GP MEXICO 2018: Autódromo Hermanos Rodríguez

Gestart door Robbert65, 25 oktober 2018 - 13:30:15

« vorige - volgende »

Fietser

Ach, zo belangrijk is het nu ook weer niet. Gewoon persoonlijke voorkeur. Ik denk in dat verband terug aan de jaren '70 en '80 van de vorige eeuw. De ene helft van Nederland zei toen Cruyff, de andere sprak vertederend over Johan. (Later werd ook de Verlosser gebruikt) Ik weet nog dat statistische duiders met dat gegeven aan de gang gingen. Hun slotsom was dat Johan de voorkeur genoot van laagopgeleide, Telegraaf-lezende Nederlanders. En dat linksige hoogopgeleiden de voorkeur gaven aan Cruyff. Tja, welke uitdrukking over namen gebruikte Shakespeare toch alweer?

Fietser

Citaat van: Tuesday op 30 oktober 2018 - 14:25:40
wat te denken van Kimi... dat typt toch heel wat makkelijker dan Räikkönen (of hoe je dat ook schrijft).
Marcus typt ook makkelijker dan Ericsson met die c en dubbele ss  ;). Toch wordt zijn achternaam vaker gebruikt. Ik denk daarom dat vooral populariteit hierbij een rol speelt.

Tuesday

Citaat van: Fietser op 30 oktober 2018 - 15:15:32
Citaat van: Tuesday op 30 oktober 2018 - 14:25:40
wat te denken van Kimi... dat typt toch heel wat makkelijker dan Räikkönen (of hoe je dat ook schrijft).
Marcus typt ook makkelijker dan Ericsson met die c en dubbele ss  ;). Toch wordt zijn achternaam vaker gebruikt. Ik denk daarom dat vooral populariteit hierbij een rol speelt.
als je een voornaam gebruikt moet natuurlijk wel direct duidelijk zijn om wie het gaat. Marcus, Sergio, Nico zijn wat mij betreft net iets te algemeen. Ook bijna niemand die het in het geval van Vettel over Sebastian heeft, maar Seb wordt alweer een stuk vaker gebruikt. In het dagelijks leven noem je de meesten ook bij de voornaam, maar anderen juist weer bij de achternaam, of zelfs een bijnaam. Echte verklaringen zijn daar niet altijd voor, het sluipt er gewoon in. Dat jij Max niet bij zn voornaam wilt noemen vind ik prima, maar van wat ik hierboven lees, denk ik dat je het om de verkeerde redenen doet.

Fietser

Citaat van: Tuesday op 30 oktober 2018 - 16:08:44
Citaat van: Fietser op 30 oktober 2018 - 15:15:32
Citaat van: Tuesday op 30 oktober 2018 - 14:25:40
wat te denken van Kimi... dat typt toch heel wat makkelijker dan Räikkönen (of hoe je dat ook schrijft).
Marcus typt ook makkelijker dan Ericsson met die c en dubbele ss  ;). Toch wordt zijn achternaam vaker gebruikt. Ik denk daarom dat vooral populariteit hierbij een rol speelt.
als je een voornaam gebruikt moet natuurlijk wel direct duidelijk zijn om wie het gaat. Marcus, Sergio, Nico zijn wat mij betreft net iets te algemeen. Ook bijna niemand die het in het geval van Vettel over Sebastian heeft, maar Seb wordt alweer een stuk vaker gebruikt. In het dagelijks leven noem je de meesten ook bij de voornaam, maar anderen juist weer bij de achternaam, of zelfs een bijnaam. Echte verklaringen zijn daar niet altijd voor, het sluipt er gewoon in. Dat jij Max niet bij zn voornaam wilt noemen vind ik prima, maar van wat ik hierboven lees, denk ik dat je het om de verkeerde redenen doet.
Mijn redenen zijn 'afstand' en geen (persoonlijke) band, ook niet vanwege nationaliteit. Ik weet niet wat daar verkeerd aan is.

Tuesday

Citaat van: Fietser op 30 oktober 2018 - 16:53:31
Citaat van: Tuesday op 30 oktober 2018 - 16:08:44
Citaat van: Fietser op 30 oktober 2018 - 15:15:32
Citaat van: Tuesday op 30 oktober 2018 - 14:25:40
wat te denken van Kimi... dat typt toch heel wat makkelijker dan Räikkönen (of hoe je dat ook schrijft).
Marcus typt ook makkelijker dan Ericsson met die c en dubbele ss  ;). Toch wordt zijn achternaam vaker gebruikt. Ik denk daarom dat vooral populariteit hierbij een rol speelt.
als je een voornaam gebruikt moet natuurlijk wel direct duidelijk zijn om wie het gaat. Marcus, Sergio, Nico zijn wat mij betreft net iets te algemeen. Ook bijna niemand die het in het geval van Vettel over Sebastian heeft, maar Seb wordt alweer een stuk vaker gebruikt. In het dagelijks leven noem je de meesten ook bij de voornaam, maar anderen juist weer bij de achternaam, of zelfs een bijnaam. Echte verklaringen zijn daar niet altijd voor, het sluipt er gewoon in. Dat jij Max niet bij zn voornaam wilt noemen vind ik prima, maar van wat ik hierboven lees, denk ik dat je het om de verkeerde redenen doet.
Mijn redenen zijn 'afstand' en geen (persoonlijke) band, ook niet vanwege nationaliteit. Ik weet niet wat daar verkeerd aan is.
je vond Verstappen minder chauvinistisch klinken, ik vraag me af of dat zo is. Maar goed, dat is hierboven dus allemaal al besproken. Zal ook te maken hebben met het feit dat zn vader nog helemaal niet zo lang geleden F1 reed en dat Max als jochie van 16 al zn eerste F1 trainingen deed.

Jozef

Citaat van: Matthijs op 30 oktober 2018 - 14:44:17
Citaat van: Jozef op 30 oktober 2018 - 14:19:34
Hier wordt toch ook vaak gesproken over 'Seb' en 'Lewis' dus ik denk inderdaad dat het eerder gemakzucht is dan chauvinisme. Ik probeer het zelf op achternamen te houden, ik hou niet zo van vals familiair gedoe, maar ik 'zondig' toch ook nog regelmatig.
Ik spreek jou toch ook aan met je voornaam?  :)
Dat denk jij maar. ;D

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel


Breaktest

Citaat van: Fietser op 30 oktober 2018 - 13:55:21
Citaat van: Breaktest op 30 oktober 2018 - 12:45:39
Farina is eigenlijk de vreemde eend in het rijtje blablala....
...maar dan wel ontdaan van het chauvinisme waar we allen onder gebukt gaan. Daar moet vast een balans tussen te vinden zijn.

Eens. Maar niet met 'chauvinisme waar we allen onder gebukt gaan'. Dat valt op dit forum namelijk best mee. Mede om die reden gebruik ik niet de naam 'Max', maar zijn achternaam. (Mij treft daardoor soms hoon, maar dat mag.) Als ik de grote namen hierboven in dit topic lees, zoals Farina, Fangio, Villeneuve, Senna, Hamilton en Max, dan hou ik het toch liever bij een neutraler en minder chauvinistisch klinkend Verstappen.
Inconsequent gebruik van voornaam of achternaam vind ik niet echt chauvinisme. Wat ik bedoelde is dat wij Nederlanders misschien niet de eerst aangewezenen zijn om Max' plek in de F1-geschiedenis nauwkeurig en waardevrij te duiden.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond