen. Een circuit kan niet leven van alleen maar F1.

Robbert65

Matthijs doet een pleidooi voor het heroprichten van A1GP! Verder zijn daar GT3, GT4, niet te vergeten DTM en WEC en ELMS. Dan zijn er nog bergen met merkklasses en klassiekerraces. leuk man allemaal. Ah, auto's zijn zo leuk, vooral ouwe engelse bakkies, MG, Triumph, Healey, Jensen nou noem maar op. Leukleukleuk....
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

DeBril

Citaat van: Robbert65 op 30 oktober 2018 - 00:05:10
Ik heb een idee. We doen de fietsen gewoon op Assen en de Formule 1 op Zandvoort. We doen de tweewielers op Zolder en het echte werk op Francorchamps. De MotoGP op Paul Ricard en de F1 op Magny Cours. malloten in leren  pakjes mogen hun domme dingetjes doen op Fuji en de helden van de koningsklasse van de mechanische sport op Suzuka.

Is dat wat? kunnen we gewoon grindbakken en muren bouwen op de F1-circuits zonder dat die orgaandonoren een te grote omloopsnelheid krijgen.

Ik ben het deels met je eens (En dat riep ik eigenlijk deels al). En je mag F1 vervangen door autosport ;)

Enige waar ik het niet mee eens ben is dat je de autosport-mensen de helden noemt, en de motorrijders malloten enzo ;) Die motorrijders hebben echt wel ballen namelijk, want die zijn eigenlijk totaal onbeschermd op die motor. Maar verder teken ik ervoor